pelkosektio tyksissä? ylleensäkin synnytysasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ressaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ressaaja

Vieras
Mulla on ihan kamala pelko seuraavaa synnytystä koskien. Olen siis yhden lapsen synnyttänyt alakautta ja siitä tuli aivan kamala pelko.. kesti siis 5kk että pystyin edes seisomaan pidempiä aikoja ilman kipua.. Kokonais paraneminen kesti n.6kk. Nyt siis olen taas raskaana (alussa mutta kuitenkin) ja pelko siis on aivan kammottava.. Mietin synnytystä koko ajan ja siksi olen itku kurkussa jatkuvasti. Edellinen synnytys siis on todella tuoreessa muistissa (8kk aikaa).

Miten turussa menetellään synnytyspelon kanssa? Olen miettinyt joskin pyytäisi pelkosektiota mutta on siihenkin pelkoja tosin ei niin suuria kun alatie synnytykseen.
Saako Tyksissä sektion pelon takia vai ei? En tiedä siis mitä teen kun öisinkin herään ja ensimmäisenä mielessä on synnytys.. :(

Olen kyllä käsitellyt synnytystä päässäni jo sen 8kk ajan..mutta totuus on että pelko persiissä..teen sen lapsen sitten nyt tai myöhemmin...miten sen enempää voi asiaa käsitellä..apuja en saanut synnytyksen jälkeen edes kätilöiltä.. toivottavasti pelkopolille pääsen asiasta puhumaan..

Toinen synnytys on yleensä paljon helpompi ja nopeampi. Ihan vain sellainen lohdutuksen sana tähän kohtaan. Ei voi sanoa että aina menee niin, mutta usea kätilö on näin sanonut ja itselläkin toinen oli tosi paljon helpompi. Sullakin tulossa pieni ikäero niin kuin meidänkin lapsilla oli, ja kun edellisestä synnytyksestä on vielä noin vähän aikaa, niin kudokset joustaa paremmin. Älä vaivu epätoivoon.

Kaikkialla saa pelkosektion, kun asiansa osaa perustella. Tosin toinen synnytys on yleensä helpompi. Suosittelen ottamaan asian puheeksi heti ekalla neuvolakäynnillä ja saat mahdollisimman pian ajan pelkopolille. Siellä on hyvä käydä jo varhaisessa vaiheessa, jolloin jatkosuunnitelma on selvillä ja koko raskaus ei mene pilalle pelon takia. Onnea raskauteen:)

Toinen synnytys on yleensä paljon helpompi ja nopeampi. Ihan vain sellainen lohdutuksen sana tähän kohtaan. Ei voi sanoa että aina menee niin, mutta usea kätilö on näin sanonut ja itselläkin toinen oli tosi paljon helpompi. Sullakin tulossa pieni ikäero niin kuin meidänkin lapsilla oli, ja kun edellisestä synnytyksestä on vielä noin vähän aikaa, niin kudokset joustaa paremmin. Älä vaivu epätoivoon.

Tokihan minä tuota olen ajatellut että yleensä toinen synnytys on helpompi..mutta kuinka paljon mä sitä olen miettinyt ajatellut ja koittanu itseäni tuolla rahoittaa ni ei auta.. Pelkoon ja pysyy..

[QUOTE="klö";21966840]Kaikkialla saa pelkosektion, kun asiansa osaa perustella. Tosin toinen synnytys on yleensä helpompi. Suosittelen ottamaan asian puheeksi heti ekalla neuvolakäynnillä ja saat mahdollisimman pian ajan pelkopolille. Siellä on hyvä käydä jo varhaisessa vaiheessa, jolloin jatkosuunnitelma on selvillä ja koko raskaus ei mene pilalle pelon takia. Onnea raskauteen:)[/QUOTE]

Kiitos.. Ajattelinkin asian ottaa heti puheeksi. Esikoista odottaessa ei mitään pelkoja ollut vaan menin ihan mielelläni synnytykseen ja odottelin että mitä tuleman pitää..mutta puhtaasti kokemani synnytyksen perusteella tämäkin pelko tuli.

Neuvolan kautta varaatte ajan pelkopolille jossa sitten käytte asiaa läpi. Ilmeisesti aika usein pelkäävä äiti kuitenkin polikäynnin jälkeen päätyy alatiesynnytykseen, eli on saanut ihan mielettömästi apua polikäynnistä.

