Ystävä vittuilee ja säälii lapseni joululahjoja. ÄRSYTTÄÄÄÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ARGHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämän päivän työelämässä tietotekniset taidot on tärkeitä ja se tulee vain tulevaisuudessa korostumaan. Itse aion kyllä opettaa lapsiani käyttämään tietotekniikkaa jo ihan nuoresta pitäen. Valtava valtti työelämässä sitten aikuisena. Näin ollut itsellänikin. Kyllähän ne käpyleikit kehittää mielikuvitusta mutta kyllä niiden rinnalla voi ja pitää olla tämän päivän kehitystä vastaavat leikit ja lelut.

Ja tämä kommentti ei nyt liittynyt siihen onko niitä varaa ostaa vaan tuohon jocu wuanin kommentiin netti ja peliriippuvaisista.

Valtava valtti :D
Ihan samalla tavalla kaikki lapset nykyään ovat diginatiiveja. Oletko koskaan katsonut miten helposti lapset omaksuvat ja oppivat laitteiden käytön ja ohjelmat? Ei siihen tarvita mitään erityisohjausta eikä tablettia 3-vuotiaana...

Silti läheskään kaikki ei nykypäivänä ole mitään toimistorottia yms. konetta näpytteleviä vaan duunareita tarvitaan edelleen. Itse ainakin kiroan sen päivän kun iskä osti mulle tietokoneen joka orjuutti mut sitten sisälle lukuisiksi kesiksi yms. ja sainkin lempinimen "kalkkilaivan kapteeni" kun pelailin vaan tietokoneella sisällä. Nojoo, olinhan mä ehkä tavallista fiksumpi tietokoneiden kanssa muttei siitä mulla mitään uraa tullut kuitenkaan ja jäljelle jäi ainoastaan epänormaali lapsuus siitä seuranneine sivukomplekseineen.

no meillä 5v toivoi muistipelin ja meikkipään. ne sai. ja kovasti on tyytyväinen ! toki isovanhemmilta tuli vielä barbi ja uusi pulkka, mutta kyllä vain tuo muistipeli on ykkönen :)

Se varmaan riippuu siitä mitä lapsella jo on ja mitä lapsi osaa odottaa lahjoilta. Jos lapsi on tottunut siihen, että lahjat ovat aina jotain pipoa, sukkia, hammasharjaa jne niin niitä se sitten varmaan pyytää. Jos lapsi taas on tottunut siihen, että tuollaiset perustarvikkeet ostetaan tavallisella kauppareissulla niin se varmaan osaa pyytää lahjaksi sitten jotain ihan muuta, "turhaa" ja "ylimääräistä".
Omia lapsia olen ohjannut niin, että jos lahjaksi pyytävät esim paitaa, sanon että sen saa muutenkin, lahjaksi kannattaa pyytää jotain erityisempää. Ja joo, mun 4v on oma tabletti, oma Wii ja oma kannettava. Kuten kahdella vanhemmalla sisaruksellaankin. Onpa sillä Stigakin mutta mun mielestä se on niitä tavallisia talvivaruste ostoksia, lahjaksi sitä ei tarvitse pyytää. Enkä osamaksulla ole ostanut mitään.

Luulisin, että työelämässä tarvittavat taidot ehtii hankkia myöhemminkin. Ihan tosi hyvin. :D Itse uskon, että aivoissa täytyy tapahtua monta tärkeää asiaa LEIKKI-iässä, LEIKKIEN. Kehitystä, kypsymistä, oppimista. En itse pidä tabletin näpyttelyä kovinkaan kehittävänä lopultakaan. Voin olla väärässäkin, joten en jaksa perustella tätä tämän enempää. Kukin tavallaan. Kaikki laitteet kehiin vaan ennen kouluikää, niin siinähän sitten on elämää ja elektroniikkaa. :laugh:

