ystäväni juttu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aija

Vieras
Olen huolissani ystäväni tilanteesta ja kertokoon joku mielipiteensä.
Ystäväni tekee lähestulkoon kaiken kotona, eli kaikki kotityöt ja hoitaa lasta. Mies ei osallistu lainkaan ja jos hänellä on jotain sanottavaa, niin se on haukkumista, eli huoraksi ja läskiksi haukkumista. Kaiken lisäksi ystäväni on hienoimpia ihmisiä joita tunnen ja anorektisen näköinen. Onko ystäväni ""tyhmä"" miessuhteissaan kun alistuu tälläiseen?Itse en osaisi kuvitella olevani vapaaehtoisesti tilanteessa ja olen myös huolissani pikku pojan tulevaisuudesta, minkälaisen mallin hän saa, että pitääkö naisen kestää kaikki nöyryytykset ja mies saa tehdä mitä huvittaa..

Eiköhän tätä vyyhtiä olisi järkevin lähteä purkamaan keskustelemalla ystäväsi kanssa. Miksi hän alentuu tuollaiseen? Mitä hyvää hän uskoo menettävänsä, jos eroaa lapsensa isästä ja antaa pojalle normaalin kodin ja parisuhteen mallin?

Jokaisessa parisuhteessa on kaksi osapuolta, ja tässä kuultiin vain toisen versio välittäjän kautta. Minulle tulee ensiksi mieleen kysyä, miksi mies tekee tuollaista? Onko hän ahdistunut uudessa tilanteessa perheen kasvaessa, vai onko hän aina ollut tuollainen? Mikä on ystäväsi rooli konfliktissa, onko hän perheensä ongelman osa, vaiko vain uhri niinkuin kuvaat?

Joka tapauksessa, tilanne ei ole terve ja se vaatisi kenties jonkinlaista ulkopuolisen tarkkailijan (ei ap:n vaan jonkun puolueettoman) apua, jotta osapuolet saataisiin tajuamaan oman käytöksensä seuraukset. Ahdistunut ihminen ei kykene tarkastelemaan omaa toimintaansa kriittisesti, vaan tuppaa puolustelemaan tekosiaan suojellakseen arkaa minuuttaan. Niinpä kahden kesken käytävä keskustelu ei välttämättä johda riitoja kummempaan.

Ap voi toki toimia tilanteen korjaamisen alkuunpanijana ehdottaen ystävälleen esim. perheneuvontaan menemistä miehensä kanssa. En jaksa uskoa, että tästä foorumista niin usein saatava sukupuolisidonnainen syyttely auttaisi ketään ongelman osapuolta.

W.

Olen siis ottanut asian puheeksi ja on ystävänikin, enhän muuten asiasta tietäisikään, mutta enhän minä voi häntä auttaa, kun ei itse tajua lähteä suhteesta. Ja kyllä mies on aina ollut samanlainen. En tajunnut heidän juttua silloinkaan kun hän alkoi seurustella kyseisen henkilön kanssa. Kyllä tämä mies on ulkopuolisille ihan mukava, mutta eihän se kerro heidän suhteestaan sen enempää. Mielestäni ystäväni ainoa ongelma on se, että hän on liian kiltti. Itse sanoi, että on kyllästynyt riitelemiseen, eli ennen hän jaksoi saarnata miehelleen tekemättömistä kotitöistä ja siitä, ettei hän ole lapsen kanssa jne. mutta koska tämä ei auttanut, hän ei enää jaksa tehdä mitään.
Hyvä idea tuo perheneuvonta,Wolmis..