Yunto hälytysjärjestelmä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On kokemusta - negatiivista. Palvelu myydään "helppo asentaa itse ja käyttää" mutta näin ei todellakaan ole! Ohjeista ei ole mitään apua, jos haluat Nettitikulla (langaton GSM/HSDPA modeemi) hoitaa Internet yhteyden. Ammattilaisen jouduin tilaamaan hintaan 120?.

Yunton osat ovat made-in-indokiina-roskaa, toimivat vähän miten sattuu. Huonolaatuinen muovi ei kestä. Liiketunnistimen mukana ei tullut edes toimivaa asennustelinettä - mukana ollut oli rikki siten, että tunnistin "roikkui" ja pyöri sen varassa holtittomasti.

Hälytin on aivan surkea. 90dB:n hälytysääni kuulostaa lähinnä herätyskellolta eikä äänen vaimentaminen ole sen vaikeampaa kuin että irroittaa hälytinpalikan sähkötöpselistä.

Mökille jossa nettiyhteyteen ainoa vaihtoehto on Nettitikku ei edes kannata haaveilla Yuntoa, sillä hitaan nettitikun kautta tiedon saaminen hälytyksestä kännykkään tai sähköpostiin kesti pahimmillaan 2 minuuttia !

Mitä tällaisella palvelulla tekee, jossa 300km päässä sijaitsevalta mökiltä tulee kännykkään hälytys kun istut kotisohvalla Salkkareita pällistelemässä.

Netin asennuksen suorittanut asentaja (ei Elisan oma asentaja) suositteli minulle Securitaksen palveluita, joissa on myös keskus jossa hälytyksiä valvotaan. Olen erittäin tyytyväinen 2 viikon osalta, jota olen käyttänyt heidän järjestelmäänsä. Kaikki pienet asennusvaikeudetkin ratkesi osaavan -- palvelun hintaan kuuluvan -- asennuspalvelun kautta. Ei tarvitse enää murehtia mitä tehdä kun mökillä hälyttää. Vartia on siellä 15 minuutin sisällä, mikä on kuitenkin paljon parempi kuin se, että itse lähden täältä ajamaan 2 tuntia 35 minuuttia !

Ikäväksemme huomasimme, että ko. käyttäjällä on ollut ongelmia saada Yunto mökillä toimimaan.

Käytettäessä Yuntoa mökillä suosittelemme 3G-tasoista yhteyttä videokuvan takia. Yunto tosin toimii myös GSM/EDGE tasoisessa yhteydessä, mutta niin kuin kirjoittaja havaitsi, niin tietyissä toiminnoissa voi tulla n. 30-120 sek. viiveitä. Live videokuva vaihtuu myös yksittäisiin still-kuviin. Hälytykset tulevat kuitenkin aina läpi.

Käyttäjä on täysin oikeassa, että Yunto-laitteisto valmistetaan Kiinassa. Tehdas on tosin Yhdysvaltalaisessa omistuksessa, sillä on ISO-9001-2000 sertifikaatti ja se valmistaa alihankintaa mm. Dell:lle, Intel:lle ja Compaq:lle. Aina on tosin mahdollista, että miltä tahansa tuotantolinjalta voi tulla yksittäisiä viallisia komponentteja. Tätä varten Suomessa kaikilla tuotteilla on tuotetakuu. Jos Yunto on hankittu palveluna, niin sen tuotetakuu on ikuinen. Vaihdamme aina mielellämme viallisen tuotteen uuteen, jos sellainen olisi syystä tai toisesta päässyt kuluttajalle asti.

