Ystävä tuomitsee (liittyen aborttiin ja uuteen raskauteen/vauvaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "fiona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"fiona"

Vieras
Mielestäni ystävän tehtävä ei ole tuomita missään tilanteessa! Nyt kuitenkin on tilanne, jossa selkeästi pystyn aistimaan/huomaamaan paheksunnan ja tuominnan ystäväni taholta.

Tapasin heti pitkästä avoliitosta erottuani miehen, jonka kanssa aloitin tiiviin seurustelun. Ystävä "ihmetteli" tätä ja oli sitä mieltä, että pitäisi pitää taukoa suhteitten välissä. Minusta jokainen "kivi pitää kääntää" ja mies vaikutti tosi kivalta. Päätimmekin jättää ehkäisyn pois ja tulin raskaaksi (vajaa vuosi seurustelua takana). Mies veti täyskäännölsen ja päätti ettei haluakaan lasta - olimme molemmat aikuisia, 3-kymppisiä ja lapsettomia. Menin shokkiin ja päädyin aborttiin. Tapasin vuoden päästä nykyisen mieheni ja puolen vuoden kuluttua ensi tapaamisesta olin raskaana - ystäväni ei ymmärtänyt yhtään. Nyt meillä on yhteinen lapsi ja olemme onnellisesti yhdessä.

Onko kenelläkään oikeutta tuomita tätä?!

eiköhän jokainen itse tee päätöksensä. Saahan kaveri olla erimieltä ja minusta ystävät ovat sitävarten, että sanovat mielipiteensä vaikka se ei aina mieleinen olisikaan. Kuitenkin heidän pitää hyväksyä sinun päätöksesi asiasta. Aika surullinen tapaus tuo toisen miehen kanssa tapahtunut. Eikä ikinä voi tietää miten elämässä menee. Itse en ikinä aborttia tekisi, mutta ymmärrän että jotkut tekee. Ja sinullahan on nyt ihana (toivottavasti) perhe ja menee hyvin. Jos ystäväsi ei vieläkään voi antaa olla, niin minusta ei sellaisia kutsuta enää ystäviksi.

[QUOTE="hmm";23470818] Itse en ikinä aborttia tekisi, mutta ymmärrän että jotkut tekee. [/QUOTE]

Tätä mieltä on tosi suuri osa ihmisistä, ennen kuin tilanne osuu omalle kohdalle.

Saa tuomita. Sinä olet päättäny tehdä lapsen ja sitten päättäny ettet haluakkaan eli kenen elämällä leikit et meinaan ainoastaan omallasi vaan myös sen lapsen elämällä :(

[QUOTE="Vieras";23470833]En kyllä yhtään ihmettele ystäväsi mielipidettä.
Aika kiire sinulla on aina ollut alkaa lastentekoon miesten kanssa joita hädin tuskin tunnet.[/QUOTE]

Peesi!!!!

Oletko miettinyt mitä sana tuomitseminen edes tarkoittaa? Ystäväsi ei tuomitse sinua, eikä hän voikaan tuomita, eihän hän ole tuomari. Hänelle teettää kuitenkin vaikeuksia piilottaa inhonsa toimintaasi kohtaan. Minusta vaadit ystävältäsi liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja itsekästä;23470848:
Saa tuomita. Sinä olet päättäny tehdä lapsen ja sitten päättäny ettet haluakkaan eli kenen elämällä leikit et meinaan ainoastaan omallasi vaan myös sen lapsen elämällä :(

Millä lapsen elämällä? Ois ihan eri asia jos lapsi ois jo syntynyt. Mutta niin kauan kun se on vielä äitin mahassa niin ei sillä voi leikkiä.

Onko sinulle tärkeintä ystäväsi mielipide vai oma onnesi? Ehkä tämän ystävän aika on jo ohi elämässäsi. Mä kerran harmittelin, kun ystävän kanssa, jonka kanssa oli ollut aina niin ihanaa, ei enää oikein tahtonut yhteydenpito sujua. Yritin kaikkeni, koska en halunnut menettää tätä ystävää. Harmittelin sitä sitten eräälle toiselle ystävälleni, joka totesi, että ehkä tämä ystäväsi on jo täyttänyt tehtävän elämässäsi ja hänen kuuluu nyt mennä. En silloin tajunnut ollenkaan, mutta nyt ymmärrän. Turha pitää kiinni kynsin ja hampain ystävästä, jos tuntuu, että tuomitseminen vie voimia. Lähelläsi on varmasti ihmisiä, joilla on tärkeintä se, että olet onnellinen. Riippumatta, mitä siihen pääseminen on vaatinut:) Kovasti tsemppiä!