Mulla itselläni 3 lasta joista 2 ekalla on yli 6v ikäero ja kahdella pienimmällä vain 1v1kk...kun lapset tuli peräjälkeen, niin jälkimmäinen tosiaan tullatupsahti maailmaan aika helposti. Ekaa ponnistin 1h45min, kolmas tuli yhdellä työnnöllä.

Muutoinkin, kun on uudestaan synnyttämässä, niin ei se sitten tositoimissa ole enää niin pelottavaa/jännittävää kuin ekalla kerralla. Varsinkin pienen ikäeron kohdalla, se vanha synnytys on niin hyvässä, kuin toki pahassakin vielä muistissa. Niihin hyviin juttuihin kannattaa paneutua ja käydä ne huonot läpi.

mutta vaikka joskus sitten päätyisinkin alatiesynnytykseen ni entäs sen jälkeinen vaihe.. ?? Jos jotenkin oysty ajattelemaan et se kipu on vaan siinä synnytyksessä ja sitten helpottaa..Tosiaan esikoisen synnyttämisestä kesti parantua puolivuotta ja seisoin kunnolla vasta 5kk jälkeen.. en pystynyt edes vauva-ajasta kunnolla nauttia kun kipua piti kärsiä koko ajan.. makuuasento oli silloin paras..

saanko kysyä mikä siinä synnytyksessä meni pieleen, että sinulla jäi tuollainen olo? Eikö kukaan käynyt asioita läpi ensimmäisen synnytyksen jälkeen? Ja juu hakeudu ihmeessä pelkopolille, mutta avoimin mielin, tarkoituksenahan on saada sinulta tämä pelko lievittymään ja onnistunut synnytyskokemus sinulle jatkossa, ei suoranaisesti että menen sinne että saan sektion.

mutta vaikka joskus sitten päätyisinkin alatiesynnytykseen ni entäs sen jälkeinen vaihe.. ?? Jos jotenkin oysty ajattelemaan et se kipu on vaan siinä synnytyksessä ja sitten helpottaa..Tosiaan esikoisen synnyttämisestä kesti parantua puolivuotta ja seisoin kunnolla vasta 5kk jälkeen.. en pystynyt edes vauva-ajasta kunnolla nauttia kun kipua piti kärsiä koko ajan.. makuuasento oli silloin paras..

Mikä sulla sitten oli vikana? Mä en tullut kahden jälkimmäisen synnytyksen välissä lainkaan kuntoon ja jos koitin hölkätä, niin sattui ihan saakelisti. Mutta ei sillä ollut kuitenkaan mitään tekemistä itse alatiesynnytyksen kanssa, vaikka raskaus olikin kipuihin syynä.

Sektion jälkeen sulla on haava jota pitää varoa ja sekin voi olla kipeä. Kiloraja nostelulle on 3 kiloa, vauvasikin painaa siis enemmän kuin raja sallii. Leikkaamaton maha on aina parempi kuin leikattu jatkossa, leikatulla vatsalla on aina kiinnikkeiden muodostumisen vaara, joka voi johtaa kipuihin, suolen kiertymään tai suolitukokseen.

avoimin mielin todellakin menen koska kumpaakin liittyy pelkoa..alatiesynnytykseen kokemani perusteella paljon enemmän.. mutta synnytys käynnistettiin..supistukset alkoivat saman tien niin lujaa että kun yksi supistusloppui ni toinen alkoi.. epiduraali ei toiminut mulla vaikka kuinka yritettiin.. vauva oli ollut kauan suuressa ahdingossa myrkytyksen takia mutta asialle ei tehty mitään vaikka kuinka huonosti voin.. repeytymät, synnytyksestä aiheutuneen kivun kesto 6kk.. Elämästä en nauttinut 5kk koska en pystynyt missään edes käymään kun en seisomaan pystynyt..
Muutenkin koko henkilökunta sairaalassa oli p:stä..multa ei siis kysytty mitenkään että miten synnytys meni yms.. Mutta tässä nyt on vielä jonkun aikaa.. pakko lapsi tähän maailmaan on jotenkin saada.. mutta en tahtoisi kokea kauheaa pelkoa koko odotuksen ajan.

taas siis ihmetellään toisen pelkoa..

Tämä raskaus on hyvinkin toivottu siinä mielessä että esikoinen sai alkunsa vaikeilla hoidoilla ja keskenmenoilla.. 8 vuotta siinä meni..joten ehkäisyä en ajatellut sen jälkeen kun parantusin.. Kosa meille sanottiin että toinen lapsi olisi todella suuri ihme ja se tuli LUOMUNA!!!!!!!!!

