Ystävä tuomitsee (liittyen aborttiin ja uuteen raskauteen/vauvaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "fiona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aina kun täälläkin lässytetään että tulevan isän päätös pitää ottaa huomioon niin nytkö ei sitten tarvitsekaan? Luulisi palstan hengen mukaisesti ymmärtävän että mies perääntyy niin silloin pitää naisenkin perääntyä eikä itsekkäästi saada aikaiseksi isätöntä lasta :xmas:

ASIAA! Paljastaa täysin naisten sokean pisteen ja kaksinaismoralismin!

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23471703:
Mikä on riittävä määrä elämänkokemusta, että voi sanoa tuollaisen toiminnan olevan väärin ja itsekästä?

Mutta jos onkin joskus tehnyt väärin tai virheen, niin eikö voi sen jälkeen tehdä oikein? Miksi tuomita se oikea teko? (tässä tapauksessa parisuhteeseen tuleva lapsi) Vai pitääkö sinun mielestäsi väärin tehneen ihmisen jättää elämässään eläminen ja olla vain se väärin tehnyt ihminen?

Mikä on riittävä määrä elämänkokemusta, että voi sanoa tuollaisen toiminnan olevan väärin ja itsekästä?

Elämänkokemuksella tarkoitan ymmärrystä siitä, että kukaan ei koskaan voi sanoa toisen puolesta jonkun toiminnan/ratkaisun olevan väärin, olematta itse täysin vastaavassa tilanteessa ja elämän olosuhteissa. Ja tässä tarkoitan lain puitteissa tapahtuvaa toimintaa.

Mutta jos onkin joskus tehnyt väärin tai virheen, niin eikö voi sen jälkeen tehdä oikein? Miksi tuomita se oikea teko? (tässä tapauksessa parisuhteeseen tuleva lapsi) Vai pitääkö sinun mielestäsi väärin tehneen ihmisen jättää elämässään eläminen ja olla vain se väärin tehnyt ihminen?

Ei tässä kukaan ole sanonut, että on ollut väärin hankkia se lapsi. Miksi se nyt näin kääntyy? Jos asenne on edelleen ihmisellä se, että minä minä ja minun elämä, niin silloin hän ON edelleen se väärintehnyt ihminen, kun kerran hänen asenne ei muutu ollenkaan. Hurjaa vaan, että mitä tapahtuu, jos tuokin mies jättää, niin sille lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23471745:
Ei tässä kukaan ole sanonut, että on ollut väärin hankkia se lapsi. Miksi se nyt näin kääntyy? Jos asenne on edelleen ihmisellä se, että minä minä ja minun elämä, niin silloin hän ON edelleen se väärintehnyt ihminen, kun kerran hänen asenne ei muutu ollenkaan. Hurjaa vaan, että mitä tapahtuu, jos tuokin mies jättää, niin sille lapselle.

Okei ymmärsin sitten väärin. Ymmärsin sinun tarkoittaneen, että koko ap:n tilanne on sinusta inhottava.

[QUOTE="vieras";23471734]Elämänkokemuksella tarkoitan ymmärrystä siitä, että kukaan ei koskaan voi sanoa toisen puolesta jonkun toiminnan/ratkaisun olevan väärin, olematta itse täysin vastaavassa tilanteessa ja elämän olosuhteissa. Ja tässä tarkoitan lain puitteissa tapahtuvaa toimintaa.[/QUOTE]

No mutta tuo ap:n toiminta nyt vain on ollut väärin, tyhmää ja itsekästä, eikä siitä pääse yli eikä ympäri. AP tietää sen itsekin ja siksi aloittikin tämän keskustelun. Asia vaivaa häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja jkösgfjköfsgö;23471723:
ASIAA! Paljastaa täysin naisten sokean pisteen ja kaksinaismoralismin!

Mies ja nainen eivät näissä asioissa ole ikinä täysin tasa-arvoisia, kun mies ei voi kantaa lasta. Naisella on isompi vastuu mutta sitä myöten myös suurempi vapaus. Vaikka lapsenteosta tai tekemättä jättämisestä miten sovittaisiin yhteisymmärryksessä, raaka biologinen totuus on, että naisella on asiassa enemmän sananvaltaa.

Biologian voi yrittää peitota sivistyksellä ja useimmiten se onnistuukin. Eli asioista päätetään oikeasti yhdessä.

