Käärme kotipihassa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muhvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mihinkähän vuoden aikaan kyyt saa poikasia. Kyy meinaan kannattaa siirtää pois omalta alueelta ennen kuin ne syntyy. Kyyt kun viettää synnyinpaikassaan koko ikänsä. Tosin jos kyyn siirtää kuolee se nälkään.

Poikaset kehittyvät naaraan sisällä, ja naaras synnyttää 4-20 pientä kyytä elo-syyskuun vaihteen tietämillä, kesän lämpötilasta riippuen. Nuoret pikkukyyt ovat keskimäärin 17 cm mittaisia. Ne ehtivät kasvaa himpun ennen talvehtimistaan, mutta vasta kahtena seuraavana kesänä kasvu pääsee kunnolla käyntiin. Näinä kesinä poikaset kasvavat yli kymmenkunta senttiä kesässä. Sukukypsyyden kyy saavuttaa 3. tai 4. kesänään, jolloin se on reilun puolen metrin mittainen.

http://www.sammakkolampi.fi/lajit/kyy.html

..tulipa vaan mieleen et vaikka ne käärmeet inhottavia onkin niin ei niiden puremat NIIN kauheen vaarallisia ole (jos ei allerginen satu olemaan..) voi verrata ampparin pistoon..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
..tulipa vaan mieleen et vaikka ne käärmeet inhottavia onkin niin ei niiden puremat NIIN kauheen vaarallisia ole (jos ei allerginen satu olemaan..) voi verrata ampparin pistoon..

:o et oo tosissasi.. :o
ihan vinkkinä vaan..aikamoinen hätä siinä vaiheessa ,kun esim.lasta nappasee.oli allerginen tai ei..
mutta kyypakkauksesta ei oo niin paljon apua,kun ajatellaan..eli pikaisesti piipaa-kyydillä sairaalaan.

Mun vanhempien pihassa on usein käärmeitä.. :/ Mua on purrutkin käärme ja olin lähellä shokkitilaa ennen kuin lääkäriin päästiin..yläpainetta ei enää saatu ollenkaan...ja vaikka kerkesin ottaa kyytabletin niin silti menin niin huonoon kuntoon.. Meillä tässä pihassa on paljon murkkupesiä joten käärmeitä ei ole näkynyt.

Meidän mökillä ei ikinä kuulema ole ollut käärmeitä, mutta mä olin jotain 8 ja takuulla näin kyyn uivan meidän rannassa kun olin uimassa. Kukaan ei tietenkään uskonut minua silloin, mutta alkoivat uskoa kun yhytettiin käärme meidän mökin terassilta paistattelemasta päivää toissa kesänä.... Kyllä on sen jälkeen kaikki katsoneet tarkkaan mihin astuu, mökki sijaitsee kallioisella rinteellä, jossa on kyiden hyvä paistatella päivää.
Ja BTW, luulisi että aikuiset ihmiset Suomen käärmeet toisistaan erottaa!

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Ihan vaan ohi mennen kysäsen...*avaa sateenvarjon* kuinkaa moni erottaa myrkyllisen kyyn vaskitsasta tai rantakäärmeestä?

Vaskitsahan ei ole käärme, vaan lisko.

Minkä ihmeen vuoksi kaikki vähänkin käärmettä muistuttavat otukset pitää tappaa? Saavat ainekin meidän pihassa olla ihan rauhassa. Nurmikko lyhyeksi, niin eivät edes viihdy.

Kummaa vauhkoilua... eivät kyytkään ihmisiä tai lemmikkejä väijy. Pienillä lapsilla ei muutenkaan ole asiaa olla ominpäin pihalla, eli eivät he käärmeitä pääse "poimimaan".

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Ihan vaan ohi mennen kysäsen...*avaa sateenvarjon* kuinkaa moni erottaa myrkyllisen kyyn vaskitsasta tai rantakäärmeestä?

Minkä ihmeen vuoksi kaikki vähänkin käärmettä muistuttavat otukset pitää tappaa? Saavat ainekin meidän pihassa olla ihan rauhassa. Nurmikko lyhyeksi, niin eivät edes viihdy.

Kummaa vauhkoilua... eivät kyytkään ihmisiä tai lemmikkejä väijy. Pienillä lapsilla ei muutenkaan ole asiaa olla ominpäin pihalla, eli eivät he käärmeitä pääse "poimimaan".

Mutta kyllä ne on TOSI vaarallisia jos niitä pihassa paljon liikkuu...kyllä meillä ainakin kyy saisi lähdöt hyvin pian! Nimimerkillä: henki meinannut lähteä käärmeen puremasta...