Lapseni on pian 5 -vee poika ja pojan syntymän jälkeen olen ollut vain pätkätöissä ja silloinkin enimmäkseen kesäisin. Tästä syystä ei ole ollut rahaa paljon lahjoihin törsäillä ja ollaankin miehen kanssa pistetty rahat yhteen ja ostettu yksi vähän kalliimpi toivelahja vaan. Toki lapsi saa mummuilta ja kummeilta aina paketteja myös. Tämä joulu on siinä poikkeus että olen ollut koko syksyn töissä niin nyt oli varaa ostaa enempi kuin yksi lahja joten tänä vuonna poika sai meiltä kovasti toivomansa lego puimurin (käytettynä kun sitä ei suomesta enää kaupoista saa.), lego paloauto -setin (sekin myöskin käytetty, voi lapsi parkaa...) UUDEN onginta pelin ja muutaman muumi dvd -elokuvan. Ei yhtään karkkia saanut lahjaksi keneltäkään, mikä ei poikaa kyllä tuntunut yhtään haittaavan. Vaikka tänä jouluna olisikin ollut varaa ostaa vähän enempi ja kalliimpaa niin miksi kun toinen on noistakin jo niin onnellinen?! Tokikin poika sai pitkästi päälle toista kymmentä lahjaa kun mummien ja kummien lahjat laskettiin mukaan.

Kun minä olin lapsi ei meillä ollut kotona rahaa yhtään ylimääräistä. Ruokaa oli aina ja puhtaat ja ehjät vaatteet, mutta leluja ei saatu kuin jouluna ja syntymäpäivinä ja itse en koe saaneeni siitä mitään traumoja. Samaa noudatan oman lapseni kanssa ja uusia leluja ostan vain joulu ja syntymäpäivälahjoiksi. Vaatteita tietysti tarpeen mukaan pitkin vuotta joten niitä ei lahjaksi sitten minulta saa.

Ja meillä on myös esim. tabletti ja sillä saa vapaapäivinä pelata max. puoli tuntia kerrallaan aamupäivällä ja toisen mokoman iltapäivällä ja hoitopäivinä iltaisin sen puolituntia ellei ole jo liian väsy ja känkkäränkkä.

Silti läheskään kaikki ei nykypäivänä ole mitään toimistorottia yms. konetta näpytteleviä vaan duunareita tarvitaan edelleen. Itse ainakin kiroan sen päivän kun iskä osti mulle tietokoneen joka orjuutti mut sitten sisälle lukuisiksi kesiksi yms. ja sainkin lempinimen "kalkkilaivan kapteeni" kun pelailin vaan tietokoneella sisällä. Nojoo, olinhan mä ehkä tavallista fiksumpi tietokoneiden kanssa muttei siitä mulla mitään uraa tullut kuitenkaan ja jäljelle jäi ainoastaan epänormaali lapsuus siitä seuranneine sivukomplekseineen.

Mitäs jos ihan itse ottaisit vastuun elämästäsi? Kokeile edes?

Meidän juuri 5 täyttäneellä on jo kaksi vuotta ollut ipad ja nyt sai iphone 5:sen kun ostettiin itsellemme uudet. Kuuntelee telakka kaiuttimesta musaa iphonella, soittaa facetime-puheluita mummoille ja vaarille (heillä iphonet) sekö harjoittelee tulevaa varten. Stiga ja stigan potkulautaversio olleet jo pari vuotta. Lisäksi lautailu-ja lasketteluvälineey. Lisäksi löytyy motocross. En näe, että näissä olisi mitään hienoa tai rahakasta. Tulevaksi kesäksi ostamme myös oman jollan mökille.

Terveisiä lapsuudestani. Työttömän ja kassamyyjän lapsi lähiöstä. Työtä tekemällä ja yrittämällä saa kyllä haluamansa. Parhaimmillaan tein viittä eri työtä eri paikkoihin. Nykyään 3 pvä vkossa.

