Välillä on ihan pakko ihmetellä ihmisten uusavuttomuutta(?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on omakohtainen kokemus tänne kirjoittmisesta tollasessa ls-jutussa tuttava perheessä: Eli niillä meni tosi huonosti ja sitte kerran kirjotin tänne, et pitäis tosta johonki ilmottaa. Vaikka olin kyllä tienny mitä niillä tapahtuu niin iteki jotenki sen hoksas kun näki sen tänne kirjotettuna että hirveetä ja että ne tarvii apua.
Että sori vaan kaikki jotka vetää aiheesta kuin aiheesta herneen nenään, en oo uusavuton ja palstasta on ollu kovasti apua usein.

Uusavuttomuutta tai ei, mutta joskus tarvitsee omalle näkemykselleen hyväksyntää tai torjuntaa: ovatko muutkin sitä mieltä, että tästä tilanteesta pitäisi ilmoittaa, vai liioittelenko tilanteen vakavuutta.

mä en tajua sanaa uusavuttomuus. Ihmisten pitää tietää ja osata ja muistaa miljoona kertaa enemmän kuin vaikka 100 vuotat sitten, eivätkä geenit ole kuitenkaan sen kummemmat.

Sitten me ihailemme vanhuksia, vaikka oikeasti nykynuoriso on sellaisen maailman edessä, että vanhukset ovat loikoilleet perseellään koko elämänsä verrattuna siihe. Koko pallo tuhottu, ja luonnonvarat käytetty.

Mielenkiintoinen näkökulma, voihan sen varmasti noinkin ajatella. Mä itse miellän uusavuttomuuden sellaiseksi avuttomuudeksi ettei oikeasti osata enää omilla aivoilla ajatella ihan yksinkertaisia asioita (sidottuna ajankuvaan tietenkin) kuten esim. moneen kertaan toistettu esimerkki perunamuusi, tai se mihin soitetaan jos nähdään pahoinpitely.

[QUOTE="kuula";22112342]Ovat muuten todella käteviä vaelluksella, valmiiksi viipaloidun reissarin kanssa![/QUOTE]

Kamalan hintaisia vaan. Ne savujuusto viipaleet on ihan älyhyviä, onkohan Kippari muistaakseni merkki. Nammm.. Jos sitä sais palana ostaisin kyllä mutta taitaa siivut olla ainoa vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";22112518]Mulla on omakohtainen kokemus tänne kirjoittmisesta tollasessa ls-jutussa tuttava perheessä: Eli niillä meni tosi huonosti ja sitte kerran kirjotin tänne, et pitäis tosta johonki ilmottaa. Vaikka olin kyllä tienny mitä niillä tapahtuu niin iteki jotenki sen hoksas kun näki sen tänne kirjotettuna että hirveetä ja että ne tarvii apua.
Että sori vaan kaikki jotka vetää aiheesta kuin aiheesta herneen nenään, en oo uusavuton ja palstasta on ollu kovasti apua usein.[/QUOTE]

Hyvä että se antoi boostin ilmoittaa asiasta. Tiedätkö saivatko apua?

[QUOTE="vieras";22112451]Ääh, alun parin viestin jälkeen:

Kyllä kai nämä kyselijät oikeasti tietää mihin numeroon voi soittaa, mutta olisko enemmän moraalisen tuen hakua. Että haetaan rohkeutta ilmoittaa kaveri, naapuri, tuttu. Ja ehkä joskus mietityttää sekin, onko raja ylitetty -ei se sama kaikilla ole. Mietitäänpä vaikka sitä taannoista juttua kun vanhemmat menee taloyhtiön saunaan itkuhälärin kanssa kun pienet lapset nukkuu: osan mielestä ok, osan taas ei ollenkaan oikein.

