Eskari-ikäinen yökastelija. Pitääkö vaippaa vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Lapselle sillä olisi iso henkinen merkitys, jos yövaippa otettaisiin pois. Mutta lapsi kastelee ihan jokainen yö, siksi ei lääkitystäkään aloitettu kun lääkäri katsoi, ettei ole mitään järkeä aloittaa tässä tilanteessa, kun kastelu on aivan säännöllisesti joka yö :(

Tuntuu kurjalta pukea lapselle vaippa yöksi, mutta ei kai sekään onnistu että joka yö vaihdetaan kuivat vaatteet ja lakanat? Lapsi ei herää, ennen kuin on koko lammikko alla, ja silloinkin yleensä vasta siinä vaiheessa kun alkaa viluttaa, eli kastumisesta jo aikaa... :/

mä en ymmärrä miks ei apua lääkäristä??

pikkusisko sai sellansen hälyttävän patjan, pariviikkoa ja yökastelut oli ohi, ja todellakin sillä oli joka öistä se!

Kyllä pidetään vaippaa, kunnes monta yötä peräkkäin ollut kuivana. Mä kyllä menisin tässä tilanteessa jo lääkäriin uudelleenkin eli kokeiltaisiin lääkettä. Saattehan Kelan hoitotukea?

[QUOTE="vieras";22085447]jos ei joisi illalla mitään, ja istuisi pytyllä niin pitkän aikaa että se hätä tulee sinne veskiin
kamalaa kuulla että tuollaista on! :o[/QUOTE]

Hui sentään, että ihan järkytyit... No kastelu on melko yleistä ja jotkut lapset (muuten ihan normaalisti kehittyneetkin) vielä alakouluikäisinäkin kastelevat öisin eli älä nyt pienistä järkyty.

[QUOTE="vieras";22085447]jos ei joisi illalla mitään, ja istuisi pytyllä niin pitkän aikaa että se hätä tulee sinne veskiin

Mitäs kamalaa siinä on? Taitaa olla aika yleistäkin ja vielä vanhemmillakin kuin 6v.

Meillä on ekaluokkalainen yökastelija, ja tarvitsee vaipan joka yö, lääkityksistä ei apua. Tuli mieleen voikohan hoitotukea saada takautuvasti?? Mihin pitää ottaa yhteyttä?

Ei juo illalla paljon, vähän joutuu juomaan kun on iltalääkkeet otettava nesteen kanssa. Käy pissalla ennen hammaspesua ja vielä iltasadun jälkeen, ja aina pissaa silloin.
Ei ole hälytinpatjaa, sitä kysyn lääkäriltä seuraavalla käynnillä. Lääkitystä ei aloitettu, kun lääkäri sanoi että tässä tilanteessa kun kypsyyttä ei ole ollenkaan, niin lääkityksessä ei ole mitään järkeä. Päiväkuiva lapsi on ollut jo monta vuotta.
Ei pissaa yöllä, jos herätän ja vien vessaan. Oon huomannut, että ei todellakaan hetkahdakaan yöllä kun pissaa, lorottaa vaan eikä uni häiriydy yhtään.
Kuitenkin jo kuusi vuotta tulee kohta täyteen :(

Eihän se lapsi opikkaan, kun on opetettu tekemään vaippaan!

Ei ole opetettu tekemään vaippaan, mutta kun vaihtoehdot on vaippa tai joka öinen lakanoiden vaihto, niin kerropa mitä tehdä? Lapsi on päiväkuiva ollut jo 1½-vuotiaasta.
Tunnistaa pissahädän, mutta ei herää siihen yöllä ollenkaan. Samassa huoneessa kun olen välillä nukkunut, niin olen huomannut että ei esimerkiksi pyöri ennen pissahätää, eikä liiku edes pissaamisen aikana. Eikä herää siihen ollenkaan, ennen kuin se kastunut lakana/yöpaita/peitto/tyyny alkaa mennä kylmäksi. Lisäksi pissaa yöllä todella isoja määriä, joka on kuulemma ihan tyypillistä yökastelijalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaipallisen äiti;22085456:
Kyllä pidetään vaippaa, kunnes monta yötä peräkkäin ollut kuivana. Mä kyllä menisin tässä tilanteessa jo lääkäriin uudelleenkin eli kokeiltaisiin lääkettä. Saattehan Kelan hoitotukea?

Muista syistä tulee jo Kelan hoitotuki, eli ei olla tän kastelun takia haettu sitä ollenkaan. Lapsi on loppu vuonna syntynyt, eli ei sitä hoitotukea sen perusteella nyt niin kauan olis vielä ehtinyt saadakaan. Laitan sitten seuraavaan hakemukseen maininnan tästäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti-75;22085487:
Meillä on ekaluokkalainen yökastelija, ja tarvitsee vaipan joka yö, lääkityksistä ei apua. Tuli mieleen voikohan hoitotukea saada takautuvasti?? Mihin pitää ottaa yhteyttä?

Lääkäriin otat yhteyttä, kastelupäiväkirjaa tarvis pitää ja lääkärin lausunto Kelaan. Puoli vuotta voi saada takautuvasti.

[QUOTE="äiti";22085559]Ei pissaa. Kokeiltu on. Yö toisensa perään. Ei vaan pissaa. On kokeiltu eri aikojakin, että jos aamuyöstä sujuis paremmin kuin alkuyöstä.[/QUOTE]

täh? Mäkun luulin et oli kyse vahingoista eikä tahallisesta kastelusta josta kertoo se ettei suostu vessaan tarpeilleen. Ei sellaseen mitään tukea saa. Psykkan apua korkeintaan.

Yhteistyössä