Onko usemman lapsen äidillä oikeutta "valittaa" väsymystä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti omasta tahdostaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti omasta tahdostaan

Vieras
Mulla on nyt 3 ihanaa muksua ja neljäs tulossa. Ikäeroa ensimmäisen ja viimeisen välille tulee reilu 5,5v. Ja kaikki lapset ollaan "hankittu" enemmän tai vähemmän suunnitellusti, eli toivottuja ja rakkaita kaikki, jopa mahan asukasta odotetaan yhtä suurella innolla kuin ensimmäistä aikanaan.

Mut mä olen väsynyt ja kyllästynyt. Kyseessä ei ole mikään pysyvä tila tai mikään mikä ei korjaantuisi hetken hengähdystauolla. Mutta siihen mulle ei tunnu olevan oikeutta koska olen itse aiheuttanut väsymykseni. Erityisesti mun äiti on lähes täysin katkaissut lastenhoitoavun (joka ollut tosi olematonta muutenkin, ei koskaan ole pyydetty kuin äärimmäisessä hädässä). Ihmiset selvästi sen sanoo tai sitten vihjaa, että mitäs olet itsesi tuohon tilanteeseen laittanut. Vaikka kai nyt kuka tahansa saa väsyä arkeensa, jopa yksin kissansa kanssa asuva??? Miksi mulla ei ole oikeutta valittaa, koska olen itse lapseni halunnut??

Nyt ollaan siinä pisteessä, että vaikka pyytäisin hoitoapua siksi aikaa että miekin pääsisi esim ultraan mukaan, niin vastaus on ei, koita nyt järjestää itse. Siskollani on yksi 2v lapsi, häntä säälitään kun mies on töissä ja hän yksin lapsen kanssa (mun mies tekeekin "vain" 50h viikkoa tällä hetkellä)... sisko saa apua jos haluaa viettää viini-illan tai lähteä festareille, silloin sen lapsi on mun vanhemmilla yhtämittaa 2-4 päivää. Kai se sitten on vaan helpompaa kuin hoitaa kolmea esim 4h...

Sitäkään ei hyväksytä, että lähtisin esim risteilylle yksin, miehen hoitaessa lapsia. Jos sanon että tuleepas hengähdys tarpeeseen niin saan paasauksen siitä, kuinka tuollaista se nyt lasten kanssa on ja olis pitänyt miettiä etukäteen jaksaako. Joten en mene minnekään, ettei VAAN näytä kenenkään silmissä, etten ansaitse lapsiani...

Mun neuvo sulle on, että välitä vähemmän siitä mitä ihmiset sanoo. Totta kai sulla on oikeus valittaa kun on vaikeeta, kaikilla on. Jos ei puhu, tulee hulluksi.

Painele sinne laivalle yksin ja hanki tarkoituksen mukaisesti lastenhoito apua muualta.

Ei ole, arki menee jo rutiinilla ja mikä on helpompaa kuin olla kotona kelistä/säästä riippumatta ja nukkua silloin kun muutkin nukkuu ja syödä milloin haluaa, elämä on kuin herran kukkarossa.

Mun nähdäkseni useamman lapsen äidillä on suurempi syy olla väsynyt kuin yhden tai kahden lapsen äidillä.

No munkin mielestä on selvää, että useamman äidillä on rankempaa kuin yhden (jos tilanteet suht samat muuten, ainahan on erilaisia elämäntilanteita muuttamassa kaavaa). Mutta mitä enää voi sanoa, jos ihmiset ovat sitä mieltä että "koska halusit lisää lapsia, koita sitten selvitä" :(

Kuin omalta näppikseltä!!! Paitsi, että mies antaa vapaaviikonlopun, pidennetyn kerta pari vuodessa, että saan ystävien kanssa rentoutua. Mutta oletko koskaan kuullut tai ajatellut, että olet liian hyvä? Liian tehokas? Liian oikeassa? Kertakaikkiaan liian hyvä kokonaisuudessaan äidiksi ja sulle sopii monta lasta ja olet hyvä heidän+ kodin kanssa? Mulle sanottiin nuo kaikki suoraan, kun kysyin suoraan miksi en saa apua.
Kunnalta saa apua, nimittäin hoitoapua rahalla. Hyödynnä sitä!

hölmöintä on, että sä kärvistelet kotona, ettei muut saa sanottua siitä. mua ei ainakaa kiinnosta, mitä toiset ajattelee. meillä on nelljä lasta, vanhin 4,5v. Mä nautin lasten kanssa olosta enkä kadu et nämä tuli näin nopeella aikataululla. Silti tää on myös rankkaa aikaa ja mä tarvin hengähdystaukoja. Just olin yksin risteilyllä ja jätin jopa tuon puolivuotiaan kotiin isänsä kanssa.

