Ystävä pitää parivuotiasta ihan vauvana, sanoisitteko asiasta jotain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No se että tuon ikäinen ei tapa samanikäisiä, on vain hvä asia. Lapsi oppii aikuiselta kohteliaisuuden ja ystävällisyyden ja hyvän käytöksen, kun häntä kohdellaan hyvin, ei samanikäisiltä vaippahousuilta.

Toki lapsi oppii pärjäämään jos hänet laitetaan 10 muun vaippaikäisen kanssa, mutta ei ihmiskunta siitä paremmaksi muutu. Koskaan ihmiset eivät ole olleet näin vihamielisiä toisiaan kohtaan, koskaan ihmiskunta ei ole ollut näin alhaisella tasolla (miettikää nyt tätä nykyajan "kulttuuria", tositeevee, feisbuuk ym)... 99% ihmiskunnasta on ajattelukyvyttömiä mätämunia, jotka tekevä tkuten toisetkin. Keneenkään ei voi luottaa nykyään, rehellisyys on out, ei mikään hyve.

Muuten on kummallista, että ei halua laittaa lasta potalle. Omani olivat 2v vaipattomia. söivät sitä mitä me vanhemmatkin, eikä muutenkaan paapottu. Jos haluaa kiivetä, saa kiivetä mihin pääsee, ym

Kyllä mä ainakin kysyisin minkä takia hän antaa vaan pikkulasten ruokia? Jos kyseessä on hyvä ystävä niin juttelisin asiasta. Luulisi hänen tietävänkin näitä juttuja, sillä puhutaanhan näistä neuvolassa. Onko hän muuten liika ripustautunut lapseensa? Saatko sinä tai joku muu hoitaa/sylitellä häntä?

Meinaa olla kotona vielä vuoden, kunnes lapsi on sen kolme. Sitten käy opinnot loppuun, mutta yrittää saada sen järjestymään siten, että lasta ei tarvitsisi viedä hoitoon, vaan pystyisi pitämään vielä vuoden kotona. Alkavat ensi vuonna myös yrittämään toista lasta, nyt tosin ilman hoitoja ainakin näin ensin.

Lapsen isä on todella paljon töissä, joten ystävä pyörittää kotia ja arkea käytännössä yksin. Mies ei niin edes puutu lapsen kasvatukseen ja jos yrittää puuttua, niin ystävä on sitä mieltä, että jos mies haluaa jotain kasvatuksessa muuttaa, niin saa sitten sen itse tehdä. Mutta koska on tosiaan niin paljon töissä ei mies paljoa lapsen kanssa ole.

Pottailusta ollaan esim. todella paljon juteltu, ystävä sanoo aina tietävänsä, että se pitäisi aloittaa, mutta kun se on kuulemma niin vaikeaa. Lykkää sitä vaan edemmäksi. Olen yrittänyt sanoa, että musta ainakin oli helpompaa alkaa tutustuttaa vauvaa potalle silloin kun ei vielä kunnolla päässyt liikenteeseen, olipa homma sitten tutumpaa, kun lapsi oli pottailuun valmis. Meillä lapset ovat aina olleet liikunnallisesti ja puheessa vähän ikäisiään edellä, pottahommat ollaan aloitettu puolen vuoden iässä pikkuhiljaa, piirrelty ollaan kaikki yhdessä aina, vauvallekkin annan kynän käteen. Meillä kaksivuotiaat ovat harjoitelleet saksilla leikkaamista, syöneet itse ja nokkamukit ja tuttipullot ovat kauan aikaa sitten jo kuopattu.
niin että ollaanpa teillä mainioita ja edistyksellisiä?? ;)

Lapsi oli pienempänä todella arka, muiden kuin äidin syli ei kelvannut. Hoidossa lapsi ole ollut, ystäväni ei ole lapsen synnyttyä ollut oikeastaan missään ilman tyttöä. Isä on hoitanut lasta ystävän ollessa esim. ostoksilla, mutta tätäkään ei ole tapahtunut kovin montaa kertaa.

