Mitä mieltä tällaisesta perheestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelevä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelevä!

Vieras
Pitemmän aikaa on mietityttänyt tuttavaperheen elämäntyyli.. En haluaisi mustamaalailla mitään tms mutta kyselisin vaan, että mitä mieltä te olette tällaisesta perheestä?
Eli:
Perhe, jossa isä, äiti, 16v tytär ja 6v poika, + koira ja akvaario. 2 aikuista lasta jotka jo +25 ikäisiä ja toisella omia lapsia.
Perhe ollut aina keskimääräistä hyvätuloisempi. Asuvat 80-luvulla rakennetussa n. 100 neliön ok-talossa, koira on tarhakoirana.
Kummallakin vanhemmista oma auto. Perheen äiti vaihtoi vasta oman autonsa. Hän oli hankkinut vuoden 2009 mallisen citymaasturin, ja tänä vuonna piti saada uusi samanlainen, mutta 2010 malli. Kysyin vähän ihmetellen että miksikäs se vaihdettiin. Syynä oli se, että "halusin uudemman mallin ja vanhan väri ei miellyttänyt". Vanha auto hyvin vaalea beige, ja nyt uusi on vähän tummempi beige, ei juuri värisävyissä eroja.
6-vuotiaallekin on jo ostettu oma auto. Ihan uutena, oli itse halunnut auton kun oli ollut isänsä kanssa autoliikkeessä käymässä.. Isä oli ajatellut, että poika saa auton sitten kun täyttää 18. En itse usko että kelpaa enää silloin ja että 18-v.lahjaksi kannattaa heti se auto hommata.. Kukaan ei siis aja autolla, paitsi isä pojan kanssa satunnaisesti, että jossain pienessä käytössä on.
Pojalla on myös Honda Monkey, lasten akkukäyttöinen mönkijä. Menopeliä riittää.

16-vuotiaalla on skootteri, oma pöytäkone, oma kannettava, ja matkailua varten oma minikannettava. Molemmilla lapsilla on ainakin 40" taulutv:t. Perheen 6-vuotiaalla pojalla on omassa huoneessaan koko talon isoin televisio, ja lapsi katsoo tv:tä ihan hulluja määriä, kun perheessä on joku lastenkanavapaketti. Kukaan ei edes YRITÄ kieltää poikaa katsomasta tv:tä niin suuria määriä. Luonnollisestikin televisioon on liitetty Nintendo Wii ja PS3. Myös talon akvaario on pojan, ja pojan tehtävä on siivoamista lukuunottamatta ruokkia kalat oikein jne.
Nelivuotislahjaksi tuolle pojalle hankittiin Nintendo DS, superkehittävä ja järkevä lahja tuon kokoiselle siis..

Muutenkin perheen lapsilta ei kielletä yhtään mitään ja ovat aivan uskomattoman hemmoteltuja. Perheen tytär joka on meidän tyttären ystävä on kyllä muuten mukava mutta arvostelee ihan päin naamaa sitä etten minä anna lapsilleni kaikkea periksi. Meilläkin kyllä löytyy rahaa ihan mukavasti, mutta jos tyttö pyytää rahaa niin kysyn mihin tarvitsee jne. Asetan kotiintuloajat ja sitä rataa. Tämä tuttavaperheen tyttö on minulle sanonut, että "sä olet tosi nipo mutsi kun et anna mitään periksi, kauheeta köyhäilyä teillä vaikka kuitenkin rahaa löytyy".

Ja tuttavaperheen vanhemmat ylistävät lapsiaan maasta taivaisiin, vaikka nämä eivät tee mitään kotitöitä jne..
Tuosta aiemmin kuvaillusta voisi saada jonkun kuvan, että olen perheelle kateellinen. En ole, vaan mietin, miten ihmeessä nuo vanhemmat voivat olla noin.. typeriä? Lapset kun muuttavat kotoa niin varmasti tulee tytöllekin shokkina, kun opiskeluaikana pitääkin tehdä töitä, siivota itse, ja rahaa ei riitä jokaiseen asiaan.. Meillä ainakin opetetaan järkevää rahankäyttöä eikä hemmotella lapsia piloille. Isompien hankintojen kanssa pidetään huoli, että lapset on niiden eteen jotain tehneetkin ja sitä rataa.

Että siinä esimerkkiperhe..

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä!;22064309:
Lapset kun muuttavat kotoa niin varmasti tulee tytöllekin shokkina, kun opiskeluaikana pitääkin tehdä töitä, siivota itse, ja rahaa ei riitä jokaiseen asiaan.. Meillä ainakin opetetaan järkevää rahankäyttöä eikä hemmotella lapsia piloille. Isompien hankintojen kanssa pidetään huoli, että lapset on niiden eteen jotain tehneetkin ja sitä rataa.

Eiköhän ne vanhemmat huolehdi siitä, että rahaa riittää opiskeluaikanakin...

Lukemastasi jää käsitys, että sinua "harmittaa" eniten se, miten paljon tuttavaperheesi käyttää tienaamiaan rahojaan. Ostelee autoja, telkkareita ja menopelejä. Minusta siinä ei ole mitään väärää. Parempi pistää rahat niihin kuin esim. viinaan ja tupakkaan tai muuhun typerään.

No voihan...
Jonakin päivänä noilla lapsilla on pudotus arkeen... ainakin osalla. Elämä on helppoa kun saa kaiken haluamansa, ongelma on vaan etteivät opi arvostamaan saamaansa ja odottavat kaikkea itselleen, mikään ei riitä. Itse pyrin toimimaan toisin, tosin ihan tuollaiseen en kyllä pystyisikään taloudellisesti, mutta toivon että lapseni oppivat työnteon tärkeyden.

