mitäs sit vaikkei konttaakaan

darkangel1981

Jäsen
24.06.2010
184
0
16
saatiin lähete fysioterapiaan kun meidän neiti ei konttaa ja täyttää viikon päästä 10 kk. Miks ihmeessä kaikki lapset pitäis olla samasta muotista. Ja ehdottakaa hyviä lastenvaatenettikauppoja ja mielenkiintoisia blogeja.

Liikkuuko lapsi muulla tavalla? Tietenkään kyse ei ole siitä, että lapsien pitäisi olla samasta muotista. Mutta jos joku kehitysvaihe näyttäisi jäävän välistä, ei ole haittaakaan siitä, että ammattilainen kurkkaa lapsosen kehitystä. Jos sieltä tulee tulokseksi, että kaikki on ok, niin hyvä ja upeaa niin. Jos taas jotain häikkää löytyy, niin alkaapahan kuntoutus ajallaan :)

No ei tartte olla asamasta muotista,jokainen lähtee konttaamaan aikanaan,jos edes konttaa..

Mut hyvä osi tietää johtuuko tuo siit ettei lapsi uskalla/ole hoksannut juttua.Vai johtuuks se konttaamattomuus jostain muusta.
Ei siitä mitään haittaakaan ole et fysioterapias käy.Sieltä voi oppia ihan hyviä jujuja.

On ihan hyvä, että aletaan tutkia, jos 10 kk ikäinen ei osaa kontata. Jotain kun voi oikeasti olla viallakin. On hassua, että nykyisin mäkätetään jatkuvasti siitä, että tk-lääkäri ei ota tosissaan, mutta kun lapsi laitetaan jatkotutkimuksiin, niin se ei olekaan hyvä juttu.

Mitä aikaisemin jokin poikkeavuus havaitaan, sitä paremmat mahdollisuudet on ryhtyä toimiin, jolla se poikkeavuus ei enää kouluiässä - puhumattakaan aikuisiässä - ole enää elämää hankaloittava.

Mun hoitolapsi alkoi kävellä tukea pitkin 11kk:n ikäisenä ja konttaamaan pari viikkoa sen jälkeen. Ei siis todellakaan liikkunut yhtään mihinkään ennen kun oli tuon 11kk.

Mielestäni on hyvä vaan, että katsotaan. En ole oiken ymmärtänyt miksi ihmiset näitä "ylimääräisiä" tutkimuksia aina niin valittelevat. Varsinkin kun fysioterapiassa ei oteta verta, röntgeneitä ym. lasta pelottavia juttuja.

Meilläkin on jouduttu "turhaan" käymään kerran painokontrollissa, ja seuraavaksi kuukauden päästä pituuskontrollissa alle vuoden ikäisenä. Poika tippui ensi toisella käyrällä rutkasti alaspäin, sitten toisella. Lopputulos vaan oli, etta lapsi sai ensin massa, sitten pituutta. Mutta en minä siitä viitsi valittaa. Hyvä vaan että katsovat. Hyötyähän siitä vain voi olla, ei haittaa.

Eri juttu olisi röntgenit ym tutkimukset turhan pienillä epäilyksillä. Niistä kun voi olla jotakin haittavaikutustakin.

Musta kans on ihan hyvä. Ei se tarkoita, että jotain olisi vikana, mutta sitten jos onkin, niin se on parempi tietää ajoissa. Konttaaminen liittyy siihen, että lapsen aivot "alkavat ymmärtää, että niissä on kaksi puolta". Siksi esim. joitain kehitysvammaisia lapsia isompana ihan opetetaan konttaamaan.

no ei kyllä mikään kehitysvammainen ole. Hienomotoriikka on ollut kehittynyt jo kauan sitten. Ja oli ainoa joka osas musiikkiryhmässäkään soittaa kapuloita. On ollut aina tarkkailija ja tutkijaluonne. Taputtanutkin jo useamman kuukauden. Mahalleen ja selälleen kääntymisetkin tapahtui aika myöhään.

Onko siitä jotain haittaa vaikka edes varmuuden vuoksi selvittävät ettei mitään ole oikeasti vialla? Tuostahan pitäisi olla hyvillään ei naama kurtussa. Pikemminkin ongelma olisi jos asiaan ei puututtaisi.

no ei kyllä mikään kehitysvammainen ole. Hienomotoriikka on ollut kehittynyt jo kauan sitten. Ja oli ainoa joka osas musiikkiryhmässäkään soittaa kapuloita. On ollut aina tarkkailija ja tutkijaluonne. Taputtanutkin jo useamman kuukauden. Mahalleen ja selälleen kääntymisetkin tapahtui aika myöhään.
Tuskin sun lapsesi kohdalla kehitysvammaisuutta epäilläänkään. Jos epäiltäisiin, suunta olisi ollut neurologi eikä fysioterapeutti. Jotkut lapset tarvitsevat hieman enemmän tukea oppiakseen asian A kuin joku toinen. Miksi et halua ottaa tässä asiantuntija-apua vastaan? Pääset itsekin helpommalla, kun otat tarjotun avun vastaan.

No enhän minä sitä tarkoittanut, vaan yritin selittää, miksi sitä konttaamista pidetään tärkeänä.

Toisekseen, minulla on poika, joka käveli tukia pitkin 8-kuisena ja muukin motoriikka kehittyi tosi nopeasti, mutta kehitysvamma-diagnoosi ja pari muuta saatiin 3-vuotiaana. En missään nimessä sano, että lapsellasi tällaisia ongelmia olisi, vaan siksi niitä herkästi tutkitaan, kun useimmiten alle vuoden (tai kahdenkin) ikäisistä lapsista ei niitä näe.

Paitsi, että neuvola tekee helposti lastensuojeluilmoituksen, joka voi johtaa aiheettomaan huostaanottoon.

Vammaisen - tosin jo aikuisen ja omillaan asuvan - lapsen äitinä tämä on yksi niitä harvoja kertoja näiden kymmenen palstavuoteni aikana, kun mulla on palstaa lukiessani noussut kyyneleet silmiin :( Joku siis on valmis lastensuojelunpelon vuoksi uhraamaan oman lapsensa kehityksen? Pakko tunnustaa, että nyt minä olen sanaton :'(

Tässä tulee mieleen useampikin tapaus, missä opettaja ja avustaja ovat sanoneet vanhemmille että lapsi kannattaisi esim. vilkkauden tai jonkin muun takia saada tutkimuksiin. Eli että saisi lausunnon ja oman avustajan kouluun. Mutta tästähän koulun henkilökunta on saanut vain vanhempien vihat päälleen!

Meillä on juuri vuoden täyttänyt tyttö, joka ei ole missään vaiheessa alkanut konttaamaan. Liikkuu pyllyllään eli vetää käsillään tai toisella kädellä itseään eteenpäin. Pääsee tällä tavalla nopeasti eteenpäin, joten luulen, että ei sen takia ole ollut tarvetta opetella uutta liikkumistyyliä. Nyt tyttö oppi ihan vastikään nousemaan tukea vasten, ei vielä kävele tukea vasten. Terkkari sanoi, että ei ole mitenkään jäljessä kehityksestä ja tyttö on muutenkin kaikinpuolin normaali, on vaan tosi rauhallinen tapaus. Myöskään mieheni ei ole kontannut, vaan oppi ryömimisen jälkeen kävelemään.

Yhteistyössä