Mökkireitittimen asennusohjeessa on ko. kirjoittajan käyttäjäkokemuksen mukaan vielä parantamisen varaa (kt. myös Iltalehden Digi:n testaaja: "Yunton kohdalla asiat on maltettu selittää yksityiskohtaisesti, mutta silti ymmärrettävästi. Asennuksen aikana ei tehnyt kertaakaan mieli soittaa tekniseen tukeen" http://digi.il.vuodatus.net/blog/archive?&y=2009&m=05 ). Käytännössä Mökkireititin hakee kaikki asetuksensa automaattisesti noin 2 minuutissa, kun siihen on liitetty nettitikku ja vierrat kytketty päälle. Itse Yunto kiinnitetään sitten ko. reitittimeen aivan vastaavasti kuin esim. koti ADSL:ään. Uudet Yunto mallit ovat esiasennettuja eli käyttäjän ei tarvitse enää kuin liittää keskusyksikkö internettiin ja laittaa sensorit haluamilleen paikoille.

Kirjoittajan mainitseman sisäsireenin (105dB) tarkoitus on nimenomaan kertoa mahdolliselle tunkeutujalle, että hänet on havaittu, ei hälyttää naapureita. Käytännössä on havaittu, että naapurit pikemminkin häiriintyvät ulkosireeneistä kuin aktiivisesti niihin reagoivat ja tämän takia mm. Suomessa on luovuttu lähes täysin ulkosireenien asennuksesta. Vaikka tunkeutuja kuinka irrottaisi sireenin, niin se ei mitenkään vaikuta itse hälytykseen tai sen lähtemiseen.

Yunto on suunniteltu ihmisille, jotka haluavat huolehtia itse omaisuutensa turvaamisesta. Mökkialueilla vartijan paikalle saanti kestää tyypillisesti huomattavasti kauemmin kuin kirjoittajan mainitsemat 15 minuuttia. Tällöin tilanne on joka tapauksessa useimmiten jo ohi. Yunto kameran avulla käyttäjä pystyy itse tarkistamaan, mikä tilanne on (ja kutsumaan tarvittaessa jopa poliisin) tai hyödyntämään Yunton tarjoamaa "ikkunaa" mökille ja tarkistamaan esim. säätilan ennen sinne lähtöä.

Pahoittelemme vielä, että ko. kirjoittajan kohdalla kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan. Kehitämme koko ajan palvelua saadun asiakaspalutteen perusteella.

Voit lukea myös Tekniikanmaailmasta 17/2009 (s.38-39) pikakokeen Yunto turvapalvelusta. Halutessasi voit myös pyytää henkilökohtaisen kopion ko. lehdessä olleesta artikkelista osoitteesta: myynti@yunto.fi

Asiallinen vastaus Yunton kehitystiimiltä.

En ole vielä kerennyt paljon tutustumaan esim. Securitaksen palveluun, mutta sain tietää että esim. palvelun asetuksien muuttaminen maksaa aina muutosmaksun. Ei hyvä.

Johan oli kommentti TV:ltä: "Mitä tällaisella palvelulla tekee, jossa 300km päässä sijaitsevalta mökiltä tulee kännykkään hälytys kun istut kotisohvalla Salkkareita pällistelemässä." Kysymys kuuluu että miksi ihmeessä sitten olet edes palvelun hankkinut?

Securitaksen vartija tuskin on aina 15min sisällä paikalla edes asuinalueilla. Jos saat hälytyksen ja näet still-kuvista että joku rellestää menemään mökilläsi niin ei muutakuin soitto poliisille.

-MO-

P.s. onkohan Securitaksen laitteet edes "made in EU"?

kannattaa suosia kunnon järjestelmää. Kannattaako ostaa järjestelmää jossa on niin sanottu takuu. Kyselin tuotteesta yunton palvelusta ja omakotitaloasujana kiinnosti myös ulkokamerat mutta tulikin ilmi että eihän niitä uskalla suomessa ulos pistää, kun kestävämpikin malli kestää vaan -20c ja suomessahan tuo ei riitä jos on ollut -20 ei enää toimivuutta taata kameroille. Tämän kertoi yunton asiakaspalvelu kun kyseli järjestelmästä. Minun mielestä kameroissa pitäisi olla maininta ettei sovellu suomen olosuhteisiin

Alkuperäinen kirjoittaja MO:
Asiallinen vastaus Yunton kehitystiimiltä.

