Yritän tukea ja olla mukana miehen veljen avovaimon raskaudessa, mutta...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paha mieli

Vieras
Hän on minua kohtaan melko tyly, ja lähinnä leveilee anopin ja appiukon onnesta, ja heidän vauvalle ostamistaan tavaroista.
Minulla ja miehelläni ei ole vielä lapsia, muutama keskenmeno, joista emme ole kellekään puhuneet.

En oikein ymmärrä, että mikä tämä miehen veljen avovaimon pointti tässä hommassa on. Miksi hän käyttäytyy miten käyttäytyy?
Tunkeileva en mielestäni ole, mutta tietysti kiinnostunut tulevasta vauvasta ja äidin hyvinvoinnista. Vähän uteliaskin olen, hyvällä tavalla kuitenkin, sillä itse en saanut kokea ultria, neuvolakäyntejä yms. Korostan vielä, että olen hyvän maun ja tulevan äidin jaksamisen rajoissa kiinnostunut, en tuputa itseäni väkisin kylään tai soittele taukoamatta.

Koen olevani ihan normaali, ja silti saan osakseni lähinnä ivaa ja sitä "leuhotusta", aivan kuin itse sitten olisin huono miniä kun en ole synnyttänyt lasta. Jotenkin sattuu, vaikka itse on aidosti iloinen toisten puolesta. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä tuppaa ellei kerran tykkää!

Kuten sanoinkin, ilmeisesti et lukenut, en ole tuppautunut.
Olen epäsäännöllisesti, esim. kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa kysynyt esimerkiksi, että tulisko hän iltakahville tai voisinko minä mennä käymään, tai hän saattaa itse pyytää käymään. Ja sitten alkaa se käsittämätön käytös.
Leveily, minun vähättely, yms.

Mutta siis en enää aio itse ottaa mitään yhteyttä, saa nähdä jaksanko olla enää minkäänlaisissa tekemisissä, kun aina itse saa paskaa niskaa ilman että olen mitään pahaa tehnyt. :/
 
Vaistoaako paremmin kuin uskotkaan jos vauvan tavaroiden esitteleminen on leveilemistä? Enkä minä ainakaan kaikkien kanssa välittänyt jutella neuvoloista yms. hyvä jos hyvän ystäväni kanssa joka oli samaan aikaan raskaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä tuppaa ellei kerran tykkää!

Kuten sanoinkin, ilmeisesti et lukenut, en ole tuppautunut.
Olen epäsäännöllisesti, esim. kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa kysynyt esimerkiksi, että tulisko hän iltakahville tai voisinko minä mennä käymään, tai hän saattaa itse pyytää käymään. Ja sitten alkaa se käsittämätön käytös.
Leveily, minun vähättely, yms.

Mutta siis en enää aio itse ottaa mitään yhteyttä, saa nähdä jaksanko olla enää minkäänlaisissa tekemisissä, kun aina itse saa paskaa niskaa ilman että olen mitään pahaa tehnyt. :/

No juuri tuota tarkoitin, että älä tuppaa, ottaa itse yhteyttä jos on seurastasi kiinnostunut.
 
Harmittaa vain, kun olen lapsirakas ihminen, ja kuitenkin pakosta joskus joutuu olemaan tekemisissä heidän kanssaan. Olisin mieluusti ollut useamminkin, ja halunnut olla mukana lapsen elämässä sen minkä "kehtaa", ei siis tosiaankaan väkisin itseään tyrkyttäen, vaan ihan asiallisesti. Mutta ilmeisesti heillä on jo tarpeeksi välittäviä ihmisiä ympärillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä tuppaa ellei kerran tykkää!

Kuten sanoinkin, ilmeisesti et lukenut, en ole tuppautunut.
Olen epäsäännöllisesti, esim. kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa kysynyt esimerkiksi, että tulisko hän iltakahville tai voisinko minä mennä käymään, tai hän saattaa itse pyytää käymään. Ja sitten alkaa se käsittämätön käytös.
Leveily, minun vähättely, yms.