Ja valmiit murekkeet ja pottumuusit... ei kai nyt tartte olla kyse siitä etteikö osaisi, mutta jos ei vaan kerta kaikkiaan viitsi kuluttaa yhtään enempää aikaa keittiössä, jos vaikka inhoaa pottujen kuorimista? Ihan hölmöä kuvitella näiden einesten käyttäjien olevan itteä tyhmempiä ja kyvyttömämpiä ruuanlaittoon. Uusavuttomuuden taivastelun sijaan kysyiinkin, että onko se oma sädekehä nyt kiiltävämpi kun ihan "osaa" keittää potut itse ja upottaa kädet mureketaikinaan? :D[/QUOTE]

Keskusteltu, kommentoitu, suosittelen lukemaan ketjun :)

Ja mua taas ärssyttää ihmisten silmälappu-meininki, kun asioita mietitään vain omalta kantilta.
Kuulkaapa, jos on esim toispuoleisesti halvaantunut, niin ottaa kiitollisena vastaan valmismuusit, ja muut arkea helpottavat eineskeksinnöt. Kokeilkaapa huvikseen kuinka onnistuu elämä yksikätisenä.
Vois olla, ettl ois aika "uusavuton"olo!!

Mutta..en jaksa uskoa että valmismuusit yms on keksitty sen pienen erikoisryhmän vuoksi kuin vaikkapa toispuolihalvaantuneet.

Mutta..en jaksa uskoa että valmismuusit yms on keksitty sen pienen erikoisryhmän vuoksi kuin vaikkapa toispuolihalvaantuneet.
Tuskin onkaan. Mutta esim. superkiireisten perheenäitien iloksi ehkä? Meilläkin on päiviä, jolloin olen kotona klo 16:15 ja kello 17:25 pitää jo olla pojan harrastuksessa (minne on matkaa jonkin verran). Silloin ei todellakaan keitetä pottuja ja survota niitä, vaan silloin otetaan jotain valmista tai melkein valmista sapuskaa ellei ole eilispäivän ruokaa enää jäljellä.

Joku ei vaan tykkää kuoria perunoita, mutta haluaa ehkä silti joskus muussia syödä. Silloin pakastemuussi on ihan hyvä vaihtoehto.

Valmiiksi viipaloitu leipä ja valmiiksi viipaloidut juustot on näppäriä, kun lapsi tekee itselleen välipalaa. Ei tarvitse pelailla veisten ja juustohöylien kanssa.

Ihan yleinen kommentti viimeisimmille ruokaihmettelijöille: Otattekohan te nyt vähän liian vakavasti huumorilla kirjoitetut kommentit ;)

Eihän se nyt siitä ole kiinni että pitäisi itse kasvattaa se lehmä ja tehdä alusta saakka pihvi tai perunat omasta pellosta, kasvattaa vilja leipään jne. vaan että jos oikeasti ei osaa tehdä perunamuusia tai jos ei ole edes pienintä hajua miten aineksista yhdistelemällä saa leipää niin onhan se vähän hassua, pimennossa elänyt jossain määrin ;) Älkää aina lukeko kaikkea niin pipo kireällä :)

Ai että Chalan ketju -> Chala määrää :kieh:

Kyllä tuolla alkupäässä ihan selväti yhdistettiin uusavuttomuus ja kaupan puoli- tai täysvalmisteet. Ihmeteltiin, että "haloo, jos ei osaa itse muussata perunoita tai pilkkoa tomaattia, niin..."

Nyt sitten Chala tulee ivaamaan muita lukutaidottomuudesta tai tiukkapipoisuudesta, ja kertoo, että nuo kauhistelut ja päivittelyt tulee ymmärtää huumoriksi. Hah, kylläpä on hauskaa!

Tuosta pipon kireydestä: tässä muutaman viikon olen sairausloman vuoksi palstaa vähän tiiviimmin seuraillut, ja tulipa vaan mieleeni, että voisi se Chalakin vaihtaa piponsa vähän löysempään malliin... :D

Ja mua taas ärssyttää ihmisten silmälappu-meininki, kun asioita mietitään vain omalta kantilta.
Kuulkaapa, jos on esim toispuoleisesti halvaantunut, niin ottaa kiitollisena vastaan valmismuusit, ja muut arkea helpottavat eineskeksinnöt. Kokeilkaapa huvikseen kuinka onnistuu elämä yksikätisenä.
Vois olla, ettl ois aika "uusavuton"olo!!

