YÖTYÖT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SEE
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SEE

Jäsen
01.06.2007
438
0
16
Oletteko tehneet raskausaikana yötöitä? Mitä haittoja siitä voi olla? Kuinka olette jaksaneet valvoa? Itsellä 3-vuorotyö ja kyllä mahdollisuus olla tekemättä öitä jos työnantajalta pyytää mutta ei viitsisi vielä pomolle raskaudesta kertoa. Nyt juuri yövuorot meneillään ja väsymys ihan hirveä, tuntuu ettei oikein jaksaisi. Raskaus ihan alussa eli rv 6+4.

mä sain jo alussa neuvolalääkäriltä todistuksen että raskausväsymyksen vuoksi ei suositella yötöitä. siis en vaan tosiaan jaksanut. ei ollu vaikee saada. ja sh oon ammatilta.ja pomo ei saa kertoo kellekään siitä.vaitiolovelv.nimittäin. riitti että osastonhoitajalle näytin lapun ja se värkkäs vuorot niin. mut toisaalta työkaverit voi ihmetellä mikset tee öitä enää ja olla kateellisia.

kyllä kai minä oon tehny yötöitä koko ajan. Mitäs mulla on nyt viikot.. 15+5?? tai jotain sinne päin.. Tai ei mulla koko ajan oo yövuoroja mutta siis ihan normaalisti miten nyt yövuorot sattuu kohdalle.. En mää vaan tiiä onko siitä mitään haittaa??

Onko?? kertokaa nyt hyvät ihmiset.. :o :headwall: :headwall:

Lääkäri,kätilö,terveydenhoitaja ja tuttava sairaanhoitaja kaikki sanoivat ettei yövuoroja odottavalle.
Voi saada aikaan ummetusta,supistuksia jne jne.Toiset jaksaa toiset ei.
Kroppa yöllä lepotilassa eli ei pelaa samalla tavalla kuin normaalisti.

Entäs kun työssä ei ole mitään muuta kun yövuoroja? Tosin olen niin monta vuotta tehnyt hommaa, että rytmiin on jo tottunut... Kai se vauvakin siitä sopeutuu. On ne muutkin siellä lapsia tehnyt :)
Mutta jos tulee ongelmia niin pitää kai sitten vaan jäädä sairaslomalle... en kyllä haluais.

Mulle sanottiin neuvolassa että yötöitä ei suositella raskausviikkojen 26-28 jälkeen. Olen ammatiltani sairaanhoitaja, jaksoin tehdä yövuoroja sinne asti ihan kivasti, sen jälkeen niitä ei minulle enää laitettu. Toki jokaisen keho reagoi yksilöllisesti. Esim jos tekee vain yötyötä niin uskoisin että vauva on jo alusta asti sopeutunut tuhon rytmiin kun äidin kehokin on tuossa rytmissä.
Nyt olen jo äitiyslomalla ja odottolen vauvan syntymistä.
Neuvolasta saa todistuksen jos ei jaksa tehdä yötöita, mutta se kyllä edellyttää työantajalle kertomista jotta ei enää suunnittele yövuoroja.

Yövuorossa parasta aikaa ;) tosin viikkoja vasta reilut 10... ei mulle kyllä ikinä kukaan oo sanonu et raskausaikana ei sais yötyötä tehä. Esikkoa ootellessa olin kans 3-vuorotyössä ja tein myös yövuoroja. Joka tapauksessahan sitä kuitenkin lepää ja nukkuu vuorojen välillä, raskausaikana ehkä tarvitsee enemmän lepoa ja toipumisaikaa. Mulla ei yövuorot aiheuttanu mitään erityisiä ongelmia. Ainoastaan loppuaikana yövuorot aiheutti mulle sen et pohkeet turpos, kun ei ollu ehtiny niitä lepuuttaa. Sekin helpotti sillä kun nostin jalat aina välillä toimiston pöydälle ja laitoin jalkoihin hirudoid salvaa. Luulen et tuo yövuorojen ja vuorotyön tekeminen yleensäkin raskauaikana riippuu vähän ihmisestä, et miten jaksaa...

Itse olen sairaanhoitaja ja ekaa lasta odotan. Meillä on yleensä yövuorot loppuneet n. rv 26. Itse ajattelin, että yritän yövuoroja tehdä niin pitkään kuin kroppa vain jaksaa ja tuntuu hyvältä. Ja jos ei tunnu hyvältä, niin neuvolasta vain lappu työnantajalle. Tuplavuorot kyllä olen jättänyt pois tulevista listoista, vielä olisi yksi tuplavuoro ensi viikolla jaksettavana.

Afu ja mini 10+5 (ja illalla taas yövuroon)

Meillä työterveyslääkäri sanoi, että yötyö vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen (pienikasvuisuutta yms). Itse teen keskiraskasta tehdastyötä kolmessavuorossa ja meillä saa yövuorot heti joko vapaaksi tai vaihtaa muihin vuoroihin, kun tietää olevansa raskaana. Ei tietenkään ole pakko jos ei halua. Itse olen kärsinyt aikamoisesta väsymyksestä koko alkuraskauden ja sen vuoksi ei yövuorot kiinnosta eli vaihdan ne aamuvuoroihin, nyt kun lomalta töihin (maanantaina) palaan.

Pore rv12+6

Ystäväni teki ainoastaan yövuoroja odottaessaan esikoistaan ja taisi tehdä vielä toista lasta odottaessaan. Hän jaksoi hyvin, mutta Ruotsissa pääseekin äitiyslomalle 2kk aikaisemmin kuin meillä.

En tiedä onko yötyöllä ollut vaikutusta, mutta lapsilla on nukkuminen ollut vaikeaa, rytmit hukassa.