Aina puhutaan ettei lapselle saa antaa suolaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myrkkyä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huoh, on paljon muitakin aineita joita vauvan elimistö ei kestä. Jaa että miksikä? Koska vauva on pieni, osin elimistöltään kehittymätön ihminen. Vauvan munuaiset eivät kestä liiallista suolaa, koska se on vauva. Samoin esim. kaakaossa on taas haitallisia parkkaineita, joita vauvan kroppa ei kestä.

Ja se, että jostain asiasta ei ns. tiedä, ei tarkoita etteikö se olisi totta.

EN KYSEENALAISTA SITÄ ETTEIKÖ SE OLISI TOTTA!! Ihmettelen vain että miksi.. tiedän että lapselle ei saa antaa naurista (juuriki tuon natriitti pitoisuuden takia), hunajaa jne. En tosiaankaan ole niitä lapselleni syöttäny.. ja kaakaota meil ei juo yli 2v:kään koska jos mikä ni se sisältää sokeria. Samoten muroja ei meillä syödä..

Alkuperäinen kirjoittaja myrkkyä?;22039174:
Mä suhtaudun hyvin epäillen kaikkiin luontaistuotteisiin!! Ja juurikin siitä syystä että oon työelämässä nähny niin monta jotka ovat niillä syöneet maksansa ja munuaisensa sököksi jne.

Katso Finelistä... :D ei se ole mikään vastaus :D
Ai Pansuola luontaistuote :D. Toivottavasti et ole terveydenhuollossa. Pelottavan tietämätöntä asennetta.

Jos et usko tavallisten raaka-aineiden alhaisia natriumpitoisuuksia, niin sitten pitää ne itse laskea.

[QUOTE="vieras";22039184]Ja 9kk ei todennäköisesti syö leipää.[/QUOTE]

EI vai :D Mä oon antanu kummallekki lapselle leivän käteen heti ku se on siinä pysyny ja kyl meil 9kk ikäinen syö ruuan päälle leipää.. ihan omin käsin

Alkuperäinen kirjoittaja myrkkyä?;22039208:
EN KYSEENALAISTA SITÄ ETTEIKÖ SE OLISI TOTTA!! Ihmettelen vain että miksi.. tiedän että lapselle ei saa antaa naurista (juuriki tuon natriitti pitoisuuden takia), hunajaa jne. En tosiaankaan ole niitä lapselleni syöttäny.. ja kaakaota meil ei juo yli 2v:kään koska jos mikä ni se sisältää sokeria. Samoten muroja ei meillä syödä..
No johan sinulle sanottiin, että verisuonimuutokset alkavat lapsuudessa ja lapsi painonsa takia on erityisen herkkä suolatulle ruoalle. Etkö osaa lukea?

Alkuperäinen kirjoittaja myrkkyä?;22039154:
IHANA!! että on joku muukin, joka ei suoralta kädeltä sano että mä oon täys hullu ku kyseenalaistan tallaista.. tai kyselen ylipäänsä et miksi!

Sehän on vaan fiksua kyseenalaistaa asioita. :) Tosin tässä asiassa en niinkään kyseenalaistaisi. Uskon kyllä, että suola on "myrkkyä" vauvalle. On vain kiinnostavaa tietää asioita. Tätäkään en ole tullut ajatelleeksi, miksi se suola on vaarallista.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";22039229]No johan sinulle sanottiin, että verisuonimuutokset alkavat lapsuudessa ja lapsi painonsa takia on erityisen herkkä suolatulle ruoalle. Etkö osaa lukea?[/QUOTE]

sen selityksen hyväksyn.. mutta en pelkästään sitä että elimistö ei kestä sitä. Elimistö ei kestämonta muutakaan asiaa ja esim. lääkkeistä kestää painon mukaan tietyn annoksen

Joo, mie tarkoitin myös ihan kaakaokaakaota, en mitään Vesselikaakota vai mitä Oboyta onkaan.

[QUOTE="vieras";22039236]No tyhmä mikä tyhmä.[/QUOTE]

miksi???? onkait sitä muutaki leipää olemassa ku vehnäjauho mössö, niin ja leipää voi tehdä itekki.

Millon sit lapselle saa antaa leipää?

Alkuperäinen kirjoittaja myrkkyä?;22039248:
sen selityksen hyväksyn.. mutta en pelkästään sitä että elimistö ei kestä sitä. Elimistö ei kestämonta muutakaan asiaa ja esim. lääkkeistä kestää painon mukaan tietyn annoksen

No mutta eikös tässä jo tullut ilmi, että suolaa löytyy luontaisesti vihanneksista yms, ja se on aivan tarpeeksi vauvalle. Jos lisää suolaa, niin munuaiset alkaa huutamaan hoosiannaa. Simpe.As.That.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;22039273:
Voi myös ajatella - jos ei tiedä faktoja - että onko vauvan parempi saada suolaton keitto vai suolallinen, ja tehdä päätös sen mukaan ;)

tottakait on paremoi saada sitä suolatonta.. en mä nin tyhmä ole!! Mut kait sitä saa kysyä et miksi joku asia on kiellettyä. Kysyyhän 3v lapsikin miksi hän ei saa hypätä katolta :D ja kait mä olen oppinu tuon meidän 2½v:n kyselyikäisen mukana kyselemään.
Enhän mä voi antaa potilaallekkaan lääkettä ilman että oon kysyny lääkäriltä että onko se suotavaa ja jos on ni miksi ja paljonko (siis jos ite oon eriävällä kannalla).