Mutta siis en enää aio itse ottaa mitään yhteyttä, saa nähdä jaksanko olla enää minkäänlaisissa tekemisissä, kun aina itse saa paskaa niskaa ilman että olen mitään pahaa tehnyt. :/

No juuri tuota tarkoitin, että älä tuppaa, ottaa itse yhteyttä jos on seurastasi kiinnostunut.

Luitko taaskaan, ottaa myös itse yhteyttä ja pyytää käymään.
 
Tuo vois liittyä siihen miten hän yleensäkin toimii ihmissuhteissa? Luonteenpiirteet voivat myös korostua raskaana ollessa. Ehkä tilanne on hänelle niin outo ettei hän osaa oikealla tavalla tuoda sitä sinun (ja ehkä jonkun muunkin?) läsnäollessa esille.

Jospa hän siitä tasottuisi. Voisin kuvitella, että itse nostaisin oman leuan pystyyn että antaapa olla sitten :) et ole kuin vähän ylempänä tuossa asiassa, jos hän haluaa syyttä suotta käyttäytyä lapsekkaasti.
 
oisko kuitenki niin että toinen omassa onnessaan touhottaa, pahaa tarkoittamatta ja se vaan tuntuu niin vaikialta kun aihe on itelle kipeä??

Turhaan kai siitä mitään välirikkoa tekee ja suuttuu.. Voithan jättää yhteydenotot hänelle tai olla vähemmän utelias odotuksen suhteen ettet ainakaan tunkeudu..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä tuppaa ellei kerran tykkää!

Kuten sanoinkin, ilmeisesti et lukenut, en ole tuppautunut.
Olen epäsäännöllisesti, esim. kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa kysynyt esimerkiksi, että tulisko hän iltakahville tai voisinko minä mennä käymään, tai hän saattaa itse pyytää käymään. Ja sitten alkaa se käsittämätön käytös.
Leveily, minun vähättely, yms.

Mutta siis en enää aio itse ottaa mitään yhteyttä, saa nähdä jaksanko olla enää minkäänlaisissa tekemisissä, kun aina itse saa paskaa niskaa ilman että olen mitään pahaa tehnyt. :/

No juuri tuota tarkoitin, että älä tuppaa, ottaa itse yhteyttä jos on seurastasi kiinnostunut.

Luitko taaskaan, ottaa myös itse yhteyttä ja pyytää käymään.
Miksi menet, älä mene vaikka hän pyytää.
 
Toi on varmaan hankala juttu, kun itsekin toivoo vauvaa. Voisko olla, että sinusta tuntuu pahalta siksi, kun omat toiveet eivät ole vielä toteutuneet?

Kannattais varmaan ottaa hiukan etäisyyttä. Odota että itse soittaa ja pyytää kylään. Jos alkaa taas vähätellä yms. niin voisit varmaan ystävälliseen sävyyn sanoa, ettei sinussa ole mitään vikaa, kun vauvaa ei ole vielä tulossa. Sano, että se varmaankin on teidän oma asianne ja hyvä kun ovat itse tehneet appivanhemmat onnelliseksi. Auttaisko tuommoinen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä tuo leveily ja vähättely konkreettisesti on?

Esimerkiksi:
"Voi että, kyllä hävettäis jos oisin tehnyt niinku sä!" (Sairastuin, kun olisi pitänyt olla työhaastattelu)
"Appi ja anoppi ostivat taas sitä ja tätä, tämmösenkin halusivat ostaa minulle kun kerran minä olen se, joka ensimmäisen lapsenlapsen heille antaa!"
"Appi antoi tällaisen, te ette varmaan ole saaneet..."
"Anoppi on lähes koko ajan meillä, ei ilmeisesti viihdy teidän kanssa vai johtuuko siitä että me saadaan se heidän eka lapsenlapsi?"
"En usko, että sun kannattaa nyt soittaa anopille, se on vaan tän vauvan perään!"
"Ethän sä tiedä mitään raskaudesta tai lapsista!" (Säälivästi. No, tiedän kyllä, toki en samalla tavalla kuin äidit itse, enkä väitäkään tietäväni esimerkiksi paremmin)
"Ihanaa ku anoppi ja appi ostelee meille kaikkea ja ovat tehneet selväksi et arvostavat MEITÄ!"