Sellainen määrä että ymmärtää olla lässyttämättä toisten valinnoista.

[QUOTE="popp";23471802]Mies ja nainen eivät näissä asioissa ole ikinä täysin tasa-arvoisia, kun mies ei voi kantaa lasta. Naisella on isompi vastuu mutta sitä myöten myös suurempi vapaus. Vaikka lapsenteosta tai tekemättä jättämisestä miten sovittaisiin yhteisymmärryksessä, raaka biologinen totuus on, että naisella on asiassa enemmän sananvaltaa.

Biologian voi yrittää peitota sivistyksellä ja useimmiten se onnistuukin. Eli asioista päätetään oikeasti yhdessä.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Että naisella on viimekädessä suurempi vastuu (ja jollei sitä halua, tekee abortin jos ehtii) ja miehillä täten vähemmän sanavaltaa.

Vaadit ystävältäsi liikaa. Hän on todella hyvä ystävä, jos kierran voit vaan aistia tuon tuomitsemisen, moni kyllä tuomitsisi ihan suoraan. En kuulu mihinkään abortti on murha- koulukuntaan, mutta sinun toimintasi tuntuu kyllä moraalittomalta. En vaan kykene hyväksymään toivotun lapsen aborttia.

Aina kun täälläkin lässytetään että tulevan isän päätös pitää ottaa huomioon niin nytkö ei sitten tarvitsekaan? Luulisi palstan hengen mukaisesti ymmärtävän että mies perääntyy niin silloin pitää naisenkin perääntyä eikä itsekkäästi saada aikaiseksi isätöntä lasta :xmas:

Mä en tiedä mitä joku abstrakti "palstan henki" puhuu, mun mielestä täällä on monta eri ihmistä ja heillä on omat käsityksensä.
Tässä tapauksessa mun mielestä on voi voi, jos raskauden jo alettua mies yhtäkkiä päättääkin että ei sittenkään. Ja muutenkin, nainen sen ikävä kyllä loppupeleissä päättää. Voihan sen miehen mielipiteen kuunnella, mutta ei sitä tarvitse noudattaa.

Palataksen alkuperäiseen aiheeseen... Jos ystäväsi ei edes ole sanonut mitään, vain aistit vain hänen tuomitsevuutensa, miksi se häiritsee sinua? Koska et ole sinut tekojesi kanssa.

Ei ystävyys edellytä sitä, että kaikesta on samaa mieltä. Kuten tältä palstaltakin huomaan (jos se nyt muka yllätyksenä tuli), että ihmisillä on usein voimakkaita tunteita aborttia kohtaan. Ei sinun ystäväsi voi kumota omia mielipiteitään sinun vuoksesi.

No huhhuijaa. Kylläpä täällä nyt ollaan tuomitsevia. Mutta fakta on se, että jos ap:lla olis se alkuperäinen tilanne nyt, että olisi raskaana ja mies ilmoittaisi ettei haluais sittenkään lasta - niin 90 % palstan äideistä tulis sanomaan, että "tee abortti" ja "miestä ei saa pakottaa vastoin tahtoaan isäksi".

Peppari sen sanoinkin. Palstamammojen mielestä törkeintä mitä lapselle voi tehdä, on synnyttää isätön lapsi, mutta yhtäkkiä se ei pädekään tähän tapaukseen.

Kyllä kai minäkin tuomitsisin ystäväni jos hän tekisi mielestäni jotain erittäin moraalitonta, kuten murhaisi oman lapsensa. Ei ystävyys mitään niin suurta ole, että ystävää ei saisi koskaan tuomita. Voitko itse ajatella tilannetta, jossa tuomitsisit ystäväsi? Jos hän vaikka tappaisi oman vauvansa? Teillä on ilmeisesti eri näkemys siitä mikä on moraalitonta ja mikä ei, tai mikä on murha ja mikä ei...

[QUOTE="popp";23471802]Mies ja nainen eivät näissä asioissa ole ikinä täysin tasa-arvoisia, kun mies ei voi kantaa lasta. Naisella on isompi vastuu mutta sitä myöten myös suurempi vapaus. Vaikka lapsenteosta tai tekemättä jättämisestä miten sovittaisiin yhteisymmärryksessä, raaka biologinen totuus on, että naisella on asiassa enemmän sananvaltaa.

