Ystäväni jättää 8kk ikäisen vauvan yksin kotiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan

Vieras
Elikkä tilanne on tämä, ystävälläni on 8kk ikäinen vauva, käydessään mm. lenkillä/kaupassa jättää hän tyttönsä yksin kotiin siksi ajaksi. Perusteluna on se, että vauva nukkuu ja jättää "ääntä tuomaan" radion tai tv:n päälle.
Ihmetelläsin asiaa, ei hänestä siinä ollut mitään ihmeellistä.

Ystävästäni on jo 2 kertaa tehty lastensuojeluilmoitus, mutta sosiaalitoimen mielestä heillä on kaikki hyvin. Olenko mä jotenkin vauhko, kun mun mielestä tuon ikäistä lasta ei todellakaan saa jättää yksin, varsinkaan kun hänellä saattaa lenkillä mennä tuntikin.

Kuinka voisin ilmaista ystävälleni, ettei tämä ole oikein, ilman että hän suuttuu ja varsinkin että hän ymmärtää asian.

Jos tää on totta, niin ei siitä ole mitään hyötyä äidille enää jauhaa. Jos ei mene perille tai ei itse tajua tekevänsä väärin niin ei lasta pitäisi sellasella ihmisellä olla. Soita suoraan lastensuojeluun. Huomenna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tää on totta, niin ei siitä ole mitään hyötyä äidille enää jauhaa. Jos ei mene perille tai ei itse tajua tekevänsä väärin niin ei lasta pitäisi sellasella ihmisellä olla. Soita suoraan lastensuojeluun. Huomenna.

On totta, valitettavasti. Voin soittaa ls-ilmoituksen, mutta kuinka he toimivat kun ovat heidän luonaan jo 2 kertaa käyneet?

Alkuperäinen kirjoittaja Miss Peesi:
Et tosiaan ole turhaan vauhko. Miten lastensuojelu ei toimi? Oletko sinä tehnyt ilmoitusta? Tiedätkö kuka on tehnyt?

Itse en ole tehnyt, enkä tiedä ketkä ovat hänestä tehneet. En todellakaan tiedä miksi eivät toimi.

Ei oo normaalia jättä yksin noin kauaksi aikaa vaikka kuin nukkus yms. :(

Mä voin viedä pyykit ulos ja käyn välissä kuuntelemassa onko lapsi herännyt. Pyykkien laittoon mene max. 10min

:o aika kummallista jos ei itse tajua... mulla oli koiranpennunkin kanssa sellaista, että jos jouduin sen jättämään kaupassakäynnin ajaksi niin koko ajan oli paniikki ja kiirekiirekiire, että pääsee takaisin sen luo. Niin en voisi ikinä ikinä jättää vauvaa yksin kotiin :|

muoks: joo tää oli turha vastaus. Mutta joo, vaikea tilanne jos kaverisi on sulle läheinen. Muuten soittaisin lastensuojeluun. Jos hän on tosi läheinen ystävä niin sanoisin asiasta pelkäämättä sitä, mikä hänen reaktionsa olisi. Eiköhän se lapsi ole tärkeämpi kuin teidän ystävyys, vai?

peesi

Sinun asiasi on ajatella tässä tapauksessa lapsen parasta, ei ystäväsi tunteita. Ajattele, jos lapsi herääkin ja itkee tunnin paniikissa kun kukaan ei tule :( Voipi olla pikkasen traumaattinen kokemus! Mitä muuta vastuutonta ystäväsi tekee, jos ei järki sano tuon enempää että mitä voi tehdä ja mitä ei.

Tulee just mieleen nuo, että vauva itkee siellä yksin ollessaan tai tukehtuu pukluun (kotona ollessa äiti voisi kuulla kakomisen) tai tulee tulipalo jne. Käykö se kaverisi muuten täysillä ap?

