Ystävien hautajaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Mä en ymmärrä, mikä mua vaivaa. Perjantaina olisi ystäväni hautajaiset eikä mua yhtään huvita osallistua niihin. Tiedän, että ne hautajaiset on kaikkea muuta kuin mitä vainaja itse olisi toivonut. Olen saatellut vuosikymmenten varrella niin monta ystävää viimeiselle matkalleen, että nyt vaan ei uppoo. Uppoisi kyllä, jos olisi vainajan meileiset monttubileet. Mutta kun ei ole. Taidan vaan soittaa vainajan puolisolle ja pyytää anteeksi :(

Älä mene jos siltä tuntuu. Miksei voi järjestää sellaisia kuin ihminen olisi halunnut? Mä olin yhden ystäväni hautajaisissa jossa kaikki oli pilkulleen niinkuin se ihminen olisi halunnut. Ja kaikilla oli hauskaa. Vaikka itkettiin silmät päästämme niin päällimmäiseksi muistoksi jäi se että oli hauskaa ja sen ihmisen näköinen juttu =)

Jos hautajaiset eivät ole sellaiset, mitä vainaja olisi toivonut, voithan yrittää hiukan paikata tilannetta pitämällä vaikkapa ystäväsi tyylisen muistopuheen?
Minä menisin, vaikkei juuri nyt huvittaisikaan. Tiedän, että minua harmittaisi myöhemmin oma saamattomuuteni.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Luuletko, että vainajan puolisolle olisi merkitystä sillä, että olisit läsnä? Että hän toivoisi sinun olevan paikalla?
Vainajan puoliso tuli meille teineineen sinä yönä, kun ystäväni sairaalassa kuoli. Luulisin, että sillä oli enemmän merkitystä kuin sillä, että mummit, kummit, vanhemmat ja muu suku päättää, millaiset bileet vainajalle järjestetään. On toki mahdollista, että vainajan omaiset pitäisivät läsnäoloani kauniina asiana. Mutta ne hautajaiset tulevat olemaan kaikkea muuta kuin vainajan mieleen. Puolisolla vaan ei ole pahemmin sananvaltaa koko asiassa. Vaikea paikka :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Vainajan puoliso tuli meille teineineen sinä yönä, kun ystäväni sairaalassa kuoli. Luulisin, että sillä oli enemmän merkitystä kuin sillä, että mummit, kummit, vanhemmat ja muu suku päättää, millaiset bileet vainajalle järjestetään. On toki mahdollista, että vainajan omaiset pitäisivät läsnäoloani kauniina asiana. Mutta ne hautajaiset tulevat olemaan kaikkea muuta kuin vainajan mieleen. Puolisolla vaan ei ole pahemmin sananvaltaa koko asiassa. Vaikea paikka :/
Ehkä minä sitten sinuna menisin.

..., jos olisi vainajan meileiset monttubileet. Mutta kun ei ole. ...

Mutta eiko asia ole enempi niinpäin, että muistojuhla onkin enempi omaisille, hehän sitä tarvitsevat, ei vainaja itse mitään tarvitse, tuskin sittenkään vaikka voisikin "jotenkin" olla henkenä mukana. Vaatimattomuus kaunistaa vainajaakin.

Hankala paikka... Ehkä mää päätyisin käymään kirkossa tai missä ne sitten onkaan. Koittasin kestää, kun vainajan ja läheistenkin se pitää kestää. Siis että hautajaiset on ihan päin jotain...

Niin, voisit olla puolison tukena. Varmaan hänkin tietää ettei järjestelyt vastaa vainajan toiveita ja voi olla kova paikka tuokin. Ikäväkyllä tuossa tilanteessa voi olla niin turta ettei edes pysty puoliaan pitämään.

Kai mä menen. Ihan vaan sitä varten, että vainaja,vainajan puoliso ja lapset on niissä kemuissa altavastaajina. Siellä on paikalla ihan riittävästi ihmisiäö, joilla on neäkemys siitä, millaiset hautajaiset he haluavat. MUlla on kyllä puhekin mietittynä valmiiksi, mutta tuskin uskallan sitä esittää ... voi tulla suvun vanhemmalta väeltä pataan :D

Alkuperäinen kirjoittaja kuolevainen:
Mutta eiko asia ole enempi niinpäin, että muistojuhla onkin enempi omaisille, hehän sitä tarvitsevat, ei vainaja itse mitään tarvitse, tuskin sittenkään vaikka voisikin "jotenkin" olla henkenä mukana. Vaatimattomuus kaunistaa vainajaakin.
Onhan se noinkin, mutta silloin varmaan pitäisi ensisijaisesti ajatella leskeä ja vainajan lapsia.

