yt-neuvottelut ja äitiysloma/hoitovapaa

11.09.2008
264
0
16
kertokaas viisaat palstalaiset, että miten on?

Meille on tulossa ensiviikolla töihin yt-neuvottelut. Itse olen tällä hetkellä äitiyslomalla huhtikuun alkuun ja sen jälkeen jään hoitovapaalle. Niin pystytäänkö mut irtisanomaan niissä neuvotteluissa? oon vakituinen ja työtehtäväni on semmoinen mitä ilman yritys ei pyöri periaatteessa.

Ok. Pomo vaan äsken soitti ja sanoi, että tää koskee kaikkia niin äityslomalaisia, hoitovapaalla olevia sekä sairaslomalla olevia.. en sitten tiedä mitä se sillä tarkoitti. Kyseessä on kuitenki iso konserni niin en usko että on konkkaa menossa.

Käytännössä menee niin että sulle informoidaan että "sut tullaan irtisanomaan heti kun työsuhde alkaa", mulle kävi noin ja vaihdoin hoitovapaan työttömyyteen koska sain näin enemmän rahaa käteen ja olin noin 6kk työttömänä ennen tätä työtä. Vaikea paikka mutta
se hyvä siinä on että saat nyt rauhassa etsiä uuden työn. Voimia!

Mutta mites sitten jos pyöräytän toisen muksun ennen ku hoitovapaa loppuu? tarkotus olisi kohta alkaa yrittämään pikkukakkosta. ni saanko samat edut ku ekankin kanssa eli 3 kuukauden täyden palkan, lomat yms? vai miten se menee? :whistle: siis sitten kun jään äitiyslomalle.

...pomosi pointtia. Miksi soitella sinulle, äitiyslomalla olevalle tuollaista. Esim. täältä löytyy mustaa valkoisella aiheesta. Luulisi ison konsernin pomonkin tietävän.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Alkuperäinen kirjoittaja Oravannahka:
Ok. Pomo vaan äsken soitti ja sanoi, että tää koskee kaikkia niin äityslomalaisia, hoitovapaalla olevia sekä sairaslomalla olevia.. en sitten tiedä mitä se sillä tarkoitti. Kyseessä on kuitenki iso konserni niin en usko että on konkkaa menossa.

Käytännössä YT:t koskee myös sinua. Sinua ei voi irtisanoa, kun olet hoitovapaalla,mutta sinut voidaan irtisanoa heti ku palaat töihin...jos siis sinut haluavat irtisanoa...käytännössä näin. Sinua siis voi töissä odottaa irtisanomislappu.

Mutta mites sitten jos pyöräytän toisen muksun ennen ku hoitovapaa loppuu? tarkotus olisi kohta alkaa yrittämään pikkukakkosta. ni saanko samat edut ku ekankin kanssa eli 3 kuukauden täyden palkan, lomat yms? vai miten se menee? :whistle: siis sitten kun jään äitiyslomalle.

Mun mielestä sun pitää siinä välissä käydä töissä, että saat taas äitiysloman ajalta täyden palkan.

Kuulutko johonkin ammattiliittoon? Sieltä saa ajantasalla olevaa tietoa tästä. Esim. tuo 3kk:n palkka riippuu kai kunkin alan työehtosopimuksesta, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä... En tunne lain koukeroita kovinkaan tarkkaan... Mutta eikös äitiysloma-ajalta vuosilomat kerry kuitenkin joka tapauksessa?

Tuota palkka-asiaa kannattaa kysyä liitosta. Mulla sellainen mielikuva, että jos sun uusi äippävapaa alkaa hoitovapaan aikana, siis ennen kuin ilmoittamasi pätkä loppuu niin palkkaa ei saa mutta jos saat sen kikkailtua, tee ensin puoleksi vuodeksi ja jos sinä aikana tuut raskaaksi ja ilmoitat uuden hoitovapaan niin että se päättyy ennen uutta laskettua aikaa, siis että jäät hoitovapaalta suoraan mammavapaalle niin saat sen palkan. Ainakin mulla meni viimeksi näin. Nyt ihan viimemmäksi kävin töissä kääntymässä jonkun viikon. Ei siis välttämättä tartte käydä töissä siinä välissä, tää asia kait riippuu ihan noista tesseistä ja vesseistä....