Ystäväni mies kiristää lapsilla, ei voi muuttaa pois kotoa. Neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmailija

Vieras
Niin, siis onko kellään kokemusta asiasta. Ystäväni vuokrasi asunnon kaikessa hiljaisuudessa ja tarkoitus oli että hän muuttaa sinne ja ilmoittaa samalla miehelle että lähtee nyt (pelkää miestään sen verran...), no, muuten ihan hyvin meni, mutta mies ilmoitti että ei saa ottaa lapsia mukaan, ja toisekseen, jos lähtee vaikka hän on kieltänyt, niin se katsotaan sitten lasten hylkäämiseksi ja lapset jäävät sitten automaattisesti hänelle. Ystäväni kysyi tätä lakimieheltään ja mies on kuulema oikeassa. Heillä on lastevalvojalle aika vasta reilun kuukauden päästä ja mies tekee tällä välin ystäväni elämästä helvettiä. Eikö tässä tilanteessa voi oikeasti tehdä muuta kuin yrittää pärjätä käräjien päätökseen asti?

Siis lakimies muka sanoi että jso ystäväsi lähtee "vaikka mies on kieltänyt" niin se katsotaan lapsien hylkäämiseksi. ?? Kannattaa vaihtaa asianajaa.

Kehoitan ystävääsi soittamaan ihan heti sille lastenvalvojalle, ja selittää tilanteen, ei minkään kuukauden päästä. Ja jokaisellahan on Suomen maassa oikeus muuttaa mihin tahansa jos haluaa.

jos mies ei ole väkivaltainen niin minusta outoa hommata asunto salaa toisen selän takana ja suunnitella vielä vievänsä lapset mukanaan.. kyllä noista asioista tulisi sopia yhdessä, mutta asia tietysti eri jos pelkää oman turvallisuutensa vuoksi

Kuulema sen takia ei saa ottaa lapsia kun he ovat yhdessä huoltajia ja se nykyinen asunto on lapsille kirjattu vakituinen asunto, muuttoon pitää olla molempien hyväksyntä ja mies ei sitä anna. Minuakin vähän epäilytti tuo että eikö muka voi lähteä ilman lapsia, mutta oli kuulema se lakimies sanonut että ihan oikeassa on, eli mies pystyy sanoa että nainen on jättänyt perheensä.

Kyllähän tässä on kaikkea taustalla miksi ystäväni lähtee, mutta liian pitkä juttu alkaa nyt kaikkea sitä tässä selvittämään. Mies on korkeasti koulutettu ( on kyllä ystävänikin...) ja hänellä on korkeissa viroissa olevia ystäviä ja suhteita, näitä lakineuvoja hän on kuulema saanut ystävältään joka toimii tuomarina. Mies osaa esittää ulospäin mukavaa ja kulissit on kunnossa. Ystäväni ei edes tunne ketään koko paikkakunnalta kun ei ole saanut liikkua missään, asuneet kuitenkin kohta 5 vuotta tuolla ja ei ole keneenkään päässyt tutustumaan, mies pitänyt siitä huolen.

Ihan tottahan tuo on että lapset ei ole äidin omaisuutta ja heidän huollostaan ei äiti yksin päätä. Eli jos nainen haluaa muuttaa ennenkuin sopimus huoltajuudesta eron jälkeen on tehty, niin kyllähän mies ja tämän asianajaja jos huoltajuuskiista viedään oikeuteen asti varmasti käyttävät tuota "hylkäsi lapset" -korttia.

Aika kinkkinen tilanne, ja toivoisi että molemmat ajattelisi nyt lasten etua siinä miten asiat järjestetään jatkossa. Eli vaikka ero tulee, lapsista ei tarvitsisi tapella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä tuo nyt haiskahtaa siltä että on tullut katumapäälle... ei tollain kukaan lakimies sano..

ei ole varmasti tullut katumapäälle, uskaltautuminen tähän on vaatinut ystävältäni todella paljon. Hän on ollut pitkään niin kyykytettävänä kuin voi vain ihminen olla. Ja ei ole pystynyt esim. nukkumaan kun on miettinyt että miten pääsee tästä tilanteesta pois kun ei pysty olla saman katon alla, tulee hulluksi.