Biologian voi yrittää peitota sivistyksellä ja useimmiten se onnistuukin. Eli asioista päätetään oikeasti yhdessä.[/QUOTE]

Paskaa. Monet naiset eivät täysin syystä koskaan hyväksyisi sitä, että vedotaan biologiaan asiassa, jossa halutaan pitää naiset epätasa-arvoisessa asemassa suhteessa miehiin. Miksi sen pitäisi onnistua toisin päin?

Miehellä tulisi olla yhtälaiset oikeudet lapseen kuin naisella. Ja lapsen oikeudet elämään suuremmat kuin aikuisten oikeudet olla haluamatta lasta. Abortti ja naisen suurempi oikeus päättää lapsen asioista ovat kauheaa kaksinaismoralismia.

Minusta on ensinnäkin karmeaa, että n. vuoden tuntemisen jälkeen aletaan hankkia vauvaa, ilman ettei olla naimisissakaan, saatikka kihloissa (vai olitteko ap?) Ja ykskaks tehdään abortti,kun mies kääntää kelkkansa. Mieheltä uskomattoman lapsellista, itsekästä,epäkypsää ja ap:lta samoin.
Itse henkilökohtaisesti sallisin abortin ääritapauksissa (raiskaus,reilusti alaikäinen/itsekin vielä lapsi tms), mutta tällaisissa tilanteissa ehdottomasti abortti on väärin!
Ap: ystäväsi reaktio on oikein.

[QUOTE="Vieras";23470833]En kyllä yhtään ihmettele ystäväsi mielipidettä.
Aika kiire sinulla on aina ollut alkaa lastentekoon miesten kanssa joita hädin tuskin tunnet.[/QUOTE]

Aivan samaa mieltä. Sitten kun mies ei halua leikkiä perhettä niin korjaakohan nainen tilanteen antamalla lapsensa adoptioon.
Tai toinen vastaus, kun ihmetellään mistä niitä naisia tulee joplla 5 lasta kaikki eri isille niin olisikohan tuossa syy kun jokaiselle miehelle halutaan sitä tuheroa jakaa niin että ehkäisystä ei huolehdita kuin sen enmepää kuin jakseta tutustua toiseenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23470970:
Kyllä, toimintasi on inhottavaa. Kolmekymppinen ihminen abortoi sikiön, jonka on ensin itse tahallaan, suunnitellusti laittanut alulle. En voi edes sanoin kertoa, miten inhottavaa se mielestäni on. Voin kuvitella, miten vaikeaa ystävälläsi on, kun vaadit häntä teeskentelemään edessäsi.

PEESI!

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23470970:
Kyllä, toimintasi on inhottavaa. Kolmekymppinen ihminen abortoi sikiön, jonka on ensin itse tahallaan, suunnitellusti laittanut alulle. En voi edes sanoin kertoa, miten inhottavaa se mielestäni on. Voin kuvitella, miten vaikeaa ystävälläsi on, kun vaadit häntä teeskentelemään edessäsi.

Nyt on pakko peesata, anteeksi vaan mutta kuulostaa järkyttävältä. Jos tilanteesi olisi ollut jokin muu olisin ehkä ymmärtänytkin. En muista ikinä tuomineeni ystäviäni, mutta tuollaisessa tilanteessa olisi tosi vaikeaa enää teeskennellä että tuollainen on ok.

[QUOTE="vieras";23472316] Miehellä tulisi olla yhtälaiset oikeudet lapseen kuin naisella. Ja lapsen oikeudet elämään suuremmat kuin aikuisten oikeudet olla haluamatta lasta. [/QUOTE]

Totta, etenkin tuo jälkimmäinen.

[QUOTE="vieras";23472316]
Abortti ja naisen suurempi oikeus päättää lapsen asioista ovat kauheaa kaksinaismoralismia.[/QUOTE]

Varmasti monestakin näkökulmasta, mutta jos nyt ajateltaisiin, että mies kantaisi lapsen, minkä minä voisin sille, pitäisikö hän sen vastustuksestani huolimatta tai tekisikö ehkä abortin? Hänen kroppansa olisi kyseessä. Jos unohdetaan sukupuolikysymys hetkeksi, enhän minä voi päättää kenenkään naisenkaan puolesta, mitä hän asiassa tekee/jättää tekemättä, kun jälleen törmätään siihen, että ei ole minun kropastani kyse.

