Ystävä suuttui lapselleen, koska tämä oksensi lattialle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Ystävän juuri 15 vuotta täyttäneelle tyttärelle tuli eilen oksennustauti, kun olin heillä kylässä. Tyttö oli meidän kanssa ihan normaalisti, kunnes yhtäkkiä oksensi lattialle. Ystävä suuttui tytölle ja rupesi häntä moittimaan ja huusi hänelle, koska hän on jo niin vanha ettei ole mahdollista tuollaisia vahinkoja enää sattua. Käski vielä tytön siivota sotkunsa, mutta siinä vaiheessa kun minä sanoin siivoavani sen, ystävä siivosi sitten itse. Tyttöparka meni vessaan ja oksensi aika rajusti monta kertaa. :( Noin puolen tunnin kuluttua tyttö tuli vessasta erittäin kalpeana ja silminnähden huonovointisena juomaan vettä. Ystävä käski tytön painua huoneeseensa tai vessaan, ettei oksenna uudestaan lattialle. Kysyin ystävältä etteikö tytön voisi antaa levätä sohvalla ja katsoa telkkaria ja tuoda joku vati siihen, johon voisi oksentaa. Ystävä ei "moiseen turhuuteen" suostunut. Nyt on edelleenkin paha mieli tytön puolesta. On se 15-vuotias vielä kuitenkin niin pieni ja tarvitsisi aikuiselta vain tukea, hellyyttä ja ymmärrystä tuossa tilanteessa. Ei sitä oksennuksen tuloa voi kukaan aina ennustaa, se tulee kun tulee, eikä katso paikkaa tai aikaa. Juttelin tästä vielä eilen ystävän kanssa, mutta hänen mielestään 15v on jo "aikuinen". Surullista :(

Olipa tyhmä akka sun kaveris. Kun 15 vuotias oksentaa lattialle, oksennustauti on ilmeisen raju. Voi tyttö parka. On hirveää olla kipeänä jos siitä ollaan vielä vihaisia.

Mun parhaat lapsuusmuistot liittyy siihen kun olin kipeänä, koska meillä aina hoidettiin niin hyvin.

No, sinänsä mä olen sun kaverin kanssa samaa mieltä, että 15v on jo tarpeeksi 'aikuinen' toimimaan tuollaisessa tilanteessa aikuisen lailla. MUTTA, aikuinenkaan ei ehdi vessaan jos oksennustauti alkaa rajusti ja aikuinenkin tarvii 'hoitoa' taudin aikana.

Jos mun 16v olis oksentanu noin, olisin tietenkin siivonnut yrjöt (niinkuin muuten mun äiti tarjoutui siivoamaan, kun minä yrjösin 34v ikäisenä lattialle, en antanut ettei tauti tarttuis) ja yrittänyt auttaa tytärtäni, antanut vettä, antanut sen pesuvadin, että voi levätä sohvalla jne. jne.. MUTTA saman olisin tehnyt myös miehelleni.

Jos rakastaa toista, haluaa auttaa häntä 'hädässä' ja muutenkin.

Ystävän juuri 15 vuotta täyttäneelle tyttärelle tuli eilen oksennustauti, kun olin heillä kylässä. Tyttö oli meidän kanssa ihan normaalisti, kunnes yhtäkkiä oksensi lattialle. Ystävä suuttui tytölle ja rupesi häntä moittimaan ja huusi hänelle, koska hän on jo niin vanha ettei ole mahdollista tuollaisia vahinkoja enää sattua. Käski vielä tytön siivota sotkunsa, mutta siinä vaiheessa kun minä sanoin siivoavani sen, ystävä siivosi sitten itse. Tyttöparka meni vessaan ja oksensi aika rajusti monta kertaa. :( Noin puolen tunnin kuluttua tyttö tuli vessasta erittäin kalpeana ja silminnähden huonovointisena juomaan vettä. Ystävä käski tytön painua huoneeseensa tai vessaan, ettei oksenna uudestaan lattialle. Kysyin ystävältä etteikö tytön voisi antaa levätä sohvalla ja katsoa telkkaria ja tuoda joku vati siihen, johon voisi oksentaa. Ystävä ei "moiseen turhuuteen" suostunut. Nyt on edelleenkin paha mieli tytön puolesta. On se 15-vuotias vielä kuitenkin niin pieni ja tarvitsisi aikuiselta vain tukea, hellyyttä ja ymmärrystä tuossa tilanteessa. Ei sitä oksennuksen tuloa voi kukaan aina ennustaa, se tulee kun tulee, eikä katso paikkaa tai aikaa. Juttelin tästä vielä eilen ystävän kanssa, mutta hänen mielestään 15v on jo "aikuinen". Surullista :(

Olet siis käynyt meillä 15v sitten kylässä kun itse olin tuon ikäinen ja minun äitini käyttäytyi juurikin noin.

Harvoinhan se ihan noin yllättäen tulee, mutta kyllä mullakin raskausainaka kerran tuli vastaava vahinko puolimatkassa vessaan.

Jos kaveri muuten on ihan normaali, niin voihan se olla, että heillä on ollut tytön kanssa vastaavia ennakoimisongelmia enemmänkin ja reagoi noin voimakkaasti sitä taustaa vasten. Ei pidä olettaa aina pahinta.