Olen kyllä vähän samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Mistä tiedät, etteikö ystävättäresi itse haluaisi kovasti lasta? Varmasti kova paikka olisi siinä tapauksessa sinun tekemisesi.

Tehtyä ei enää saa tekemättömäksi, mutta itse olisin synnyttänyt lapsen ja antanut hänet sitten adoptoitavaksi. Mieluummin kuin estänyt hänen syntymistään. Suomessa on todella monia pareja adoptiojonossa.

[QUOTE="Vieras";23470893]Millä lapsen elämällä? Ois ihan eri asia jos lapsi ois jo syntynyt. Mutta niin kauan kun se on vielä äitin mahassa niin ei sillä voi leikkiä.[/QUOTE]

Jos se ei olis jo olemassa siellä mahassa niin eihän olis mitään tarvetta aborttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23470891:
Oletko miettinyt mitä sana tuomitseminen edes tarkoittaa? Ystäväsi ei tuomitse sinua, eikä hän voikaan tuomita, eihän hän ole tuomari. Hänelle teettää kuitenkin vaikeuksia piilottaa inhonsa toimintaasi kohtaan. Minusta vaadit ystävältäsi liikaa.

Inhoansa? Onko sinun mielestäsi "toimintani" sitten jotenkin "inhottavaa"!??

Inhoansa? Onko sinun mielestäsi "toimintani" sitten jotenkin "inhottavaa"!??
Kyllä, toimintasi on inhottavaa. Kolmekymppinen ihminen abortoi sikiön, jonka on ensin itse tahallaan, suunnitellusti laittanut alulle. En voi edes sanoin kertoa, miten inhottavaa se mielestäni on. Voin kuvitella, miten vaikeaa ystävälläsi on, kun vaadit häntä teeskentelemään edessäsi.

Sinä ilmeisesti kuvittelet että jokaisen seurustelukumppanin kanssa pitää tehdä lapsi -- miksi? Siksi että he eivät jättäisi sinua? No, kovin fiksulta tuo ei vaikuta :(

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärtäjä;23470837:
Tätä mieltä on tosi suuri osa ihmisistä, ennen kuin tilanne osuu omalle kohdalle.

Miten sellainen tilanne osuu kohdalle, jos ei aborttia suostu tekemään? En tekisi. Vaikka mikä olisi. Perheessäni on vammaisia ja erilaisia ihmisiä ja kaikki elämänsä ansainneet. Minulla ei ole pokkaa päättää saako kukaan elää.. Antaisin mielummin adoptoitavaksi. Kuitenkin ymmärrän jos joku haluaa tehdä. Ei se minun asiani ole. Eiköhän jokainen itse sen asian päätä. Enkä tuomitse ihmisiä sen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23470970:
Kyllä, toimintasi on inhottavaa. Kolmekymppinen ihminen abortoi sikiön, jonka on ensin itse tahallaan, suunnitellusti laittanut alulle. En voi edes sanoin kertoa, miten inhottavaa se mielestäni on. Voin kuvitella, miten vaikeaa ystävälläsi on, kun vaadit häntä teeskentelemään edessäsi.

Lapsen isä ei halunnut enää olla missään tekemisissä kanssani ja ilmoitti hoitavansa vain lailliset valvollisuudet, ei muuta. En halunnut lasta yksin... Yksinäni sitten lapsen kanssa katsoa kun muut naiset liikkuu vauvojensa ja näiden isien kanssa jotka on onnesta soikeita..

