Huomenna ruokakauppaa, kommentoikaa meidän perheen ruokalistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äiti";22034159]Siis säilykeliha mitä käytän ei tosiaan ole mitään kaupan sika-nautaa....
Vaan ihan ehkaa hirvenliha-säilykettä.[/QUOTE]

Itse en lihassa käytä mitään säilykkeitä, vaan haluan tuoretta. Syömme pääasiassa hallista haettua linnun lihaa tai riistaa. Mutta myös kasvisruokia, joita listaltasi jäin kaipaamaan.
Mielestäni ajan jalkoihin jäänyt tuo ruokalista.

[QUOTE="äiti";22034168]Ja puolukkasurvosta syömme varmaan joka päivä, koska nyt se on parhaimmilaan. Ja se on ilmaista, kotimaista herkkua.[/QUOTE]
Mulla on kausia, jolloin teen aina jotain tietyn tyyppisiä ruokia. Nyt on lapsuuteni kausi eli teen mielelläni ruokia, joita itse söin 60-luvulla. Puolukat, kaali ja porkkanat ovat ihan ykkösjuttuja tähän vuodenaikaan. Eilen keitin perinteistä lihakeittoa naudan etuselästä ja se oli taivaallisen hyvää.

Tavallista kotiruokaa.

La- ti ruokina
poronkäristys ja muusi, lihapullat ja muusi, kalakeitto, kanakastike ja riisi.
Huomenna kalapihvejä ja riisiä.

Mä teen usein päälisäkkeen niin et sitä on kahdelle päivälle.

[QUOTE="vieras";22034175]No.. jos teet broileripyörykät itse jne. niin varmaan ihan ok. Meillä ei tehtäisi noin useasti liharuokaa, ainakin yksi olisi kasvisruoka ja varmaan se kaksi kalaruokaa viikossa. Entä aamupalat, iltapalat, välipalat, lounas varmaan syödään muualla?[/QUOTE]

Broilerpyörykät ostan valmiina, lihapullat teemme itse. Toisinaan ostan broilerpyöryköitä, koska lapset pitävät niistä.
Aamupalaksi laitan vaihtelevasti puuroa, jugurttia/viiliä/muroja, leipää, hedelmiä..
Iltapalalla voi olla esim. vispipuuroa tai viiliä tai juustoleipää

Osa perheestä syö lounaan muualla, minä ja pienet syömme kotona. Teen päivällistä ison annoksen, josta me syömme seuraavana aamuna, sitä jotenkin tuunaten..

Jos pitäis meidän ruokalistaa kirjoittaa tähän, se voisi olla loppuviikolle tällainen:

Lohikeitto (porkkanaa, lanttua, perunaa, purjoa, sipulia, maitoa, kirjolohen puolikas paloina), saaristolaisleipä, juusto, voi - jälkkärinä kauraomenapaistos ihanista kirpsakoista omenoista, kermainen vaniljakastike
Meksikonpata soijarouheesta, tähän sopii äärettömän hyvin perusvihersalaatti (pari eri vihreää, kurkku, tomaatti, paprika, viinirypäle)
Uunilohi (se loppu kokonaisesta lohesta ;) ) ja perunamuusi, leikkopapuja ja herneitä (kyllä, molempia!), voikastike
Kokonainen uunibroileri, tumma riisi jossa paprikaa ja sipulia, currykastike, uunissa grillattua maissia, vihersalaattia

Viikonloppuna saattaisin laittaa lapsille liharuokaa, esim. naudan luomujauhiksesta tehtyä lasagnea tms. uuniruokaa.

[QUOTE="äiti";22034230]Ihan hyvin vois sopia meidänkin listaan noi ruuat.[/QUOTE]

Meillä lapset syö lounaan arkena muualla ja vanhemmat käydään töissä, joten koitan päästä melko helpolla arkiruuasta. jota lähinnä lapset syövät..
Viikonloppuisin tehdään usein kivampia ruokia tai käydään jossain syömässä.

