Uudelle äitiyslomalle suoraan hoitovapaalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja topi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

topi

Vieras
Miten menee kelan osalta tuo, kun työnantaja ei maksa sitä ensimmäistä 3 kk:tta, maksaako kela kuitenkin yhtä suurena tuon vapaan palkan, kuin työnantaja ? Tarkoitan siis yhtä suurena, kuin mitä esikoisesta maksettiin?

Lapsille ikäeroksi tulee 1,3 v.

-kiitos-

Kyselin samaa täältä itse joku aika sitten... Vastaukset oli vähän miten sattuu. Osa oli sitä mieltä, että työnantaja ei maksa, jos on ollut aika kauan pois töistä ja osa sanoi, että maksaa. Kelan en usko kuitenkaan maksaa ihan samaa, mitä työnantaja maksaisi, mutta maksaa siis sen n. 75% palkasta vai miten se oli.

tänään soitin työpaikalle ja kysyin tuosta, maksaako kela vai työnantaja, niin kuulemma kela maksaa. Jos olisin ollut tässä välissä töissä, niin sitten ta maksaisi.

Mun siskolle maksettiin mut se oli kyllä välissä muutaman viikon kesälomalla ... et en tiedä jos jäät suoraan ettei oo yhtään työpäivää..mut entäs sun lomapäivät?? mikset pidä muutan välis ja sitte jää uudelle iäppälonmalle niin silloin varmasti työnantaja maksaa 3ekaa kuukautta

Meillä ei ainakaan työnantaja maksanut uudelleen 3kk palkkaa jos ei ollut ihan oikeasti töissä siinä välissä. Enkä nyt keksi yhtään hyvää syytä miksi pitäisikään maksaa.

[QUOTE="harmaa";22003713]kyllä työnantajan kuuluu maksaa sen 3kuukautta jos maksoi ensimmäisestäkin[/QUOTE]

Eikä kuulu automaattisesti. Meillä ainakin työehtosopimus sanoo, että vuosi pitää olla töissä ennen äitiysvapaata, jotta sen palkan saa. Mä sain viimeksi, nyt en saa koska olen ollut hoitovapaalla. Sama äp-raha kyllä tulee.

Eikä kuulu automaattisesti. Meillä ainakin työehtosopimus sanoo, että vuosi pitää olla töissä ennen äitiysvapaata, jotta sen palkan saa. Mä sain viimeksi, nyt en saa koska olen ollut hoitovapaalla. Sama äp-raha kyllä tulee.

Okei. Mun siskolla loppu tän vuoden toukokuus äippäloma ja uus alko kesäkuus niin sen välin se oli kesälomalla ja sille maksettiin uudestaan se 3kk palkkaa :) ja juu saman äippärahan kans saa

[QUOTE="harmaa";22003839]Mun siskolle maksettiin mut se oli kyllä välissä muutaman viikon kesälomalla ... et en tiedä jos jäät suoraan ettei oo yhtään työpäivää..mut entäs sun lomapäivät?? mikset pidä muutan välis ja sitte jää uudelle iäppälonmalle niin silloin varmasti työnantaja maksaa 3ekaa kuukautta[/QUOTE]

muuten pidin heti vanhempainvapaan päättymisen jälkeen 34 päivää kesälomaa, jonka jälkeen aloitin hoitovapaan? Eikös lomapäivät lasketa työpäiviksi??

[QUOTE="harmaa";22003921]Okei. Mun siskolla loppu tän vuoden toukokuus äippäloma ja uus alko kesäkuus niin sen välin se oli kesälomalla ja sille maksettiin uudestaan se 3kk palkkaa :) ja juu saman äippärahan kans saa[/QUOTE]

Tämä, että maksaako työnantaja joltain osin äitiyslomaa palkan, on työnantajan kohtaista. Toiset maksavat aina, toisilla on joku työissäoloehto (eli pitää olla esim. 6kk töissä ennen äitiysloman alkamista). Eli jos ap:n työnantaja on sanonut, että ei maksa, niin heillä varmaan on siinä se jonkunlainen töissäolo ehto. Tämä äitiysloma-ajan palkka kun ei ole mikään automaattinen etuus, vaan ihan työnantajan päätettävissä. Samoin, kun sen palkanmaksun pituuskin. Oma työnantaja maksaa esim. täyden palkan koko äitiysloman ajalta (eli 105pv) ja samoin isälle on 4 viikon palkallinen isyysloma.

[QUOTE="mie";22004028]Tämä, että maksaako työnantaja joltain osin äitiyslomaa palkan, on työnantajan kohtaista. Toiset maksavat aina, toisilla on joku työissäoloehto (eli pitää olla esim. 6kk töissä ennen äitiysloman alkamista). Eli jos ap:n työnantaja on sanonut, että ei maksa, niin heillä varmaan on siinä se jonkunlainen töissäolo ehto. Tämä äitiysloma-ajan palkka kun ei ole mikään automaattinen etuus, vaan ihan työnantajan päätettävissä. Samoin, kun sen palkanmaksun pituuskin. Oma työnantaja maksaa esim. täyden palkan koko äitiysloman ajalta (eli 105pv) ja samoin isälle on 4 viikon palkallinen isyysloma.[/QUOTE]

Ei kai työnantaja siitä päätä vaan työehtosopimus?! mut juu en väitä et kaikki maksais et ap:n tapauksessa voi olla sitte niin ja eikös kela maksa isyysloman :D vai periikö työnantaja kelalta sen?!

"Jos uusi äitiysvapaa alkaa edellisen perhevapaan aikana siten, että työntekijä ei palaa välillä työhön, työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta uuden äitiysvapaan osalta."

Kesäloman pitämisen vaikutuksesta ei sanota mitään....mitenköhän on?

Kaikki työpaikat eivät noudata liittojen työehtosopimuksia. On olemassa paikkoja joissa on ihan omat ehdot, joita säätelee laki. Laki ei velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa noilta ensimmäisiltä kuukausilta. Eri alojen työehtosopimuksissakin on varmasti eroja. Joten ap:n tapauksessa kannattaa varmasti sieltä työpaikalta kysyä. Kaupan TES:in mukaan työnantaja maksaa palkkaa jos työntekijä on ollut vapaiden välissä töissä, ajasta ei käsittääkseni ole mainintaa ja en tiedä lasketaanko loma myös "työssä oloksi".

Yhteistyössä