Yöunet pidemmiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smirtsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Smirtsu

Jäsen
08.06.2007
37
0
6
Meidän 9kk:n ikäinen tyttömme on jo parin kuukauden ajan mennyt nukkumaan klo 21 ja herännyt klo 6-7 välillä aamulla. Nukkumaanmeno aika rutiineineen on ollut aina samanlainen. Kuinka pystyisimme venyttämään aamua pidemmäksi? Olemme yrittäneet antaa vettä ja laskea tytön nukkumaan keskellemme sänkyyn, mutta se ei ole auttanut. Muutaman kerran olemme kokeilleet antaa maitoakin. Ei kait se muuten, mutta jos pikku vauvelimme joutuu päivähoitopaikkaan, jossa pitää olla valveilla klo 11 asti, se on käytännössä mahdotonta. Hän jaksaa valvoa vain puoli kymmeneen tai korkeintaan kymmeneen asti. Kyllähän se väsyttää myös vanhempia herätä kuudelta aamulla ylös käkkimään...

Päivähoidon tulee olla lapsilähtöistä.. Jos kullan nuppu tarvitsee vielä aamupäikkärit, niin sitten hän saa ne nukkua!! Itse päiväkodissa pitkään työskennelleenä voin vakuuttaa, että kyllä ne unet aikanaan jää pois. Jo isommassa lapsiryhmässä oleminen ja ympärillä oleva "hulina" väsyttävät, saati sitten uusien juttujen oppiminen. Usein pikku tirsat ajoittuivat juuri ulkoiluaikaan, jolloin pakkasimme pienet jo heti alkuunsa lämpimästi rattaisiin ja annoimme nukkua n.30 minuuttia, kunkin tarpeesta riippuen. Sitten jaksoi jo taas leikkiä tai katsella isompien hommia, ruoka maistui paremmin ja päiväunille kävivät rauhallisemmissa tunnelmissa. Hoitoon vietäessä pitäisikon puhua juuri näitä mieltä askarruttavia asioita ja osata "vaatia" jos hoitokulttuuri on vielä jotenkin vanhalla kaavalla suunniteltua.. Perusteeksihan riittää jo ihan toiminttasuunnitelma joka nykyisin on jo ihan kaupunki/pk.tasolla.."tuetaan lapsen kehitystä ja luodaan turvallinen oppimisympäristö jne"

Ja siitä hoitoon viemisestä.. Usko tai älä. mutta vaikka lapsi kuinka huutaisi ja ikävöisi jäädessä/siirtymätilanteissa niin mitä varmimmin hänellä on kuitenkin suurimmaksi osaksi hoitopäivää ihan kivaa ja rauhallinen mieli..Lapset tottuvat nopeasti ja koska hoitajia on ryhmässä monta, löytyy sieltä se hengenheimolainenkin vaikka se ei olisikaan juuri omahoitaja. Itselleni oli vaikeampaa jättää huutava lapsi hoitoon ja lähteä..taisin itkeä itsekseni autossa vielä silloinkin kun lapsi oli jo leikeissään :laugh: En myöskään koe mitenkään pahana tai henkilökuntaa rasittavana jos soitan joskus kysyäkseni miten päivä on hankalan aamun jälkeen lähtenyt käyntiin, asiakaspalveluahan tämä päiväkotihommakin on ja mehän hoidetaan perheitä kokonaisvaltaisesti..

Kyllä useinmiten hoidossa joustetaan näiden pienten unien kanssa. Jos ei pysy hereillä muiden uniaikaan asti niin torkutellaan aikasemmin. Meillä herätään aamulla klo 5-7..mutta kun ei nuku niin ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Smirtsu:
Meidän 9kk:n ikäinen tyttömme on jo parin kuukauden ajan mennyt nukkumaan klo 21 ja herännyt klo 6-7 välillä aamulla. Nukkumaanmeno aika rutiineineen on ollut aina samanlainen. Kuinka pystyisimme venyttämään aamua pidemmäksi? Olemme yrittäneet antaa vettä ja laskea tytön nukkumaan keskellemme sänkyyn, mutta se ei ole auttanut. Muutaman kerran olemme kokeilleet antaa maitoakin. Ei kait se muuten, mutta jos pikku vauvelimme joutuu päivähoitopaikkaan, jossa pitää olla valveilla klo 11 asti, se on käytännössä mahdotonta. Hän jaksaa valvoa vain puoli kymmeneen tai korkeintaan kymmeneen asti. Kyllähän se väsyttää myös vanhempia herätä kuudelta aamulla ylös käkkimään...

Meillä tyttö 8kk ja samoilla ajoilla mennään. Meillä tyttö menee hoitoon elokuussa. Hoitaja sanoi, että yleensä 1 vuotiaana jää ekat päikkärit pois, mutta jos ei jää niin ne nukutaan hoitopaikassa. Elikkä älä huoli SMIRTSU. Että se ei ole ongelma.

