Ystävällä likaista, miten kehtaisin huomauttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
on minunkin ystävällä likaista ja paikat sekaisin, sellaista se elämä toisilla on. Joskus olen siivonnut hänen kanssaan, joskus vihjaan ilmoittavani heidät johonkin tv:n ohjelmaan jossa siivouspartio iskee kameroiden kera heille, mutta on jäänyt tekemättä. Ei oikeasti minua häiritse, en mene kylään, jos se olisi jotenkin minua vaivaava asia. On oma kotinkin välillä kummallisen kaaoksen vallassa, tosin likaista meillä ei ole, eikä roskavuoria ympäri asuntoa, mutta edelleen sanon ettei se oikeasti kuulu muille miten toiset elää. Ellei siitä sitten ihan oikeasti ole jotain terveydellistä haittaa lapsille. Asiat ei ole aina ihan sitä miltä ne näyttää.

Jos kaverisi on puhunut, että pitäsi siivota mutta ei saa aikaiseksi, niin voit hyvin ehdottaa siivoustalkoita. Siivoaisitte yhdessä ja juhlistaisitte talkoita vaikka pizzalla. Yhdessä siivoamisen aloitus onnistuu ja sopivalla asenteella se voi olla jopa mukavaa.

Ehdota sille ystävän miehelle, että tekisitte yllätyksennä ystävällesi yhdessä kunnon siivouksen :) Kun ystäväsi lopputuloksen näkee, tuskin päästää enää kotia repsahtamaan ;)
Yli 90%:n varmuudella kaverisi pitäisi tätä törkeänä yksityisyyden loukkaamisena, josta saisi kuulla kunniansa sekä sinä että mies. Meillä se olisi melkein eron paikka. Puistattavaa.

Mulla on tosi sotkuista, siis likaisia astioita (ilman hometta tosin, syön aina lautasen tyhjäksi), papereita, lehtiä yms, joka paikassa. Olen imuroinut ja pessyt lattiat viimeksi muistaakseni 4 kk sitten, petivaatteet vaihtanut varmaan puoli vuotta sitten ja muuta yhtä ihanaa. Mutta en todellakaan päästä ketään sisälle tähän läävään!

[QUOTE="minä";22400904]Jotenkin särähti tämä korvaan. Jos mies on päästään ok, niin miksi hän sitten ei ole siivonnut itse aikaisemmin??? Eihän se siivous nyt hyvänen aika sen naisen ongelma ole yksin, vaan eikö se ole yhtälailla sen miehen ongelma?[/QUOTE]
Miehet näkevät asiat eri tavalla. He eivät välitä, vaikka olisi likaista ja törkyistä. Olen samassa työpisteessä miesten kanssa ja on uskomatonta, miten heitä ei häiritse lainkaan törkyisen likaiset ruokailuvälineet, -astiat, mikroaaltouunit tai jääkaapit. Siistejäkin miehiä varmasti on. Nämäkin saattavat olla kotonaan aivan toisenlaisia.

Menet siivoamaan kaverisi kanssa, rättejä+pesuaineita+hanskoja mukaan ja herkkuja mukaan. Siivoustalkoita mieluummin monet pienet kuin yhdet isot. Varaudu siihen, että kaveri väsyy helposti siivoamaan ja silloin mieti, mikä on tärkein urakka sillä kertaa.

Pelkkä puhuminen ei auta mitään, mieluummin et edes puhu sotkusta, siivoat vaan kaverin kanssa ja juttelet samalla muuta. Lopuksi aina talkookahvit/limsat.

[QUOTE="jaa-a";22400978]No mun mielestä toisen kodin siivottomuuten ei paljon kannattais ainaka ystävien puutuu. Jos mulle tulis joku sanomaan tuollaisesta, niin ottaisin kyllä nokkiini.[/QUOTE]
Ratkaisevaa on se, miten asian hoitaa. Aloite tässä tapauksessa on jo tavallaan tullut kaverilta. Siitä jos asian saa vietyä sujuvasti eteenpäin, niin asia on ok. Omin luvin toisen kotiin ei pidä mennä siivoamaan eikä toista saa moittia siivottomuudesta. Asia pitää hoitaa yhteisymmärryksessä ja positiivisella asenteella.

