K
"Kilppari"
Vieras
Mitähän tässä pitäisi tehdä, aviomies siirtynyt täyspäiväiseksi yrittäjäksi esikoisemme synnyttyä 4kk sitten. Alusta alkaen mies tehnyt koko hereilläoloaikansa töitä, siten että yöunetkin jää todella vähiin, usein vain muutamaan tuntiin. Kaikki elämän perusasiatkin jää hyvin vähäksi, ei kuulemma ehdi syödä ja peseytiikin vain noin kerran viikossa. Esikoistamme on hoitanut kaksi kertaa muutaman tunnin tämän 4kk aikana. Päivittäin jos sattuu tekemään töitä kotona, käy nopsaan silittämässä vauvaa ohimennessään. Kerran tai kaksi viikossa vaihtaa vaipan ja osallistuu kylvetykseen. Eli hyvin vähiin jää vauvan kanssa olo. Minulle aikaa ei jääkkään sitten ollenkaan. Ei nuku edes sängyssä, omasta tahdostaan nukkuu sen mitä nukkuu niin sohvalla. Ei omien sanojensa mukaan halua häiritä minua ja vauvaa yöllä. Tämän kaiken lisäksi lykännyt minulle ilman mitään keskusteluja kaikki firman perusjutut, laskutuksen, maksatuksen, veroilmotukset, kirjanpidon, henkilöstöhallinnon. Minun pitää siis kaikilta kotihommilta ja vauvanhoidolta ehtiä hoitamaan myös nuo firman asiat, josta en saa siis myöskään mitään korvausta. Mies sanoo rakastavansa ja kaipaavansa lastamme. Silti ottaa vaan lisää uusia töitä vaikka entisetkin on vielä kesken, näköpiirissä ei ole minun mielestäni kun burnout. Mies on tehnyt selväksi että sukulaisille ei saa puhua mitään yritykseen liittyvää. Moni ei edes tiedä että on irtisanoutunut palkkatyöstään. Miten tätä tilannetta saisi helpotettua? Tottakai alkavan yrittäjän ja yrittäjän muutenkin arki ei usein ole lähellekään sitä mitä palkkatyössä, mutta joku järki siinä pitäisi kuitenkin olla. Pitää olla aikaa elämän perusjutuille ja mielellään omalle perheellenkin. Itsellä alkaa usko mennä.