Edellinen neuvola on heillä ollut 1 1/2-vuotiaana, kohta on edessä kaksivuotistarkastus. Tuosta syömisestä olen pari kertaa sanonut jotain tyyliin saakohan lapsi VAUVANpurkkiruoista kaiken tarpeellisen, lapsi on aika pienikokoinen ja laiha, vaikka vanhemmat ovat kummatkin todella pitkiä. Äiti on nimittäin itse ollut kasvusta huolissaan ja ollaan siitä juteltu. Jospas neuvolassa nyt seuraavaksi tähän käyttäytymiseen puututtaisiin tarkemmin, eri asia on kuinka tarkasti ystäväni sitten siellä kertoo heidän kotielämästään.

Kun olemme tavanneet on ystäväni lapsi aina ensin ujona, mutta intoutuu sitten aina meidän lasten seurasta ja tytöstä näkee kuinka hän nauttii ikäisestään seurasta. Ja aina erotessa tulee kova itku. Mielestäni lapsi on kyllä jo sen ikäinen, että kaipaisi välillä muuta kuin äidin seuraa.

Ei kuulosta kyllä ihan normaalilta. Minusta on outoa, että jotkut täällä eivät näe tuossa mitään epätavallista. Ja tosiaan monta tuntia puhutaan puhelimessa viikossa, niin kyllä siitä aika hyvän kuvan saa millaista se elämä heillä on. Minulla sisko asuu monen sadan kilometrin päässä. Puhumme melkein päivittäin puhelimessa (meillä saman ikäisiä lapsia) ja väitän tietäväni heidän arjestaan enemmän kuin jonkun kaverin, vaikka tätä kaveria näkisinkin useammin.

Ymmärtäisin vielä purkkiruuan jos se olisi näitä 1-3 vuotiaille tarkoitettua mutta jos se ruoka on tosiaan alle 1-vuotiaiden pöperöitä niin saako se lapsi edes kaikkea tarvittavaa ravintoa siitä?

Noista alle 3-vuotiaan leluista.... Jos niissä vain pitäytyisi niin alle 3-vuotias ei voisi leikkiä suurinpiirtein muilla kuin vauvahelistimillä ja pehmoleluilla. Melkein kaikissa muissa on merkintä, että kielletty alle 3-vuotiailta. Meillä on ainakin leikitty, piirrelty ja muovailtu jo vuoden ikäisestä asti. Ja kaikenmaailman härpäkkeillä.

Kaikista pahinta minusta on se, että äiti ei anna lapsen olla muiden lasten seurassa. Kyllä tuon ikäinen oikeasti tarvitsee jo muutankin kuin sen äidin seuran. Luulen, että puhekin kehittyisi nopeammin jos saisi olla muiden lasten seurasta. Melkoista mökkihöperöä äiti lapsestaan kasvattaa.

Minäkin välttelen tauteja ja flunssia lasteni kanssa varmasti ehkä keskivertoa enemmän kuin joku toinen äiti. Mutta on niissä tautien välttelemisessäkin tasonsa. Jos tosiaan viime viikolla ollut flunssa estää tapaamisen tällä viikolla niin ei sekään terveeltä kuulosta.

Ei ole normaalia. Säälittää lapsi. On eri asia kutsua 2-vuotiasta vauvaksi kuin kohdella häntä niin.

Itse kysyisin syytä sille miksi syöttää alle 1-vuotiaan purkkiruokia. Kysyisin syytä miksi lapsi ei saa leikkiä muilla kuin helistimillä. Sanoisin ääneen, että kylläpä teidän lapsi näyttää nauttivan toisten lasten seurasta, että olisikö hyvä jos veisit häntä vaikka kerhoon... Ystävällisesti kaikki nämä mutta toisin kyllä esille huolenaiheeni.

Tiedän yhden samanlaisen tapauksen. Pitkään lapsettomuudesta kärsinyt pari sai vihdoinkin lapsen. Äidin suojelevuudella ei ole ollut mitään rajaa. Melkoiseksi diktaattoriksi ja toisaalta mamman pojaksi on tämä lapsi kasvanut. Nykyään jo koulussa mutta ei siellä(kään) oikein pärjää kun ei ole äiti lakaisemassa vaikeuksia pois tieltä.