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Kyy puree säikähtäneenä. Mutta vaikka kulkisit lapsen kanssa, voi käärme olla huomaamaton ja esim. meidän tapauksessa kyy oli tullut aivan huomaamatta terassille, vaikka siellä oli ihmisiä liikkumassa paljon sinä päivänä, ja ihan minuutissa se oli ilmaantunut kenenkään huomaamatta... Että en nyt kuitenkaan vauhkoiluna pitäisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Kyy puree säikähtäneenä. Mutta vaikka kulkisit lapsen kanssa, voi käärme olla huomaamaton ja esim. meidän tapauksessa kyy oli tullut aivan huomaamatta terassille, vaikka siellä oli ihmisiä liikkumassa paljon sinä päivänä, ja ihan minuutissa se oli ilmaantunut kenenkään huomaamatta... Että en nyt kuitenkaan vauhkoiluna pitäisi...

No, en väitäkään, että ihan harmittomia kapistuksia olisivat, JOS puremaan joutuvat. Mutta kyllä yleinen suhtautuminen on vainoharhaista ja paniikkista.

*toisaalta olen asunut tropiikissakin, jossa käärme ei ole ainoa myrkyllinen otus*

Ja yksi kyy on omasta pihasta hävitetty, kun lapset olivat pienempiä, eikä mokoma käärme tajunnut muuten lähteä.

hyvä ettei purrut käärme koiria itselläni on lemmikkinä koira ja käärme ja kumpikin on purrut minua (koira useammin) onneksi lemmikki käärmeeni on viljakäärme ja ei ole myrkyllinen olen myös erittäin usein kyiden,vaskitsojen,sisiliskojen ja rantakäärmeiden kanssa paljon ja erittäin mielelläni tekemisissä enkä ole ikinä tappanut niitä ja jos on tullut pihalle olen laittanut ämpäriin ja vienyt kauemmaksi

Ei sitä aina ehdi nopeasti erottaa, että kumpi se siinä matelee, kyy vai rantakäärme.
Yksi päivä kun taas näin käärmeen, niin sillä oli ihan kyyn kroppa, mutta sitten kun näin pään, huomasin että on rantakäärme. Oli muuten hyvittavan näköinen, kun se pään koko suhteessa kropan paksuuteen oli tosi pieni. Käärme oli ilmeisesti vaihtamassa nahkaansa. oli harmaa, ja pää oli musta.

Toinen kerta pieni ja musta luikerteli tien yli, ja meni muuten niin nopeasti, ettei sitä ehtinyt nähdä, että oliko rantakäärme vai kyyn poikanen.

Rantakäärme ei lähde ihmistä/koiraa karkuun. Niin vaan antaa koiran astua päälleen, ja lingota sitä jalkojen välissä monta askellusta. Kyystä en tiedä, kun luojan kiitos ei ole tullut kuin yhden kerran vastaan.

Yksi pipipäinen kyy oli ainakin päättänyt tarmolla luikerrella suoraan ulkona istuvien ihmisten luokse. Se oli pakko tappaa.

Vanha ketju, mutta kommentoin, jos joku muukin lukee tätä vielä. Kun käärmeen tappaa, niin pitää murskata pää. Kuvailemasi tapa on kamalaa eläinrääkkäystä, sillä käärmeellä säilyy taju vielä pitkään sen jälkeen, kun kaula on katkaistu. Varsinkin, jos miehesi oli katkaissut käärmeen vaikkapa kahtia, niin sehän vain halvaantuu, mutta on tajuissaan. Kyllä sen käärmeen voi ihan hyvin siirtää pois pihalta, eikä siihen tarvita kuin ämpäri ja jokin pidempi väline, kuten harja tai harava, millä sen laittaa ämpäriin. Sitten vain ämpäriin kansi, johon ehkä ilmareikiä ja viet käärmeen 2-4 km päähän. Jos ei muuta vaihtoehtoa ole, kuin tappaa, niin tosiaan pää pitää murskata nopealla iskulla. Mielestäni käärme on helpompi siirtää kuin tappaa. Typerää touhua hakata lapiolla kuvatulla tavalla. Ymmärrän kyllä, että koiran ja lasten vointi siinä oli etusijalla, mutta vastaisuudessa kannattaa huomioida, miten sitä käärmettä kohtelee. Se oli ehkä tullut pihaan sisiliskon perässä. Kannattaa pitää nurmikko lyhyenä.

Yhteistyössä