En jaksa muistella enempää. Näissä tilanteissa kommentit ovat tarkoitettu selvästi loukkaukseksi. Osan olen antanut mennä läpi korvien, mutta kun vähän väliä tulee "iskuja", hyvin harvoin sieltä suusta pääsee ulos mitään mukavaa.
 
Kuitenkin vähän vieraammillekin ihmisille kertoo avoimesti raskaudestaan ja elämästään.
Ja kutsuu kylään yms. Että kai hän ei sitten vain halua olla seurassani, mikä on ok, joten en enää ota häneen yhteyttä ensimmäisenä. Tuntuu vain tosi pahalta, vaikkette kaikki sitä ymmärtäisikään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä tuo leveily ja vähättely konkreettisesti on?

Esimerkiksi:
"Voi että, kyllä hävettäis jos oisin tehnyt niinku sä!" (Sairastuin, kun olisi pitänyt olla työhaastattelu)
"Appi ja anoppi ostivat taas sitä ja tätä, tämmösenkin halusivat ostaa minulle kun kerran minä olen se, joka ensimmäisen lapsenlapsen heille antaa!"
"Appi antoi tällaisen, te ette varmaan ole saaneet..."
"Anoppi on lähes koko ajan meillä, ei ilmeisesti viihdy teidän kanssa vai johtuuko siitä että me saadaan se heidän eka lapsenlapsi?"
"En usko, että sun kannattaa nyt soittaa anopille, se on vaan tän vauvan perään!"
"Ethän sä tiedä mitään raskaudesta tai lapsista!" (Säälivästi. No, tiedän kyllä, toki en samalla tavalla kuin äidit itse, enkä väitäkään tietäväni esimerkiksi paremmin)
"Ihanaa ku anoppi ja appi ostelee meille kaikkea ja ovat tehneet selväksi et arvostavat MEITÄ!"

En jaksa muistella enempää. Näissä tilanteissa kommentit ovat tarkoitettu selvästi loukkaukseksi. Osan olen antanut mennä läpi korvien, mutta kun vähän väliä tulee "iskuja", hyvin harvoin sieltä suusta pääsee ulos mitään mukavaa.




Miehesi veljen vaimo on vain vailla huomiota ja nyt kun sitä saa, hän haluaa kaikille sen näyttää ja tuntee olevansa nyt erityisasemassa. Ole sinä edelleen oma vahva itsesi äläkä anna toisen itsensä pönkkittämisen masentaa itseäsi vaan anna sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sinä tiedät olevasi anopillesi yhtä tärkeä kuin toinen miniä, joten sinun ei tarvitse pönkittää sitä noin rumasti =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä tuo leveily ja vähättely konkreettisesti on?

Esimerkiksi:
"Voi että, kyllä hävettäis jos oisin tehnyt niinku sä!" (Sairastuin, kun olisi pitänyt olla työhaastattelu)
"Appi ja anoppi ostivat taas sitä ja tätä, tämmösenkin halusivat ostaa minulle kun kerran minä olen se, joka ensimmäisen lapsenlapsen heille antaa!"
"Appi antoi tällaisen, te ette varmaan ole saaneet..."
"Anoppi on lähes koko ajan meillä, ei ilmeisesti viihdy teidän kanssa vai johtuuko siitä että me saadaan se heidän eka lapsenlapsi?"
"En usko, että sun kannattaa nyt soittaa anopille, se on vaan tän vauvan perään!"
"Ethän sä tiedä mitään raskaudesta tai lapsista!" (Säälivästi. No, tiedän kyllä, toki en samalla tavalla kuin äidit itse, enkä väitäkään tietäväni esimerkiksi paremmin)
"Ihanaa ku anoppi ja appi ostelee meille kaikkea ja ovat tehneet selväksi et arvostavat MEITÄ!"