Ainoa jokseenkin tasa-arvoinen näkökulma asiaan saavutettaisiin, kun asiaa mietittäisiin vain sen syntymättömän lapsen oikeuksien perusteella. Se taas on sitä sivistystä, muu on biologiaa.

Ehkä olisi tosiaan kannattanut tutustua rauhassa toisiinsa ja siirtää vauvan yritystä myöhemmälle, mutta, mutta..

Ymmärsin aloituksesta, että ap ja hänen silloinen miehensä olivat yhdessä päättäneet lopettaa ehkäisyn ja yrittää lasta. No kävikin niin, että lapsi saatiin alulle, mutta mies ei ollutkaan enää innostunut ajatuksesta. Joidenkin mielestä siis ap:n olisi pitänyt kantaa ja synnyttää vauva ja aloittaa lapsiperheen arki vailla tietoa alkaisko isääkin ehkä jossain vaiheessa kiinnostamaan. En oikein ymmärrä tätä. Silloin nainen olisi koko elämänsä vastuussa lapsesta ja mies ei muuten kuin maksamalla elarit. Mitä järkeä on tehdä tänne hulluun maailmaan lisää lapsia, jotka eivät ole täysin haluttuja? Täällä on muutenkin aivan liikaa ihmisiä. Ehdottomasti vauva vasta sitten kun on oikea isäehdokas, joka myös kantaa vastuunsa joka tavalla.

Lapsen isä ei halunnut enää olla missään tekemisissä kanssani ja ilmoitti hoitavansa vain lailliset valvollisuudet, ei muuta. En halunnut lasta yksin... Yksinäni sitten lapsen kanssa katsoa kun muut naiset liikkuu vauvojensa ja näiden isien kanssa jotka on onnesta soikeita..

Nykyään lapsia hankitaan kun leluja. On kivaa ajatella raskautta parisuhteeseen. Mutta mieli muuttuukin kun partneri lähtee. Jotenkin järkyttävä ajatusmaailma.
Ehkä ystäväsi ei ymmärrä tätä?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23471756:
No mutta tuo ap:n toiminta nyt vain on ollut väärin, tyhmää ja itsekästä, eikä siitä pääse yli eikä ympäri. AP tietää sen itsekin ja siksi aloittikin tämän keskustelun. Asia vaivaa häntä.

minä kyllä käsitin asian niin, että juttu vaivaa hänen ystäväänsä ja tämä ystävyyden särö vaivaa ap.tä.

minä en tuomitse puolestani ap:n tilannetta noin kuinka sinä teet, meitä ihmisiä on niin moneen junaan. Ymmärrän erittäin hyvin abortin raskauden alussa, jos nainen tulee jätetyksi ja hylätyksi ja petetyksi kun mies päättääkin muuttaa kantaansa. Itse olen 8 vuotta kestäneessä suhteessa, saanut lapset avioliittoon ja olen niin kiitollinen , että elämäni on mennyt näin. En voisi kuvitellakaan itseäni yksin kasvattamaan lasta, kun ei meinannut voimat riittää vaikka jakamassa oli toinenkin vanhempi. Nyt olen niin väsynyt kahden pienen kanssa, että kantani aborttiin on löyhempi, jos ikinä vahingossa tulisin kolmannen kerran raskaaksi, harkitsisin aborttia.

Minusta Ap.lla on oikeus onneensa, lapseen jonka hän on saanut, onnellisen elämän, suhteeseen jossa hän on. Enempi minusta kuulostaa, että ystävä on olevinaan maailman napa jyrkkine näkemyksineen mitä ap on elämässään tehnyt oikein, mitä väärin. Ei kuulosta kovinkaan mukavalta ihmiseltä. Mielipiteitä toki saa olla ja niistä pitää ystävien kesken kyetä puhua, mutta rajansa kaikella. Liika kritisoint on liikaa.

Tuntuu, että sinusta ystävän käytös on ok, koska ap:n pitää saada elinikäinen rangaistus tekemästään abortista, että hyvä kun tällainen pahanilmanlintu muistuttaa asiasta. itse laittaisin välit poikki tähän ihmiseen ap.n asemassa.

Yhteistyössä