Muutenkin tuntemattomat ihmiset kyselee kaupassa tai ulkona ollessa, onko nää kaikki sun omia ja muuta typerää. Toiset tarkkailee jokaista "virhettä" minkä teen ja kaikki ne johtuu siitä että on näin monta pientä. Saman "virheen" voi tehdä se yhden lapsen äiti, mutta se on ihan eri juttu.

Mä oon jo aikaa sitten lakannu välittämästä muiden mielipiteistä ja niin kannattas sunkin. Älä ny kotiis jää! Mä olen paljon "parempi" äiti kun pääsen välillä omiin menoihin ja turhaa sä siitä huonoa omaatuntoa tunnet! Toiset yhden lapsen äiditkin kaipaa enemmän vapautta mitä toiset. Keskityt nyt vaan siihen omaan elämään ja mikä teille on parasta :D

Ei ole, arki menee jo rutiinilla ja mikä on helpompaa kuin olla kotona kelistä/säästä riippumatta ja nukkua silloin kun muutkin nukkuu ja syödä milloin haluaa, elämä on kuin herran kukkarossa.

Meillä lapset on päiväkodissa ja minä teen vuorotyötä hoitoalalla (tai no nyt olen saikulla ennankoivien suppareiden takia). Edellisen kerran yhden yön tauko helmikuussa, nyt takana lasten infektiokierre reilu 2kk. Ja toisaalta minä en syö milloin halua, syön silloin kun olen ensin tehnyt ne ruuat ;)

Tietenkin on oikeus...ihan kaikilla on.

Mutta jos 3 kanssa tekee tiukkaa, väsyttää ja on tylsistynyt niin miksi ihmeessä sitten tehdään vielä se neljäs? Meinaan että ei se ainakaan tilannetta helpota :D

No mutta miks ihmeessä piti laittaa uus vauva alulle, jos kerran olet lopen uupunut jo valmiiksi?

Juuri tämä on se asenne. Minusta se on ihan oikeutettua, jos mun uupumus on sellaista joka häviää sillä että 2 kertaa vuodessa vietän yhden päivän/yön pienen matkan päässä perheestä. Lapset on kuitenkin mun elämäni valona loppu elämäni, minusta 48h breikkiä on pieni hinta siitä.

Mutta koska maailma on sitä mieltä, että työssäkäyvä monen lapsen äiti ei saa valittaa, niin silloin kiellän tuntevani uupumusta ja esitän että mikään ei tymmi. Toisin kuin esim ystäväni joka on lopen uupunut 1,5v lapsensa kanssa, että pitää siitä suunnatonta meteliä. Ja kaikki säälii.

On toki oikeus todeta että on väsynyt (voihan sitä univelkaa tms olla kellä tahansa) mutta aika hölmöä on valitella vaikkapa ettei ole lastenhoitoapua, kun on kuitenkin itse lapsensa tehnyt ja mielestäni ne omat lapset tulee kyetäkin hoitamaan, eikä yrittää sysätä sukulaisten jalkoihin, palkata vaikka lastenhoitaja tarvittaessa, nimim. kolmen yh.

:hug:
Jaksamista!
Meillä myös nyt 4 lasta 5,5vuoden sisään. Missään nimessä en sanoisi että tämä on helppoa, mutta en uskalla "valittaakaan".
Tosin se poikkeus meillä on että lastenhoitoa apua on saatavilla. Mun vanhemmat välillä pyytävät lapsia mummilaan ja ottavatkin mielellään kaikki mahdolliset eli 3 vanhinta. Suunnittelevat jo kovasti ensikesän lomaansa minne lähtevät lasten kanssa (kaikki neljä).