No mä tunnen yhden kuka jätti vaavin nukkumaan talvella siksi hetkeksi kun pissitti koirat. Maksimissaan ehkä 15min. Mielummin niin kun edes takas pukeminen jatkuvasti. On vähän sellanen asia mikä saadaan kuulostamaan kauhealta kun irrotetaan koko kontekstista, kokonaisuus pitää tieäää. Jos vartti vauvankin parhaaksi niin ehkä,, rajatapauksia. Skandaalin hakua herkästi

Alkuperäinen kirjoittaja äödsla:

peesi

Sinun asiasi on ajatella tässä tapauksessa lapsen parasta, ei ystäväsi tunteita. Ajattele, jos lapsi herääkin ja itkee tunnin paniikissa kun kukaan ei tule :( Voipi olla pikkasen traumaattinen kokemus! Mitä muuta vastuutonta ystäväsi tekee, jos ei järki sano tuon enempää että mitä voi tehdä ja mitä ei.

Otan asian puheeksi ensi viikolla kun näemme, jos ei auta mitään, niin pakko miun on sinne sosiaalitoimistoon ottaa yhteys, vaikka "jäisinkin kiinni" siittä että minä olin se joka ilmoituksen teki.

Tulee just mieleen nuo, että vauva itkee siellä yksin ollessaan tai tukehtuu pukluun (kotona ollessa äiti voisi kuulla kakomisen) tai tulee tulipalo jne. Käykö se kaverisi muuten täysillä ap?

Niin.. No onhan hänellä parikin asiaa, jotka ei ole yleisesti katsottuna mitään hehkuttamisen arvoisia, mutta ne ei nyt tähän ketjuun kuulu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Niin.. No onhan hänellä parikin asiaa, jotka ei ole yleisesti katsottuna mitään hehkuttamisen arvoisia, mutta ne ei nyt tähän ketjuun kuulu :)

Lähinnä tarkoitin tuolla kysymyksellä, että onko ystäväsi vähän älyltään vajaa jos ei ymmärrä miten stressaavaa ja vaarallistakin vauvalle on olla yksin noin pitkiä aikoja? Kyllähän tuon normaaliälyinen itsekin tajuaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

On totta, valitettavasti. Voin soittaa ls-ilmoituksen, mutta kuinka he toimivat kun ovat heidän luonaan jo 2 kertaa käyneet?

Kunhan olet valmis todistamaan oikeudessa laiminlyönnit.

Hui, mulla meni kylmät väreet! Ei siis oo todellista, ei lasta voi jättää yksin :( Tulee toisen puolesta niin pahamieli. Mitä jos siellä herää just kun äiti lähteny lenkille ja itkee itkemistään siihen asti kun äiti palaa tai kipuaa sängystä pois? Ei ole OK.

Jos kunnan ls-työntekijät ovat noin tossukoita, niin minä tekisin niin, että kun ystävä lähtee ulos, soittaisin heti poliisin. Se ON poliisiasia. SItten tulisi vakavampi ls-asia. Nyt siis niin, että ystäväsi on saanut sosiaalityöntekijät uskomaan, ettei jätä lasta yksin, koska muuten olisi tullut jatkotoimenpiteitä.

Tuollainen ON lastensuojeluasia.

Mä tein ls-ilmon äidistä joka jätti 3v. lapsen yksin lähtiessään baariin. Joskus ryyppäs kotona mutta joi aina sammumiseen asti. Ja oli varmaan pienestä asti tehny näin mutta "tunsin" heidät vasta tuolloin kun lapsi oli 3. Seuraus: soskasta käytiin kerran juttelemessa äidin kanssa.
Vihdoin lapsen ollessa 13 hänet huostaan otettin. Paljon vaan kerkes lapsiparka kärsiä, tuo yksinjättö kun ei ollut ainoa ongelma. Ja tiedän että matkan varrella moni muukin teki ls-ilmon kyseisestä äidistä.
Että näin tehokkaasti toimii tämän kunnan soska...

Kurjaa luettavaa. Sain omantunnon tuskia jo siitä kun tein ulkohommia (loin lumia) kun lapsi nukkui talon toisella puolella, itkuhälärin kanssa. Jotenkin en luottanut hälyttimeenkään, vaikka hyvin se toimikin.

Minkä ikäinen ystäväsi on? Ei taida oikein äidinvaistot toimia, kun pystyy jättämään pienen yksin kotiin. Mun pahin painajainen on aina ollut, että unohdan pikkuisen kotiin tai jonnekin. Nään siitä joskus aina painajaisuniakin. Herään sit ihan kauhuissani enkä meinaa saada enää unta. Mut on jätetty vauvana ja pikkulapsena yksin kotiin, kun vanhemmat kävivät mm. kaupassa.

Yhteistyössä