Et halunnut lapsia, mutta niitä kuitenkin tuli?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten elämä etenee, kun kuvioihin ilmaantuu lapsi, jota ei oikein ole koskaan toivonut? Oletko ryhtynyt lapsentekoon miehesi mieliksi? Kävikö "vahinko", jota et hennonut keskeyttää?

Tuleeko siitä elämästä lapsen kanssa mitään, jos lapsensaanti on aina ennen ollut kauhistus? Kaduttaako, vai huomasitko olleesi ennen väärässä?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
 
En tiedä voinko vastata tähän mutta mutta... kerron kuitenkin..

Eli mä olen kyllä tahtonut lapsia, mutta meidän esikoinen ilmoitti tulostaan aivan liian pian seurustelumme alettua.
Olimme kerenneet seurustella kolmisen kuukautta, tunnettu kyllä jotenkin jo useamman vuoden mutta varsinainen juttu roihahti myöhemmin
Abortti ei ollut vaihtoehto, joten lapsi oli pidettävä.

Ja ihan hyvin kaikki menikin nähden siihen että painin masennusta vastaan, yksinäisyyttä ja elin valtavassa elämän muutoksessa.
Se elämä kun kääntyi täysin päälaelleen raskauden myötä.

Huomaan kyllä eron ekassa raskaudessa ja vauva ajassa kun vertaan kuopuksen saantiin.

Ja mun on pakko myöntää että mun on myös helpompi olla jostain syystä kuopuksen kanssa kuin esikoisen. Helpompi jotenkin näyttää tunteita ja antaa rakkautta. Hupsutella yms.
Ja kyllä mä rakastan esikoistani enemmän kuin mitään, mutta jokin siinä on välillä...
 
En tiedä voinko vastata tähän mutta mutta... kerron kuitenkin..

Eli mä olen kyllä tahtonut lapsia, mutta meidän esikoinen ilmoitti tulostaan aivan liian pian seurustelumme alettua.
Olimme kerenneet seurustella kolmisen kuukautta, tunnettu kyllä jotenkin jo useamman vuoden mutta varsinainen juttu roihahti myöhemmin
Abortti ei ollut vaihtoehto, joten lapsi oli pidettävä.

Ja ihan hyvin kaikki menikin nähden siihen että painin masennusta vastaan, yksinäisyyttä ja elin valtavassa elämän muutoksessa.
Se elämä kun kääntyi täysin päälaelleen raskauden myötä.

Huomaan kyllä eron ekassa raskaudessa ja vauva ajassa kun vertaan kuopuksen saantiin.

Ja mun on pakko myöntää että mun on myös helpompi olla jostain syystä kuopuksen kanssa kuin esikoisen. Helpompi jotenkin näyttää tunteita ja antaa rakkautta. Hupsutella yms.
Ja kyllä mä rakastan esikoistani enemmän kuin mitään, mutta jokin siinä on välillä...

lisää vielä että painin USEASTI (jopa päivittäin) omantunnon tuskien kanssa tämän asian takia. Syyllistän itseäni.
 
Halusin lapsia, mutta heidät saatuani huomasin, että ei ehkä ollut ihan loppuun saakka ajateltu idea. Noh, minkäs teet? Onneksi he kasvavat koko ajan ja uskon myös, ettei kukaan muu heistä parempaa huolta pitäisi. Eli jos järki olisi ehtinyt kasvaa päähäni ennen lasten hankkimista tai joku olisi kertonut, että on ok elää vanhana piikana koskemattakaan miehiin, niin elämäni olisi ehkä hieman toisenlaista.

Toisaalta sisarukseni yllättävä ja äkillinen poismeno vaiheessa, jossa lasten saaminen jäi vain unelmaksi, on herätellyt minussa aatosta, että ehkä kuitenkin näin on ihan hyvä, että nuo kaksi ovat olemassa. Mitä vanhemmiksi he tulevat, sitä enemmän nautin vanhemmuudesta. Ehkä joidenkin tarvitsee kasvaa vanhemmaksi?
 
halusin tai luulin haluavani, olen 24 ja lapset pian 7v ja 3v.. kyllähän tää menee, vaikka joskus tuntuu että vois vaan pakata laukut, mutta rakkaus estää tekemästä niin, nojoo ei aina kaikkik voi olla täydellistä,
 
Halusin lapsia, mutta heidät saatuani huomasin, että ei ehkä ollut ihan loppuun saakka ajateltu idea. Noh, minkäs teet? Onneksi he kasvavat koko ajan ja uskon myös, ettei kukaan muu heistä parempaa huolta pitäisi. Eli jos järki olisi ehtinyt kasvaa päähäni ennen lasten hankkimista tai joku olisi kertonut, että on ok elää vanhana piikana koskemattakaan miehiin, niin elämäni olisi ehkä hieman toisenlaista.

