Ajatuksiani vvv:sta, sormin syömisestä jne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen neljääkymppiä lähestyvä viiden lapsen äiti. Nuorin 3kk. Ihmettelen tätä vauvojen vessahätäviestintää. Miksi vauva ei saisi pissata vaippoihin, kestoihin tai kertiksiin? Miksi pitäisi niin nopeasti päästä vaipoista eroon? Miksi pitäisi olla "iso" ja kuivaksi oppinut jo varhain? Ymmärrän jäteongelman, mutta kestot on olemassa. Kaikki oppivat kyllä aikanaan kuivaksi.

Sitten toinen ihmettelynaiheeni. Sormin syöminen. Vauvalle siis keitetään kasviksia ja annetaan syödä itse jopa jo neljän kuukauden ikäisenä. Siksikö, että oppii varhaisemmassa vaiheessa syömään itse? Oppii nopeammin syömään yhtä karkeaa ruokaa kuin muu perhe. Miksi vauvalle ei voisi syöttää soseita ja antaa hiljalleen tottua karkeampiin ruokiin? Yksivuotiaskin on minulle vielä vauva ja häntäkin voisin vielä syöttää ja tarjota sosemaisempia ruokia jos ei vielä pureskele kunnolla.

Sitten nämä rintareput ym. Onhan niissä kiva lapsen köllötellä, mutta sylissäkin voi pitää ja tehdä niitä kotitöitä vauvan nukkuessa ja kun mies on kotona. No onhan se varmaan kätevä kaupungilla ja linja-autoissa jne. Liian usein vaan kuulen jonkun sanovan, että saan kädet vapaiksi niin voin tehdäkin jotain vaikka vauva onkin tavallaan sylissä.

Ekalla lapsella oli kaikenlaisia härveleitä, kun niitä muka tarvitaan. Nyt ei ole kuin turvakaukalo, sänky (tosin turhaan) ja vaunut. Pidämme paljon lapsiamme sylissä ja kai me sitten passaamme heitä.

Vessahätäviestintä on mulle aika evvk.
Samoin sormiruokailu siinä määrin että kyllä olen syöttänyt ja on ollut sosetta. Mutta jos lapsi on halunnut niin on saanut syödä käsineen leipää, porkkanaa jne.

Tuosta kantamisesta sen verran (meillä oli kantoliina) että oma lapsi oli ihan totaalisen sylivaava ja kyllä kannoin liinassa kun tein kotitöitä. Silloin kun vauva nukkui, nukuin tai lepäsin minäkin ja mies kun oli kotona, niin eipä sitä paljon siivoamiset kiinnostanut. Ja esimerkiksi marjanpoiminnat sun muut sellaiset oli helpompia niin, että vauva oli liinassa ja nukkui, kuin niin, että vauva olisi vaunuissa ollut ja vähän väliä siellä tympääntynyt.

Kannattaa lukea kirja Omin sormin suuhun niin sieltä saat hyviä ja mielenkiintoisia perusteluita sormiruokailulle :) Itsekin olen neljän lapsen äiti ja tämän nuorimmaisen kohdalla kiinnostuin sormiruokailusta joskaan EN noudata sitä siten miten kirjassa suositellaan, vaan meillä syödään sekä soseita, että "sormiruokaa". Tosiasia on se, että vauva selvästi nauttii enemmän, kun saa syödä itse.

Pakko nyt mennä nukuttamaan tämä neiti mutta tuun kyllä vielä takas seuraamaan tätä ketjua :)

Noh. Meillä ei mitenkään aikaisin siirrytty vaipoista potalle, mutta ymmärrän kyllä miksi niin halutaan. Onhan se nyt lapsellekkin huomattavasti mukavampaa pissata, saati nyt kakata sinne pottaan. Ole siinä nyt sitten märällä vaipalla. Vaikka nyky vaipat hyvin pinta kuivia ovatkin niin silti. Märkä on märkä on märkä.

Sormiruokailu.. Noh jos lapsi on kerran kiinnostunut syömisestä ja osaa käsitellä saamaansa ruokaa niin mitäs pahaa siinä on? Soseilla sitä tietysti pää-asiallinen ravinnon saanti hoidetaan, mutta en nyt näe keitetyssä porkkanassakaan mitään vikaa. Jokainen tyylillään.

Ja rintareput ja muut hilavitkuttimet nyt vaan helpottaa sitä arkea. Itse olin vauva ajan pojan kanssa kaksin, eikä elämästä olisi tullut mitään jos muksua olisi kokoajan pitänyt sylitellä. Poika viihtyi lattialla, sängyssä, sitterissä ja rintarepussa. Ja minä hoidin kotia, kävin lenkillä, tapasin ystäviäni ja elin ihanaa ja helppoa vauva arkea. Hellyyttä ja rakkautta voi osoittaa muutenkin kuin kokoajan sylittelemällä.