Siisteyden ylläpitoa helpoittavat oman kokemukseni mukaan eniten seuraavat toimenpiteet:

1. "Ei mainoksia"-tarra oveen
2. Astianpesukoneen ostaminen
3. Tavaroille omat paikkansa

[QUOTE="jaa-a";22400978]No mun mielestä toisen kodin siivottomuuten ei paljon kannattais ainaka ystävien puutuu. Jos mulle tulis joku sanomaan tuollaisesta, niin ottaisin kyllä nokkiini.[/QUOTE]

Sama täällä. Itse kyllä viihdyn siistissä huushollissa, mutta ukko ja mukulat pistää nurkat sekaisin. Ukko varsinkin. Ja kaaoksen keskellä on aika vaikea pitää puhtautta yllä. Koti on sen verran pyhä ettei mun mielestä hirveesti sais mennä arvostellen ja tuomiten ainakaan siisteydestä puhumaan. Se on vähän sama ku sanois toiselle, että sä muuten haiset (siis aina).

Tulipahan vaan mieleen, että kuinka pariskunta kykenee huolehtimaan vauvastaan jos eivät kykene pitämään alkeellistakaan siisteystasoa yllä? Onko pariskunnalla mielenterveysongelmia? Ei kukaan terve voi asua roskien keskellä...? Neuvolasta on aikanaan kotikäynti, jonka perusteella neuvolanhenkilökunnan arvioitavaksi jää, pitääkö alkaa toimienpiteisiin.

Ei terkkari välttämättä tule jos ei halua. Käytin meidän molemmat vauvoina neuvolassa.

Lahjakortti voisi olla hyvä idea?

Ei meillä ainakaan terkka kotona käynyt, ei edes ehdotettu, vaikka meillä oli pieni keskonen. Itse kävimme neuvolassa. En usko, että kaikissa kunnissa olisi tämä tapa.

Vaikea nyt sanoa sivusta, kun ei tiedä millainen tilanne ihan todellisuudessa on. Ihmisillä kun on erilaisia käsityksiä siisteydestä. Mikä yhdelle on likaista, voi toiselle olla "vasta" siivottu. Koiran ulosteita lattialla en ymmärrä, mutta se haju tullee niistä ja siitä koirasta lähinnä? Muuten pahoin pelkään, että meillä on samanmoista. Lapset tosin on jo hankittu eivätkä ole enää vauvoja vaan itse aiheuttavat sotkua.

Sinuna ehkä kerran kysäisisin, tartteisko/haluaisko kaveri siivousapua ennen vauvan syntymää. Muuten antaisin asian olla.

Mutta kun sitä ei tiedä jos se terkka sittenkin tulee, ei kannata ottaa riskejä. Sitä paitsi ihminen
saattaa itse "sokeutua" omille sotkuilleen, siis tottuu ja ulkopuolinen näkee tilanteen toisin.

Meillä mies on se siisteysintoilija, ja minä se sotkuinen ja epäsiisti. Onneksi mies "potkii persauksille", muuten täällä olisi varmaan ihan samanlaista kuin ap:n kaverilla. Hyvä ap jos saat puhuttua ja autettua siivoksessa, mutta valitettavasti en usko että se auttaa kuin hetkellisesti. Tällaiset asiat on yleensä opittu kotoa, ja jos pariskunnassa kummatkin ovat samanlaisia (ja olet nähnyt että heidän asuntonsa on ollut tuollainen jo kauan), niin sama meno jatkuu aika pian... Tällaiset asiat ei muutu, ellei edes toinen puolisoista ylläpidä ja vaadi sitä siisteyttä, ja toinen sitten jossakin vaiheessa oppii ja radikaalisti muuttaa omaa käyttäytymistään.

Yhteistyössä