Nainen voisi lähteä lasten kanssa turvataloon.

On tietysti eri asia yrittää erota korkea-arvoisista ja nimekkäistä paskiaisista kuin erota tavallisesta suomi-duunarista.

Minulla ja aviomiehelläni on myös yhteishuolto, tottakai, lapsiimme. Asuimme saman katon alla kaikki, lapset olivat tottakai kirjoilla siihen asuntoon missä asuimme. Minä otin lapset ja muutin pois, tein osoitteen muutokset jne ja nyt olen lasteni lähihuoltaja / yh ja lapset asuvat minulla.

Tuon ap:n tuttavan pitäisi ottaa välittömästi yhteyttä oikeusaputoimiston lakimieheen ja lastenvalvojaan ja selvittää asiaa. Tai paeta turvataloon ja kertoa siellä mikä on tilanne. Siinä vaiheessa kun lastensuojelu on kuvioissa mukana, puhutaankin aivan muista asioista...

Alkuperäinen kirjoittaja exä:
Ihan tottahan tuo on että lapset ei ole äidin omaisuutta ja heidän huollostaan ei äiti yksin päätä. Eli jos nainen haluaa muuttaa ennenkuin sopimus huoltajuudesta eron jälkeen on tehty, niin kyllähän mies ja tämän asianajaja jos huoltajuuskiista viedään oikeuteen asti varmasti käyttävät tuota "hylkäsi lapset" -korttia.

Aika kinkkinen tilanne, ja toivoisi että molemmat ajattelisi nyt lasten etua siinä miten asiat järjestetään jatkossa. Eli vaikka ero tulee, lapsista ei tarvitsisi tapella.

Näimpä. Ja tämä kun on ihan tiedossa että mies ei oikeasti edes lapsia halua, kun tahtoo vain kiusata ja kiristää tällä asialla. Ei ole ikinä lapsia hoitanut tähän päivään asti, pisin aika yksin lasten kanssa on ollut alle 2 tuntia! Eikä ole ikinä kiinnostanut missään käydä lasten kanssa tai leikkiä tms. Nyt sitten yhtäkkiä haluaa muka huoltajuuden.

Hyvin hän on ystäväni pelotellut ja uhkaillut, ja mitään hänen esim. uhkailuja ei voi todistaa kun on sen verran fiksu että millekään hänen teoilleen ei löydy todisteita. Ja ulospäin esittää että hän on joutunut kärsimään kun hänellä on niin hullu vaimo...

Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Miten mies pystyy estämään lasten mukaan ottamisen? Senkus ottaa vain mukaan ja lähtee sillä aikaa, kun mies on muualla.

Siis sehän on sitten kidnappaus...

No ei se mikään kidnappaus ole jos äiti on kerran lapsien huoltaja. Mutta lapsien muuttoon tarvitaan kyllä tosiaankin yhteishuollossa olevilta lapsilta molempien vanhempien suostumus.

Tilanne on päivänselvä....ystäväsi ei saa viedä lapsiaan toiseen kaupunkiin tms. asumaan, ilman toisen huoltajan suostumusta.
Muutto pitää ratkoa lastenvalvojan luona (sopia tapaamiset ja rahalliset jutut) ja ystäväsi kannattaisi hankkia exälleen esim. lähestymiskiellon, niin se olisi näyttöä myös lastenvalvojalla, että on painavat perusteet muuttaa muualle jne.
Lähestymiskieltoakaan ei määrätä aivan tosta vaan, joten hänen tulee todella pelätä oman tai lastensa puolesta, olla näyttöä häirinnästä/väkivallasta tms.