Toisaalta sisarukseni yllättävä ja äkillinen poismeno vaiheessa, jossa lasten saaminen jäi vain unelmaksi, on herätellyt minussa aatosta, että ehkä kuitenkin näin on ihan hyvä, että nuo kaksi ovat olemassa. Mitä vanhemmiksi he tulevat, sitä enemmän nautin vanhemmuudesta. Ehkä joidenkin tarvitsee kasvaa vanhemmaksi?

minulla aivan sama. lapsia yksi eikä enempää tule. en ole mikään synnynnäinen äiti ja sitä mukaa kun lapsi kasvaa ja voin esim keskustella sen kanssa, elämä helpottuu :D
 
Kaksi lasta. 9 ja 10 vuotiaat.

Kummatkin olivat ihan yllätyksiä, ei mitenkään suunniteltuja, mutta abortti ei tullut mieleenkään vaan pidin lapset. Onneksi ei ole enmpää siunaantunut näitä yllätyksiä.

Voin sanoa suoraan, että elämäni olisi toisenlaista ilman lapsia ja ehkäpä paljon paremmin kaikki.

Rakastan silit lapsiani enkä pois antaisi vaikka heikolla hetkellä on mielessä ollut monesti, että kunpa ei olis lapsia *hävettää*

Lapsia ei varmastikaan mulle enää tule ja onneksi noi alkaa olla jo nuin isoja :)
 
Ajattelin silloin nuorena, että teen yhden lapsen jos sitäkään, noo oltiin naimisissa
ja tuli se vaihde että lapsi, eli en potenut vauvakuumetta, tilanne oli se että no tulkoot,
jos niikseen ja niinhän siinä kävi, syntyi ensimmäinen. Liitto loppui kuitenkin 5 vuoden
päästä kun lapsi syntyi, mutta rupesin tuossa myöhemmin oikeasti haluamaan lasta
ja olin jo tullut sihen tulokseen etten sitä enää saa, kunnes elämääni käveli mies jolla
oli samat ajatukset, eli eikun lapsen tekoon ja sehän olikin parasta mitä minulle koskaan
tapahtunut! Vieläkin tekisin jos voisin, mutta tuo ikä tulee jo vastaan, mutta olen kiitollinen
näistä molemmista, eli hyvä että sen ensimmäisenkin tein vaikken kiljuen sitä halunnut.
Tälläinen tarina täällä..
 
mä en ole koskaan halunnut lapsia, en erityisesti lapsista pidä. esikoinen oli suoraansanoen vahinko, kuopus sitten suunniteltu. kyllähän se järkytti ja mietitytti kun esikoinen ilmoitti tulostaan. mutta en kadu. :) toisaalta jos saisin elää sen ajan uudelleen, pitäisin ehkäisystä parempaa huolta. :D mutta rakastan lapsiani yli kaiken. :heart:
 
Mulla oli elämässä 20-30 vuotiaana kaikenlaisia vastoinkäymisiä, masentuneisuutta monta vuotta, ei kiinnostusta mihinkään. Aloin olla jo katkera siitä, että tuskin saan lapsiakaan. Toisaalta se meni sitten siihen, että aloin jo ajatella, että ei mun kannata hankkia lapsia, olisi hullu jos niin tekisin, kun jaksan niin vähän, enkä kai ole mikään hirmuisen lapsirakas. Ajattelin jopa, että minulle olisi helpompaa olla hedelmätön, niin ei tarvitsisi koittaa "riittää äitiyteen".

Sitten kuitenkin pitkäaikainen ystäväni, jonka ei olisi ikinä kans pitänyt elämänsä takia edes haaveilla lapsista, kertoi aikovansa yrittää saada lapsen. Vastustin ensin viikon verran hänen ajatustaan. Sitten huomasin, että jos kerran hänkin uskoo selviytyvänsä, niin kyllä mäkin sitten selviän.

Sitten sain mieheni kanssa kaksi lasta ja täytyy sanoa, että kyllä ystäväni on paljon omistautuvampi äiti kuin minä. Itselleni tää on toisaalta ihanaa, toisaalta aika vaikeaa, kun juuri omaa aikaa ei ole, ei ole niin paljon varaa itsekkyyteen kuin ennen ja pitää huolehtia, lapset on vielä vaipoissa. Mutta mäkin luotan siihen, että mulla on helpompaa kun lapset ovat vähän isompia, omatoimisempia, ja puhetta voi saada perille.

