ystävän kanssa ongelmia huvikseni mielipiteitä kyselen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelma tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelma tämäkin

Vieras
On taas ongelmia eräässä ihmissuhteessa. Taustaa..

Alkuviikosta kaksi kaverusta, sanotaan vaikka Jaana ja Sirkka sopivat, että menevät viikonloppuna katsomaan leffaa. Näytösten ajat eivät tuolloin vielä selvillä, mutta Sirkka sanoo, että hoitaa liput ja Jaana sanoo, että klo x eteenpäin olevat näytökset kelpaavat. No, kyseinen leffapäivä koittaa, ja Jaana kyselee tekstiviestitse aamulla, että mikä tilanne on leffan kanssa. Sirkka vastaa että liput ovat hankinnassa, ja kysyy mikä näytös kävisi. Jaana on katsonut näytösajat, joita on vain kaksi illassa ja ehdottaa aikaisempaa, koska on hiukan krapulainen ja univajeinen. Sirkka vastaa, että pitäiskö leffan katselua siirtää krapulan takia, mutta Jaana vastaa, että ei täydy. Sirkasta ei sitten kuulu mitään tunteihin ja ensimmäisen näytösajan lähestyessä tulee viesti, että Sirkka soittaa puolen tunnin kulutttua, kun pääsee töistä.

Sirkka soittaa ja ilmenee, ettei hän ole katsonut edes näytösaikoja. Jaana on koneen ääressä ja kertoo myöhemmän näytösajan ja samalla katsoo paljonko on vapaita paikkoja. Kaikki hyvät paikat ovat menneet ja paikkoja vain ensimmäisillä riveillä. Aikaisemminkin on tullut ilmi, ettei Jaana halua mennä ensimmäisille riveille, koska niskaan ja silmiin sattuu ja muutenkin ovat huonoja paikkoja, mutta voi kuitenkin lähteä.

Jaana on kuitenkin hiukan ärtynyt asiasta. Sirkka ehdottaa, että siirretään päivää, koska Jaanalla on krapula. Jaana sanoo jälleen, ettei krapulasta ole haittaa. Sirkka sanoo, että siirretään vaan, koska Jaanan krapula on tehnyt Jaanasta ärtyneen. Jaana sanoo, ettei asia näin ole, mutta Jaana oletti, että se joka sanoo hoitavansa liput hoitaisi ne myös, ja kun näin ei ole tapahtunut, hän on hiukan ärtynyt. Lopuksi sovitaan, että mennään katsomaan leffa toinen ilta.

Kysymys kuuluukin... noh itse asiassa haluaisin muiden tulkinnan tilanteesta. Joo tiedän, että on taas vuoden ongelmat, mutta joskus on :) Kiitos lukijoille ja asiallisesti vastaajille.

Sinä olet selkeästikin Jaana. ;) Kyllä mä ymmärrän Sirkkaakin, et ehkä sitä ei vaan kauheasti huvittanut lähteä krapulaisen kaverin kanssa vaan olisi ihan oikeasti halunnut mennä silloin kun ystäväkin olisi vähän pirteämpi.

Jos on jotain sovittu, niin siitä pidetään kiinni. Mutta jos leffaan meneminen ei ole tärkeysjärjestyksessä ykkösenä ja jos se on vain sellaista ei-ihan-pakkoa, niin sitten saattaapi unohtua tai ei edes jaksa varailla lippuja ja siis mennään jos mennään. Mahtoiko tuo Sirkka halutakaan lähteä, kun monta kertaa kyseli krapulasta?

en ymmärrä sirkkaa. jos helvetti sanoo varaavansa liput niin silloin ne pitää varata. jos se krapula häntä haittasi niin miksi ei sano niin vaan sanoo varaavansa liput. epäreilua jaanalle, hän olisi voinut mennä jonkun toisen kanssa leffaan tai jonnekin.

Paljon nyansseja. Pitäisi tietää Sirkan ja Jaanan suhteen taustaa. En itse lähtisi suunnittelmaan leffoja noin heppoisin etukäteissuunnitelmin, siksipä kukaan ei lähde kanssani leffaan :) Tulee mieleen, että Sirkka ei ehkä halunnut lähteä leffaan ollenkaan, keksi vain Jaanan krapulasta tekosyyn.

mun mielest tolta sirkalt sellast perus välinpitämättömyyttä yhdessä sovittua ja ystävää kohtaan. Kuulostaa siltä, että on tullut jotain parempaa tekemistä muttei kehtaa sanoa siitä, tai sitten ei vaan jaksa lähteä, mut eipähän katsonut tärkeeksi ilmoittaa hyvissä ajoin jaanalle, että perutaan sittenki se leffa tältä erää.