...kyllä hän saa sitten muuttaa, kun lastenvalvoja tekee paperit, että missä asutte, miten tapaamiset järjestyy ja kuka maksaa esim. lasten matkakustannukset tapaamisiin yms yms..

En halua loukata, mutta miksi hän ei tällaisia asioita ole ottanut huomioon, ennenkuin alkaa asuntoa vuokraamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Tilanne on päivänselvä....ystäväsi ei saa viedä lapsiaan toiseen kaupunkiin tms. asumaan, ilman toisen huoltajan suostumusta.
Muutto pitää ratkoa lastenvalvojan luona (sopia tapaamiset ja rahalliset jutut) ja ystäväsi kannattaisi hankkia exälleen esim. lähestymiskiellon, niin se olisi näyttöä myös lastenvalvojalla, että on painavat perusteet muuttaa muualle jne.
Lähestymiskieltoakaan ei määrätä aivan tosta vaan, joten hänen tulee todella pelätä oman tai lastensa puolesta, olla näyttöä häirinnästä/väkivallasta tms.

...kyllä hän saa sitten muuttaa, kun lastenvalvoja tekee paperit, että missä asutte, miten tapaamiset järjestyy ja kuka maksaa esim. lasten matkakustannukset tapaamisiin yms yms..

En halua loukata, mutta miksi hän ei tällaisia asioita ole ottanut huomioon, ennenkuin alkaa asuntoa vuokraamaan?

muoks.
Siis yksi tuttavaperheeni oli sellaisessa tilanteessa, että toinen vastusti lapsen muuttoa toiselle puolelle suomea...mutta lastenvalvoja "suostutteli" toisen huoltajan suostumaan...kun mitään ns. järkevää perustetta ei ollut estää lapsta muuttamasta! Jos ystäväsi hommaa lähestymiskiellot yms. niin eiköhän homma helpotu...nämä eivät ole niin yksiselitteisiä asioita!

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

On tietysti eri asia yrittää erota korkea-arvoisista ja nimekkäistä paskiaisista kuin erota tavallisesta suomi-duunarista.

Minulla ja aviomiehelläni on myös yhteishuolto, tottakai, lapsiimme. Asuimme saman katon alla kaikki, lapset olivat tottakai kirjoilla siihen asuntoon missä asuimme. Minä otin lapset ja muutin pois, tein osoitteen muutokset jne ja nyt olen lasteni lähihuoltaja / yh ja lapset asuvat minulla.

Tuon ap:n tuttavan pitäisi ottaa välittömästi yhteyttä oikeusaputoimiston lakimieheen ja lastenvalvojaan ja selvittää asiaa. Tai paeta turvataloon ja kertoa siellä mikä on tilanne. Siinä vaiheessa kun lastensuojelu on kuvioissa mukana, puhutaankin aivan muista asioista...

Tätä turvatalo asiaa minäkin mietin... ajattelin että soitan ystäväni puolesta huomenna ja selvitän asiaa, mies kun on hommannut vaimolleen "lapsenvahdit" kotiin. Tarkkailevat ettei tee mitään kiellettyä sillä aikaa kun hän on muualla. Niin hänpä ei paljon soittele sieltä sitten minnekään, tuskimpa estäisivät, mutta juoruaisivat tietty heti miehelle jos jonnekin soittelee...

Sittenhän sinä olet rikkonut lakia?
Ala-ikäisen lapsen osoitteenmuutokseen tarvitaan MOLEMPIEN huoltajien allekirjoitus ja suostumus!

muoks.
Siis yksi tuttavaperheeni oli sellaisessa tilanteessa, että toinen vastusti lapsen muuttoa toiselle puolelle suomea...mutta lastenvalvoja "suostutteli" toisen huoltajan suostumaan...kun mitään ns. järkevää perustetta ei ollut estää lapsta muuttamasta! Jos ystäväsi hommaa lähestymiskiellot yms. niin eiköhän homma helpotu...nämä eivät ole niin yksiselitteisiä asioita!