Eiköhän se mene kaikissa asioissa niin että jokainen tyylillään. En näe mitään eroa siinä kestovaippaileeko vai käyttääkö kaupan vaippoja, ihan omasta energiastahan se on kiinni. Jos kestovaippailu tehdään omasta halusta niin antaa palaa, mutta velvollisuuden tunnosta en siihen ryhtyisi. Maailmassa on isompiakin ongelmia kuin vaipat.

Toiset käyttää kaupan soseita ja toiset tekee itse. Edelleen, ihan miten sen energiansa tahtoo käyttää.

Kaikissa asioissa järki ja oman jaksamisen huomioon ottaminen käyttöön. Se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi naapurin Pirkko-Liisalle.

En mä kyl enää vuoden ikäistä ruokkisi pelkällä soseella - nuo meidän ipanat ovat syöneet siinä vaiheessa samaa safkaa kuin me muutkin. Mä kannatan lapsen omatomisuutta - sen takia heti istumaan oppinut voi napostella pöydän ääressä itse. Miksi pitää syöttää lapsi jos hänellä on kyky syödä itsekin? Varsinkin 1-v kyllä kykenee jo itse syömään.

kantoliina oli mahtava keksintö - pystyi menemään ulkona vaikka miten hankaliin maastoihin ja vauva kulki kätsysti mukana =) Kotona en liinaa juuri käyttänyt, ei sen kanssa mitään kotitöitä voinut tehdä kun mä olen niin lyhytkin etteivät kädet ulottuneet minnekään vauvan takaa. Ulkoillessa liina oli todella paljon käytössä.

Provohan tää on mutta vastataan nyt.

vessahätäviestinnässä lienee perusajatus se että lapselle annetaan mahdollisuus tehdä tarpeensa muualle kuin housuihin. Ethän sinäkään mielelläsi pissaa housuun? Pienestäkin vauvasta on varmasti mukava tehdä tarpeensa johonkin siihen osoitettuun paikkaan sen sijaan että laskisi alleen ja sitten odottelisi että joku huomaa housujen kastuneen. Jos tähän ei anneta mahdollisuutta, vauva alistuu siihen että on pissattava housuun ja pian menettää kyvyn ilmaista hätäänsä kun ei kukaan siitä välitä...

sormiruokailun suhteen, suosittelen myös tuota Omin sormin suuhun- kirjaa. Perusajatuksena se, että lapsi itse syödessään saa syödä juuri sen verran mitä haluaa ja tarvitsee, itse syödessään lapsi säätelee itse sitä kylläisyyden tunnetta jne. Sosemeiningillä tahtoo olla sitä "syödään nyt tämä purkki, ota nyt pari lusikallista vielä, ei olisi kuin ihan vähän vaan jäljellä enää" tuputtamista, vaikka lapsi olisi jo ihan täynnä. Mutta kun ruokaa vaan työnnetään suuhun niin kohta lapsi alistuu tähän ja syö sen verran mitä käsketään, eikä sen verran mitä haluaa tai tarvitsee. Tämä torpedoi lapsen omat tuntemukset nälästä ja kylläisyydestä ja voi helposti johtaa paino-ongelmiin myöhemmin.

Kantoliinat ja -reput on käteviä. Teidän lapsenne ehkä nukkuu pitkät päiväunet ja sinun selkäsi ehkä kestää sylissä kantamisen ja kotitöiden tekemisen samalla. Olet myös onnekas kun miehesi on kotona paljon. Mutta joidenkin miehet on töissä aamusta pitkälle iltapäivään, vauva ei nuku kuin ehkä vaunulenkillä, kotona nukkuu 10min pätkiä. Joskus voisi olla kiva levähtää kun vauvakin nukkuu eikä aina tehdä niitä kotitöitä. Tai olla miehen ja vauvan kanssa illalla eikä aina tehdä niitä kotitöitä. Ja jos vauva on tyytymätön muualla kuin sylissä, miksi häntä ei kantaisi esim. kantoliinassa, lähellä itseään ja turvallisesti ja samalla saada ne molemmat kädet käyttöön. Mulla ainakin väsyi kädet ja selkä jos yritti jotain tehdä vauva toisessa kainalossa.

