Yövieraat (lapsen kaverit)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossuliini

Vieras
Mua kiinnostaa tietää että kuinka monessa kodissa on niin ettei teille saa tulla lapsen leikki/koulukaverit yöksi vai annatteko tulla koska vaan? Meidän tytöllä on eräs kaveri luokallaan jonka luo ei ole saanut kertaakaan mennä yöksi, kyseinen tyttö on ollut meillä kerran yötä. Mä just saunassa sanoin tytölle että tytön kaverit saa tulla meille yökylään kun sovitaan siitä vanhempien kanssa. Tuon tytön luo saa mennä päivällä leikkimään muttei saa jäädä yöksi. Vähän ihmetyttää.

Meidän koululainen saa mennä kavereiden luo yöksi viikonloppuisin (pe-la tai la-su), ei koulupäiviä vasten. Myöskään meille ei oteta yövieraita muulloin kuin viikonloppuisin. Uskalletaan myös sanoa lapselle ja kavereille, että joskus halutaan joku ilta-yö-vkl pyhittää vain omalle porukalle ilman yökyläilijöitä! Minustakin ihmellistä on pikemminkin niin päin, että joillakin vanhemmilla ei tunnut olevan mitään rajaa, vaan aina on talo täynnä lasten kaveriporukkaa, olipa päivä tai yö.

Meillä yökyläillään paljon, pitkien etäisyyksien ja ajomatkojen paikkakunnalla se on aika tavallista, tai sitten meillä on normaalia seurallisemmat pojat.

Siitä olen yrittänyt pitää kiinni, että minulle ei voi soittaa 14.07 ja vaatia suoraa vastausta siihen voiko kaveri tulla meille tai poika mennä suoraan kaverille yöksi, vaan yökyläasiat pitää ratkaista edellisenä iltana.

Piika-äiti

Mutta niille siis sen tytön luo ei saa koskaan mennä yöksi, ei edes viikonlopuksi. Meillä on joskus ollut tytön kavereita yökylässä mutta kyllä mä sanon jos rupeaa jatkuvasti olemaan että pitäisi vähän olla kotonakin välillä ja että mekin halutaan viettää oman perheen kanssa iltoja ja viikonloppuja. Yleensä meillä on ollutkin viikonloppuisin joko pe/la tai la/su, kouluviikolla en ota yövieraita, päivällä saa tulla leikkimään kylläkin.

parin kaverin kanssa molemmilla yökyläilyä eikä edes joka viikko. Kesällä arkiöisin mieluummin ja viikonloppuillat olen halunnut pyhittää perheelle. Kouluaikaan sitten taas kyläilyt viikonloppuun, jotta ei yö mene valvoessa ja sitten olla väsyneitä kouluunlähtiessä.
ymmärrän vallan hyvin jos joku ei yövieraita ota vastaan. perhe voi haluta olla illat kaikessa rauhassa tai voi olla joku perheenjäsen joka haluaa mennä kaikessa rauhassa ajoissa nukkumaan. Yksi rajoittava tekijä voi olla myös tilan puute. Meillä yökyläilijät nukkuu varapatjalla pikkuemännän/isännän huoneessa.
ja kyläilyt ensimmäisen kerran on sovittu vanhempien kanssa, kyläpaikan säännöt ja molempien perheiden nukkumaanmenotottumukset, aamupalatoiveet/inhokit yms.

Esikoisella on ollut pari kaveria joskus yökylässä, ei ole oikein meidän perheen juttu.
Me ollaan aika rajoittuneita noissa yökyläilyissä, kakkonen on tosi paljon eräällä kaverillaan, mutta meillä valitettavasti on niin vähän tilaa ettei meille yksinkertaisesti mahdu kylään. :saint:

Emme mekään harrasta kavereiden yökyläilyjä, ei vaan kuulu tapoihin. En tykkää vieraista lapsista meillä illalla, haluan rauhoittaa illat omalle perheelle ja yhteisille jutuille.

Tänä kesänä on yökyläilty paljon. Viimekin yönä oli kolme poikaa yökylässä meillä ja yksi omista yökylässä muualla. Viime kesänä yökyläilyä oli vain vähän ja sitä ennen ei ollenkaan.

Pitää hyväksyä se, ettei kaikki yökyläile ollenkaan. Meidänkään vanhin ei ollut koskaan missään yökylässä ennenkuin joskus yli 10-vuoitiaana. Hän ei itse halunnut, mutta nykyisin on usein yökylässä tai kavereita on meillä. Ehtii sitä aloittamaan yökyläilyn vähän vanhempanakin.

Niin, ja voihan lapsella olla vaikkapa yökastelua, minkä vuoksi yökylään ei haluta laskea.

Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Meillä on lähes joka viikonloppu jonkun muksun kaveri tai serkkuja yökylässä :)
Muut toimii miten haluaa, meille saa aina tulla =)

näin yleensä meilläkin, tosin silloin kun esim. kuopus oli ihan pieni ei otettu meille yökavereita, mutta muksut sai kyl mennä kaverille yöks. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Esikoisella on ollut pari kaveria joskus yökylässä, ei ole oikein meidän perheen juttu.
Me ollaan aika rajoittuneita noissa yökyläilyissä, kakkonen on tosi paljon eräällä kaverillaan, mutta meillä valitettavasti on niin vähän tilaa ettei meille yksinkertaisesti mahdu kylään. :saint:

Meillä yökyläillään siskonpedeissä ja vieläpä samassa huoneessa kun minä, kuopus ja mies :whistle: ;)

kaikki lapset ei välttämättä edes halua yökyläilijöitä/mennä yökylään.. itse esim en koskaan halunnut meille ketään yökylään, vaikka äiti sanoi että saan pyytää joskus jos haluan jne

Meillä on ollut paljon yökyläilijäitä, kerran oli junnun koulukaveri kokonaisen viikon yhteen menoon :D Pääsääntöisesti meille saa aina jäädä yöksi, edellyttäen tietysti, että se kaveri kysyy ensin kotoaan luvan Poikkeuksena sellaiset illat, jolloin mulla on seuraavana aamuna aikainen herätys lentokentälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Vain yksi kaveri on ollut meillä kuopuksen yövieraana. Samoin hän saman pojan kotona. Ei ole oikein meidän perheen juttu.

Yhden käden sormin on laskettavissa meidänkin lasten ja heidän kavereidensa yökyläilyt... eli ei ole oikein meidänkään juttu. Ainakaan vielä, voihan olla, että se joskus muuttuukin.

Yhteistyössä