Youtube-video päiväkodin pihavalvonnasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hali87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23705184:
Minä en ole puolustanut ketään, vaan kyseenalaistan tämän videon informaatioarvon. Puolentoista minuutin pätkästä huonosta kuvakulmasta kuvatusta videosta ei mielestäni voi vetää kovin suuria johtopäätöksiä. Ja edelleen ihmettelen sitä, miksei ole sitten kuvattu tilannetta loppuun asti. Lapsi näkyy videolla alle puoli minuuttia siellä katolla, ja senkin puoliminuuttisen aikana lasta kuitenkin huudetaan jos katolta alas eli kyllä joku lapsen aika pian huomasi.

Tästä videosta tulee mieleeni se lehtikuva hoitokodin lattialla nukkuvasta vanhuksesta :snotty:

Yksi kuva tai yksi videonpätkä saa aikaan hyvinkin harhaanjohtavan kuvan jos se on tehty tietyssä mielessä.

No mun sielunelämäni ei järkkynyt ko. kuvauksen takia eikä edes usko päiväkodin laadukkaaseen hoitoon; oikeastaan lähinnä ihmettelen moista kohua aiheesta mutta - tehtyä ei saa tekemättömäksi, valitettavasti. Tähän on näemmä olemassa vain yksi ratkaisu: hoitakaa lapsenne kotona :).

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä;23705192:
Ihanko oikeasti ihmisillä on kotona noin vaarallisia paikkoja, joissa lapset saavat vielä kiipeillä? Eikö tämä palsta ole yleensä täynnä niitä parhaita äitejä, jotka ei voi käväistä postilaatikolla, kun lapsi nukkuu tai muuta vastaavaa? Mistä tänne on nyt ilmestyneet nämä kaikki niin rennot tyypit, että on ok kiipeillä noin vaarallisissa paikoissa? Minä itse olen pitänyt itseäni aika stressaamattomana äitinä, verrattuna joihinkin muihin äiteihin, mutten minäkään voisi luottavaisin mielin jättää lastani tuonne hoitoon.

ja lisään, että kumma kun jos lapsi hukkuu, haukutaan että ois pitäny vahtia, vaikka kyse saattaa olla aivastuksen aikana tapahtuneesta livahduksesta karkuun. ja nyt kun kukaan ei loukannu, sillä ei ole väliä ettei kukaan viitsiny mennä lähemmäs katsomaan

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23705184:
Minä en ole puolustanut ketään, vaan kyseenalaistan tämän videon informaatioarvon. Puolentoista minuutin pätkästä huonosta kuvakulmasta kuvatusta videosta ei mielestäni voi vetää kovin suuria johtopäätöksiä. Ja edelleen ihmettelen sitä, miksei ole sitten kuvattu tilannetta loppuun asti. Lapsi näkyy videolla alle puoli minuuttia siellä katolla, ja senkin puoliminuuttisen aikana lasta kuitenkin huudetaan jos katolta alas eli kyllä joku lapsen aika pian huomasi.

Puolitoista minuuttia on pitkä aika! Lapset kerkeävät oikeasti katoamaan vaikka sekunneissa. Tutunkin lapsi oli päiväkodissa kiivennyt pöydälle, ja saanut aivotärähdyksen sieltä tiputtuaan. Tuo mökki tuolla pihassa on huomattavasti suurempi paha, kuin pöytä. Minun, kuten varmasti monen muunkin mielestä, videolla on suurikin informaatioarvo. Kyllä nyt on monella hoitopaikalla itsetutkiskelun paikka, jos kyseistä toimintaa sielläkin on tapana harjoittaa.

ja lisään, että kumma kun jos lapsi hukkuu, haukutaan että ois pitäny vahtia, vaikka kyse saattaa olla aivastuksen aikana tapahtuneesta livahduksesta karkuun. ja nyt kun kukaan ei loukannu, sillä ei ole väliä ettei kukaan viitsiny mennä lähemmäs katsomaan

Vahingot kuitenkin minimoituvat, jos valvonta on tehostetumpaa. Puolentoista minuutin aikana on tosiaan jo 90 sekuntia, ja jokaisena sekuntina on mahdollisuus tapahtua jotain, sillä lapset tosiaankin kerkeävät paljon enemmän, kuin mitä monet kuvittelevat... Toiset lapset enemmän, kuin toiset. Ei tosiaan tarvitse, kuin kääntää päätään... Jos pätevästä valvonnasta huolimatta sattuu jotain, niin sitten ei tosiaan mitään voi, mutta tässä tapauksessa ei valvonta mielestäni ollut asiallista.

