Yösyötöistä pois -teinkö väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hih

Vieras
Joo, siis nyt on kolme yötä menty ilman yösyöttöjä, ikää 9 kk.

Lapsi pistää nukkumaan klo 20, saa sitä ennen puuron ja maidon (noin 19.30-20.00).

Saadaan hyssyteltyä se uneen, ekoina öinä heräs 12 maissa (heräs ennen tuolloin syömään), riittää ihan muutaman minuutin pään silittely tai vesipullo. Nyt kolmantena yönä ei herännyt ollenkaan.

Ongelma on vaan se, että kahtena ekana yönä heräs 5.30 ja otin sen ylös ja tarjosin maidon. Unet jää kuitenkin selvästi vajaiksi ja pitäis nukkua vielä tunti. Nyt kolmantena yönä heräs jo 5 maissa ja annoin sitten pullon sänkyyn, nukahti uudelleen ja nukkui klo 7. Heräs virkeänä, kahtena edellisenä yönä on ollut aamun känkkäränkkä ja menee sitten jo 8 maissa päikkäreille ja nukkuu jopa 4 h.

Eli teinkö väärin kun tarjosin maidon klo 5 sänkyyn? On tuolloin jo selvästi nälkäinen, eli maitoa on saatava. Mutta tarjoanko mä sen maidon sille sänkyyn, jolloin se vielä jatkaa unia, vai nostanko ylös, valot päälle ja aamutohinat meneilleen?

Yritänkö sit pikkuhiljaa vaan saada hänet nukkumaan pidempään ja tarjoan aina esim. viikon jaksoissa maidon vaan vaikka varttitunnin myöhemmin tms. Vai häh =)

Ehkä tuossa on pikemminkin kysymys tottumuksesta kuin nälästä? Jos aikuinenkin alkaa öisin käydä jääkaapilla niin pian se vatsa alkaa sitä vaatia :)

Meillä lopetettiin kuusikuisena yösyötöt kerrasta. Aluksi oli aamuisin selvästi nälkäinen, mutta samalla alkoi syödä PALJON enemmän päiväsaikaan. Nyt aamuisin on pirteä ja jaksaa odottaa puuroa.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ehkä tuossa on pikemminkin kysymys tottumuksesta kuin nälästä? Jos aikuinenkin alkaa öisin käydä jääkaapilla niin pian se vatsa alkaa sitä vaatia :)

Meillä lopetettiin kuusikuisena yösyötöt kerrasta. Aluksi oli aamuisin selvästi nälkäinen, mutta samalla alkoi syödä PALJON enemmän päiväsaikaan. Nyt aamuisin on pirteä ja jaksaa odottaa puuroa.

näin meilläkin tehtiin.

no meillä neiti nyt 1v1kk ja vieläkin imetän öisin. Että ei se nyt mulle ainakaan ole mikään stressitekijä, vaikka rankka vauvavuode aika olikin. Mutta kyllä meilläkin kohta aletaan jättämään se yötissittelu pois... Ja meillä tuo herääminen keskittyy iltayöhön, eli noin puolen yön aikoihin herää. Menee nukkumaan noin klo 21. Aamuyöstä ei herää, ainakaan nyt ei oo parina yönä herännyt, ja herää ylös kokonaan 8 pintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jennik:

näin meilläkin tehtiin.

Oliko yöllä miten levoton?

Yritetään mekin yösyötöistä pois. Viime yö oli eka ja ihan hyvin meni. 19 aikoihin nukkumaan. klo 2 aikaan alko itkee syömistä, ja normisti ei tosiaan sit syö kun joku 20 ml ja sit taas nukahtaa. ja herää taas parin tunnin päästä ja sama juttu. No nyt en antanutkaan maitoa vaan hyssyttelin ja venytin aina sängylle menoa. Tunnin taistelun jälkeen nukhati ja nukku AAMU 8 asti!!! Eli kyllä hyötyä oli selkeästi. Katotaan miten ensi syö menee. Tyttö siis just ½ vuotias!

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja jennik:

näin meilläkin tehtiin.
Oliko yöllä miten levoton?
Meillä oli sellainen "lempeä" unikoulu jonka kolme ekaa yötä oli ihan helvettiä, mutta sit kun uskallettiin siirtyä tassutuksesta hyssytykseen ja antaa lapsen itkeä vähän pidempään niin auttoi ja lapsi oppi viikossa nukkumaan yön läpi.

Yleensä herää vähän itkeskelemään kerran, pari yössä, mutta rauhoittuu itsekseen parissa minuutissa. Muutama yö on ollut ihan hiljaista (kohta kuukausi unikoulusta) mutta nyt taas pari viimeistä yötä huudellut enemmän (puoli yksi ja puoli viisi), ja ollaan rauhoiteltu. Pitänee ensi yönä rohjeta jättää lapsi vähän pidemmäksi aikaa huutelemaan ettei jää taputtelu taas tavaksi.