Kyllähän tuo kieltämättä ottaa hiukan kaaliin, kun niin aikasin nousta ( klo.6-7.)Mutta minkäs teet :) Sitten tosiaan täälläkin klo.9-10 aikaan mennään päikkäreille. olen kyllä aika hyvin tottunut aikaseen heräämiseen, eipähän tee sitten niin tiukkaa herätä töihin :) Vaikka nyt olis aikaa nukkua, mutta toukka on erimieltä :) hih.

Kiitos rohkaisevista kommenteista! Meidän typykkä on kyllä niin reipas ja sosiaalinen tapaus, ettei sen takia ainakaan pelota yhtään jättää häntä päivähoitoon. Joillakin yksityisillä vain kuulemma on sellainen tapa, että kaikkien on nukuttava juuri samaan aikaan, että itselleen jää aikaa kahvitella. Näin Oulussa...

Meidän esikoinen heräilee vieläkin aika tarkkaa klo 06 (nukkumaan klo 20.30) ja on nyt 5v :laugh: :headwall: . Eli älä pidä kiirettä, ja yritä mennä itse nukkumaan aikaisemmin....
Pikku-ukko 2v on aina silloin tällöin samanlainen, mutta sitten taas joskus viikonlopulla pösöttää klo 10 asti (siis nukkumaan myös klo 20.30) huvin vuoksi
:kieh: :kieh:
Että kukin tavallaan.
Kyllä tuo klo 06 on kait suomalaisella vauvalla aika normaali herätysaika.Hehe.

Ei mulla mitään neuvoja, kunhan tulin kertomaan, että täällä myös 9 h yöunilla mennään. Viime yönä nukkui vain 8 h 20 minuuttia. |O
Tyttö 6,5 kk. Lohduttavaa kuulla, että on muitakin...

Ystävän lapsi nukkuu 12 tuntisia öitä. Jää siinä mukavasti itselle illalla aikaa, kun ei tartte mennä suunnilleen samaan aikaan vauvan kanssa nukkumaan. *Kateellisena* :ashamed:

Meillä 10kk pojalla aiemmin unet.20.30-06, sitten-05 ja lopulta -04 :'( Kahdet rajoitetut päikkärit; 1,5 ja 1h. Päivärytmi ja iltarutiinit oli selkeät. Sitten saatiin unikoulusta ohjeet: Selkeistä iltarutiineista jätettiin ilmakylpy pois (poika meni siitä vähän kierroksille), iltatissin jälkeen hereillä (kuten aiemminkin ) omaan sänkyyn jo 18.30-19 välissä - sänkyyn sirotellaan 6-8 tuttia ja aamutissin sijasta suuhun tulee ekana puuro 7.30. Ennen klo 6 toimitaan vauvan kanssa niinkuin olisi yö. Huudon alettua odotetaan 1min, sitten käydään kippaamassa lapsi sänkyyn ja todetaan "Nyt on yö,nyt nukutaan", jos huut jatkuu ja lapsi seisoo tai istuu sama toistetaan 0,5 min välein. Jos lapsi huutaa makuulla väliä pidennetään minuuttiin. Jos huutoon tulee tauko- etsii tuttia, laulaa toisenlaista unilaulua tms.- laskeminen alkaa alusta eli 1 min. Aluksi taisteluun menee n.45min- 1,5h. Tilanne alkaa helpottaa muutamassa yössä, kun vauva oppii nukahtamaan itse. Meillä nukutaan nyt 19-06! Sekä yhdet päikkärit 11.30-14. Aiemmin tokat päikkärit 16-17, joka oli aivan liian myöhään. Klo 15.30 ei pitäisi olla enää untenmailla, kuulemma. Ja lisäksi sanottiin että nuo yöunet ovat tämän ikäisillä n. 12h ja vaihteluväli 11-13h melko tarkasti. En meinannut uskoa, kun kuvittelin, että lapseni oli aamuisin pirteä ja nälkäinen ja jaksoi illankin mielestäni hyvin. Mutta nyt tajuan, että lapsi jaksaa hyvin odotella puuroaan eikä siis kuole nälkään (painokäyrä on ollut kuukausia -20, mutta kulkee omaa käyräänsä) ja iltaisin nukahtaa nopeammin, kun pääsee aiemmin sänkyyn. Olen TOSI onnellinen ja helpottunut vaikka aamuhuutoa olikin raskasta työstää. Tsemppiä!

Lapset on erilaisia nukkumaan.meillä esikoinen on aina ollut aamuvirkku,herännyt aina 6-7.Nyt on siis ekaluokkalainen,joka on kerran vain pitänyt herättää kouluun.Itse pomppii ylös puol 7 ja alkaa/alkaisi välittömästi edelleen ääneen polottamisen (sanomme puhuvaksi pääksi)jos ei toppuuteltaisi.Siksi siis kuiskittava,ettei muut herää. Kolmonen on tullut nyt 2 v hänelle aamupolotuskaveriksi,mut onneksi kakkonen sentäs nukkuu kasiin jopa ysiinkin. Nelosella ei vielä rytmejä,joten toivotaan,että kuopus taas olisi nukkuvaa sorttia.
Itse olen ollut aina aamuvirkku,mutta lasten myötä olen muuttunut toisinpäin...

Yhteistyössä