Perhepäivähoitajan palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmi79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

helmi79

Aktiivinen jäsen
28.10.2005
3 702
0
36
Joko kunnallisen tai yksityisen? Paljonko lapsesta maksetaan? Yksityiseen hoitoon kelan tuki? Ja jos jollain olis laskelmaa, missä huomioidaan myös että omista lapsista säästyy hoitomaksut...

Aloin miettiin että JOS....sitten kun joskus kun tulee se tilanne eteen että pitää alkaa maksaan kahdesta lapsesta hoitomaksuja, niin olis jonkin aikaa perhepäivähoitajana. 2 lasta voisin ottaa hoitoon. Kannattaako se?

Pph:na toimiminen kannattaa vaan yksityisenä. Kunnallinen saa todella surkeaa palkkaa.
Yksityinen pystyy määrittelemään sen hinnan aika pitkälti. Mutta nykyään vaan vaaditaan koulutusta tai että työn ohessa kouluttautuu. Onko sulla alan koulutusta?

2 lapsesta saat kunnallisena 650 ?, sitä voi miettiä että jaksaako sillä palkalla tehdä esim. 10 tunnin työpäivää. Jos jaksaa, niin sitten kannattaa. Yksityisenäkään ei välttämättä jää käteen yhtään enempää, jos paikkakunnalla ei tueta yksityistä hoitoa mitenkään taloudellisesti.

Yksi yksityinen pph (n.30v hoitajana ollut)sanoi mulle pari vuotta sitten, ettei yksityinen kannata, jos on omia pieniä lapsia. Sit, kun omat jo koululaisia niin sit kannattavampaa. Yksityiselläkään, kun ei saa ryhmä ylittää 4,5 lasta. Oma eskarilainen lasketaan vielä puolikkaaksi ja sitä pienemmät kokopäiväisiksi.

Kiitos vastauksista ja lisää tietoa, kokemuksia ja mielipiteitä kiitos :D

Minä kun tänään kuulin että yksityinen voi saada yhdestä lapsesta yhteensä n.500euroa, kun siinä vanhempien maksu ja kelalta saatu yksityisen hoidon tuki plussattuna. Ja sitten onko niin että omista alle 3-vuotiaista saa kotihoidontukea? Ja sitten kun laskee jos saa kuntalisää? Ja sitten jos aattelis että säästää 400euron pk-maksut omista....

mitä mieltä tästä?

Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Minä kun tänään kuulin että yksityinen voi saada yhdestä lapsesta yhteensä n.500euroa, kun siinä vanhempien maksu ja kelalta saatu yksityisen hoidon tuki plussattuna. Ja sitten onko niin että omista alle 3-vuotiaista saa kotihoidontukea? Ja sitten kun laskee jos saa kuntalisää? Ja sitten jos aattelis että säästää 400euron pk-maksut omista....

Yksityinen voi tosiaan hyvinkin saada sen 500 ?/lapsi, mutta ota huomioon, että siitä pitää vähentää yel-maksut, vakuutusmaksut, kulukorvaukset yms, jolloin käteen ei todellisuudessa jää enempää kuin kunnallisellakaan, eli noin 350 ?/kokopäivälapsi(paikka).

Jos aikoo joka tapauksessa hoitaa omia lapsiaan kotona, saa pph:n työstä vähän leivänpäällisrahaa arkea helpottamaan, mutta ei sitä oikein voi kunnon palkkatyönä ajatella jos itsellä on omia viemässä paikkoja. Sillä palkalla ei yksinkertaisesti pysty osallistumaan täysipainoisesti perheen elättämiseen, eli mieheltäkin vaaditaan pitkää pinnaa: kotona on aina vieraita lapsia ja paikat vähän sikinsokin, ja lisäksi pitää kantaa perheestä taloudellinen vastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja qi:
Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:

Yksityinen voi tosiaan hyvinkin saada sen 500 ?/lapsi, mutta ota huomioon, että siitä pitää vähentää yel-maksut, vakuutusmaksut, kulukorvaukset yms, jolloin käteen ei todellisuudessa jää enempää kuin kunnallisellakaan, eli noin 350 ?/kokopäivälapsi(paikka).

Jos aikoo joka tapauksessa hoitaa omia lapsiaan kotona, saa pph:n työstä vähän leivänpäällisrahaa arkea helpottamaan, mutta ei sitä oikein voi kunnon palkkatyönä ajatella jos itsellä on omia viemässä paikkoja. Sillä palkalla ei yksinkertaisesti pysty osallistumaan täysipainoisesti perheen elättämiseen, eli mieheltäkin vaaditaan pitkää pinnaa: kotona on aina vieraita lapsia ja paikat vähän sikinsokin, ja lisäksi pitää kantaa perheestä taloudellinen vastuu.