No mutta eikös tässä jo tullut ilmi, että suolaa löytyy luontaisesti vihanneksista yms, ja se on aivan tarpeeksi vauvalle. Jos lisää suolaa, niin munuaiset alkaa huutamaan hoosiannaa. Simpe.As.That.

kyllä.. mutta kertyykö suola elimistöön. EI siis siinä määrin että jos kerran viikossa lapsi saa ruokaa joka sisältää suolaa ni tuskin se lapsi sen takia sydäntautia sas, kyl se tauti tulee monen tekiän summasta ja pitkä-aikaisesta altistumisesta.

NIin ja jos annan lapselle leipää joka sisältää suolaa, ni mitkä on sellaisia raaka-aineita jotka sisältävät vähän natriumia?

Alkuperäinen kirjoittaja myrkkyä?;22039264:
miksi???? onkait sitä muutaki leipää olemassa ku vehnäjauho mössö, niin ja leipää voi tehdä itekki.

Millon sit lapselle saa antaa leipää?
Mutta kaupan suolaista leipää ei mielellään ihan pienele. Sitä tarkoitin.

Ja jos nyt lakattaisiin se munuaisista jauhaminen. Munuaiset kestävät kyllä, mutta se on totta, että eivät munuaisten verisuonet myöskään tykkää suolasta, kuten ei pikku aivojen verisuonetkaan.. Lapsuuden terveys siitä ei mene pilalle, mutta aikuisuuden. Toki, jos ei välitä, kuoleeko lapsi viisikymppinenä sydäriin tai aivohalvaukseen, niin ei sitten..

Pelottavalla tolalla nykyhoitsujen älykkyys, kun kysellään, että kertyykö suola elimistöön.. Sanoisin, että olet lähäri, vaikka monissa paikoissa niille ei lääkkeidenantolupaa olekaan.

[QUOTE="vieras";22039349]Pelottavalla tolalla nykyhoitsujen älykkyys, kun kysellään, että kertyykö suola elimistöön.. Sanoisin, että olet lähäri, vaikka monissa paikoissa niille ei lääkkeidenantolupaa olekaan.[/QUOTE]

Nyt ei ollu kyse siitä että kertyykö suola elimistöön!!

[QUOTE="vieras";22039411]No sitä myös kysyit. Ei kerry, mutta mitä useammin altistuu, niin sen huonompi.[/QUOTE]

:D Eiköhän sellainen hoitaja joka hakee työlleen perustelut ole "valveutuneempi" mitä sellainen joka tekee vain niin kuin on opetettu koska aina on tehty niin!!

yhdä edelleen kaikki katkeroituneet lh:t voi lukea sh:ksi niin halutessaan (niin ja itse olen opiskellu lh:sta aikoinani sh:ksi).

[QUOTE="vieras";22039318]Mutta kaupan suolaista leipää ei mielellään ihan pienele. Sitä tarkoitin.

..[/QUOTE]

kuule.. mietippä paljonko se ruisleipä tai hapanleipä ihan oikeasti sisältää suolaa, siis montako hippusta!

Jos esim. teen 1l sämpylätaikinan ja laitan siihen 1tl suolaa ni montako murusta on siinä palasessa minkä lapsi laittaa suuhunsa. Mä ite pidän monta muuta tekiää vaarallisempana lapsen elimistölle, mitä suola on. Esim. vaaleat viljat, keinotekoinen rasva, sokeri, lisäaineilla kasvatetut ja kyllästetyt hedelmät (luomukaan ei kyl tee autuaaksi).
Toki suolaa lapsen ruoka ei kaipaa, mut ei se kerran kaks viikossa saatu ruoka mikä sisältää suolaa lasta tapa ei lyhyessä eikä pitkässä juoksussa.

niii... mun isoisäni on saaristolainen. Syönyt pienestä asti suolaan säilöttyä ruokaa, niinkuin viime vuosisadan alkupuola tapana oli saaristossa ruoka säilöä.
Hän on nyt 90-vuotias ja edelleen alhainen verenpaine.

Että kyllä voi lapselle antaa leipäpalan, jos se ei tukehdu siihen. Meidän vekarat meinas aina vetäistä sitä leipää henkitorvee, siksi en antanut.
Teiän lapset kuolee teidän hysteeriseen hössötykseen, ellei ne pääse pakenemaan kotoa teini-iässä...

Viimeksi muokattu:
niii... mun isoisäni on saaristolainen. Syönyt pienestä asti suolaan säilöttyä ruokaa, niinkuin viime vuosisadan alkupuola tapana oli saaristossa ruoka säilöä.
Hän on nyt 90-vuotias ja edelleen alhainen verenpaine.

Että kyllä voi lapselle antaa leipäpalan, jos se ei tukehdu siihen. Meidän vekarat meinas aina vetäistä sitä leipää henkitorvee, siksi en antanut.
Teiän lapset kuolee teidän hysteeriseen hössötykseen, ellei ne pääse pakenemaan kotoa teini-iässä...

Kaikilla suomalaisilla ei ole sama geeniperimä kuin isoisälläsi joka sietää suolaa ja alhainen verenpaine. Harvinaista Suomessa. Ilmeisesti ruotsalaisia geenejä saaristossa...

mistä lähtien kaakao on sisältänyt sokeria?

Yhteistyössä