Mäkin olen huomannut, että tokan kanssa on paljon helpompaa, kun hänelle oli jo ikäänkuin "pää avattu." Hän tuli enempi haluttuna. Esikoinen tuli vähän niinkuin puun takaa itsellekin. Toisaalta esikoinen on poika ja tullut luonteeltaan "meidän sukuun", eli ymmärrän häntä muuten paremmin.

Mäkin kannan huolta siitä kun toinen lapsi on mulle enempi haluttu ja tunnistan todella sen ajatuksen itsessäni. Ettei esikoinen saa kuitenkaan kokea, että näin olisi, se olisi kamalaa.
 
En mie ajatellut hankkia pieniä räkänokkia nurkkiini pyörimään. Noh, sitten kun tuo kersa ilmoitti tulostaan niin olihan se aika shokki, jonka keskellä oli shokki myös se etten siinä shokissakaan ajatellut aborttia. Mie muistan vaan, kun äljäkkeelle soitin ja ulisin et musta tulee yyhoo :D
Kaduta ei yhtään, jotenkin ton oli vaan tarkotus tulla. Tai aika. Ja oonhan minä sitä rakastanut siitä lähtien, kun se kasvoi mahassa.
 
Kiitokset vastauksista!

Itse pohdin vasta ensimmäistä, koskaan ei ole tuntunut tarvetta saada lapsia mutta mies haluaisi, hänestä tulisi varmasti hyvä isä. Biologinen kello tikittää jo hiljalleen, mies on lähellä viittäkymppiä (!), olemme juuri muuttaneet ulkomaille ilman kummempaa tukiverkostoa ja itse olen työttömänä taloremontin keskellä. Kammottavina kauhukuvina leijuu raskauspahoinvointi, synnytyskomplikaatiot (itse synnytystä en pelkää), valvotut yöt jotka rassaa minua yleensä tosi pahasti, synnytyksen jälkeinen masennus, kammottavan tylsät päivät kotiäitinä lukemassa lapselle samaa kirjaa jo seitsemättä kertaa... Ihan säälittää tuo mahdollinen lapsi, kamalan kiukkunen ja päästä vialla oleva äiti ja loppuun uupunut isä, joka koettaa pitää pystyssä taloutta, remonttia, vaimoaan ja perhettä. Samaan aikaan tunnen syyllisyyttä siitä, ettei mieheni voi saada lapsia, koska minulla viiraa. *huoh*

Ehkä tämä tästä, jos elämä joskus asettuu...
 
Mulle ei koskaan tullut minkäälaista vauvakuumetta, ei selkeää halua saada lapsi. Lapsen tekeminen oli järkiratkaisu, sopi tulla siihen vaiheeseen. Mä pelkäsin tajuttomasti synnytystä, oman ajan menettämistä ja lihomista jne jne. Kuitenkin lapsi oli parasta mitä mulle on ikinä "sattunut", rakastan mun pientä lasta enemmän kun mitään. Ja silti, kakkonen ei todellakaan tunnu ihanalta ajatukselta, vaan senkin yrittäminen on ajotettu järkävästi, ja järjen ääntä eniten kuunnellen. Mä luulen, että isoja päätöksiä pelkää tehdä ja ne tuntuu niin suurilta, että siitä on ilo kaukana. Kuitenkin mä uskon, että kun mulla on ne kaksi lasta, vaikkakin järjellä tehty, on mulla kaikki mitä voin elämältä haluta..:)
 
[QUOTE="vieras";21922024]Kiitokset vastauksista!

Itse pohdin vasta ensimmäistä, koskaan ei ole tuntunut tarvetta saada lapsia mutta mies haluaisi, hänestä tulisi varmasti hyvä isä. Biologinen kello tikittää jo hiljalleen, mies on lähellä viittäkymppiä (!), olemme juuri muuttaneet ulkomaille ilman kummempaa tukiverkostoa ja itse olen työttömänä taloremontin keskellä. Kammottavina kauhukuvina leijuu raskauspahoinvointi, synnytyskomplikaatiot (itse synnytystä en pelkää), valvotut yöt jotka rassaa minua yleensä tosi pahasti, synnytyksen jälkeinen masennus, kammottavan tylsät päivät kotiäitinä lukemassa lapselle samaa kirjaa jo seitsemättä kertaa... Ihan säälittää tuo mahdollinen lapsi, kamalan kiukkunen ja päästä vialla oleva äiti ja loppuun uupunut isä, joka koettaa pitää pystyssä taloutta, remonttia, vaimoaan ja perhettä. Samaan aikaan tunnen syyllisyyttä siitä, ettei mieheni voi saada lapsia, koska minulla viiraa. *huoh*