[QUOTE="vieras";22226219]Olen neljääkymppiä lähestyvä viiden lapsen äiti. Nuorin 3kk. Ihmettelen tätä vauvojen vessahätäviestintää. Miksi vauva ei saisi pissata vaippoihin, kestoihin tai kertiksiin? Miksi pitäisi niin nopeasti päästä vaipoista eroon? Miksi pitäisi olla "iso" ja kuivaksi oppinut jo varhain? Ymmärrän jäteongelman, mutta kestot on olemassa. Kaikki oppivat kyllä aikanaan kuivaksi.

Sitten toinen ihmettelynaiheeni. Sormin syöminen. Vauvalle siis keitetään kasviksia ja annetaan syödä itse jopa jo neljän kuukauden ikäisenä. Siksikö, että oppii varhaisemmassa vaiheessa syömään itse? Oppii nopeammin syömään yhtä karkeaa ruokaa kuin muu perhe. Miksi vauvalle ei voisi syöttää soseita ja antaa hiljalleen tottua karkeampiin ruokiin? Yksivuotiaskin on minulle vielä vauva ja häntäkin voisin vielä syöttää ja tarjota sosemaisempia ruokia jos ei vielä pureskele kunnolla.

Sitten nämä rintareput ym. Onhan niissä kiva lapsen köllötellä, mutta sylissäkin voi pitää ja tehdä niitä kotitöitä vauvan nukkuessa ja kun mies on kotona. No onhan se varmaan kätevä kaupungilla ja linja-autoissa jne. Liian usein vaan kuulen jonkun sanovan, että saan kädet vapaiksi niin voin tehdäkin jotain vaikka vauva onkin tavallaan sylissä.

Ekalla lapsella oli kaikenlaisia härveleitä, kun niitä muka tarvitaan. Nyt ei ole kuin turvakaukalo, sänky (tosin turhaan) ja vaunut. Pidämme paljon lapsiamme sylissä ja kai me sitten passaamme heitä.[/QUOTE]

Joojoo...ompa meitä joka lähtöön ja vauvoja joka lähtöön. Mä taas en yhtään ihmettele reppua tai sitä että vauva syö sormin. Meil oli lusikka siinä rinnalla.

Meillä likka vielä vaipoissa, eikä mitään mielenkiintoa pissata pottaan, joten en ole pakottanut. En myöskään itse oikein innostunut kantoliinoista, ne ei vaan ollu mun juttu.

Mutta sormiruokailu! Se oli ihanaa! Siis vauva oikein nautti syömishetkistä. Meillä oli jo joskus alle 10kk iäkäisen vauvan kanssa sellaisia ihania sosiaalisia lounashetkiä, että "keskusteltiin" ruuan ääressä (vauva siis jokeltelemalla) ja vedettiin samaa pöperöä naamaan. Minä maustettua ja haarukalla ja vauva maustamatonta sormin, mutta voi kun se oli iloinen, kun se itse tajusi, että se saa samaa ruokaa kuin äiti. En minä näe siinä mitään pahaa...

Mutta ymmärrän, jos joku muu ei jaksa sitä lattian ja pöydän siivoamista, mitä sormiruokailu alussa aiheuttaa. Toisaalta, kai kaikki lapset jossain vaiheessa sotkee, kun alkaa ite harjoitella syömistä, eli sinänsä sama, tuleeko se sotku 6-8kk iässä vai joskus myöhemmin...

En mä kyl enää vuoden ikäistä ruokkisi pelkällä soseella - nuo meidän ipanat ovat syöneet siinä vaiheessa samaa safkaa kuin me muutkin.

Mä ruokin vielä yli puolitoista vuotiastakin osittain soseella. Ekalla ruualla saa sosetta ja tokallakin vielä jonkin verran, riippuen siitä mitä ruokaa itse syödään. Mitään tulista ei lapselle voi tietenkään antaa ja kastike jossa on esimerkiksi lihapaloja ja kasviksia ei meidän lapselta alas mene, kutein ei paljon muutkaan vähääkään sitkeämmät palaset. Meillä kun ei mitään makaroonilaatikoita tai ruskeita kastikkeita syödä. Jauhelihakeittoa ja risottoa ja muita vastaavia voi antaa mutta eilen oli tomaattichilikastiketta joten purkkiruokaa sai napero ja salaattia.

[QUOTE="Anne";22226519]Mä ruokin vielä yli puolitoista vuotiastakin osittain soseella. Ekalla ruualla saa sosetta ja tokallakin vielä jonkin verran, riippuen siitä mitä ruokaa itse syödään. Mitään tulista ei lapselle voi tietenkään antaa ja kastike jossa on esimerkiksi lihapaloja ja kasviksia ei meidän lapselta alas mene, kutein ei paljon muutkaan vähääkään sitkeämmät palaset. Meillä kun ei mitään makaroonilaatikoita tai ruskeita kastikkeita syödä. Jauhelihakeittoa ja risottoa ja muita vastaavia voi antaa mutta eilen oli tomaattichilikastiketta joten purkkiruokaa sai napero ja salaattia.[/QUOTE]

Tarkoitinkin pelkästään soseella - syöhän meidän 10-v vielä sosetta esmes välipalana.