Voi olla että syynä on että olen ottanut lapsen viime päivinä suoraan sängystä rinnalle aamulla, kun tähän asti on ollut periaate että ensin puurot, sitten tissi.

Huomasin ettei lapsi ole enää nälkäinen 5½kk iässä öisin. Sitten heräilyllä vaan tassuttelin. KOLME YÖTÄ ja se oli siinä. Sen jälkeen nukkunu ihan täydet yöt =)

No mitä mä sit teen? Yritänkö nukuttaa sitä silloin aamulla 5 jälkeen sänkyyn? Ei kyllä varmaan nuku, voin näin melko varmaan sanoa.

Vai nostanko mä sen ylös ja aloitan aamutohinat?

Vai pidänkö hereillä siellä sängyssä ja odottelen että kello on esim. 7, jolloin tarjoan maidon?

Aamumaitoa en halua puuroon vaihtaa, kun meillä syödään maitoa muutenkin niin vähän, että ihan alarajoilla mennään (noin 4-5 dl päivässä) joten on tärkeää, että edes aamulla juo maitoa noin 120 ml.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mitä mä sit teen? Yritänkö nukuttaa sitä silloin aamulla 5 jälkeen sänkyyn? Ei kyllä varmaan nuku, voin näin melko varmaan sanoa.

Vai pidänkö hereillä siellä sängyssä ja odottelen että kello on esim. 7, jolloin tarjoan maidon?

Aamumaitoa en halua puuroon vaihtaa, kun meillä syödään maitoa muutenkin niin vähän, että ihan alarajoilla mennään (noin 4-5 dl päivässä) joten on tärkeää, että edes aamulla juo maitoa noin 120 ml.

???

Muakin kiinnostaa tää aihe. Onko ap:ta auttamaan ketään? Itsellä samankaltainen ongelma, että mitä tehdä silloin aamuyöllä, noustako vai ei. Vauva selvästi vielä tarviis pari tuntia unta, mutta haluaisi sitä maitoa.

Mäki just soittelin neuvolaan mitä teen, kun vauva heräilee nyt öisin tunnin-kahden tunnin välein. Vauva siis puoli vuotias. Viime yönä vaati maitoa kolme kertaa.
Neuvoja tuli ja ens yönä kokeillaan sit tota tassuttelua, enkä tarjoo maitoa enää ku korkeintaan kerran. Eli pitkää pinnaa vaaditaan, viime yönäki tyttö olis itkeny varmasti tosi kauan ellen olis maitoa lopulta antanut.. Kauhulla odotan yötä

???

??? =)

Mun mielestä kahdeksalta nukkumaan menneellä vauvalla viideltä syöminen menee ns. varhaisaamiaiseksi, eli ei lasketa enää yösyötöksi. Eli jos ei tuosta muuta harmia perheelle ole, antaisin pullon viideltä.

Ap tee ihan miten haluat, ei kai kukaan muu voi päättää miten itse haluat menetellä.

Minä annan 1,5veelle maitoa aamuviideltä jos iltapala on jäänyt vähäiseksi, nukkuu sitten vielä vähintään seitsemään. En ole kokenut mitenkään ongelmalliseksi.. Ei tulis kuuloonkaan että tuollaisen asian takia herättäis tosi aikaseen ja herätettäis samalla muu perhe, ja päiväuniajat menisi sitten lapsilla eri tavalla..

Alkuperäinen kirjoittaja varhaisaamiainen:
Mun mielestä kahdeksalta nukkumaan menneellä vauvalla viideltä syöminen menee ns. varhaisaamiaiseksi, eli ei lasketa enää yösyötöksi. Eli jos ei tuosta muuta harmia perheelle ole, antaisin pullon viideltä.

Nostaisitko lapsen ylös vai antaisitko jatkaa unia?

Olen imettänyt lapsiani, joten siinä tilanteessa luonnollisestikin olisin nostanut syliin... mutta pullon kanssa... hmm... luulen, että toimisin samoin. Tai siis varmaan niin, kuin ennen olisin yösyöttöjen kanssa tehnyt. Vai oletko antanut aikaisemmin sen pullon sinne sänkyyn?

Olen imettänyt lapsiani, joten siinä tilanteessa luonnollisestikin olisin nostanut syliin... mutta pullon kanssa... hmm... luulen, että toimisin samoin. Tai siis varmaan niin, kuin ennen olisin yösyöttöjen kanssa tehnyt. Vai oletko antanut aikaisemmin sen pullon sinne sänkyyn?

