Alkuperäinen kirjoittaja popo:
mä en ainakaan saanu kotihoidon tukea kun jäin nuoremman äitiyslomalle, siis esikoisesta ei mitään. kai sitä hoitolisää vois saada.
mulla sama mietinnässä ku apllä, oon hoitovapalla 2011loppuun, haaveissa kuitenkin vauva. saisin saman ä-pv-rahan kuin kakkosesta jos ikäeroa alle 3vuotta, mutta työnantaja ei varmaan maksaisi palkkaa, koska olen poissa töistä. tämä vähän auki minullekin.
Sillä, maksaako työnantaja tässä välissä sinulle palkkaa, ei ole mitään merkitystä. Kela laskee ä-pv rahan edellisen verotuksen mukaan, sinun tapauksessasi siis tosiaan saat saman summan, kuin nykyisestä kuopuksesta, jos teille vauva tulee perheeseen ennen kuin kuopuksenne täyttää 3v.
Hoitolisää voi hakea takautuvasti edeltäneeltä 6kk, jolloin rahat niiltä kuilta kun siihen on ollut oikeutettu, tulevat takautuvasti kertasummana.
Kela lähettää automaattisesti yleensä hakupaperit ja AINA kun sellaiset saa, kannattaa hakea, sillä vaikkei itse tietäisi enempää, voi ilokseen saadakin jotain.
Jos hoitovapaalla ollessaan tulee raskaaksi, niin Kela joko lähettää uudet ä-pv raha hakemuspaperit tai ne saa neuvolasta. Kun on aika jäädä äitiyslomalle, katkeaa kotihoidon tuki kelan laskelmien mukaisesti.
Itse olen jo oppinut joitain noista ulkoa, mutta vinkkini on, että jos et tiedä, soita tai jos et halua/viitsi soittaa, hae kaikkea, kyllä he siellä kaiken laskevat