Ja seksiä harrastin vasta tämän 6kk jälkeen jolloin parantusin.. ja nyt synnytyksestä siis aikaa n. 8,5kk jos ihan tarkkoja ollaan.

Sektion jälkeen sulla on haava jota pitää varoa ja sekin voi olla kipeä. Kiloraja nostelulle on 3 kiloa, vauvasikin painaa siis enemmän kuin raja sallii. Leikkaamaton maha on aina parempi kuin leikattu jatkossa, leikatulla vatsalla on aina kiinnikkeiden muodostumisen vaara, joka voi johtaa kipuihin, suolen kiertymään tai suolitukokseen.

En omasta mielestäni ollut äiti lapselleni 5kk ajan jolloin sattui jopa seisominen ja vietin aikaa sängyssä..en pystynyt nauttimaan äitiydestä.. Tässä vaiheessa epäilen kyllä että sektiohaava ei ole niin paha kuin aikasemmasta synnytyksestä olevat kivut..

Mutta kiitos niille jotka taas jaksavat vähätellä toisen pelkoa..

En omasta mielestäni ollut äiti lapselleni 5kk ajan jolloin sattui jopa seisominen ja vietin aikaa sängyssä..en pystynyt nauttimaan äitiydestä.. Tässä vaiheessa epäilen kyllä että sektiohaava ei ole niin paha kuin aikasemmasta synnytyksestä olevat kivut..

Mutta kiitos niille jotka taas jaksavat vähätellä toisen pelkoa..

En vähättele, mutta kerron faktoja. Hoidan näitä leikkauspotilaita työkseni. Minusta et ole saanut tarvitsemaasi tukea ensimmäisen synnytyksen jälkeen mistään ja se trauma sinun on käsiteltävä nyt ennen seuraavaa synnytystä. Sinä koet alatiesynnytyksen ihan kauheaksi, minä itse koen leikatun vatsan sellaiseksi riskiksi, että mielelläni välttäisin sitä loppuun asti. Mutta minä nyt näenkin kaikkein kauheimmat jutut työssäni vaan, toisaalta minusta tuntuu, että sinäkin koit synnytyksessäsi vaan sen kun kaikki menee pieleen, se voi olla muutakin, se voi onnistua kaikin puolin hyvin. Pelko on sellainen juttu, että sinun on hyvin vaikea kuunnella kenenkään muiden mielipiteitä pelkosi vuoksi, siksi parasta on mennä ammattilaisten luokse eikä jakaa asiaa täällä.

En vähättele, mutta kerron faktoja. Hoidan näitä leikkauspotilaita työkseni. Minusta et ole saanut tarvitsemaasi tukea ensimmäisen synnytyksen jälkeen mistään ja se trauma sinun on käsiteltävä nyt ennen seuraavaa synnytystä. Sinä koet alatiesynnytyksen ihan kauheaksi, minä itse koen leikatun vatsan sellaiseksi riskiksi, että mielelläni välttäisin sitä loppuun asti. Mutta minä nyt näenkin kaikkein kauheimmat jutut työssäni vaan, toisaalta minusta tuntuu, että sinäkin koit synnytyksessäsi vaan sen kun kaikki menee pieleen, se voi olla muutakin, se voi onnistua kaikin puolin hyvin. Pelko on sellainen juttu, että sinun on hyvin vaikea kuunnella kenenkään muiden mielipiteitä pelkosi vuoksi, siksi parasta on mennä ammattilaisten luokse eikä jakaa asiaa täällä.

Kysymykseni lähinnä alussa olikin että miten turussa toimitaan synnytyspelon kanssa.. Olen kumminkin avoimin mielin liikkeellä..aikasemmin kirjoitinkin että molempiin tapoihin liittyy pelkoa tosin siihen kokemaani enemmän. Tärkein nyt on saada mieleni rauhalliseksi ja onnistunut synnytys taakse..on sitten tapa mikä tahansa. En vaan tahtoisi pelkää koko raskautta.. Ja enkä minä sinua tarkoittanut pelkoni vähättelystä :)
En tosiaan saanut mitään apua synnytyksen jälkeen.. koko tyksin henkilökunta lapsivuode osastolla oli niin kaamalaa etten sinne seuraavaksi jää kun siksi aikaa mitä on pakko.

Yhteistyössä