Oon ollut aina aborttia vastaan periaatteesta, mutta helppo tuomita niin kauan, kun ei itselle osu kohdalle. Jos olisin joskus tullut jostain yhden illan suhteesta raskaaksi tai baarikohelluksesta, en tiiä miten olisin sitten toiminut. Se on helppo niin kauan morkata muita kuin ei itse joudu painimaan asioiden kanssa. Sitä paitsi kyselijä kirjoitti, että aikaisemmassa suhteessa jättivät ehkäisyn tarkoituksella pois. Jos muistan oikein. Eihän hän voinut tietää, että mies ei osaakaan ottaa vastuuta tekemisistään! Minulla on kaks ihanaa lasta ja tätä nuorempaa odottaessasi esimieheni käyttäytyi tosi nuivasti eikä mm. ikinä koko raskausaikana kysynyt, että miten voin. Tajusin myöhemmin, että taustalla taisi olla kateus. Hän ei saanut hankkia enempää lapsia terveyssyistä.. Saattaahan tässä joku sellainenkin olla. Jos ystäväsi on vaikka vaikea tulla raskaaksi ja harmittaa, kun toiset tulee, vaikka eivät edes tosissaan yritä.

Lapsen isä ei halunnut enää olla missään tekemisissä kanssani ja ilmoitti hoitavansa vain lailliset valvollisuudet, ei muuta. En halunnut lasta yksin... Yksinäni sitten lapsen kanssa katsoa kun muut naiset liikkuu vauvojensa ja näiden isien kanssa jotka on onnesta soikeita..

Niin no, et olisi voinut tietää, mitä mieltä mies oikeasti olisi ollut lapsen syntymän jälkeen. Sama kuin ei voi tietää myöskään miehestä, joka on ollut raskausajan innolla mukana, että mitä se sitten on, kun lapsi syntyy.

Mutta mä toivon, että tää on provo, koska tältä palstalta saa vaan paljon paskaa niskaasi ja pahan mielen.

[QUOTE="Annri";23471016]Oon ollut aina aborttia vastaan periaatteesta, mutta helppo tuomita niin kauan, kun ei itselle osu kohdalle. Jos olisin joskus tullut jostain yhden illan suhteesta raskaaksi tai baarikohelluksesta, en tiiä miten olisin sitten toiminut. Se on helppo niin kauan morkata muita kuin ei itse joudu painimaan asioiden kanssa. Sitä paitsi kyselijä kirjoitti, että aikaisemmassa suhteessa jättivät ehkäisyn tarkoituksella pois. Jos muistan oikein. Eihän hän voinut tietää, että mies ei osaakaan ottaa vastuuta tekemisistään! Minulla on kaks ihanaa lasta ja tätä nuorempaa odottaessasi esimieheni käyttäytyi tosi nuivasti eikä mm. ikinä koko raskausaikana kysynyt, että miten voin. Tajusin myöhemmin, että taustalla taisi olla kateus. Hän ei saanut hankkia enempää lapsia terveyssyistä.. Saattaahan tässä joku sellainenkin olla. Jos ystäväsi on vaikka vaikea tulla raskaaksi ja harmittaa, kun toiset tulee, vaikka eivät edes tosissaan yritä.[/QUOTE]

Jos tekee abortin yhden illan suhteesta tai baarikohelluksesta niin en tiedä voiko enää vastuuttomampaa ihmistä olla. Eiköhän omien tekojen seuraukset pitäisi kantaa. Älkää v*ttu harrastako sitä seksiä, ellette tajua, että siinä on raskautumisen mahdollisuus.

Ymmärrän ystävääsi oikein hyvin.. Minun ystävä teki melkein saman jutun, ensin tarkoituksella raskaaksi monen vuoden yrittämisen jälkeen, sitten "ei nyt olekaan oikea hetki tälle vauvalle" ja ero avomiehestä ja nyt uusi mies ja kitinää vauvakuumeesta. Minua ainakin tämä "ystävä" on alkanut inhottamaan suunnattomasti, en tajua miten pystyi sen abortin tekemään kun ensin oli sitä lasta halunnut vuosikausia!! Melkein toivon ettei tule koskaan enää lasta saamaan.. Ja myöskin kolmekymppinen kyseessä eli ei nyt minkään nuoruuden piikkiin voi laittaa tuota tekoaan.

En varsinaisesti vastusta aborttia, joissakin ääritapauksissa voisin tehdä sen itsekin, mutta tuollainen syy aborttiin tuntuu niin hemmetin julmalta! Voihan sen lapsen yksinkin tehdä ja kasvattaa jos mies kääntää takkinsa? Tai joskus miehille iskee paniikki ja hyväksyttyään tilanteen olisi mieskin voinut järkiintyä? Nythän sitä ei voi tietää..

Yhteistyössä