Olen taas lievästi sanottuna ärsyyntynyt joidenkin ihmisten röyhkeydestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kalamama

Aktiivinen jäsen
17.02.2006
1 874
1
36
Käveltiin jalkakäytävällä lasten kanssa, takaa tuli täti pyörällä ja rimputteli kelloa. Mies sanoi tätille että "kellon soittamisen sijaan voisit siirtyä ajamaan tielle, missä se on sallittua". Tähän täti että "mutta kun minä en tykkää ajaa tiellä". Kerrottiin sitten että jalkakäytävällä ajaminen on laissa kiellettyä yli 12-vuotiailta. Täti alkoi sitten huutaa mun miehelle että "et taida olla itse sitä vanhempi, älä ala vanhemmilles kuule..!" :O Mun mies on 32, se täti oli ehkä 38... Hirveenä sopottii siinä, vaihtoi sit kadun puolta, toiselle puolelle ajamaan jalkakäytävällä! Eikä valoa, eikä kypärää. Erikoista. Eikö ihmiset oikeasti tuon vertaa osaa liikennesääntöjä?

Joka paikassa on pyörällä ajo kiellettyä jalkakäytävällä! Pyörätiellä se on sallittua, mutta siitä on erikseen liikennemerkki silloin! Sakot saa jos poliisi on paikalla.

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Jalankulkijan on jalkakäytävällä, pyörätiellä ja suojatiellä yleensä kuljettava sen oikeanpuoleisella osalla sekä sivuutettava vastaan tuleva jalankulkija oikealta ja ohitettava edellä kulkeva vasemmalta.

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Oikeasti se tiellä ajaminen on usein vaarallista. Jalankulkijat vois mun mielestä antaa pyöräilijällekin tilaa, niin kuin jalankulkijoillekin. En kyllä itekään aja koskaan tiellä. Vähän huomaavaisuutta toisia kohtaan!

[QUOTE="vieras";22095398]Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Jalankulkijan on jalkakäytävällä, pyörätiellä ja suojatiellä yleensä kuljettava sen oikeanpuoleisella osalla sekä sivuutettava vastaan tuleva jalankulkija oikealta ja ohitettava edellä kulkeva vasemmalta.

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.[/QUOTE]

Kumpaa puolta mennään yhdistetyllä jalankulku/pyörätiellä lastenvaunuilla? Rinnastetaanko se pyörään vai jalankulkijaan?

Täh? Missä on pyörällä ajo kielletty jalkakäytävällä?

Pienemmillä paikkakunnilla yleensä on lähinnä yhdistettyjä pyörä- ja jalkakäytäviä. En muista missä sinä asut, mutta ehkä teilläkin on lähinnä näitä. Niissä on kyllä merkattuna silloin pyöräilijä ja jalankulkija liikennemerkkiin.

Isommilla alueilla on enemmän jalkakäytäviä, jotka nimenomaan on jalankulkijoille, ei pyöräilijöille. Silloin pyöräilijä kulkee yleensä ajoradan reunassa.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22095426:
Pienemmillä paikkakunnilla yleensä on lähinnä yhdistettyjä pyörä- ja jalkakäytäviä. En muista missä sinä asut, mutta ehkä teilläkin on lähinnä näitä. Niissä on kyllä merkattuna silloin pyöräilijä ja jalankulkija liikennemerkkiin.

Isommilla alueilla on enemmän jalkakäytäviä, jotka nimenomaan on jalankulkijoille, ei pyöräilijöille. Silloin pyöräilijä kulkee yleensä ajoradan reunassa.
Täälläkin on niitä yhdistettujä, mutta ei tässä ihan keskusta alueella montaakaan. Siksi pyöräilijän pitäisi osata katsoa niitä liikennemerkkejä..

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22095426:

Enimmäkseen on noita yhdistettyjä, vituttaa vaan se kun noi skoottereillaan huristelevat kovaa vauhtia, ne saisi kyllä siirtyä ajotielle hurjastelemaan.

