nokkosihottuma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla kai sellainen nyt?? Jaloissa sellaista ihottumaa, näin itse diagnoosina. Luin netistä, että jos nielu turpoaa niin pitäisi mennä lääkäriin. Ennen kuin huomasin ihottuman niin jo silloin valitin miehelle kuinka tuntuu, että kurkku turpoaa. Ja tuntuu siltä edelleenkin. Ihottuma tuli kenties kylmästä, kävimme kaupassa ja oli kylmä, mutta en mä nyt niin kauan ulkona ollut, mutta kai se siitä tuli silti. Ja nyt siis olen sisällä lämpöisessä ja kohta peiton alle vielä lämpöisempään. Niin voiko kurkun turvotus jatkua? Vai menisikö ohitse? Ja ei enää turpoa lisää. Mietin tota lääkärille meno-juttua. Kun ei musta nyt siltä tunnu, että sinne pitäisi juosta kuitenkaan.

nokkosihottuma on usein seurausta jostain allergisesta reaktiosta ja siihen voi tosiaan liittyä et myös nielu turpoaa. pahimmassa tapauksessa hengitystiet voi turvota umpeen.

ja kylmällekin voi olla allerginen.

mä kyllä varaisin lääkärille ajan ja selvittäisin et mistä nokkosihottuma tuli, jos et sitä itse keksi.

Nokkosihottumassa elimistössä irtoaa histamiinia joka turvottaa ja kutittaa tajuttomasti. Lääkkeenä käytetään antihistamiinia joka sopii myös raskausaikaankin jos tarvis..

Lapsella todettiin sellainen kaksi päivää sitten. Ilmeisesti seurausta jouluaattona alkaneesta virusperäisestä korvatulehduksesta. Myös stressi voi kuulemma laukaista ihottuman, samoin reaktio lääkeaineelle.
Jos sinulla on jaloissasi ihottumaa, levitäpä sormillasi sitä ihottumakohtaa. Jos ihonväri palautuu normaaliksi, kysymyksessä todennäköisesti on nokkosihottuma. Kannattaa sinun kuitenkin käydä vielä lääkärissäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Lapsella todettiin sellainen kaksi päivää sitten. Ilmeisesti seurausta jouluaattona alkaneesta virusperäisestä korvatulehduksesta. Myös stressi voi kuulemma laukaista ihottuman, samoin reaktio lääkeaineelle.
Jos sinulla on jaloissasi ihottumaa, levitäpä sormillasi sitä ihottumakohtaa. Jos ihonväri palautuu normaaliksi, kysymyksessä todennäköisesti on nokkosihottuma. Kannattaa sinun kuitenkin käydä vielä lääkärissäkin.

Joo, kyllä iho palautuu normaaliksi jos vetää sormella siitä. Ai kannattaisi kuitenkin mennä lääkäriin? Mitä se lääkäri tekisi? Tosin mulla on nyt muutenkin flunssainen olo, että mietin jos joutuu hakemaan huomiseksi saikkua...

Jos sinulla kerran on nielu turvoksissa ja luit, että silloin kannattaisi käydä lääkärissä, niin eikö sinne silloin kannattaisi mennä? Saat samalla reseptin, jolla saat ihottuman nopeammin pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Jos sinulla kerran on nielu turvoksissa ja luit, että silloin kannattaisi käydä lääkärissä, niin eikö sinne silloin kannattaisi mennä? Saat samalla reseptin, jolla saat ihottuman nopeammin pois.

Joo, ok. Olen vain huono aina menemään lääkärille... tyhmä minä :D Ai saisi nopeammin pois. Luin netistä, että pitäisi hävitä itsestään viimeistään 24h kuluessa, en sitten tiedä. Kai mä sit saikkua haen kun toi kurkku on huonossa kunnossa, turvonnut ja kipeä. Hakisitko sä? Ääh, ärsyttää kun just enne joulua sairastin tosi pahan flunssan ja olin pois 1,5 viikkoa...

Mulla on krooninen idiopaattinen urticaria (eikös ole hienoa :laugh) eli nokkosrokko joka tulee ja menee eikä mitään ulkoista syytä ole löydetty. Itse tiedän että ihottumaa tulee stressistä, väsymyksestä tai vaikkapa vaan jos pelästyn ja se tilanne sit menee ohi - eli siitä helpotuksen tunteesta... Mikään hoito ei ole auttanut itse ihottumaan mutta ihan tavallinen antihistamiini pitää kurissa sen hurjan kutinan.
Mulla on kerran ruvennut kurkku turpoomaan ja sen jälkeen mulle määrättin Epi-Pen eli adrenaliinipiikki, joka kulkee aina mukana (tai ainakin jos olen paikassa missä ei ole lääkäriä lähellä ). Tän kanssa on vaan elettävä ja yritettävä muistaa ettei stressaa turhasta.
Riittävä uni ja muutenkin mahdollisimman positiivinen asenne helpottaa.

Mulla on krooninen idiopaattinen urticaria (eikös ole hienoa :laugh) eli nokkosrokko joka tulee ja menee eikä mitään ulkoista syytä ole löydetty. Itse tiedän että ihottumaa tulee stressistä, väsymyksestä tai vaikkapa vaan jos pelästyn ja se tilanne sit menee ohi - eli siitä helpotuksen tunteesta... Mikään hoito ei ole auttanut itse ihottumaan mutta ihan tavallinen antihistamiini pitää kurissa sen hurjan kutinan.
Mulla on kerran ruvennut kurkku turpoomaan ja sen jälkeen mulle määrättin Epi-Pen eli adrenaliinipiikki, joka kulkee aina mukana (tai ainakin jos olen paikassa missä ei ole lääkäriä lähellä ). Tän kanssa on vaan elettävä ja yritettävä muistaa ettei stressaa turhasta.
Riittävä uni ja muutenkin mahdollisimman positiivinen asenne helpottaa.

Sun tarina vois olla mun kirjoittama. Mulla on ihan sama!! Posket turposivat alkuun useinkin, niin että pelotti, kun pahimmillaan siihen vielä liittyi kielen pistely ja turpoaminen.
Aamulla saattoi herätessä olla silmät lähes umpeen turvonneina ja koko kroppa kuin oisin nokkosissa nukkunut. Ja se kutina! Kutina on aina n. 2-4h helvetillinen.

Nykyään otan 2kpl Xyzal-antihistamiinia, kun ihottuma meinaa iskeä päälle ja sitten vielä hyvää perusvoidetta, joka kohtaan missä ihottumaa.
En käytä enää Cortison-voiteita, koska mulla on muutenkin ohuehko ihonlaatu.

Ja saman olen huomannut, että kun ja jos tapahtuu paljon asioita, jotka aiheuttavat joko positiivista tai negatiivista stressiä, niin no. kun stressi helpottaa, niin silloin jostain syystä histamiinia erittyy liikaa, eli ihottuma alkaa.

Tässä on nyt mennyt yli 15v. tän kanssa elämistä opetellen. Iloinen asenne uutta päivää kohti ja fiksulla tavalla sosiaalista elämää rajaamalla pärjää. Ei tarvii mennä joka juhliin ja/tai tapahtumiin mukaan :)
Aikaa on hyvä antaa oleilulle ja omille ajatuksille.

Tsemppiä kaikille!

Yhteistyössä