Kiitos vastaajille, olen todella iloinen, että monikin huomasi pointtini, että sopimuksista on pidettävä kiinni. Ja kun siitä ei pidä kiinni, mun mielestä siitä saa vähän loukkaantuakin. Suurin ongelma tässä suhteesa on tämän Jaanan puolesta se, että tätä tapahtuu usein. Ja asiasta on sanottu useamman kerran ja riidelty useammankin kerran. Sirkka myös myöhästelee usein (siis ei mitään 5 min) ja ei edes rehellisesti kerro, että oho nyt meni näin, puol tuntii menee vielä. Siinä tapauksessa voisi tehdä jotain sillä ajalla. Mutta kun sanotaan että viel 5 min, tuu tähän paikkaan vastaan, kohta taas soitetaan, että no vielä hetki ja tuu tänne vastaan. Siinä vaiheessa kun on puoltuntia hyppyytetty keskustan kadunkulmalta toiseen, jossain pirun räntäsateessa, niin kyllä tätä Jaana alkaa korpeamaan aika paljon. Sirkka kun vihdoin saapuu paikalle sanoo, että nyt oot kerenny tekee vaikka joululahjaostoksia ylimääräisellä puolituntisille. Jaanan silmissä lähes pimenee :)

Joo, ei kyllä tällaisia ongelmia ole kenenkään muun kanssa ole ikinä ollut. Eikä se Jaanan krapula koko päivää sentään kestä ;)

unohtui sanoa se, että viikonloppuna leffaan meno oli Sirkan idea, koska "unohti" Jaanan järjestämät vähän isommat synttärit (tila varattu, tarjoilua) jne ja lähtikin Tukholman risteilylle :)

Tuo Sirkka kuulostaa ihan mun yhdeltä hyvältä ystävältä :D voi että sen kanssa meni hermot sataan kertaan, kun tuli joka tapaamiseen tunnin pari myöhässä jos edes muisti tulla, jos asiasta sanoi niin totesi vaan että pitäisihän sun minut jo tuntea...

Ollaan oikein hyvissä väleissä nyt kun asuu 400 km päässä. :D

[QUOTE="Lissu";25196625]Tuo Sirkka kuulostaa ihan mun yhdeltä hyvältä ystävältä :D voi että sen kanssa meni hermot sataan kertaan, kun tuli joka tapaamiseen tunnin pari myöhässä jos edes muisti tulla, jos asiasta sanoi niin totesi vaan että pitäisihän sun minut jo tuntea...

Ollaan oikein hyvissä väleissä nyt kun asuu 400 km päässä. :D[/QUOTE]

ai että risoo juuri tuo "mähän olen aina myöhäss, pitäshän se jo tietää", no aika monesta paikasta ei voi olla aina myöhässä kuten työt, niin siinä mielessä asiaa voisi vähän harjoitella vapaallakin.. Tulen nykyään tahallani 10 min myöhässä vaikka sotii periaatteitani vastaan, silti aina melkein odottelen..

Mun mielestä, jos kunnioitta toista ihmistä kunnioittaa sitä sopimusta, jonka hänen kanssaan tekee. Ja jos haluaa perua sen, tekee sitten ajoissa tai on ainakin rehellinen asian suhteen.. Siis tätä Sirkan listaa voisi jatkaa. Hän on myös päättänyt (huom päättänyt) olla todellinen taiteen ystävä, joten kaikki kaupallinen (kuten viihdyttävät elokuvat) on periaattesta roskaa. Lisäksi hän on päättänyt olla hyvin ylessivistynyt. Sirkka ja toinen kaverini oli minun luonani kerran ja hääräilin keittiössä. Kuuntelin kun Sirkka selittää kaverilleni jotain juttuu Lähi-idästä. Kuuntelin toisella korvalal ja ajattelen, etten puutu tähän, vaikka kaikki ei historiallisesti mennyt ihan oikein. Mutta siinä vaiheessa kun Palestiina ja Pakistan menee sekaisin oli minun pakko puuttua aiheeseen :)

Tämä Sirkka vie minut terapian tarpeeseen kohta. Ajattelin, että 400km henkinen ero meillä tekisi oikein hyvää. Ymmärtääköhän Sirkka-tyyppiset ihmiset, miksi tällaisen teon joutuu tekemäään, vaan saankohan siitä peetä niskaani...

Mä olen just tollanen Sirkka :D paitsi että myöhästymiset kerron rehellisesti, ja lippuvarausten unohtamisetkin sellaisille, jotka eivät saa joka kerta teatraalista paskaraivaria. Tosin heistä koetankin pysytellä kaukana.

ADHD-diagnoosi on aikuisiältä. Mutta ei kaikilla näin käyttäytyvillä tietenkään ole ADHD:ta, eivätkä kaikki ADHD:t ole tällaisia. Tulipahan vaan mieleen.

Yhteistyössä