Yösyötöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Camilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Camilla

Vieras
Haluaisin neuvoja, mitä tehdä 5 viikkoisen tyttäreni kanssa. ""Rytmit"" on neidillä aivan sekaisin (tiedän, ettei tämän ikäisellä vielä olekaan mitään kunnon rytmejä). Nyt on mennyt noin viikon ajan niin, että neiti syö päivällä tissiä noin 15-20 min, jonka jälkeen nukkuu 2-3 tuntia (ja nukahtaa välittömästi). Saattaa valvoa päivällä tai illalla pari tuntia, mutta esim. tänään pikkuinen on vain syönyt ja heti nukahtanut uudelleen.

Sitten yöllä alkaa hirveä show. Muutama viime yö on mennyt valvoessa, ja sekä neiti että minä ollaan nukuttu vain pari tuntia koko yönä. Eli tyttö nukahtaa ilta unille tuossa klo 20-21 ja herää syömään 22-23. Voi olla, että nukahtaa vielä pariksi tunniksi, mutta monesti valvominen alkaa jo tuosta. Eli syö tissiä vajaan tunnin, jonka jälkeen yleensä uppoaa vielä korviketta 30-60 ml. Ja sitten valvotaan, kun päivä ollaan nukuttu. Nyt on vielä ""ongelmana"" ollut, että tyttö itkee hysteerisesti tissillä. Sama on pullon kanssa, joten maidon tulon vähyydestä tuskin on kysymys. Ja kun itketään, ei syödä ja taas valvotaan. Viime yönä esim. valvottiin 6 tuntia, jonka aikana saatiin nukuttua vain puoli tuntia. Neiti pulauttelee myös paljon röyhtäytyksistä huolimatta. Monesti kun muuten on saanut hänet syötettyä ja nukutettua, viimeistään herää siinä vaiheessa, kun laskee sänkyynsä ja tulee puklu. Mieheni tekee yötyötä, joten valvominen on täysin minun harteillani. Nyt pelottaa jo valmiiksi tuleva yö. Mikähän olisi neuvoksi, kun päivällä kaikki sujuu niin hyvin?

Meillä ollut hieman samantyyppistä ongelmaa. Minulle on sanottu, että se 20 minuuttia/rinta imetystä riittää kyllä. Itsekin imetin alussa tunnin ja reilumminkin, kun vauva yöllä imi ja imi, päivällä imi sen 20 minuuttia ja nukkui 2-3 tuntia. Nyt en ole antanut imeä kuin saman verran kuin päivälläkin, ja sitten tarjonnut vain tutia, koska meillä kyse ainankin ihan vain siitä imemisen tarpeesta yöllä ja vatsavaivoista. ja vauva kun imee siihen kipuun, näin hakee helpotusta. ja se, että imee siihen vatsavaivaan maitoa, ei tuo kuin lisää vatsavaivaa, kun täyteen masuun tankkaa.

Olipa runoilua, mutta itse en siis ole yöllä imettänyt kuin saman verran kuin päivälläkin. Tutti meillä tiukassa käytössä!

Ihan samanlaista meilläkin viisiviikkoisen pojan kanssa. Päivällä nukkuu 3 tunnin unia ja syö uneliaasti. Illalla ja yöllä uppoaa tissin jälkeen jopa 100 ml korviketta. Viime yönä nukkui klo 21 ja 2.30 välisenä aikana 40 minuuttia.

Kuulemma vauvat jossain vaiheessa alkavat tajuta, milloin on yö ja milloin päivä. Siihen asti täytynee vaan sinnitellä.