Tähän saakka on annettu pullo sänkyyn 2-3 krt yössä.

Mutta nyt siis kaipaan vinkkiä siihen että nousemmeko ylös 5.30 vai annanko jatkaa unia.

Tähän saakka on annettu pullo sänkyyn 2-3 krt yössä.

Mutta nyt siis kaipaan vinkkiä siihen että nousemmeko ylös 5.30 vai annanko jatkaa unia.

Siis, varhaisaamiainen vauvalla tarkoittaa nimenomaan ateriaa (tai siis maitoa), jonka jälkeen vielä kuitenkin nukutaan. Eli kun vauva tässäkin tilanteessa on nukkunut jo yhdeksän tuntia, niin hänellä voi oikeasti olla nälkä. Ja masun täyteen saatuan nukkuu vielä pari tuntia (siis aamuun asti). Eli siis maito annetaan niin, että vauva jatkaa uniaan sen jälkeen vielä. Jos teillä ei vauva enää nukahda, jos nostetaan pois sängystä, niin silloin sitten se pullo sinne sänkyyn, että nukahtaa vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Mäki just soittelin neuvolaan mitä teen, kun vauva heräilee nyt öisin tunnin-kahden tunnin välein. Vauva siis puoli vuotias. Viime yönä vaati maitoa kolme kertaa.
Neuvoja tuli ja ens yönä kokeillaan sit tota tassuttelua, enkä tarjoo maitoa enää ku korkeintaan kerran. Eli pitkää pinnaa vaaditaan, viime yönäki tyttö olis itkeny varmasti tosi kauan ellen olis maitoa lopulta antanut.. Kauhulla odotan yötä

Minä en ymmärrä miksi vauvaa pitää huudattaa. Jos joku arvovaltainen "tutkija" on päättänyt että yli puolen vuoden ikäisellä ei ole nälkä yöllä, ei se tarkoita että se oikeasti pätisi joka vauvaan. Sitä paitsi, tuo huudatus varmasti aiheuttaa traumoja pienelle vauvalle. Miksi äiti en anna rintaa/pulloa yöllä vaikka päivällä vastaakin tarpeisiini? Kuka muka voi sanoa ettei tuosta varmasti ole mitään haittaa vauvan henkiselle kehitykselle??

Unikoulu (siis sellainen missä sallitaan vauvan huudatus) on mielestäni yksi tämän ajan typeryyksistä. Varsinkin, kun siihen suositellaan sellaisiakin vanhempia, joiden vauva nukkuu jopa 5-6 tuntia yhtäjakoisesti yöllä, eikä mitään huudatus-unikouluja tarvittaisi!

Ap:lle vielä, mikset voisi elää lapsen tahdissa kun noin hienosti on yöt mennyt ilman huudattamista? Eiköhän se aamuyökin siitä ala mennä myöhemmin nukkuen.

Meillä kesti pari kuukautta et yölevottomuus hävis kun yösyötöt lopetettiin n. 10kk iässä. Aamuyöllä 4-5 aikaan alkuun heräs, mut kun ei vaan antanu maitoo silloin ni alko unet pidentymään. Nyt jo aamulla jaksaa puuroa odottaa, vaikka mielellään tissilleki aamulla tulis kun herää, täyttää huomenna vuoden :D

Alkuperäinen kirjoittaja Juupajuu:
Siis tarkennus vielä: miksi ihmeessä et voisi antaa sitä pulloa sänkyyn niin että lapsi jatkaa unia. En oikein näe tuossa mitään ongelmaa...

Luultavasti saat olla sitä pulloo antamas sit vielä 3 vuotiaanakin sinne sänkyyn. Mielummin kerralla irti kuin opettaa seuraava "huono" tapa.

ÄLKÄÄ HUUDATTAKO LAPSIANNE vaikka neuvolassa sanottaisi mitä! Lukekaa Tracy Hoggin tai Elizabeth Pantleyn kirjat ennenkuin aloitatte minkäänlaisia unikouluja. Jaksamista kaikille vanhemmille öihin!

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja Juupajuu:
Siis tarkennus vielä: miksi ihmeessä et voisi antaa sitä pulloa sänkyyn niin että lapsi jatkaa unia. En oikein näe tuossa mitään ongelmaa...

Luultavasti saat olla sitä pulloo antamas sit vielä 3 vuotiaanakin sinne sänkyyn. Mielummin kerralla irti kuin opettaa seuraava "huono" tapa.

Siis, vauva nukkuu yhtäjaksoisesti yön eli hänellä voi olla jo NÄLKÄ. Olisitko itse aamulla nälissäsi?

Yhteistyössä