En ole vielä kerennyt paljon tutustumaan esim. Securitaksen palveluun, mutta sain tietää että esim. palvelun asetuksien muuttaminen maksaa aina muutosmaksun. Ei hyvä.

Johan oli kommentti TV:ltä: "Mitä tällaisella palvelulla tekee, jossa 300km päässä sijaitsevalta mökiltä tulee kännykkään hälytys kun istut kotisohvalla Salkkareita pällistelemässä." Kysymys kuuluu että miksi ihmeessä sitten olet edes palvelun hankkinut?

Securitaksen vartija tuskin on aina 15min sisällä paikalla edes asuinalueilla. Jos saat hälytyksen ja näet still-kuvista että joku rellestää menemään mökilläsi niin ei muutakuin soitto poliisille.

-MO-

P.s. onkohan Securitaksen laitteet edes "made in EU"?

eihän se vartija ole aina 15min sisällä paikalla, riippuu alueesta ja kellon ajasta.. mutta vartija kuitenkin tulee paikalle ja aloittaa toiminnan, oli se sitten poliisin soittaminen, alueen varmistaminen,lasinpaikkauksen tilaaminen etc. riippuu paljolti tosissaan paikasta ja mitä on tapahtunut...
asuinalueella tehokas varokeino on sireeni, tehokas sellainen.. (kunnon hälytysjärjestelmästä sitä ei saa kykettyä helposti irti, koska antaa sabotaasi hälytyksen) mutta hajaasutusalueella missä naapureihin on matkaa, ei sireenistä ole ehkä haluttua apua...

Alkuperäinen kirjoittaja kukez:
Kyselin tuotteesta yunton palvelusta ja omakotitaloasujana kiinnosti myös ulkokamerat mutta tulikin ilmi että eihän niitä uskalla suomessa ulos pistää, kun kestävämpikin malli kestää vaan -20c ja suomessahan tuo ei riitä jos on ollut -20 ei enää toimivuutta taata kameroille. Tämän kertoi yunton asiakaspalvelu kun kyseli järjestelmästä.

Puhelinpalvelumme on informoinut sinua aivan oikein. Valmistaja lupaa virallisesti ko. ulkokameralle -20 asteen pakkaskestävyyden. Mikäli lämpötila laskee tämän alle saattaa kuvassa esiintyä pikselöitymistä tai rakeisuutta. Reaalimaailmassa kameran sisällä oleva jännitteen säädin tuottaa kuitenkin sen verran lämpöä, että se yleensä kompensoi näitä hyvin kylmiä olosuhteita. Jos haluaa olla 100%:en varma laadukkaasta kuvasta kaikissa olosuhteissa, niin kameran voi suojata valmiskotelolla, jossa on oma lämmityselementti.

Järjestelmä on nyt käytössä toista päivää kahdella peruskameralla ja suurin pettymys on ollut kameroiden kuvanlaatu. Keskimääräisissä Suomen hämärän ajan olosuhteissa päivänvaloa ei tule sisään tarpeeksi niin että videokuvasta olisi mitään hyötyä kun toinen päätarkoitus kun järjestelmän hommasin oli katsoa perheen koiran touhuja kun harjoittelee nyt yksin olemista päivisin. Toinen kamera on eteisessä ja ei kuvasta kyllä erota mitään jos joku siitä ovesta tulee sisään. Peruskamera varmaan toimii kesällä jos asunnon ikkunoista tulee runsaasti päivänvaloa muutoin en näe peruskameralle mitään käyttöä Suomessa suurimman osan vuotta vallitsevissa olosuhteissa ellei sitten halua jättää kaikkia asunnon valoja päälle. Toivoisin että paketti rakennettaisiin suoraan tuolle laadukkaammalla puolipallokameralla jossa on myös pimeänäkö-ominaisuus. Asennus sinänsä onnistui kohtuu vaivalla, tosin ei aivan niin yksinkertaisesti kuin hehkutettiin sillä kahdelle kameralle joutui vetelemään datakaapelia ja verkkovirtajohtoa aika paljon ja missään ei etukäteen kerrottu minkälaisia modeemivaatimuksia on joten itse jouduin jälkikäteen tilaamaan Elisalta "jakorasian" jotta sain kytkettyä modeemiin kaikki neljä datakaapelia jotka kokoonpano vaati. Järjestelmän käyttöönotto netissä oli helppoa mitä nyt ensimmäisen kerran meni sivu jumiin mutta vikapäivystys hoiti sen kuntoon lähes reaaliajassa kun soitin. Järjestelmän ja palvelun hintaa pitäisin kohtuullisena jos kamerat olisi kunnollisia, mutta jos nyt jälkikäteen joudun hankkimaan kunnon kamerat niin sitten menee jo kalliiksi.