Enimmäkseen on noita yhdistettyjä, vituttaa vaan se kun noi skoottereillaan huristelevat kovaa vauhtia, ne saisi kyllä siirtyä ajotielle hurjastelemaan.

On täälläkin suurin osa yhdistettyjä, mutta harvassa lukee sallittu mopoille. Ehkä skootteripellet ei tajua että sekin on mopo vaikkei liikennemerkissä erikseen lue sallittu mopoille/skoottereille.. Kamala kulkea lapsen kanssa kun jostain takaa paukkaa yhtäkkiä neljääkymppiä joku aivoton teini ja meinaa jyrätä pienen, parhaassa tapauksessa siinä käy kaikille huonosti. Autokouluun tollaset!!

minä en tiiä mitään muuta kuin, että oli tie mikä tahansa, niin jos sitä pyöränkelloa sattuu kilauttamaan että tehkää tietä kiitos, niin saa hirveät mulkkaukset yleensä.
ihanku se olis avoin haista vitun -toivotus se pyöränkellonsoitto :O

Jaa no must on melko vaarallista pyöräillä Helsingin teillä jossa menee autoja, busseja ja ratikoita ja pitäisi siellä välissä yrittää pyöräillä. Varsinkin kun oon melko säikky, raskaana, ajan melko rauhallisen hiljaan ja kävelytän osan matkaa aina pyöräillä. Kyllä mä olen jalkakäytävillä ajanut, anteeksi, mutta koen sen turvallisemmaksi itselle ja muille ihmisille.

Jaa no must on melko vaarallista pyöräillä Helsingin teillä jossa menee autoja, busseja ja ratikoita ja pitäisi siellä välissä yrittää pyöräillä. Varsinkin kun oon melko säikky, raskaana, ajan melko rauhallisen hiljaan ja kävelytän osan matkaa aina pyöräillä. Kyllä mä olen jalkakäytävillä ajanut, anteeksi, mutta koen sen turvallisemmaksi itselle ja muille ihmisille.

Sä et ehkä kuitenkaan ala haistattelemaan muille jos sulle siitä huomautetaan :)

minä en tiiä mitään muuta kuin, että oli tie mikä tahansa, niin jos sitä pyöränkelloa sattuu kilauttamaan että tehkää tietä kiitos, niin saa hirveät mulkkaukset yleensä.
ihanku se olis avoin haista vitun -toivotus se pyöränkellonsoitto :O

Se on ihan totta. Meilläkin on pelkästään yhdistettyjä teitä tässä lähistöllä, ja jotkut katsovat niin murhaavasti, kun erehtyy soittamaan kelloa että saisi tietä, tai että edellä toikkaroivat lapset/koirat osaisi varoa :/

On täälläkin suurin osa yhdistettyjä, mutta harvassa lukee sallittu mopoille. Ehkä skootteripellet ei tajua että sekin on mopo vaikkei liikennemerkissä erikseen lue sallittu mopoille/skoottereille.. Kamala kulkea lapsen kanssa kun jostain takaa paukkaa yhtäkkiä neljääkymppiä joku aivoton teini ja meinaa jyrätä pienen, parhaassa tapauksessa siinä käy kaikille huonosti. Autokouluun tollaset!!

Joo, näin. Jos ei lue erikseen sallittu mopoille, niin ajotielle... Tuota täällä ei ihme kyllä ole, mopolijat ajaa siellä missä kuuluukin.

Mutta välillä kunnon sokkelointia silti, kun jalankulkijat kulkevat kumpaankin suuntaan kummassakin reunassa ja yleensä keskellä tietäkin, plus muut pyöräilijät, perheet joissa palloillee monta lasta vierekkäin, koiranulkoiluttajat jotka ulkoiluttaa pitkällä hihnalla sellaisia koiria jotka lähtee juoksemaan pyörää kohti, teinit jotka kulkevat vieretysten ja yleensä vielä ihan keskellä, rollattoorimummot, reunuksen koiranpaskat ja kelirikot. Kunnon taitorata :D

Yhteistyössä