Ei varmaan ajatellut että mies tekee asian näin vaikeaksi. Ei voinut kuvitella että mies lapsia haluaisi itselleen, lastenvalvoja ei voi pakottaa mihinkään, ainoastaan suostutella, ja kuten aiemmin kirjoitin niin mies on kysellyt ystäviltään kaikki mahdolliset koukerot ja hän on hyvin perillä omista oikeuksistaan. Mies on sen verran fiksu että osaa kääntää asiat edukseen ja hoitaa uhkailut yms. niin ettei ole todistajia. Hän on myös nauhoitellut puheluita yms. mukavaa, jos joskus harvoin ystäväni on uskaltanut puhelimessa väittää jotain vastaan miehelle, niin hän voi sitten kuunteluttaa kaikilla miten "hullu" hänen vaimo on, sitähän se on tehnyt jo ja saanut omat ystävänsä säälimään itseään kun vaimo on niin hullu. Tarpeeksi kun on rahaa ja valtaa niin voi tehdä asiat vaikeaksi jos haluaa. Hän palkkasi kuulema välittömästi parhaimman/kalleimman asianajajan joka on erikoistunut tällaisiin huoltajuus asioihin.

Eipä mies ole minua oikeuteen vienyt. Eikä kukaan taho ole vaatinut lasten isän allekirjoitusta yhtään mihinkään.
ja muutimme toiseen kaupunkiin.
Eli minä asun nyt paikkakunnalla Ö. Mies jäi asumaan paikkakunnalle W.

Miehellä on ex-liitosta niinikään alaikäinen lapsi, joka asuu äidillään. Äiti on asunut näihin päiviin asti paikkakunnalla Ö, mutta on muuttanut sieltä lapsen kanssa paikkakunnalle X. Eikä tähänkään ole kenenkään lupaa kysytty, eikä allekirjoituksia mihinkään. nainen vain ilmoitti että voi hakea lapsen tapaamiselle paikkakunnalta X.
Ja heillä on yhteishuolto.

Minun käsittääkseni tässä ap.n tapauksessa on vähän sotkettu. Olen ymmärtänyt, että (asumus)erota voi ja omat lapsensa ottaa mukaan ilman miehen suostumusta. Erilleen muuton jälkeen tehdään sitten lastenvalvojalla elatus- ja tapaamissopimukset ja jos isä haluaa riitauttaa asian, hän vie sen oikeuteen. '
Toki tapaamiselle antaminen on vähän ogelmallista etenkin siinä vaiheessa jos sopimusta ei ole vielä saatu tehtyä, jos äiti pelkää ettei isä anna lapsia tapaamiselta takaisin.

Olen ymmärtänyt että kun sopimus on tehty, ja lapset määrätty asumaan toisen vanhemman luo, tapaaja-vanhemman kuuluu palauttaa lapset tapaamiselta sopimuksen mukaisesti ja mikäli hän ei niin tee, sitten puuttuu lakimiehet kuvioon.

Olen myös ymmärtänyt että yhteishuollosta huolimatta lähihuoltaja saa muuttaa toiselle paikkakunnalle lasten kanssa. Ainoastaan ulkomaille muutto on rajattua.

Sittenhän sinä olet rikkonut lakia?
Ala-ikäisen lapsen osoitteenmuutokseen tarvitaan MOLEMPIEN huoltajien allekirjoitus ja suostumus!

Ei kukaan ole vaatinut miehen allekirjoitusta mihinkään paperiin, ei postin osoitteenmuutokseen eikä väestörekisterinpitäjä niinikään.

Jos laki edellyttää molempien allekirjoitusta, silloin em. tahot ovat rikkoneet lakia kun ovat hyväksyneet lasten muuton minun mukana vain yhdellä allekirjoítuksella. En minä mitään lakia ole rikkonut.

Niin siis minullekkin vähän epäselvää, että onko ystäväsi muuttamassa samaan kaupunkiin lastensa kanssa, missä edellinen yhteinen koti on...vai toiselle paikkakunnalle?

Yhteistyössä