Onhan ne jotkut vähän hassun kuuloisia tuotteita, MUTTA kun on näitä jotka oikeasti niitä tarvitsevat esim. pahasti reumasairaat (jolta ei salaatin pilkkominen, muusin teko tms. niin näppärästi onnistu).

Jos joku onkin uusavuton, niin mitä sitten?
Jos joku ei osaa tehdä itse muussia tai mureketta, ei tykkää pilkkoa itse sipulia vaan ostaa sen valmiiksi paloiteltuna, niin sou wat? Ehkä sama tyyppi korjaa auton kuin auton, rakentaa talon, leipoo hienoja kakkuja, mutta ei vaan ole kiinnostunut ruuanlaitosta - silloinko on uusavuton? :D

Jos joku ei osaa tehdä itse muussia tai mureketta, ei tykkää pilkkoa itse sipulia vaan ostaa sen valmiiksi paloiteltuna, niin sou wat? Ehkä sama tyyppi korjaa auton kuin auton, rakentaa talon, leipoo hienoja kakkuja, mutta ei vaan ole kiinnostunut ruuanlaitosta - silloinko on uusavuton? :D

Varo vaan Anatolia, kohta Chala sivaltaa piiskallaan sinullekin tuon kaikkien argumenttien äidin: "ota vähän rennommin, niin helpottaa sullakin toi paha olo"

Sitten sitä vasta voikin itsensä epäonnistuneeksi pikku nyhveröksi tuntea, kun on tuo mahtityrmäys tullut...

Chala on mun idolini! :heart:

Haa, minustakin tuli uusavuton! Enpä ollut hoksannutkaan, mutta kun mainistit tuon sipulin..! Toki osaan mureekkeen, muussit, kakut tehdä, MUTTA KUN mulla on tuota pakastesipulia niin siinähän se maine meni :D Uskokaa tai älkää mutta osaan sen sipulinkin pilkkoa (ja joskus olen sadisti ja pilkonkin) mutta useimmiten en, koska silmät vuotaa vettä ja kirvelee niin etten näe leikkaanko sormeeni vai sipuliin. Ja siksi olen päättänyt olla kiusaamatta itseäni ja käytän useimmiten tuota pakastesipulia :)

Eiköhän useimmilla ihmisillä ole omat osaamisen alansa ja samoin osa-alueita joissa omissa tai toisten silmissä on uusavuton, onhan se jollekin arkipäivää rakennella mitä tahansa mutta en mä ainakaan osais :)

Jos kaikki on todellakin pakko ymmärtää väärin vaikka väkisin ja mitään, siis yhtään mitään ei saa kommentoida kuin kuolemanvakavasti niin antaa olla, ei tosiaan tule kuin paha mieli kaikille, mikä ei ollut ketjun tarkoitus tietenkään.

Ehkä tämä on viimein pienoisen palstatauon paikka niin saatte inhoajat olla hetken rauhassa, muita karvojen pystyyn nostattajia kun täällä ei varmastikaan ole :saint: Kiitokset niille keskustelijoille jotka tosiaan lukivat viestit :)

Meillä syötiin pakastevalmismuusia silloin kun ei ollut 2 kuukauteen keittiötä. Pelkka mikro oli käytössä, joten nuo valmisruoat sun muut oli kovassa käytössä ja käteviä.

Yhtä juttua en käsitä. Miksi ihmiset ostavat valmispuuroja/vellejä? Ja lapselle?
Olen kerran maistanut pienten kauppavelliä ja se oli pahaa.
Mikään ei ole helpompaa kuin puuron keittäminen!
Ja kaiken lisäksi tulee kalliimmaks ostaa kaupasta.. nuo valmisjutut.

Yhteistyössä