Sain järjestelmän käyttööni 16.11. jonka jälkeen se on toiminut alle vuorokauden .tähän päivään mennessä. Ensimmäisenä yönä keskusyksikkö pimeni. Lähetin keskusyksikön palatukseen ja sain uuden tilalle kohtuullisessa ajassa. Vahti -kotisivuni ei kuitenkaan tunnista uutta keskusyksikköä vaan on jumissa vanhan ja uuden keskusyksikön päällekkäisten rekisteröintien vuoksi. Asiakaspalvelu ei toimi ja kukaan ei osaa oikeasti auttaa. Täysin keskeneräinen tukiorganisaati on luotu sinänsä asiallisen oloiselle tuotteelle.

Uusi keskusyksikkö odottaa nyt jotain etäaktivoimista (reklamoin siitä viimeviikolla). On kuulemma jostain syystä jäänyt viimeviikolla tekemättä (reklamoin siitä tällä viikolla). Hankin järjestelmän vavomaan kotiani poissaollessani. Valitettavasti järjestelmä ei sitä nyt tee.

Ostin järjestelmän Stockmannilta jossa ihmettelin jo myyjäorganisaation kouluttamista järjestelmään. Myyjät eivät tienneet siitä mitään. Asiakaspalvelu ei tiedä mitään. Tekninen tuki tietää, muttei osaa ratkaista ongelmaa.

Lisänsä tähän sekoiluun tuo nimenmuutos. Yunto muuttui yhtäkkiä Vahdiksi ja sen myötä posti kantaa joskus uudet tarrat asennettavaksi ikkunoihi. Valitettavasti tarroilla ei kotia valvota.Toivottavasti voin raportoida tänne tulevaisuudessa toimivasta valvontajärjestelmästä. Nyt minulla ei sitä ole.

Minä en ole edes saanut tilaamaani pakettia :( Pitäisiköhän se, kun joskus tulee niin palauttaa bumerangina takaisin jo pelkästään alarvoisen asiakaspalvelun takia, sähköposteihin ei ainakaan vastata kuin sitten joskus, kokemusta on. Tilasin 5.12.09 Forumin Elisa Shopista Elisa Kotivahdin (YUNTO), sain mukaani paperin jossa oli asiakasnumero ja tilausnumero, ja jossa mainittiin että saisin vilelä samanpäivän aikana tilausvahvistuksen ja sopimusliitteet. Tuli ainoastaan tilausvahvistus mutta ei sopimusliitteitä. Lukuisiin netin kautta lähetettyihin yhteydenottopyyntöihin ei Elisalta ole vaivauduttu vastaamaan saatikka että olisi tilaamaani pakettia näkynyt postiin tulleeksi. Parin päivän päästä tulee kuluneeksi kaksi viikkoa tilaamisesta. Tänään soitin Elisan asiakaspalveluun ja kysyin että missä viipyy lupaamanne sopimusliitteet ja sanoivat että lähettävät ihan samantien ne sähköpostiini, eipä ole näkynyt. Mitta on siinämäärin nyt täyttynyt että rupean aktiivisesti katsomaan jonkun muun toimittajan laajakaistaa jne.