Kai mä menen. Ihan vaan sitä varten, että vainaja,vainajan puoliso ja lapset on niissä kemuissa altavastaajina. Siellä on paikalla ihan riittävästi ihmisiäö, joilla on neäkemys siitä, millaiset hautajaiset he haluavat. MUlla on kyllä puhekin mietittynä valmiiksi, mutta tuskin uskallan sitä esittää ... voi tulla suvun vanhemmalta väeltä pataan :D

Mutta olisiko puhe ehkä vainajan puolison ja lasten mieleen...? Ajattelisin kyllä heitä enemmän kuin muita sukulaisia, jos sillä saisi hautajaiset sellaiseksi että tunnistaisivat niistä rakkaansa.

Niin, mä olisin ollut mieluusti poissa ihan oman isänikin hautajaisista, ahdisti ja jotenkin vaan inhotti olla paikalla, siinä eturivissä säälivien katseiden alla.
Kun surra ja kunnioittaa voi missä tahansa muuallakin.
Mutta, mä luulen että sun läsnäolosi voisi olla ystäväsi perheen mieleen joten ihan siksi menisin. :)

Mitä tää vainaja haluais sinun tekevän? Mököttävän jostain sinänsä pienestä asiasta kun toinen kumminkin on kuollut, vai muistavan häntä tavalla joka olisi teidän molempien mieleen?

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Siis eikö vainajan puoliso ole pystynyt vaikuttamaan puolisonsa siunaustilaisuuteen? Merkillistä :/
Ei ole. Ihan tästä samaisesta syystä mulla on hautatestamentti. Ettei mun lasteni tarvitse aikanaan ruveta tappelemaan sukulaisten kanssa mun hautaamisestani. Voi olla, että mun lapseni joutuvat siitäkin huolimatta tappelemaan. Mutta tovottavasti eivät kuitenkaan taivu suvun tahtoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Siis eikö vainajan puoliso ole pystynyt vaikuttamaan puolisonsa siunaustilaisuuteen? Merkillistä :/
Ei ole. Ihan tästä samaisesta syystä mulla on hautatestamentti. Ettei mun lasteni tarvitse aikanaan ruveta tappelemaan sukulaisten kanssa mun hautaamisestani. Voi olla, että mun lapseni joutuvat siitäkin huolimatta tappelemaan. Mutta tovottavasti eivät kuitenkaan taivu suvun tahtoon.

Miten se on mahdollista ettei puolisolla ole sananvaltaa maahanpanijaisten suhteen? :o
Oon aina luullu että leski ja lapset on ne jotka päättää, ja muu suku vaan tulee paikalle jos kutsutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Mitä tää vainaja haluais sinun tekevän? Mököttävän jostain sinänsä pienestä asiasta kun toinen kumminkin on kuollut, vai muistavan häntä tavalla joka olisi teidän molempien mieleen?
Jos tää vainaja saisi päättää, hän haluaisi, että hänen aviomiehensä, teini-ikäiset lapsensa, minä ja mun lapset sekä pari muuta ystäväänsä lapsineen mentäisiin meren rantaan istumaan. Sytytettäis nuotio, paistettais makkaraa tkun nokassa, juostais shamppanjaa ja laulettais 70-luvun hittibiisejä. Muisteltais tätä ystäväämme sellaisena kuin hän aikoinaan oli. Ja toivotettaisiin hänelle hyvää matkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hölmöjä kyselen:
Miten se on mahdollista ettei puolisolla ole sananvaltaa maahanpanijaisten suhteen? :o
Oon aina luullu että leski ja lapset on ne jotka päättää, ja muu suku vaan tulee paikalle jos kutsutaan.
Tietenkin tuhkat voi vetää halutessaan vaikka vessanpöntöstä alas. Kyse on kuitenkin siitä, että tää ystäväni leski joutuu elämään edesmenneen vaimonsa suvun kanssa viedlä joitakin vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Jos tää vainaja saisi päättää, hän haluaisi, että hänen aviomiehensä, teini-ikäiset lapsensa, minä ja mun lapset sekä pari muuta ystäväänsä lapsineen mentäisiin meren rantaan istumaan. Sytytettäis nuotio, paistettais makkaraa tkun nokassa, juostais shamppanjaa ja laulettais 70-luvun hittibiisejä. Muisteltais tätä ystäväämme sellaisena kuin hän aikoinaan oli. Ja toivotettaisiin hänelle hyvää matkaa.

tiedätkö mitä..sitten te teette niin :-) aivan ihana ajatus ja varmasti teille kaikille läheisie jäisi hyvä mieli siitä..tehkää vaikka niin että hautajaissten jälkeen menette sinne.jäisi kiva muisto teille kaikille ikävästä päivästä..voimia sinulle kovasti

samaa mieltä. Turha alkaa tappelemaan asiasta jolle ei mahda mitään ja aiheuttaa vaan itselleen lisää pahaa mieltä. Jokainen suree tavallaan, tee niinkuin sinusta tuntuu hyvältä.