Tiesitkös muuten että nää kirjoitukset jää tänne. Jos kaveris eksyy tänne niin ihan satavarmasti tunnistaa itsensä ja varmaan ei pidä kovin hyvänä kaverina tollasta joka yksityiskohtaisesti kirjoittaa kaverinsa asiat tänne korostaen samalla miten 'meillä tehdään kyllä näin ja näin eli paljon paremmin kuin kaverilla'..

[QUOTE="hmmm";24577126]No se että tuon ikäinen ei tapa samanikäisiä, on vain hvä asia. Lapsi oppii aikuiselta kohteliaisuuden ja ystävällisyyden ja hyvän käytöksen, kun häntä kohdellaan hyvin, ei samanikäisiltä vaippahousuilta.

Toki lapsi oppii pärjäämään jos hänet laitetaan 10 muun vaippaikäisen kanssa, mutta ei ihmiskunta siitä paremmaksi muutu. Koskaan ihmiset eivät ole olleet näin vihamielisiä toisiaan kohtaan, koskaan ihmiskunta ei ole ollut näin alhaisella tasolla (miettikää nyt tätä nykyajan "kulttuuria", tositeevee, feisbuuk ym)... 99% ihmiskunnasta on ajattelukyvyttömiä mätämunia, jotka tekevä tkuten toisetkin. Keneenkään ei voi luottaa nykyään, rehellisyys on out, ei mikään hyve.

Muuten on kummallista, että ei halua laittaa lasta potalle. Omani olivat 2v vaipattomia. söivät sitä mitä me vanhemmatkin, eikä muutenkaan paapottu. Jos haluaa kiivetä, saa kiivetä mihin pääsee, ym[/QUOTE]

Ihana!!!! :D

No mun mielestä ainoa outo asia tossa on toi ruokailu.

Meillä nuorempi kohta 2 vuotias ei ole myöskään pottaa kokeillut. Vanhempi lapsi oppi 2,5 vuotiaana päivässä kuivaksi kun annettiin lapsen rauhassa itse päättää kun on valmis. Kertaakaan ei sen jälkeen vahinkoja käynyt. Samoin aion myös tämän nuoremman kanssa toimia. Mua itseeni ihmetyttää vanhemmat, jotka verenmaku suussa yrittää vuoden vanhaa saada potalle.

Sit toi vierailu. Mekään ei käydä liiemmin puistoissa, perhekerhoissa, kylissä tms. Vanhempi käy päiväkerhossa ja joka päivä ollaan pihassa (rivitalossa, eli muitakin lapsia on pihassa ja isommalla lapsella on paljon kavereita). Mä en ole kyläilyihmisiä enkä koe, että lapsi siitä mitenkään vahingoittuu jos ei kylissä käydä. Vanhemman lapsen kanssa (kohta 5 vuotta) ei käyty juuri missään ensimmäisen kahden ja puolen vuoden aikana ja sosiaalisempaa tapausta saa etsiä. Tietysti käytiin mun sisarusten perheiden luona leikkimässä jne., mutta vain ehkä kerran kuussa. Hoplopissa ei olla käyty tähän päivään mennessä. Ja mitään ylimääräiiä flunssia ei mekään haluta.

Leluja on nykyään kaikilla perheillä ihan liikaa ja joka vuosi pitää ostaa ne uudet lelut, jotka tukee kehitystä ja lässyn lässyn. Kyllä lapsi osaa käyttää mielikuvitustaan vaikkei koti pursuakkaan kaikennäköisistä vekottimista.

Joten mä en ymmärrä mistä moinen haloo. Kaikilla on tapansa kasvattaa lapsensa ja sun kaveris ei ole mitään peruuttamatonta saanut aikaiseksi. Ainoa mihin puuttuisin olis just toi syöminen. Vai syöttääkö näitä ruokia vain kyleillessä ollessaan? Silloin ne on ihan käteviä. Voihan se kotona antaa lapsen syödä mitä vaan.

Yhteistyössä