Miten vaatteet kuuluu pestä? Jos pesulapussa lukee 60 astetta, onko ok pestä 40 asteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Kun joskus muistan kuulleeni huhuja siitä, että jos lapussa lukee 60, pitää vaate pestä nimenomaan 60 asteessa koska...en muista mitä, mutta jotenkin se kangas sitten kärsi tjtn.

Joten miten on?

jostain vaatteista saattaa làhteà vàri jos pesee liian haaleassa vedessà. lisàksi monissa jutuissa (esim pyyheliinat yms) bakteerit ei kuole liian kylmàssà vedessà

Ei kai se kangas noin päin kärsi? Meillä yleensä pyörii 40 asteen pesu. Välillä yritän pestä 60 astetta kestävät omassa koneellisessaan. Toki lakanat ja pyyheliinat aina 60 asteessa, jotta tulee puhdasta.

[QUOTE="Mamma italiana";22094745]jostain vaatteista saattaa làhteà vàri jos pesee liian haaleassa vedessà. lisàksi monissa jutuissa (esim pyyheliinat yms) bakteerit ei kuole liian kylmàssà vedessà[/QUOTE]

Se saattoi juurikin olla tuo värijuttu, minkä olen kuullut. Toki sen ymmärrän, että 60 astetta vaaditaan pöpöille :)

Eikös se liittynyt jotenkin väreihin ja värien irtoamiseen? Jonkin oikein värikkään vaatteen olen muutaman kerran pessyt 60 asteessa, mutta yleensä 40 asteessa.

[QUOTE="vieras";22094750]Ei kai se kangas noin päin kärsi? Meillä yleensä pyörii 40 asteen pesu. Välillä yritän pestä 60 astetta kestävät omassa koneellisessaan. Toki lakanat ja pyyheliinat aina 60 asteessa, jotta tulee puhdasta.[/QUOTE]

No kun mä olen kuullut, että kärsis...mutta tiedä sitä sitten.

Kärsi tai ei, mä pesen aina lasten vaatteet 40 asteessa ja kaikki muut + lasten alusvaatteet ja kestovaipat 60 asteessa.

Mä pesen yleensä 40asteessa lähes kaikki vaatteet, kun ei jaksa erotella, jos on joku yks tai kaks vaatetta, jotka vaatii 40astetta ja loput 60. Mieluummin niin päin. Ei kai siitä niin mitään haittaa oo.

Lakanat ja pyyhkeet yleensä pesen 60 asteessa.

[QUOTE="vieras";22094760]Eikös se liittynyt jotenkin väreihin ja värien irtoamiseen? Jonkin oikein värikkään vaatteen olen muutaman kerran pessyt 60 asteessa, mutta yleensä 40 asteessa.[/QUOTE]

Tarkoitatko että jos sen pesee pari kertaa siinä 60 asteessa, niin sen jälkeen värit eivät enää irtoaisi?

[QUOTE="Mamma italiana";22094782]en muista miten meni, mutta riippuu paljon myòs materiaaleista (onko vàrjàtty pigmenttivàreillà, reaktiivi- vai happutyyppisella yms)[/QUOTE]

No nyt mentiin kyllä ydinfysiikan puolelle :laugh:

:O Eikö se lapun lämpötila ole maksimi mitä vaate kestää? Näin mä ainakin olen aina luullut, ja pesen lähes kaikki pyykit 40 asteessa. Vain 30 asteen kestävät erikseen ja joskus harvoin ennen kestoja pesin 60 asteessa lakanoita ym.

[QUOTE="Huokaus";22094798]Onko ap vähän vajaa? Esittää vain? En nyt puhu vain tästä ketjusta.[/QUOTE]

Mitä häh...en mä tajua ;)

Mun mielestä on vähän vajaata tulla aukomaan naamaansa...jos et sattunut huomaamaan niin sillä pesulämpötilalla näyttää tosiaan olevan merkitystä. Ja "Mamma italiana" selitti siitä muutamalla sanalla.

[QUOTE="alma";22094924]1-2 ensimmäistä pesua on hyvä pestä 60 asteessa, jos pesulappu niin kehottaa, juurikin värien takia, etteivät leviä tai kärsi myöhemminkään.[/QUOTE]

Ok...eiköhän me tällä sitten jatkossa mennä :)

Ne ensimmäiset pesut on parasta noudattaa pesuohjeita.
Itse olen saanut mm. vaatteen värit sotkeutumaan (punainen valui valkean puolelle) pesemällä liian alhaisessa lämpötilassa. Kun pesin ne uudetaan ohjeen mukaisessa 60 asteen pesussa samantien, värjäymät hävisivät onneksi.

Yhteistyössä