vauvan puklailu, onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puklu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puklu

Vieras
Vauva 4vk on nukkunut rintani päällä puolitoista runtia syönnin päälle ja äsken havahtui, parkaisi ja puklua tuli noin ruokalusikallinen, sellaista paksua ja hieman limansekaista. Vauva vääntelehtii ja koittaa kai ähistä kakkaakin, vähän parahtelee. Onko normaalia että puklua tulee pitkän ajan jälkeen syönnistä ja herättää vauvan? Voiko se puklun koostumus vaihdella noin paljon, että välillä on ihan maitoa ja välillä kuolansekaista? Näin käy lähes joka syötön jälkeen. Voikohan olla oire allergiasta? Vauva myös piereskelee runsaasti. Kakka on kuitenkin normaalia, joskin melko löysää ja sitä on joka vaipassa.

voi olla normaalia tai oire allergiasta. jos pulauttelu on runsasta ja jos kakka on vihertävää tai ruskeaa (rintamaidolla) ja haisevaa ja sitä on joka vaipassa, niin miettisin maidotonta dieettiä itse. etenkin, jos on iho-oireita eli kovasti punoitusta iholla ja voimakasta hormoninäppyä.

meillä on reilusti alle viikossa on näkynyt molemmilla ero kun olen itse aloittanut maidottoman dieetin, tosin pelkän maidon pois jättäminen ei riittänyt... mutta maitoallergia on siis erittäin helppo todeta itsekin:)

Mitä pidempään maito ehtii olla vatsassa ennen puklua sitä kokkareisempaa/paksumpaa se on.

Röyhtäytitkö vauvan syönnin päälle? saattoi olla että se röyhtäys tuli vasta nyt ja pukkasi samalla puklun liikkeelle. Ruokalusikallinen ei kuulosta kyllä isolta määrältä.

Piereskely on ihan normaalia, johtuu vauvan vatsan opettelusta ruualle sekä siitä mitä sinä syöt. Jumppaa vauvan jalkoja ees taas, saattaa auttaa ilmavaivoihin.. tulee ilma ulos helpommin eikä väännä vauvan vatsaa. Vyöhyketerapiasta voisi olla myös apua.

Pienenä kakka on sinappia :) välillä enemmän tai vähemmän ryynimäistä.

isä, tuo vaikuttaa todella normaalilta. meillä tyttö saattoi juuri 3-4h kulutta syönnistä "oksentaa" yli desin. ja se puklu lensi kuin paineletkun suusta. silti kyseessä on aivan terve tyttö, jolla oli vain ensimmäiset puoli vuotta jonkin tasoista refluksi ongelmaa.

isä, tuo vaikuttaa todella normaalilta. meillä tyttö saattoi juuri 3-4h kulutta syönnistä "oksentaa" yli desin. ja se puklu lensi kuin paineletkun suusta. silti kyseessä on aivan terve tyttö, jolla oli vain ensimmäiset puoli vuotta jonkin tasoista refluksi ongelmaa.

Ja meillä tuo oli ensimmäinen oire maitoallergiasta - herrä isä sentään:/

Tai sitten voi olla molempia edellämainituista. Koita syöttää mahdollisimman pystyssä ja yritä röyhtäyttää. Meillä oli samanlaista. Pahimmat oireet kun söin itse suklaata tai kalaa. Nyt tyttö 10kk ja vieläkin reagoi vähän kun itse saa kalaa tai ohraa mutta muuten vaiva mennyt ohi.

Täytyypä ottaa puheeksi neuvolassa. Suvussa on kyllä paljon allergiaa, mutta meidän vauvalla kakka ihan normaalia enimmälseen eikä iho-ongelmiakaan ole. Ei myöskään ole mikään kova huutamaan, kitisee ja vääntää vaan vatsaansa ja sitten tulee pierua ja röyhyä, vaika röyhtäytän kyllä joka syötöllä ja syöttöjen välilläkin.

Yhteistyössä