Mua taas ihmetyttää kaveri, jonka vähän alle kouluikäiset saa tehdä ihan mitä vaan ja kaveri aina kysyy vaan et oliko vahinko ja tietysti lapset aina sanoo joo, niin sitten ei koskaan seuraa mitään eikä vahingoista tarvitse oppia vaan sama käy heti kohta uudestaan. Itse olen vaativampi saman ikäisille ja ihan hyvin toimii meillä.

Mulle on käynyt noin useammankin kerran joskus pahassa migreenissä 8-11 v:nä. En vaan ehtinyt vessaan ajoissa, tai sitten oksennus vaan tuli yhtäkkiä. Oli vielä niin paskamainen äiti, että laittoi mut itse siivoamaan jäljet heti kun tokenin riittävästi. Joskus samanikäinen sisko auttoi siivoamaan.

Hmm... Kyllä kai nyt ton ikäsenä jo tajuaa että oksennus on tulossa - vessaan.

Oksennusrefleksi on jokaisella meistä erilainen. Minä esim. olen ihan pienestä lapsesta pitäen pystynyt aina pidättämään sen pari sekuntia ja olen ehtinyt vessaan tai ulos. Mieheni taas oksentaa todellakin niin refleksin omaisesti, ettei siinä ehdi kissaa sanomaan, kun yrjö jo lentää. Hyvä kun ehtii päänsä kääntää, eli juuri ja juuri suuntaa ohjaamaan.

Kuulostaapas inhottavalta äidiltä.

Meillä on aina hoidettu sairasta ja kyllä hoitaa äiti ja isi edelleen, jos satun kotona olemaan. Mä oon itse kanssa sellainen, että lellin tuota tyttöä, jos se kipeenä sattuu olemaan.

mun eka ajatukseni oli, että äiti on tosi kypsänä tytön muuhun käytökseen (mahdotonta tietää mihin), ja reagoi siksi noin. EI missään nimessä tee asiaa oikeutetuksi, eikä varmaan edesauta äidin ja tytön välejä, mutta jos asia on näin, tavallaan ymmärrän vaikken hyväksy. Äidillä jo valmiina ajatus, että tyttö on välinpitämätön tms.

Alkuperäinen kirjoittaja kävitkö meillä;28327459:
Olet siis käynyt meillä 15v sitten kylässä kun itse olin tuon ikäinen ja minun äitini käyttäytyi juurikin noin.

Tosin jos satuin nuorempanakin sairastumaankesken koulupäivän parahin täyteen itkuun jos opettaja soitti kotiin että minut pitää tulla hakemaan :( koska tiesin että ei äiti tule, ja kun menen omin avuin kotiin niin saan huudot :(
Vähän isompana onneksi ei enään soitelleet kotiin mutta kesken koulupäivän en uskaltanut mennä kotiin.
Äitin mielestä kun kesken koulupäivän sairastuminen on lintsaamista ja ei kukaan niin yhtäkkiä sairastu.

Jotakin hyvääkin, tiedän kuinka en omia lapsiani kohtele.

Röyhkeä äiti, todella typerä. Toivottavasti ei käy omaan nilkkaan. Tuollaisella käytöksellä menettää nimittäin auktoriteettinsa. Jos sitä ko. äidillä on enää jäljelläkään.

Auktoriteetti on lapsen suoja kasvussa jos sitä ei ole niin mitä jää jäljelle.

[QUOTE="jep";28327581]mun eka ajatukseni oli, että äiti on tosi kypsänä tytön muuhun käytökseen (mahdotonta tietää mihin), ja reagoi siksi noin. EI missään nimessä tee asiaa oikeutetuksi, eikä varmaan edesauta äidin ja tytön välejä, mutta jos asia on näin, tavallaan ymmärrän vaikken hyväksy. Äidillä jo valmiina ajatus, että tyttö on välinpitämätön tms.[/QUOTE]

No mä en kyllä ymmärtäisi edes tuollaista taustaa vasten. Mä joudun joskus töissä kaitsemaan narkkareita, jotka usein ovat kyllä niin välinpitämättömiä kuin ihminen vain voi olla, mutta mä en usko, että edes ne oksentavat tahalteen lattialle, jos niin sattuu käymään.

Anoppi oksensi kerran vahingossa meidän autoon. En mä sillekään suuttunut, vaikkei aina ylimpiä ystäviä ollakaan. :D

Mä oon kerran herännyt siihen että oon noussut petissä istumaan ja oksensin päälleni. Olin vaan niin hirveän kipeä etten ymmärtänyt että alan oksentaa. Olin nähnyt pahoja unia koko yön mutten ollut herännyt. Mulla oli unessa koko ajan vaan kylmä ja sattui kauheasti joka paikkaan.

Koskaan muulloin niin ei oo käynyt.

Olen paskantanut housuuni 18v mahataudissa. En todellakaan ois ehtinyt mihinkään vessaan, sen verran puskista tuli hätä :D Inhottaa muutenkin jos motkotetaan perheenjäsenille ihmisyydestä. kuten äitini miehelleen joka kerta kun tämä käy paskalla ja vessassa sitten luonnollisesti haisee. Ihme nipotusta |O

Yhteistyössä