Yritystoimintaa harrastus muodossa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maimai83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maimai83

Jäsen
09.06.2012
577
0
16
Heips, oon tässä pohtinut sellasta, että mitä jos harrastuksen puitteissa saa aikaan käsitöitä niin paljon, että haluaisi niitä esim. myydä. Tarkoitus ei kuitenkaan olisi pääasiallinen työ vaan tosiaan ihan harraste pohjalla. Onko jollain tietoa miten se toimisi tai miten minun tulisi toimia jos haluaisin esim. jonkun nettisivun kautta myydä tuotteitani niin, että se olisi laillista? Joo tiedän tmi:n ja selailu netissä auttaisi varmasti. Mutta jos joku osaa suoraan sanoa, että onko olemassa jotain tulorajaa tässä milloinka se toiminta muuttuu sellaiseksi, että on maksetta ennaverot jne.

Kiitokset etukäteen! Auttavat varmasti näin phdinta-asteella olevaa ideaani ;)

Heips, oon tässä pohtinut sellasta, että mitä jos harrastuksen puitteissa saa aikaan käsitöitä niin paljon, että haluaisi niitä esim. myydä. Tarkoitus ei kuitenkaan olisi pääasiallinen työ vaan tosiaan ihan harraste pohjalla. Onko jollain tietoa miten se toimisi tai miten minun tulisi toimia jos haluaisin esim. jonkun nettisivun kautta myydä tuotteitani niin, että se olisi laillista? Joo tiedän tmi:n ja selailu netissä auttaisi varmasti. Mutta jos joku osaa suoraan sanoa, että onko olemassa jotain tulorajaa tässä milloinka se toiminta muuttuu sellaiseksi, että on maksetta ennaverot jne.

Muista sitten, että "yrittäjänä" et ole oikeutettu työttömyysturvaan.

Juuri siksi kyselinkin, kun muistlein että tuossa vois olla jotain rajaa ja ois kiva kuulla jos ois sellasia jotka tällästä toteuttaa. Ja Sasa, tien ettei yrittäjänä ole oikeitettu työttömyysturvaan.... Onneksi olen vakkariduunissa (voiko mistään tänä päivänä puhua vakkarina, mutta kuitenkin). Ja iltaisin tulee puuhailtua käsitöitä omaksi iloksi, mutta kun sitä alkaa olemaan yli oman ilon niin pohdein sitä laillista reittiä niiden myymiseen :)

Korjaan, raja on 8 500.

"Arvonlisäverollista toimintaa harjoittavan yrityksen on ilmoittauduttava arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Ilmoittautumista ei kuitenkaan tarvitse tehdä, jos liikevaihto jää tilikauden (12 kk) aikana alle 8 500 euron. Halutessaan rekisteriin voi silloinkin hakeutua, jos toiminta tapahtuu liiketoiminnan muodossa."

Ja toki kannattaa harrastaa pienenlaistakin yrittämistä varsinaisen työn ohella jos sinulla on sellaista mitä voit myydä. Sehän on vain positiivista!
Esim. isäni eläkkeellä vielä pyörittää pienimuotoista yrittämistä, mutta toiminta on niin pientä ettei hän ole alvivelvollinen enää.
Kannustan ehdottomasti!

Mikähän mahtaisi olla sitten hyvä kanava myydä ja millä tavalla ettei kustannukset niistä nouse liikaa.

hmm Kiitos tuo oli oikein valaisevaa. Ja mitä todennäköisemmin nuo vuosi tulot eivät missään nimessä ylittäisi tuota rahaa, kun ei niitä käsitöitä hikihatussa tehdä. Vaan ajankuluksi :D Ehkä pitäis ottaa nyt selvää enemmän.
Ja sitä kanavaa jonk kautta itse lähitsin tuotteita mymään olis varmaan netti, on täälläkin niitä ilmaisia kanavia joita käyttää. Ja onhan siinä pieni pilke silmäkulmassa, jos muutaman euron normi palkan lisäksi saa itselleen.
Pitäisikö tällöin olla myös tmi? Oletko kenties itse yrittäjä vain teidätkö isäsi kautta tästä? Mun isä on yrittäjä, joten häneltä saan varmaan tietoa paljonkin, mutta lähin nyt ens alkuun tällä tavalla liikkeelle.

hmm Kiitos tuo oli oikein valaisevaa. Ja mitä todennäköisemmin nuo vuosi tulot eivät missään nimessä ylittäisi tuota rahaa, kun ei niitä käsitöitä hikihatussa tehdä. Vaan ajankuluksi :D Ehkä pitäis ottaa nyt selvää enemmän.
Ja sitä kanavaa jonk kautta itse lähitsin tuotteita mymään olis varmaan netti, on täälläkin niitä ilmaisia kanavia joita käyttää. Ja onhan siinä pieni pilke silmäkulmassa, jos muutaman euron normi palkan lisäksi saa itselleen.
Pitäisikö tällöin olla myös tmi? Oletko kenties itse yrittäjä vain teidätkö isäsi kautta tästä? Mun isä on yrittäjä, joten häneltä saan varmaan tietoa paljonkin, mutta lähin nyt ens alkuun tällä tavalla liikkeelle.