[QUOTE="vieras";22064398]Jos ihan rehellisesti kerrottu, niin tuosta kuvauksesta perhe tunnistaa jo itsensä.[/QUOTE]

Sama tuli mieleen. Varsinainen valopää tämä ap. Mikähän tämänkin aloituksen todellinen tarkoitus on?

[QUOTE="vieras";22064398]Jos ihan rehellisesti kerrottu, niin tuosta kuvauksesta perhe tunnistaa jo itsensä.[/QUOTE]

Niinpä :s

Ja minä en ainakaan jaksa ymmärtää, miks ihmeessä joku jaksaa tuttaviensa elämää kauhistella jossain palstalla tollaisen kilometrin pituisen kirjoituksen kanssa. En edes jaksanut lukea tota kokonaan, mut jotain on myös vialla jos tollasia stooreja tänne vetelee tutuistaan.

On ihan rehellisesti kerrottu. Perhe ei tosin kaksplussaile joten tuskin tuota päätyvät lukemaan.
Sinänsä ei harmita, mutta perhe tuhlaa surutta rahaa luontoa säästämättä jne. Itse en ole niin tarkkaan perehtynyt noihin mutta mm. tytär on meillä tehnyt tuollaisia havaintoja ja kertonut.. Ja onhan nuo asiat itsekin tullut huomattua. Mietin vain että kun tuollakin parilla on jo kaksi aikuista lasta, niin miten (ainakin) noiden kahden nuorimman kohdalla noin mennyt tilanne? Kaksi muuta pärjäävät ihan hyvin ja mitä heidän lapsuuttaan muistelen niin ei tosiaan ollut tuollaisia tavaranpaljouksia ja hemmotteluja ja osattiin pitää kuriakin. Ollaan siis oltu perheen kanssa jo piiitkään ystäviä.
Muuten perhe on mukava eikä minulla ole heistä pahaa sanottavaa. Tietty voisi rahat käyttää viinaan ja muuhun vielä pahempaan, mutta ei minusta tuollainen lasten ylitsevuotava hemmottelupaapontakaan mitään muuta ole kuin myrkkyä. Todellisuus tulee kolahtamaan vielä päälle ja PAHASTI..

Kuten jo sanoin niin olisi meilläkin varaa lapsia lelliä paljonkin enemmän kuin mitä nyt tehdään. Mutta meillä on opetettu että kaikkea ei voi, eikä pidäkään saada ja sen lapset on jo pieninä ymmärtäneet. Ei ole valitelleet että "miks meillä ei ole tota, ku kaikilla muillaki on" ja vastaavaa. Tytärkin tekee itse omasta päätöksestään töitä nyt lukion ohella.
Aina ollaan pidetty huoli että lapset ansaitsee kaikki isommat hankinnat kuten jo aiemmin sanoin, ja lisäksi ovat olleet mukana rahankeruussa/tekemässä kotitöitä jne..

En ole kateellinen mutta kuitenkin... Jos auton meinaa pitää uutena, se on vaihdettava parin vuoden välein, vähintään ja muu tais ollakin ihan vaan pelkkää kateellisuutta johon en kommentoi mitään.

Mistä sinä tiedät, että lapsille ei ole sanottu, että sitten kun muutatte omillenne, ei tipu mitään? Tai vastaavasti he saavat sittenkin kaiken. Se, että on varaa ostaa, ei tarkoita sitä, että lapset luulevat, tai että heille ei ole sanottu, että kaiken aikaa ei voi olla näin. Tai sitten voi.

Eiköhän ne vanhemmat huolehdi siitä, että rahaa riittää opiskeluaikanakin...

Jos siis opekelu edes kiinnostaa... ja tuolla tyylillä voi valmistutua maksamaan lopun ikäänsä myös eläkkeellä ollessa.

Omassa lapsuudenkodissa opetettiin ettei raha kasva puussa, vaikka suht' hyvätuloisia olivatkin.

Näin olen ajatellut tehdä myös oamn lapsen kanssa.

Kai jokainen perhe saa elää tavallaan. Kuulostaa pahasti siltä että ap on näitiä ihmisiä jotka ajattelee että heidän tapansa toimia on ainoa oikea tapa.

Kyseinen perhe saa tuhlata rahansa miten tuhlaa ja hemmotella lapsensa, ja varmasti avustat opiskeluainakin joten mikä tässä on ongelma? Miksi kaikkien pitäis kasvattaa lapsensa samalla tavalla?

[QUOTE="vieras";22064631]Näitä aloituksia saatetaan tehdä kolmannen "piikkiin". Huom.[/QUOTE]

Joo noh taidan kuitenkin kysyä ko. perheeltä tästä ennen kuin lähdetään ketään lynkkaamaan, mut aika törkeetä tällanen...

jaahas.: Ehkä tiedät jos oot Jkl:n alueelta..
tt ei kirj: Tiedän ettei se, että on varaa ostaa, tarkoita sitä että niin olisi.. Mutta nuo lapset ei oikeasti tajua sitä että ei heidän elämä voi niin ruusuista aina olla.

Luulenpa että noiden lasten tie on hyvin taloudellisesti hoidettu myös opiskeluaikana eli mitään shokkeja tuskin tulee jos välit vanhempiin säilyvät hyvänä.
Mitä tulee elämäntapaan niin eihän tuo varsinaisesti poikkea monenkaan lähiötaviksen elämästä muuten kuin että laitteisto on prameampaa. Minulla on vähän rikkaita tuttavia, joten en voi oikein sanoa muuta kuin että tasan ei käy nallekarkit. Jotta meille köyhemmille tulisi kuitenin vähän parempi mieli niin pidetään mielessä että onnea ei voi ostaa rahalla. Mutta ei sitä raha myöskään automaattisesti karkoita.