[QUOTE="Anne";22226519]Mä ruokin vielä yli puolitoista vuotiastakin osittain soseella. Ekalla ruualla saa sosetta ja tokallakin vielä jonkin verran, riippuen siitä mitä ruokaa itse syödään. Mitään tulista ei lapselle voi tietenkään antaa ja kastike jossa on esimerkiksi lihapaloja ja kasviksia ei meidän lapselta alas mene, kutein ei paljon muutkaan vähääkään sitkeämmät palaset. Meillä kun ei mitään makaroonilaatikoita tai ruskeita kastikkeita syödä. Jauhelihakeittoa ja risottoa ja muita vastaavia voi antaa mutta eilen oli tomaattichilikastiketta joten purkkiruokaa sai napero ja salaattia.[/QUOTE]

lapsi kyllä tottuu mausteisiin jos niitä saa pienestä pitäen, mutta voihan sen ruuan maustaa en jälkeen kun lapsen annos on otettu siitä.

Ja lihaa voi hauduttaa sen aikaa että se pehmenee, en mä itekään viiti sitkeetä lihaa syödä :)

meidän neiti veteli ite ruuat, lähinnä samaa ruokaa kuin mekin, sormin n. 10kk ikäisestä.

Tarkoitinkin pelkästään soseella - syöhän meidän 10-v vielä sosetta esmes välipalana.

Niin no, joskus tuntuu että ihmiset on niin jyrkkiä ja näin kun tekstiä lukee niin tietenki hankala ihan kokonaan nähdä mitä toinen tarkoittaa.
Toiset ihmettelee että viäläkö sä soseita syötät että syötä nyt ihmeessä samaa ruokaa kuin itse syötte. Juu'u, käytän usein Uncle bens kastikkeita ja wokkivihanneksia, ei kelpaa lapselle, liikaa isoja paloja. Eikä lapsi varmaan sitä samaa ruokaa halua kahta kertaa päivässä syödä jos saa valita. Itse taas syön kalaa vain kerran viikossa tai kahdessa ja lapselle on helpoin tarjota kalaa kaksi kertaa viikossa purkkiruuan muodossa.
Ja sitten jotain risottoahan on helppo tehdä parille päivällekin, aikuiset syö siitä sen kaksi kertaa mutta ei kai lapsi nyt halua sitä neljällä kerralla perättäin syödä?
Tosin lapsi syö itse joten purkkimäärin meillä ei ruokaa tuputeta.
Mutta niin kauan kun mä en osaa tehdä mielestäni tarpeeks terveellistä, lisäaineetonta, chilitöntä ja mulle myös maistuvaa ruokaa, niin annan lapselle purkkiruokaa.

Meillä on käytetty vaippoja, mutta ymmärrän kyllä varsin hyvin mikä vvv:n tarkoitus on. Eihän se nyt luonnollista ole tehdä tarpeitaan housuun. Se vaatii vanhemmilta enemmän läsnäoloa huomata se hätä ajoissa, ei vauvaa "pakoteta potalle". Itse en tuota ikävä kyllä jaksanut. Vanhemmilta se jotain vaatii eikä vauvalta.

Sormiruokailu meillä on ollut käytössä eikä toinen poika ole koskaan syönyt mitään soseita. Miksi ihmeessä ruoka pitäis soseuttaa, kun siitä soseesta pitää kuitenkin opetella myöhemmin siirtymään karkeaan ruokaan? Turhaa lapsen kiusaamista, sama kuin pullot ja tutit ja ne vaipatkin. Ensin annetaan ja sitten riistetään pois.
Sormiruokailu on vauvalle ilo, mukavaa puuhaa ja siinä oppii sorminäppäryyttä. Mä en kyllä keksi siitä mitään huonoa sanottavaa.

Mitä noihin vauvan kantamisiin tulee, liinat on hyviä vauvalle ja kantaminen on hyvä juttu imetyksenkin kannalta. MUTTA tosi usein näkee ihan vauvoja liinoissa aivan väärässä asennossa. Ite en uskaltanut käyttää just sen takia ja toinen syy oli se että olen aika kömpelö. Kyllä vaunutkin on ihan ok, mutta vauvalle varmasti on mukavaa olla äidin lähellä koko ajan, varsinkin ihan pienenä. Kunhan se asento vaan on oikea.