Ehkä tämä tästä, jos elämä joskus asettuu...[/QUOTE]


Mä ajattelin ihan noita samoja asioita, kun sä. Voin kuitenkin sanoa, että oman lapsen kanssa kaikki on niin erilaista, hormonit auttaa jaksamaan ja se järetön rakkaus sitä lasta kohtaan auttaa jaksamaan lukea sitä samaa kirjaa viidettä sataa kertaa..:) Se on niin erilaista oman kanssa, usko pois.
 
mäpäs kerron oman kokemukseni. Oltiin ukon kanssa seurusteltu kolme vuotta, ja suhde ajautumassa kriisiin. Selvitettiin vielä asiat mutta mulla ei hirveesti ollu toivoa että suhde jatkuis kovin pitkään. Ehkäisy petti ja mulle tuli shokki. Ensimmäinen ihminen joka sai tietää raskaudestani oli mun isosisko, jolle soitin itkua tuhertaen ja kerroin nyt ymmärtäväni kaikki itkunpuuskat ja aamuisen huonon olon, oksensin hampaita harjatessa. Ennen testin tekemistä -venytin sitä ehkä viikon- toki epäilin, mutta mulla on ollu jostain ihmeen syystä sellanen kutina etten voi tulla raskaaksi, vaikkei siihen kai mitään syytä ollut, muuta kuin että mulla on joskus ollu klamydia joka SAATTAA aiheuttaa lapsettomuutta. En ikinä ole osannut olla vauvojen kanssa rennosti. Isommat lapset on kivoja, ja hoidin mielelläni aina siskon taaperoa. Silti en ikinä ole haaveillut omasta lapsesta, joten tää tuli ihan puun takaa. Mä mietin ja pähkäilin onko musta tähän, äidiksi. Kävin mielessä adoptiota ja aborttia ja yritin kuvitella itseni äitinä. Mies sanoi heti, että kyllähän sen voi pitää, itse en ollut heti niin varma. Lopulta tulin siihen tulokseen, että kävi suhteelle miten kävi, mä selviän tästä vaikka yksin ja haluan tätä.
Raskausaikana fiilikset oli vaihtelevat ja kävin terapeutilla purkamassa oloani. Kuitenkin, mitä pidemmälle raskaus eteni, sitä enemmän tiesin olevani valmis. Ja raskauden edetessä sain myös kuulla, että matkalaisia oli kaksi! No pojat on ihania, oikeita mussukoita vaikka esi uhmaa on havaittavissa. En silti ole katunut ja rakastan heitä ja näytän sen. Mutta ilman miehen apua en ehkä sittenkään olisi jaksanut tätä rumbaa, ja siksi olen nyt ahdistavassa tilanteessa, koska meidän välit eivät ole parhaimmat, en haluaisi erota ettei pojat joudu kulkemaan noin pieninä (1v) kahden kodin väliä, mutta en myöskään halua antaa heillä näin tulehtunutta parisuhteen mallia. Me tiuskitaan, paiskotaan ovia ja ollaan muutenkin helvetin epäkypsiä tapellessamme. Ei tapella jatkucvasti, muuten oltas jo eri osotteet kateltu mutta olen huomannu että tää suhde masentaa mua vietävästi. Joo, pikkulapsi vaihe on rankka, mutta kun meilä oli rankkaa jo aiemmin niin en usko kipinän enää löytyvän. Nyt mun pitäs näyttää itselleni, että pärjään yksinkin niinkun sillon uhosin, mutta yhtäkkiä olen ruennut epäilemään itseäni. Myös mies saa minut välillä tuntemaan itseni jotenkin huonoksi, eli tässä sitä nyt ollaan. Mutta lapsia en kadu, en todellakaan suren etukäteen sitä, että joudun heistä olemaan erossa aina, kun ovat isällään. Onneksi mies on hyvä isä, ei varmasti erotessa hylkäis poikia. Näihin mietteisiin vaikuttaa myös se tässä taannoin ylen aamu tv:ssä tullut, "alle 3v lasten vanhempien ei tulis erota.." seki on kyllä niin tapauskohtanen juttu. Tää meni ihan off topic mutta olipa kiva purkautua!
 

Yhteistyössä