No joo itseasiassa on tullut viimeaikoina otettua selvää yhtä sun toista, kun yritystoimintani on käynnistymässä piakkkoin. Ei vaan jaksa muistaa kaikkia noita koukeroita vielä :) Mun toiminta tulee olemaan päätoimista, mutta sulla se olisi sivutoimista.
En ole sitten aivan varma että pitääkö se toiminimi olla, mutta kaiken järjen mukaan pitää koska muutoinhan myyt niitä yksityishenkilönä. Mutta toisaalta sitten herää ajatus, että miksi ylipäätään ei sitten vain myisi yksityishenkilönä kun toiminta on vähäistä?
Toisaalta toiminimi on kiva juttu ja tuo ammattimaisuutta. Ja käsittääkseni voit pienestäkin toiminnasta laittaa kulut verotukseen mutta en tiedä hyöydyttääkö se lopulta mitään.
Hmm, ei musta taida paljon olla apua sori, kun on ihan tarpeeks kun yrittää sisäistää nää omat kuviot :D

Kaikista paras olisi jos soittaisit jollekin taholle, josta voitais neuvoa. Paikkakuntasi tai alueesi yritysneuvontaan tai johonkin sellaiseen ja ihan sitten verotoimistoonkin. Saisit varmaan hyödyllistä tietoa ettei jää mikään epäselväksi.

pitää ottaa yhteyttä ja kysellä asiantuntijoilta :)

Onnea yritystoiminnalle!

Niin sitä siis mietein, että jos myy vain yksityishenkilönä niin olisko se laillisempaa toiminimellä vaikka tulot oliskin pieniä.

Käsitöitä voi kyllä myydä ilman yritystoimintaa, mutta se vaatii lisäverokortin. Vaikka alv: tä ei tarvi maksaa alle 8500 euron tuloista, tuloveroa pitää maksaa jos tuloja on vuodessa yli 2000 euroa. Ja ei siis pelkästään niistä käsitöitä vaan siihen lasketaan kaikki tulot ja etuudet, eli käytännössä aina.

Eli jos tuotto jäis alle tuon 2000€/vuosi niin ei tarvii maksaa mitään? Mutta jos menee tuon yli mutta jää alle tuon 8500€ niin pitää maksaa lisäverokortin verot? Nyt tais mennä yli mun hilseen.. Eli jos myisin jotain käsitöitä niin maksaisin siitä lisäverokortin osoittaman prosentti määrän veroa? Mutta voisin kylä epäillä, että jäisin tuon 2000€ alle koska ei ole tarkoitus takoa käsitöitä vaan ajankuluna eikä rikastua.

Onko sulla tuo verokorttihomma käytössä? Tai sis myytkö itse jotain käsitöitä? Kokemusta? :) Tahtoo tietää..jotta tietäis mikä on järkevää.

Eli jos tuotto jäis alle tuon 2000€/vuosi niin ei tarvii maksaa mitään? Mutta jos menee tuon yli mutta jää alle tuon 8500€ niin pitää maksaa lisäverokortin verot? Nyt tais mennä yli mun hilseen.. Eli jos myisin jotain käsitöitä niin maksaisin siitä lisäverokortin osoittaman prosentti määrän veroa? Mutta voisin kylä epäillä, että jäisin tuon 2000€ alle koska ei ole tarkoitus takoa käsitöitä vaan ajankuluna eikä rikastua.

Onko sulla tuo verokorttihomma käytössä? Tai sis myytkö itse jotain käsitöitä? Kokemusta? :) Tahtoo tietää..jotta tietäis mikä on järkevää.

Maksat joka tapauksessa veroa jo siitä ensimmäisestä eurosta lähtien, kun kerran olet palkkatöissä. Se 2000 euro (en muista tarkkaa rajaa paljonki suomessa saa tienata nollaverokortilla) on siis sinun kokonaistuloistasi, eli palkka, mahdolliset työttömyyskorvaukset, asumislisät, vanhempainpävärahat ihan mitä hyvänsä, ei siis pelkästään ne myymäsi käsityöt. Itse ole kotihoidontuella ja jos myyn tekemiäni käsitöitä, niistä menee vero lisäveroprosentilla, kotihoidontukea kun saa enemmän kuin 2000 euroa vuodessa. Toki menot saa noista vähentää, siis materiaalikulut käytännössä, mutta vaatii kirjanpidon. Helpoimmalla pääsee kun myy vaikkapa fb:n ommeltujen kirppiksellä, oikealla kirppiksellä, huuto.netissä tai pelkästään kavereille, eli tavallaan pimeänä, mutta silloin määrien on oltava todella pieniä.

Aivan. Eli jos koittais rehellisyyden nimissä niin ois niinku "turhaa" Tarttee pohtia asiaa... Minkä reitin valitsee. Ei nyt kuitenkaan niin suurista määristä ole kyse. Kiitokse sulle :)

Ei nyt sentään turhaa, mutta hinta pitää määritellä siten, että kattaa verot ja se taas voi karkottaa osan ostajista. Hyville tuotteille löytyy kuitenkin aina ostajansa, kunhan löytää hyvän väylän.

• Tykkää
Reactions: maimai83

yrittäjän alun pitäisi vähän jaksaa nähdä vaivaa, että katselisi itse virallisilta sivuilta neuvoa.. helpoin tie yrittäjyyteen kun joku neuvoo nopeasti miten rahat tulee tilille että pääse shoppaan!!

yrittäjyys vaatii vähän enemmän sitkeyttä!