Ystäväni lapsi on "kamala"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
...mulla on tosi ikävä suhtautuminen kaverin lapseen ja se harmittaa mua ihan älyttömästi. Ikinä ennen en oo suhtautunut tällä tavalla lapseen aikaisemmin, mutta en voi mitään, että karvat nousevat pystyyn tämän ipanan seurassa.

Lapsi on omaa lastani puolisen vuotta vanhempi ja tuo sen joka asiassa esiin. Eli hän osaa kaiken paremmin ja oma lapseni on täysin vauva. Kerhossa ja muualla ihmisten ilmoilla hän "dissaa" lastani muille lapsille ja hoitajille (kuten myös minulle ). Yhdessä leikkiessään ottaa kädestä lelut (koska lapseni on niin vauva, ettei osaa niillä leikkiä ), kehuu itseään, lyö, tönii ja hajoittaa tavaroita. Ja lelujen rikkomisesta syyttää lastani, vaikka me vanhemmat nähdään miten homma oikeastaan menee. Lapsi lyö välillä myös äitiään, minua ja miestäni. Tiedän, että ystäväni yrittää kaikkensa hillitäkseen lapsensa, mutta ei pysty siihen. Lapsella on vain niin kova tahto. Myös meidän vauva saa osansa lapsen ikävästä käyttäytymisestä, kun vauva ei tottele, tai tee kuten ystäväni lapsi haluaa.

Kysynkin, että voinko minä tehdä jotain? Eli pystynkö auttamaan kaveriani mitenkään? Enkä missään nimessä halua, että oman lapsen paras kaveri on sellainen, joka latistaa oman lapseni itsetuntoa, vähättelee ja määrää miten homma ja leikit menee.

Anna mun arvata.. Onko lapsi joku kolmen vuoden kieppeillä..? Siinä iässä ne vaan on niin isoja ja taitavia.. ;) Kaikessa.
Ja on ärsyttäviä. Anna kaverilles vertaistukea, todennäköisesti sillä on itelläänkin pinna kireellä oman tahtopakkauksensa kanssa.

No tuota... Pistäisin kovan kovaa vastaan, ainakin meillä ollessa. Meillä ei lyödä lapsia eikä aikuisia, leikitään sovussa jne. Jos meidän säännöt ei sovi , niin on aika lähteä kotiin. Oli sitten kolme tai viis vuotta, niin ei hyväksy.

Neljävuotiaista, jo aikaisemmin ystävän lapsi oli "hankala", mutta touhu vaan pahenee. Ja nyt peliin on tullut toisenlaista "oveluutta" ja voimaa (fyysistä ja henkistä ), mitä ei aikaisemmin ollut.

Nelivuotiaat ovat hankalia. Älä puutu kaverisi lapsen kasvatukseen vaan nauti oman lapsesi helppoudesta ja kerää voimia tuleviin koitoksiin. Voi olla että teillä 4v on vielä ihan fiksu, mutta 6v "hieman kamala".

Yhteistyössä