Olipahan yö (perheväkivaltaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy silmässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
viime yö oli akuutti tilanne ja itse olen tuossa kohtaan mennyt turvakotiin. Heillekin se lienee nyt paras paikka. kuitenkin oli ihanaa, että otit heidät hädän hetkellä suojaan.

Ihana että on olemassa ap:n kaltaisia ihmisiä.Meillekin on kerran maalla asuessa paukannu naapuri pakoon ja oottelemaan poliisia, muutettiin suht pian pois paikkakunnalta joten en tiedä mitä heille nykyään kuuluu. Sillon tilanne laukesi ja se mies läks putkaan yöksi. Ja kyl auttasin tääläkin naapuria mikäli tulis sellanen tarve. Vaikka sitte yölläkin. Poika ei onneksi kovin helpolla herää.

Puhut ihan totta, mutta mitä se hyödyttää että minä heidän asioistaan murehdin? En kuitenkaan pysty vaikuttamaan naapurini päätöksiin mitenkään, enkä voi ottaa koko maailman murheita hartioilleni. Jos niin käy että naapurista mies lähtee ja nainen lapsineen jää, toki voin tarjota tukeani esim. hoitamalla hänen lastaan. Mutta en suostu ottamaan hänen murheitaan kannettavakseni, omakin elämäntilanteeni on mm. rahatilanteen takia aika raskas.

Omien lasteni hyvinvointiin voin vaikuttaa. Ja minä uskon kyllä että viime yö oli aika pelottava kokemus heille. Senkin takia olisi ihan hyvä ettei naapuri enää tule tänne yöksi, että saan rauhassa jutella lasten kanssa tapahtuneesta.

mutta voit vaan olla onnellinen siitä että lapsesi eivät ole joutuneet näkemään samanlaista väkivaltaa mitä pieni poika on nähnyt. Et voi vaikuttaa heidän hyvinvointiin, mutta enemmän varmaan jokainen toivoo että pieni poika ja äiti selviäisivät tästä. Sinun lapsillesi tuo ei kuitenkaan mullista maailmaa.

Kun olin pieni, muistan, kuinka meidän naapurit (ystäväni ja hänen äitinsä) tulivat jokusen kerran meille keskellä yötä, koska isä riehui humalassa. Äiti otti heidät vastaan, eikä yrittänyt peitellä totuutta minulta. En saanut mitään traumoja; sen sijaan huomasin, kuinka hyvä koti itselläni oli ja tunsin suurta surua ystäväni puolesta. Olin alle kouluikäinen.

No mä olisin varmaan sanonut lapsille ihan suoraan, että naapurin täti pelkää naapurin setää kun setä sekoilee. Ja että sen takia ne tuli yöksi. Lapsi vaistoaa varmaan kumminkin siinä sen jonkin, mikä ei ole kohdallaan ja se voi olla pelottavaa, jos ei ymmärrä, mistä on kyse.

[QUOTE="vieras";22093294]Oletpa empaattinen. Suurin huolesi oli omat pentusi.[/QUOTE]

Omista lapsista kuuluu välittää. Silti, vaikka välittäisi naapurin naisestakin niin paljon, että ottaa sen luokseen keskellä yötä.

hyvä ap! teit tosi hienosti!

mä veikkaan, että suurin osa näistä jotka täällä arvostelee sun huolta omista lapsistasi ei olisi edes avannut ovea.

juttele lastesi kanssa, juuri noin, miten moni tuossa jo vinkkasikin. kannattaa kertoa että heidän kotona isä oli pelottava ja tulivat siksi. ihan varmasti koululaisesi vaistosi, että kyse ei ole pelkästä avaimen kotiinjäämisestä.

kiitos sinulle kun välität lähimmäisestäsi!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22093294]Oletpa empaattinen. Suurin huolesi oli omat pentusi.[/QUOTE]

ap nimenomaan oli empaattinen! sinä et ole. veikkaan, että olisi jäänyt sulta ovi avaamatta, saati että olisit antanut poliisien tulla yöksi kotiisi selvittämään asiaa, majoittanut naapurin ja lapsensa, antanut aamupalaa ja kuljettanut aamulla hoitamaan asiaa. vai?

jokainen äiti on huolissaan omista lapsistaan kun lapset joutuu tilanteeseen, joka on heille outo ja yllättävä. sinäkö et olisi?

Kuule:
Ihana kuulla, että kaltaisiasi ihmisiä löytyy vielä! Jotkut löisivät vaan oven naapurin nokan edestä kiinni, ja ajattelisivat, että selvittäkööt itse asiansa... Juttele asiasta lastesi kanssa ja selitä, että hätätilanteissa olevia ja avuntarvitsijoita pitää auttaa. Kysele heidän ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Ja puhu siltikin, vaikka kaikki vaikuttaisikin olevan ihan okei. :) Jos ihmettelevät poliisin käymistä, niin selität tietysti, että poliisin tehtävä on auttaa tilanteissa, joissa ihmiset eivät pysty vaikkapa sopimaan keskenään.

Voihan se naapuri tulla teille yöksi, mutta käy asioita ensin läpi lastesi kanssa päivällä.

ap nimenomaan oli empaattinen! sinä et ole. veikkaan, että olisi jäänyt sulta ovi avaamatta, saati että olisit antanut poliisien tulla yöksi kotiisi selvittämään asiaa, majoittanut naapurin ja lapsensa, antanut aamupalaa ja kuljettanut aamulla hoitamaan asiaa. vai?

jokainen äiti on huolissaan omista lapsistaan kun lapset joutuu tilanteeseen, joka on heille outo ja yllättävä. sinäkö et olisi?

Kyllä olen auttanut just samalla tavalla naapureitani tekemättä siitä numeroa ja lapseni eivät saaneet siitä traumoja, koska ovat henkisesti terveitä ja asiasta keskusteltiin heidän kanssaan rehellisesti ilman valheita.

[QUOTE="vieras";22093427]Huoh. On kai kirjauduttava, jos haluan välttyä sun kommenteiltasi joka ikiseen täällä sanomaani asiaan.[/QUOTE]

Ei se johdu siitä, kuka olet, vaan siitä, että sulla on vaan sellanen tyyli sanoa asioita, että siihen on vastattava. Olet vissiin joka ketjussa syyttämässä ja vinkumassa.

Teet enemmän hallaa lapsillesi sensuroimalla heiltä reaalimaailman asiat. Selität asian asiallisesti heille, kyllä he ymmärtävät.

Hyssyttely ja vaikeneminen on se kaikista huonoin vaihtoehto.

Yhteistyössä