Olisko teidän kaupungilla lasten kodinhoitajapalvelua? Meillä on nimenomaan erikseen lapsiperheille tarkoitettu kodinhoitaja -palvelu.
Maksut menee tulojen mukaan ja koko päivä (8tuntia) maksaa 45euroa. Se on juurikin tarkoitettu lepoon, asioillla käymiseen etc. Ja myös siten että palvelua voi käyttää vaikka molemmat vanhemmat olisi töissä esim tilanteessa että lapsi sairastuu esim vesirokkoon joka ei välttämättä sillä 3+3pv sairastamisella ole ohi.
Tätä on meillä käytetty myöskin. Ei tarvi tosiaan mennä itse lääkäriin ja ottaa laumaa lapsia mukaan.

Mun nähdäkseni useamman lapsen äidillä on suurempi syy olla väsynyt kuin yhden tai kahden lapsen äidillä.

Mä en allekirjoita tätä. Koska kun muistelen sitä aikaa kun lapsia oli vain se yksi tai kaksi niin ei mulla ollut sen enempää omaa-aikaa kuin nytkään. Helpompaa .. ehkä..

Jokainen kokee sen oman arkensa semmoisena kuin se silloin on. En voi sanoa ettei yhden lapsen äidillä mitenkään voi olla rankaa vaan sen vuoksi koska lapsia on yksi.
Saattaahan tuo lapsukainen olla hyvinkin haasteellinen tapaus.

Mua myöskin pistää vihaksi se että arvostellaan toisen elämää ja lapsiperheen rankkuutta jos siitä vähäänkään sattuu valittamaan.
"Mitäs teit niiin monta" -lausein. Sen perusteella lähes kaikille voisi sanoa että olisit jättänyt lapset tekemättä niin ei tarttis valittaa nyt.

Tiedän myös sen ettei kaikki voi saada lapsia vaikka kuinka haluaisi ja varsinkin lapsettomia tuntuu nämä valittamiset kaivelevan erityisen paljon.
Niin, kyllä minkäkin olin katkera jopa niille joille tuli keskenmeno, kun esikoita yritettiin, hehän sentään olivat tulleet raskaaksi, minä en.

Ymmärrystä, ymmärrystä kaikin puolin.

On toki oikeus todeta että on väsynyt (voihan sitä univelkaa tms olla kellä tahansa) mutta aika hölmöä on valitella vaikkapa ettei ole lastenhoitoapua, kun on kuitenkin itse lapsensa tehnyt ja mielestäni ne omat lapset tulee kyetäkin hoitamaan, eikä yrittää sysätä sukulaisten jalkoihin, palkata vaikka lastenhoitaja tarvittaessa, nimim. kolmen yh.

Minusta se, että kysyy hoitoapua noin parin kk välein esim 2 tunniksi, ei ole sysäämistä. Enkä kyllä odota edes sitä saavani, kysympähän siksi että lapset kaipaavat isovanhempiaan. Tuntuu kurjalta, että ennen läheiset isovanhemmat ovat yks kaks lopettaneet yhteydenpidon, eivät ehdi kahville tai muutenkaan käymään. Muuten hoidetaan itse, ei pyydetä edes sitä maksullista apua eli ei koskaan tehdä mitään sellaista mihin lapset eivät voi tulla mukaan. Tai sitten tehdään se (esim vanhempainilta) yksin. Koskaan en ole olettanut kenenkään muun kuin meidän hoitavan omia lapsiamme.

Meidät hoiti mummo, kun mun vanhemmat kävi esim viikon reissuja silloin tällöin...

Toki on oikeus valittaa väsymystä, mutta ei ole mitään oikeutta kuvitella että muut jaksavat kuunnella jos väsymyksestä valittaminen on jatkuvaa.

En ole ihan varma sanoinko sen jotenkin huonosti, mutta pointti koko kirjoituksessa tänne oli se että en valita sitä. Mainitsen joskus, enemmänkin huumorilla (sen saan anteeksi, huumoria ihmiset kestää) mutta en valita. Juurikaan siksi mitä nyt olen täällä kirjoitellut. Tänne ajattelin purkaa tuntojani, ja sitten taas jatkaa arkea valittamatta ja lapsiani rakastaen.

Jaa, no jos useamman lapsen äidillä ei ole oikeus valittaa ja olla väsynyt koska on kotona ja itse hankkinut tilansa. Ei varmaan burn outistakaan ole oikeus valittaa ja olla väsynyt kun on itse sinne töihin mennyt ja liikaa niitä töitä tehnyt.

Yhteistyössä