En jaksa muistella enempää. Näissä tilanteissa kommentit ovat tarkoitettu selvästi loukkaukseksi. Osan olen antanut mennä läpi korvien, mutta kun vähän väliä tulee "iskuja", hyvin harvoin sieltä suusta pääsee ulos mitään mukavaa.




Miehesi veljen vaimo on vain vailla huomiota ja nyt kun sitä saa, hän haluaa kaikille sen näyttää ja tuntee olevansa nyt erityisasemassa. Ole sinä edelleen oma vahva itsesi äläkä anna toisen itsensä pönkkittämisen masentaa itseäsi vaan anna sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sinä tiedät olevasi anopillesi yhtä tärkeä kuin toinen miniä, joten sinun ei tarvitse pönkittää sitä noin rumasti =)

No tämän seurauksena olen alkanut jo tosissani pohtia, että olenko sittenkään anopille tärkeä. Entä jos jäämmekin lapsettomiksi, voiko lapset olla tärkeyden mitta sitten loppupeleissä? Entä jos saamme lapsia, ovatko he isänsä puolen isovanhemmille enää mitään, kun eivät ole niitä ensimmäisiä kullanmuruja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja OmituinenOtus:
oisko kuitenki niin että toinen omassa onnessaan touhottaa, pahaa tarkoittamatta ja se vaan tuntuu niin vaikialta kun aihe on itelle kipeä??

Turhaan kai siitä mitään välirikkoa tekee ja suuttuu.. Voithan jättää yhteydenotot hänelle tai olla vähemmän utelias odotuksen suhteen ettet ainakaan tunkeudu..

Mä luulen myös näin. Vaikka olen erittäin hössötys-kielteinen ihminen, niin raskausaikana tuli näytettyä ultrakuvaa puolitutuillekin ja niitä näitä-jutusteluna toimi hyvin "ostin lapselleni lelun"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli:
Kuitenkin vähän vieraammillekin ihmisille kertoo avoimesti raskaudestaan ja elämästään.
Ja kutsuu kylään yms. Että kai hän ei sitten vain halua olla seurassani, mikä on ok, joten en enää ota häneen yhteyttä ensimmäisenä. Tuntuu vain tosi pahalta, vaikkette kaikki sitä ymmärtäisikään.

Minä ymmärrän :hali: !

Mulla ei ole vastaavaa tilannetta vauvan suhteen mutta arvosteleva, leuhkiva ja muita (lue: mua) alaspäin katsova miehen veljen vaimo löytyy. Tilanne ei ole sullakaan mikään helppo, kun tekemisissä on pakko olla sukulaissuhteen takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin tässä:
minkä ikäinen miehen veljen avovaimo on? etä minkä ikäinen olet itse?

Avovaimo on 27-vuotias, minä 23.

Käsittämätöntä käyttäytymistä tuon ikäiseltä ihmiseltä. Käyttäytyykö hän samalla tavalla muita kohtaan?
Mä sanoisin, et anna olla omissa oloissaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja OmituinenOtus:
oisko kuitenki niin että toinen omassa onnessaan touhottaa, pahaa tarkoittamatta ja se vaan tuntuu niin vaikialta kun aihe on itelle kipeä??

Turhaan kai siitä mitään välirikkoa tekee ja suuttuu.. Voithan jättää yhteydenotot hänelle tai olla vähemmän utelias odotuksen suhteen ettet ainakaan tunkeudu..

Mä luulen myös näin. Vaikka olen erittäin hössötys-kielteinen ihminen, niin raskausaikana tuli näytettyä ultrakuvaa puolitutuillekin ja niitä näitä-jutusteluna toimi hyvin "ostin lapselleni lelun"

Siis ei se minua haittaa, itse olen innoissani katsellut ultrakuvia ja niin edelleen, siis seurannut raskautta ja niin edelleen! Mutta se vähättely minua kohtaan ja sellainen leveily appivanhempien kiinnostuksella, niin se ihmetyttää.
 

Yhteistyössä