Miks ihmisillä on kulmakarvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ripset suojelee silmää roskilta. Kulmakarvat estävät hien valumista silmiin. Kainalo / häpykarvat ottavat itseensä pariutumisen kannalta merkittävissä määrin kiihoittavaa tuoksua.

Se on evoluution tulosta.

Kulmakarvat ja ripset on alunperin tarkoitettu suojaamaan silmiä. Kulmakarvat eritoten estävät hien valumisen silmään. Tai ainakin hidastavat sitä. :D Kulmakarvat lisäksi korostavat ilmeitä, jolloin kommunikointi on helpompaa.

Kulmakarvat varmaan sen takia, että estävät hikeä valumasta silmiin ja myös varmaan siksikin, että ne ovat olleet apuna kasvojen ilmeiden ja eleiden huomioimisessa. Kainalo- ja häpykarvoista olen kuullut sellaisen teorian, että
nykyihmisellä karvoitus on säilynyt juuri noissa paikoissa siksi, että nää paikat tuottaisivat eniten feromoneja. Karvoitus "säilöö" niitten hajun, etteivät karkaisi iholta.

[QUOTE="Nanna";21998260]Veikkaisin, että häpykarvat ainakin suojaavat naisella limakalvoja. Ja kulmakarvat suojaavat silmiä, ettei esimerkiksi hiki valu otsalta silmiin.[/QUOTE]

Näin on että häpykarvat on suojana. Mut mihin tarvii muka kainalokarvoja? Niis kiihota kyl mikään.

[QUOTE="Nanna";21998260]Veikkaisin, että häpykarvat ainakin suojaavat naisella limakalvoja. Ja kulmakarvat suojaavat silmiä, ettei esimerkiksi hiki valu otsalta silmiin.[/QUOTE]

Miehel alakarvotus varmaan sitten on lähinnä seksuaalisuuspuolella olemassa. Mut nehän vaa haisee likaselle.

Kuvitelisin myös, että aikojen alussa kaikella karvoituksella, myös häpykarvoituksella on ollut merkitystä lämmittävänä tekijänä, kuten eläinten turkeilla. Ja onhan nuo osaltaan merkki sukukypsyydestä.

[QUOTE="vieras";21998309]Kuvitelisin myös, että aikojen alussa kaikella karvoituksella, myös häpykarvoituksella on ollut merkitystä lämmittävänä tekijänä, kuten eläinten turkeilla. Ja onhan nuo osaltaan merkki sukukypsyydestä.[/QUOTE]

Enne varmaan on enemmälti ollukki myös kypsyyden merkki. Nykyään kun jo 8v voi tulla karvotusta.

No onhan ihmisellä muutakin, mitä ei välttämättä enää tarvittaisi.
Häntäluu, viisaudenhampaat. Karvaiset miehet on säilyneet sen takia, kun naiset on pitäneet niitä seksikkäinä. Ja karvaiset naiset sen takia, kun miehet on pitäneet naisen runsaita hiuksia seksikkäinä, yleensä sellainen jolla on hurja hiustenkasvu niin sillä on muutenkin hyvä karvankasvu.
Jos kumpikin sukupuoli olisi aina ihannoinut mahdollisimman jokatavoin karvattomia yksilöitä ja valinnut heitä puolisoikseen, niin uskon että ihmisillä ei olisi kovinkaan paljon karvoja. Missään :)

No ehkä ne on luolamiehiä kiihottanut. :) Ihmisen evoluutio ei siitä ole paljoa edennyt.

Hiellä on viilentävä vaikutus, kuten millä tahansa nesteellä iholla. Ajattele kuinka kylmältä tuntuu suihkusta tultua? Noh, kainalo on erittäin tunnettu hikimesta. Kun siellä on karvoja, toimii viilennys paremmin. Karvattomasta kainalosta kosteus katoaa valuen tms. heti, kun taas karvoihin jäänyt kosteus jatkaa viilentävää efektiä ja ruumiinlämpö pysyy tasaisempana.

No kyllä mua vaan kiihottaa enemmän sellainen muna, jonka ympärillä on karvoja tai sellainen miehen naama, jossa on partaa, kuin siloposken poikasen sheivattu mukaseonnytisommannäköinen -värkki.

yleensä sellainen jolla on hurja hiustenkasvu niin sillä on muutenkin hyvä karvankasvu.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta tuohon kohtaan on kommentoitava, että tiedän monia kaljuja miehiä, jotka taas muuten ovat todella karvaisia. Ei mulla ole mitään faktaa tästä heittää, mutta väittäisin, että aina ei ole ihan yks yhteen niin, että kun on paljon hiuksia/ne kasvavat nopeasti, niin sitten on myös muuten karvaa. Mullakin on aika paljon hiuksia, mutta ei muuten mitenkään runsas karvankasvu.

Hiellä on viilentävä vaikutus, kuten millä tahansa nesteellä iholla. Ajattele kuinka kylmältä tuntuu suihkusta tultua? Noh, kainalo on erittäin tunnettu hikimesta. Kun siellä on karvoja, toimii viilennys paremmin. Karvattomasta kainalosta kosteus katoaa valuen tms. heti, kun taas karvoihin jäänyt kosteus jatkaa viilentävää efektiä ja ruumiinlämpö pysyy tasaisempana.

Totta. :) Karvat toimivat myös ruunmiinlämmön tasaajana.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta tuohon kohtaan on kommentoitava, että tiedän monia kaljuja miehiä, jotka taas muuten ovat todella karvaisia. Ei mulla ole mitään faktaa tästä heittää, mutta väittäisin, että aina ei ole ihan yks yhteen niin, että kun on paljon hiuksia/ne kasvavat nopeasti, niin sitten on myös muuten karvaa. Mullakin on aika paljon hiuksia, mutta ei muuten mitenkään runsas karvankasvu.

Mun mies :D tukkaa ei oo mut muute karvanen. mulla taas paksu tukka mutten muuten oo kovin karvainen.