No niin! Tänään laitteisto lähti viimein toimimaan. Palautteessen on vastattu ja puhelimellakin on otettu yhteyttä. Mukana on ollut lienee huonoa tuuriakin. Aiheutunut turhautuminen ja harmi korvattiin mielestäni erittäin asiallisella tavalla. Toivottavasti laitteisto toimii jatkossakin. Palaan asiaan muutaman kuukauden päästä ja kerron miten meillä Vahdin kanssa on mennyt.

Miettikää, sitoudutte 2:n vuoden määräaikaseen soppariin jonka jälkeen omistatte laitteet. Mistä hankitte varaosat sen jälkeen kun laitteisto on oma? Kun saatte tiedon puhelimeenne että talossa on hälytys ja olette pitkällä reissulla, mitä teette? Poliisi tuskin lähtee "ehkä" periaatteella edes katsomaan tilannetta. Myös huollot saattavat maksaa maltaita ja toimivuudesta periaatteessa vastaatte itse.
Suosittelen hankkimaan Securitas Directin laitteistot ja palvelut. He eivät sido asiakkaitaan määräaikaisuuksiin ja omistavat itse laitteet. Tarkoittaa sitä, että he vaihtavat akut ja paristot ja vaihtavat jopa kokonaan uuden laitteen jos jokin on epäkunnossa tms. Palveluihin kuuluu vartijakäynnit, hälytyskeskus, asikastuki, huoltotyöt- ja kaikki noin 1 euron vuorokaudessa. Edes vartijakäynneistä ei tule laskua perään vaikka kyseessä olisikin kömmähdys hälytys. Tähän olen tyytyväinen!
Itselläni on siis kyseinen laitteisto ja en voi sanoa muuta kuin positiivista. Eikä tarvitse itse huolehtia muusta kuin käyttönäppäimistöstä. Tätä voisin sanoa jo todelliseksi kodin turvapalveluksi. Ja mukavaa on kun työntekijät käyvät välillä moikkaamassa ovilla asiakkaitaan ja kyselemässä fiiliksiä :) Olen erittäin tyytyväinen, en voisi kuvitella vaihtavani mihinkään muuhun.

Niitä Securitaksen virityksiä ei vaan tahdo esim. mökkialueille saada. Laitteistot sinänsä pelittävät kiitettävästi mutta mistä tuo 1e/kk on kotoisin? Pelkkä se "asiakas/huoltotuki" maksaa enemmän laitteistoista puhumattakaan. Itse olen ollut asiakkaana lähes 4 vuotta ja ne TODELLISET kulut ovat luokkaa 35e/kk. Samaten, vaikka hintaan kuuluukin "asiakastuki ja huoltotyöt" niin yllättäen se patterin vaihto keskusyksikköön MAKSAA silti 50e - tuli tuossa reilun 3 vuoden jälkeen todettua tämäkin "kuuluu hintaan" palvelutaso.. Mutta kuten todettu, muuten palvelu ja tuotteet pelaavat mutta ei se halpaa ole...

PS. Kuka hitto haluaa "työntekijöitä" käymään ovella moikkailemassa? hohhoijaa, kannattaisiko hankkia jotain muutakin sosiaalista elämää...

Alkuperäinen kirjoittaja piisami:
Suosittelen hankkimaan Securitas Directin laitteistot ja palvelut. He eivät sido asiakkaitaan määräaikaisuuksiin ja omistavat itse laitteet. Tarkoittaa sitä, että he vaihtavat akut ja paristot ja vaihtavat jopa kokonaan uuden laitteen jos jokin on epäkunnossa tms. Palveluihin kuuluu vartijakäynnit, hälytyskeskus, asikastuki, huoltotyöt- ja kaikki noin 1 euron vuorokaudessa. Edes vartijakäynneistä ei tule laskua perään vaikka kyseessä olisikin kömmähdys hälytys. Tähän olen tyytyväinen!

Yhteistyössä