Ystäväni mielestä vauvaa ei voi jättää yksin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti x 1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28354446]Minä sain aikoinani tähän kysymykseen ohjeeksi, että lasta saa pitää sylissä vaikka aina. Mielestäni hyvä ohje. En siis menisi kritoisoimaan ketään sen vuoksi, että hän haluaa pitää lastaan sylissä. Avuksi kannattaa ottaa kantoliinat, kantoreput ja sitterit.[/QUOTE]

Peesaan tätäkin. Siitähän se on hyvä ponnistaa kun on saanut kylliksi läheisyyttä ja tarpeen mukaan. Pientä ei voi liikaa sylitellä/kantaa mukanaan.

No tässä ihan esimerkkejä tilanteista joissa vauvan huutoon on vähän vaikea vastata sekunnissa:

-olet juuri silittämässä puseroa (silityslautaa ja rautaa ei voi jättää valvomatta taaperon touhutessa lähistöllä)
-olet juuri kaatamassa perunoiden keitinvettä
-taapero on kipannut pottansa vahingossa lattialle ja yrittää "siivota" tuotoksia
-taapero on kipannut litran vesikannun parkettilattialle
-taapero on pudottanut hyllyltä lääkepurkin jonka sisältö on levinnyt lattialle
-neuvola-aika on 10 min päästä ja taapero kieltäytyy pukemasta toppahaalaria ja ylipäätään kävelemästä itse

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x 1;28354149:
Minulla ja ystävälläni on samanikäiset vauvat (3kk). Hänen vauvansa on aika paljon vaativampi ja haluaa olla koko ajan sylissa.
Ystäväni valitti, ettei hän pysty päivällä laittamaan ruokaa, siivoamaan eikä edes syömään kun vauva haluaa olla koko ajan sylissä. Sanoin hänelle, että kyllä meilläkin vauva saattaa kitistä jos joutuu odottamaan esim sitterissä kun teen itselleni voileivän. Tai jos herää pinniksessä enkä mene heti hakemaan. Ei koskaan huuda suoraa huutoa, vaan kitisee. Ystäväni sanoi ettei voisi antaa vauvansa itkeä yksin, koska se ahdistuu ja lapselle voi jäädä jopa traumoja, jos sen tarpeisiin ei heti vastata... What??

Kyllä mä mieluummin antaisin lapsen vähän aikaa vaikka huutaakkin, että saan suuhuni napattua jotain välipalaa. Vaikka tämä on eka lapseni, niin ei mulle ole tullut mieleenkään, että kokisi olonsa jotenkin "hylätyksi"...

ystäväsi on ihan oikeassa. Järkyttävää että annettaan pienen vauvan itkeä.

kyllä meillä ainakin joutuu välillä vauva odottamaan vuoroaan. olen 2 pienen lapsen yh. ei vaan yksinkertasesti kädet repee samaan aikaan joka paikkaan.. varsinkin kun tolla vanhemmalla on nyt uhma alkanut, ni vauva joutuu välillä itkien ja huutaen odottamaan että hänen luokseen ehdin. ihan onnellisia noi silti tuntuu molemmat olevan.. hymyileviä ja naureskelevia pikkuisia :) mutta äiti ei vaan aina pääse salamana kaappaamaan syliin..

[QUOTE="JOo";28354544]ystäväsi on ihan oikeassa. Järkyttävää että annettaan pienen vauvan itkeä.[/QUOTE]

mulle ainakin on sanottu, ettei se vauva rikki mene jos se välillä hetken yksin itkeekin..

Kai tuossa täytyy vain maalaisjärki olla mukana. Mulla kanssa kaksi pientä kotona ja vauvan itkuihin aina ei ehdi heti vastata. Mutta yritän silti mahdollisimman nopeasti sitten hänen tarpeisiin vastata. En siis koskaan antaisi vain itkeä ja itkeä, vaan hänen nälkänsä tai hätänsä menee minun nälkäni edelle aina. Silti tulee useinkin tilanteita, että hän kitisee tai itkee sitterissä tai lattialla ja en ehdi ottaa syliin. Esikoinenkin on aika pieni vielä ja tarvitsee monessa asiassa apua ja hoitamista.

Yhteistyössä