[QUOTE="jonna";30543396]Mitäs jos ihan itse ottaisit vastuun elämästäsi? Kokeile edes?[/QUOTE]

Mitä sössötät? Kai nyt tajuat että lapsuudessa tapahtuvat jutut vaikuttaa aika syvällisesti kehitykseen ja myöhempään elämään, eikä niitä noin vaan korjata millään "vastuun ottamisella", mistä lie opuksesta opittua diibadaabaa. On tässä terapioissa sun muissa ravattu mutta ei tästä noin vaan enää normaaliksi ihmiseksi muututa ku lapsena on eläny sosiaalisesti eristäytyneen elämän.

Mitä helvettiä? Stiga ja tabletti 4-vuotiaalle?

Mikä tässä maailmassa on pielessä?

Mä vielä ymmärrän että tabletti kummastuttaa jos on itse sitä ikäluokkaa että älypuhelimetkin tuottaa vaikeuksia mutta sitä en käsitä että mitä ihmeellistä stigassa 4-vuotiaalla on? Varsinkin jos perheessä on useampi lapsi niin löytyyhän sitä rattikelkkaa, pulkkaa, liukuria, potkukelkkaa, luistimia, suksia jne. Mun korvaan kuulostaa ihan samalta kun joku kauhistelisi miten 4-vuotiaalla voi olla pulkka.

Mitä sössötät? Kai nyt tajuat että lapsuudessa tapahtuvat jutut vaikuttaa aika syvällisesti kehitykseen ja myöhempään elämään, eikä niitä noin vaan korjata millään "vastuun ottamisella", mistä lie opuksesta opittua diibadaabaa. On tässä terapioissa sun muissa ravattu mutta ei tästä noin vaan enää normaaliksi ihmiseksi muututa ku lapsena on eläny sosiaalisesti eristäytyneen elämän.

Kuinka vanha sä olet? Yli 30v?

Alkuperäinen kirjoittaja enpä usko;30542625:
Tai kenties ap on vain kade ystävälleen ja kääntää asian näin... Onhan se toki vanhemmalle kova paikka jos ei ole varaa ostaa lapselleen kaikkea kivaa, ja sit kaveri menee ja tekee sen, kun on rahaa..Sillä tuskin tästä maasta löytyy yhtään lasta joka ei mitään lelua olisi toivonut pukilta ;) ja luulen että ap keksi ton osamaksun, vaan pönkittäkseen tota omaa ajatustaan.....
ja kuinkanhan monen Visa on joulun aikana vinkunu?? ja se on ihan sama kuin tilais osamaksulla :) ai niin eihän tällä palsatalla kenkenkään kun ollaan kaikki niin rikkaita ettei tarvitse ;)

No mun lapsi ei toivonut pukilta mitään, kun ei ymmärrä sen olemassaolostakaan. Sai kaksi lahjaa meiltä vanhemmilta. Keltään läheiseltä ei toivottu mitään lahjoja lapselle, mutta sai kuitenkin. Hyvin meni joulu näinkin. Tosin ei meille olekaan nämä juhlat henki ja elämä, kun ei uskonnollisiakaan olla. Toivon, ettei koskaan ajaudutakaan sille tielle, että juhlapyhistä tulee näytön paikka kaikille tutuille ja tuntemattomille.

Valtava valtti :D
Ihan samalla tavalla kaikki lapset nykyään ovat diginatiiveja. Oletko koskaan katsonut miten helposti lapset omaksuvat ja oppivat laitteiden käytön ja ohjelmat? Ei siihen tarvita mitään erityisohjausta eikä tablettia 3-vuotiaana...

No kyllä vaan lapset jotka ei ole tietokoneita käyttäny joutuu ne asiat koulussa opettelemaan. Sehän tässä oli juuri se pointti. Lapset oppii ihan leikkimällä. En sanonut että aion ostaa lapselleni tabletin kolme vuotiaana vaan että aion antaa käyttää mm. tablettia nuoresta pitäen. Ja niin ilmeisesti olet itsekkin antanut käyttää kun olet sen huomannut kuinka nopeasti oppivat. Joten en nyt ymmärrä mitä siinä naureskelet. Kommenttini oli niille ihmisille joiden mielestä tietotekniikka on saa*anasta ja pitävät lapsensa siitä erossa niin pitkään kuin mahdollista.