Vauva ei välttämättä aina itke nälkäänsä. Voi tosiaan olla niinkuin 1. vastaaja jo kirjoitti kyse pelkästään imemisen tarpeesta. Oletko kokeillut maitohappobakteereja, jos vauvalla on vatsavaivoja ja itkee niitä. Kuulostaa meinaan ylisyötetyltä, koska pulauttaa vaakatasoon laitettaessa. Yritä syöttää mahd.pystyasennossa äläkä laita vauvaa heti syötyään makuuasentoon vaan pidä mahd. pitkään pystyasennossa. Nosta myös sängyn pääpuolta ylemmäs kirjojen tms. avulla ihan reippaasti 10-15 cm. Meillä oli tuon ikäisenä ihan samanlaista. Parhaimmillaan saatiin vauva nukkuun aamulla klo 9 koko yö kun sitä yritettiin. Vauvan toinen elinkuukausi on pahin itkukuukausi. Kun meillä tuli ikää 2kk, kaikki ""vaivat"" hävis. Käytiin kyllä vyöhyketerapiassa ja aloin antamaan maitohappobakteereja samaan aikaan.

Käytätkö tuttia? Meillä poistui ongelma samantien, kun otettiin tutti käyttöön. Tuon ikäisellä on valtava imemisentarve ja rinta ei aina käy, jos on jo kylläinen. Eikä siitä todellakaan ole lapsen kehitykselle mitään haittaa! Nim. kokemusta on!

Sitten voit myös yrittää valvottaa hiukan pitempiä aikoja päivisin, mutta se on hankalaa.

Meillä on samanlaisia ongelmia. Tuttia herra ei suostu syömään kun haluaa tissiä. Yritetty on ihan loputtomasti. Pulauttelee kyllä lyhyenkin syötön jälkeen välillä ihan kaiken, että ylisyötöstä ei ole mielestäni kyse. Neuvolassa sanottiin, että 20-30min. pitäisi riittää ja jonkun aikaan kokeiltiin, mutta yöt (sekä päivät) menivät sellaiseksi kitinäksi, että en enää kestänyt kuunnella ja päätin antaa tissiä tasan sen verran kuin herra haluaa. Kitinä loppui kuin taikaiskusta, mutta minä istun hyvin paljon syöttämässä. Toivon, että tilanne jossain vaiheessa korjaantuisi itsestään. Tänään herra on esimerkiksi taas syönyt hyvin paljon lyhyempiä aikoja. Välillä valvotaan yöllä ja silloin korjaan tilanteen nukkumalla pitkään, eli pyrin olemaan nousematta sängystä syöttöjen välillä ennen kuin olen saanut ainakin 6h unta yhteensä. Välillä sekin kyllä on tiukilla. Tärkeintä on minusta luottaa itseensä äitinä. Paljon neuvoja annetaan, mutta kyllä sinä tiedät parhaiten mitä vauvasi lopulta haluaa. Minulle on jopa sanottu, että minulta ei tulisi maitoa tarpeeksi, kun itse asiassa sitä tulee liikaa.

Kiitos viesteistä! Oli lohdullista kuulla, ettei meillä olla ainoita yökukkujia. Aluksi luulin itsekin, että vauva itkee vain imemisen tarpeeseensa, mutta kuitenkaan ei huoli tuttia suuhunsa ottamaan, vaikka samaa yritän toiveikkaana joka yö. Meillä neiti ei muutenkaan ole tutin ystävä, vain vaunuissa ollessaan suostuu sitä imemään.

Pulauttelu on myös tosiaan ongelma. Syötön jälkeen pidän tyttöä vähintään 30 min pystyasennossa, mutta pulauttaa siltikin heti kun laittaa vaakatasoon. Ja meilläkin pulauttelua esiintyy jo vähäisenkin syötön jälkeen, joten en usko, että kyse on ylisyöttämisestä.

Myös maitohappobakteerit ovat meillä käytössä, kuin myös Cuplaton, ihan jo alusta asti. En uskalla ajatella, mitä elämä olisi ilman niitä... Mutta toivotaan, että pari kuukautta täytettyään alkaisi nämä ""vaivat"" neidillä helpottamaan. Jotenkin tuntuu, että varsinkin näin pimeimpänä vuoden aikana valvominen yöllä ja sitten nukkuminen päivällä valoisan aikaan on erityisen raskasta. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

Yhteistyössä