Toi on kyllä totta. Mullakin ois tarkoitus kuitenkin lyhentää lainaa ja maksaa oma osuuteni perheen kuluista, joten taitaapa se aika tiukoille mennä. :| Harmi.

itse vien 4 omaani yksityiselle hoitajalle,neljäs on sitten puolihoidossa ja hoitajalla itsellä 2 alle kouluikästä eli 5.5 lasta saa täällä päin ottaa hoitoon :)

Mä olen kunnallinen ja saan alle 3v lapsesta palkkaa 399 ja risat, ja laskeskeltiin tuossa kollegan kanssa joka on yksityinen että aika samoihin menee molempien palkat.
Kunnallisena tosin muita etuja enemmän mm lomaraha ja oikeus palkalliseen sairaslomaan.

Tai sitten alatte tukiperheeksi. Tiedät varmaan miten homma toimii (ja googlaamalla löytyy lisää) jos otatte esim. 2 lasta viikonlopuksi niin saatte noin 240 viikonlopusta. (veroja menee kyllä). Tällä tarkoitan sitä, että jos on motiivit vieraisiinkin lapsiin, niin tolla tavalla ei sido itseään koko arjeksi ja monesti voisi olla ihan kiva kun tulisi lapsia kylään. Yleensä lapset on kerran/kk, mutta voi muutakin sopia. Jos olis vaikka kahden perheen lapset kyseessä, eli joka toinen viikonloppu teillä olis +2 lasta niin kk saisi 480, joka jo olis jotain.

Sitäkin voi miettiä...vaikka toi ei oikeasti olekaan kun lähinnä hyväntekeväisyttä, mutta jos lapsista tykkää niin jotain siitäkin saa käteen.

Tietääkseni omista lapsista ei saa kotihoidontukea, jos on pph, eikä ainakaan kuntalisää meillä. Ja tosiaan jos palkat meneekin suunnilleen samoihin verojen yms. jälkeen, niin lomat ja sairausajan palkka jää yksityiseltä saamatta. Ei se homma minustakaan rahallisesti kannata, jos on kaksi omaa.

[QUOTE="Jii";22046563]Tietääkseni omista lapsista ei saa kotihoidontukea, jos on pph, eikä ainakaan kuntalisää meillä. Ja tosiaan jos palkat meneekin suunnilleen samoihin verojen yms. jälkeen, niin lomat ja sairausajan palkka jää yksityiseltä saamatta. Ei se homma minustakaan rahallisesti kannata, jos on kaksi omaa.[/QUOTE]

Kyllä kotihoidontukea saa, vaikka saa pph:n palkkaakin. Oon itse saanut kahteenkin otteeseen. Kuntalisistä taas on joka kunnalla omat sääntönsä, joten ei niistä voi sanoa mitään.

[QUOTE="Jii";22046563]Tietääkseni omista lapsista ei saa kotihoidontukea, jos on pph, eikä ainakaan kuntalisää meillä. Ja tosiaan jos palkat meneekin suunnilleen samoihin verojen yms. jälkeen, niin lomat ja sairausajan palkka jää yksityiseltä saamatta. Ei se homma minustakaan rahallisesti kannata, jos on kaksi omaa.[/QUOTE]

Tottakai saa kotihoidontukea omasta alle 3v lapsesta!

Tai sitten alatte tukiperheeksi. Tiedät varmaan miten homma toimii (ja googlaamalla löytyy lisää) jos otatte esim. 2 lasta viikonlopuksi niin saatte noin 240 viikonlopusta. (veroja menee kyllä). Tällä tarkoitan sitä, että jos on motiivit vieraisiinkin lapsiin, niin tolla tavalla ei sido itseään koko arjeksi ja monesti voisi olla ihan kiva kun tulisi lapsia kylään. Yleensä lapset on kerran/kk, mutta voi muutakin sopia. Jos olis vaikka kahden perheen lapset kyseessä, eli joka toinen viikonloppu teillä olis +2 lasta niin kk saisi 480, joka jo olis jotain.

Sitäkin voi miettiä...vaikka toi ei oikeasti olekaan kun lähinnä hyväntekeväisyttä, mutta jos lapsista tykkää niin jotain siitäkin saa käteen.

Ei siitä mun mielestäni ihan tuollaisia summia makseta. Olen kuullut että noin parikymppiä per lapsi per vuorokausi. Eli jos on vain la-su, niin kahdesta lapsesta yhteensä 80.

Yhteistyössä