Ja kyllä tänä päivänä duunaritkin käyttää tietotekniikkaa työssään. Näytti hotellin kerrossiivoojilla olevan tabletit joka kärryssä.

No kyllä vaan lapset jotka ei ole tietokoneita käyttäny joutuu ne asiat koulussa opettelemaan. Sehän tässä oli juuri se pointti. Lapset oppii ihan leikkimällä. En sanonut että aion ostaa lapselleni tabletin kolme vuotiaana vaan että aion antaa käyttää mm. tablettia nuoresta pitäen. Ja niin ilmeisesti olet itsekkin antanut käyttää kun olet sen huomannut kuinka nopeasti oppivat. Joten en nyt ymmärrä mitä siinä naureskelet. Kommenttini oli niille ihmisille joiden mielestä tietotekniikka on saa*anasta ja pitävät lapsensa siitä erossa niin pitkään kuin mahdollista.

Ja kyllä tänä päivänä duunaritkin käyttää tietotekniikkaa työssään. Näytti hotellin kerrossiivoojilla olevan tabletit joka kärryssä.

Miellätkö tietotekniikan samaksi kuin pelien pelaamisen ja somen?
Ja näistä tulee olemaan hurjasti hyötyä työelämässä ja näihin pitää mahdollisimman nuorena lapset upottaa.

Kylmä tosiasia on se. että tietokonetta, tablettia ja pelikonsoleita käytetään helppoina lapsenvahteina, jolloin yhä pienemmät lapset niihin addiktoituvat ja tavalliset leikit loppuvat.

Itselläni on ensimmäinen tietokone ollut 80-luvulla, ikää oli tuolloin jo hurjat 20 v. Eikä mitään ongelmia tietokoneiden kanssa, tosin sen olen todennut että kaikki muuttuu sen minkä nyt 4 -vuotiaalle "opettaa" ei enää päde hänen ollessa opiskelemassa tai työelämässä :)

Miellätkö tietotekniikan samaksi kuin pelien pelaamisen ja somen?
Ja näistä tulee olemaan hurjasti hyötyä työelämässä ja näihin pitää mahdollisimman nuorena lapset upottaa.

Kylmä tosiasia on se. että tietokonetta, tablettia ja pelikonsoleita käytetään helppoina lapsenvahteina, jolloin yhä pienemmät lapset niihin addiktoituvat ja tavalliset leikit loppuvat.

Itselläni on ensimmäinen tietokone ollut 80-luvulla, ikää oli tuolloin jo hurjat 20 v. Eikä mitään ongelmia tietokoneiden kanssa, tosin sen olen todennut että kaikki muuttuu sen minkä nyt 4 -vuotiaalle "opettaa" ei enää päde hänen ollessa opiskelemassa tai työelämässä :)

Ilmeisesti muissa perheissä ei osata laittaa lapselle rajoja eikä ymmärretä kohtuutta kun tämä asia tuntuu olevan teille niin hankala. Kyllä, pelaaminen, some ym tietokoneiden käyttö on kaikki kotiinpäin tulevaisuudessa. Se ei tarkoita sitä että lapsi saa pelata 5h päivässä kolme vuotiaasta lähtien.
Edelleen, kommentini oli niille jotka pitävät lapsensa kokonaan tietokoneista erossa. Heihin nähden niillä lapsilla jotka ovat pienestä pitäen käyttäneet tietotekniikkaa on etulyöntiasema tulevaisuudessa.

Minulla oli myös tuollainen ystävä.. Viime vuonna arvosteli poikani kuullen hänen saamiaan joululahjoja "onneksi meillä ei enää leikitä tuollaisilla" jne.. Eikä se arvostelu ja vähättely jäänyt vain joululahjoihin, tätä sai kuulla lähes joka kerta kun näimme. Aina hän vain puhui itsestään ja omista asioistaan, tuli mitta täyteen kun oma energia meni vain hänen asioiden puimiseen. Arvatkaa vaan ollaanko enää missään tekemisissä?

Yhteistyössä