Ihan jees, Itse en teksi mitään noista. Salaattia teen kerran vuodessa. Puolukkasurvosta en koskaan. Lapset ei syö sipulia. Vältän tekemästä mitään mikä ei maistu lapsille. Inhoan ruoanlaittoa yli kaiken. Puuro, kalakeitto, peunamuusi ja jauhelihapullat ,makaroni, kana ja riisi...siinä meidän perheen kestosuosikit jotka yritän jaksaa vääntää, niin tylsää kun se onkin aina tehdä noita samoja kun muu vaan ei maistu, ei vaikka kuinka houkuttelet ja olet seimerkkinä. Hedelmiä, kurkkua ja tomaattia sekä maitoa lisukkeina

Tässä olisi vähän vähempilihainen sarja, johon yritin koota kauden vihanneksia.

Ma: Uunikuha ja perunamuusi, juuresraaste.
Ti: Linssi-juureskeitto, perunarieska.
Ke: Tomaatti-mozzarellapiirakka ja tonnikalasalaatti
To: Tofu hapanimeläkastikkeessa, riisi, kaalisalaatti
Pe: Kesäkurpitsa-paprika-parsakaalipaistos, neljän pavun salaatti

Kelpaisi mulle, mutta maanantaita lukuunottamatta kuopus kysyisi ruuan jälkeen, mitä on pääruuaksi :D

Pe: Kesäkurpitsa-paprika-parsakaalipaistos, neljän pavun salaatti[/QUOTE

Tummennetut ok. Toki söisin kaikkia jos oli pakko, mutta noita itse voisin laittaa.
Lapset ei söis keskiviikon ruokaa ollenkaan; eivät syö mitään piirakkaa, pizzaa tms. eikä sekoitettuja salaatteja vaikka paljon vihanneksia ja kasviksia mennekin sekä raakana että kypsänä.

Mäkin ihmettelisin, missä se pääruoka on? Muuten voisin syödä varmaan kaikkea, mutta tofu on mun mielestä jotain aivan kamalaa, jo pelkältä koostumukseltaan. Meinaa oksennus tulla. :6

[QUOTE="mona";22034179]Siis teillä ei syödä jauhelihakastiketta&spagettia?Miksi?[/QUOTE]

En tiedä, jostain syystä ei vaan tule melkeen ikinä tehtyä. Yleensä aina kun väsään jauhelihakastikkeen niin se käytetään lasagneen, jotenkin tykkään siitä enemmän. Pastan kanssa teen melkein aina tomaattikastikkeen. Ei meilläkään mitään ihmeellisyyksiä arkena syödä, just jotain lasagnea, linssikeittoa, kaalikeittoa, kalakeittoa, kalaa ja perunoita, täytettyjä vihanneksia, riisiä ja jotain kastiketta kanasta tai lihasta, couscousta, lihapatoja, erilaisia ruokaisia salaatteja, kanan rintafileitä juustolla ja valkosipulilla täytettynä tai lehtipihviä lohkoperunoiden kanssa yms. Sit jos on enemmän aikaa niin voi vaikka grillata kokonaisen kanan uunissa tai tehdä ravioleja alusta asti itse tms.

Se siitä tulee, kun totuttaa lapsoset monen ruokalajin aterioihin ;)
Tai kun vannoutunut lihansyöjä yks kaks saa nokkansa eteen vegepöperöitä :D Kuopus oli noin 11 v, kun siskonsa päätti lopettaa lihansyönnin ja muutaman kerran tein vain kasvisruokaa. Poika katsoi äimistyneenä pöydässä ja kysyi, missä OIKEA ruoka on. Kyllä tuo kasvisruokaakin syö, mutta välipaloina ja alkuruokina. Pääruuassa sille pitää olla lihaa tai kalaa.

Yhteistyössä