Ootteko muka nähneet jonkun päiväkodin pihalla että hoitajat tekisivät muuta kun keskustelisivat ringissä keskenään. Niinhän ne kaikki tekee, samaten pph;t leikkikentillä. Ja lapset menevät miten sattu. Sitten ihmetellään kaiken maailman käytöshäiriöitä, kun lapset saa elää niinkuin pellossa.

Jo ja en vie hoitoon ennenkö on aivan pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja möjk;23705276:
Ootteko muka nähneet jonkun päiväkodin pihalla että hoitajat tekisivät muuta kun keskustelisivat ringissä keskenään. Niinhän ne kaikki tekee, samaten pph;t leikkikentillä. Ja lapset menevät miten sattu. Sitten ihmetellään kaiken maailman käytöshäiriöitä, kun lapset saa elää niinkuin pellossa.

Jo ja en vie hoitoon ennenkö on aivan pakko.

En ole hirveästi seurannut, mutta se minkä olen sivusilmällä huomannut, niin kuulostaa, että asiasi pitää paikkansa, valitettavasti. :( Minunkin lapseni pysyvät kotona niin kauan, kuin vain mahdollista... Pelkäsin jo, että kohta olisi pitänyt laittaa hoitoon, mutta ehkä jotenkin epäonnisen onnekkaasti kävikin niin, että ei vielä tarvitsekaan. En luota hoitoon nyt enää sitten senkään vertaa, kuin ennen. Onneksi lapset saavat siis kasvaa kotona vielä vähän pidempää, jotta olisi enemmän järkeä päässä, kun hoitoon joutuvat... Osaavat sitten ehkä itse varoa vähän enemmän, kun ei voi luottaa, että hoitajat osaisivat katsoa perään.

Puolitoista minuuttia on pitkä aika! Lapset kerkeävät oikeasti katoamaan vaikka sekunneissa. Tutunkin lapsi oli päiväkodissa kiivennyt pöydälle, ja saanut aivotärähdyksen sieltä tiputtuaan. Tuo mökki tuolla pihassa on huomattavasti suurempi paha, kuin pöytä. Minun, kuten varmasti monen muunkin mielestä, videolla on suurikin informaatioarvo. Kyllä nyt on monella hoitopaikalla itsetutkiskelun paikka, jos kyseistä toimintaa sielläkin on tapana harjoittaa.

Joo puolitoista minuttia on pitkä aika jos lapsi on katolla eikä kukaan huomaa, mutta näinhän ei videolla kuitenkaan ollut. Tuota videota meni melkein minuutti, ennen kuin lapsi oli katolla ja viimeiset kymmenen sekuntia näytettiin niitä neljää hoitajaa. Ei näytetty menikö siihen lapsen läheisyyteen mahdollisesti joku muu hoitaja.

Antakaapa sitten vinkkejä siitä, miten hoitajan tulee valvoa lapsia. Jos lapsia on paikalla esimerkiksi niin monta, että jokaisella hoitajalla on valvottavana 5 lasta, miten hän pystyy koko ajan kulkemaan niiden kaikkien kantapäillä piha-alueella? Laitetaanko lapset kulkemaan koko leikkiajan 5:n lapsen ryhmänä niin, että he eivät saa olla metriä kauempana toisistaan ja täti seuraa ryhmäänsä koko ajan? Pitääkö aikuisen kiivetä kiipeilytelineissä muutaman sentin päässä lapsesta valmiina mahdolliseen hätätilanteeseen? Pihoilla olevat "virallisesti" hyväksytyt kiipelytelineet ovat myös n. 2 metriä korkeita ja ne ovat paljon haastavampia kuin mökin katto. Pitääkö kaikki kiipeilytelineet poistaa? Pitääkö myös pöydät poistaa, jos jonkun lapsi ei tiedä, ettei pöydälle saa kiivetä? Jos hoitajien pitää leikkiä koko ulkoiluajan lasten kanssa, tarkoittaako se sitä, että he tekevät hiekkakakkuja, polkevat leikkitraktoreilla, laskevat liukumäessä? Miten he silloin voivat vahtia kaikkia lapsia? Tuleeko jokaiselle lapselle palkata oma hoitaja?
Leikkipuistoissa vanhemmat juoruavat keskenään, eivätkä todellakaan ole koko ajan lapsensa perässä. Monet tuovat nykyisin isomman lapsen päiväkotiin, kun perheeseen syntyy vauva. Jos äiti ei pärjää kahden lapsen kanssa kotona, luulisi ymmärtävän mitä vaatii 20 lapsen ryhmän valvominen.

Yhteistyössä