[QUOTE="vieras";22226219]

Ekalla lapsella oli kaikenlaisia härveleitä, kun niitä muka tarvitaan. Nyt ei ole kuin turvakaukalo, sänky (tosin turhaan) ja vaunut. Pidämme paljon lapsiamme sylissä ja kai me sitten passaamme heitä.[/QUOTE]

Sänky "turhaan"? Te ilmeisesti nukutatte vauvanne perhepedissä? Onhan sekin yhden sortin "hörhöilyä", miksi sinun on niin vaikea ymmärtää muunlaista? Hassua kyllä, juuri vvv, ym. ihmiset yleensä varmaan nukuttavat lapsiaan perhepedissä...

Mäkän en tuota vessahätäviestintää ymmärrä. Fysiologisestikaan vauvan rakko ei ole tarkoitettu pidättämään pissaa. Miksi sen ei siis anneta tulla rauhassa silloin kun tulee ja siinä missä vauva sillä hetkellä on? Eikö sekin aiheuta vauvalle stressiä, että juuri kun luulee lurauttavansa pissat rauhassa vaippaan, niin joku tulee ja kiskoo housut pois ja pytylle/potalle/lavuaarille? Mietin sitäkin, että voiko siitä olla jotain haittaa lapsen virtsateille, kun normaali toiminta keskeytetään ja tilannetta häiritään?

Ihan turha verrata sitä, että "haluaisitko sinä pissata housuihisi". Ihmisen luonnollinen kehitys tekee sen, ettei normaalisti kehittynyt aikuinen pissi housuunsa. Mutta vauva on vauva, keskeneräinen ihminen. Kuvitelkaa, jos olisit itse just menossa vessaan. Ajattelet, että aah, ihanaa, kohta helpottaa. Sitten tuleekin joku, joka kiskoo sut pois pytyltä ja ilmoittaa, että hei, älä sinne pissaa, tules tänne toiseen vessaan. KYllä vähän sieppais...

Mäkän en tuota vessahätäviestintää ymmärrä. Fysiologisestikaan vauvan rakko ei ole tarkoitettu pidättämään pissaa. Miksi sen ei siis anneta tulla rauhassa silloin kun tulee ja siinä missä vauva sillä hetkellä on?

Eihän vauvan tarvitsekaan pidättää, äidiltä/isältä vaaditaan sitä, että he tietää milloin vauva kannattaa pissalle/kakalle viedä. Vanhempien pitää opetella huomaamaan se hätä, ei se vauvalta mitään ihmeellistä vaadi. Tai näin mä ainakin olen ymmärtänyt. Ja mitä sitten jos vauva osaakin viestiä ja pidättää, miten se sitten on huono asia?

Olen kolmeakymppiä lähestyvä neljän lapsen äiti. Nuorin 4kk. Ihmettelen tätä ihmettelyä.
Missä on ihmisten avarakatseisuus nykyään?

Minulta ei ole mitenkään pois, että joku muu tekee asiat täysin erilailla, kuin minä. Lasten kanssa tai missään muussakaan asiassa.

On kertakaikkiaan upeaa, että ihmiset nykyään osaavat hakea erilaisia, itselleen ja lapselleen sopivia vaihtoehtoja ja tapoja lasten hoitoon ja kasvatukseen, eivät kulje laput silmillä ja noudata puusilmäisesti mitään yleispätevää ohjetta, kuin se olisi kiveen hakattu fakta.

Toivon, että jokainen vanhempi hakee ja löytää ne tavat, jotka omaan elämään parhaiten sopivat ja sitä helpottavat ja tekevät olemisen mukavaksi. Oli se sitten vaipattomuus ja kantaminen tai sitteri ja kertakäyttövaipat, pilttisoseet tai sormiruoka, perhepeti tai oma sänky ja oma huone.

Henkilökohtaisesti aloitan ihmettelyn vasta sitten, jos joku ihan orjallisesti tekee jonkun asian tietyllä tavalla ja valittaa, kuinka se on niin vaikeaa. Siinä vaiheessa vasta alan pähkäillä, miksei se ihminen etsi paremmin itselleen sopivaa tapaa hoitaa ne ongelmalliset asiat.

[QUOTE="sondersson";22226832]Eihän vauvan tarvitsekaan pidättää, äidiltä/isältä vaaditaan sitä, että he tietää milloin vauva kannattaa pissalle/kakalle viedä. Vanhempien pitää opetella huomaamaan se hätä, ei se vauvalta mitään ihmeellistä vaadi. Tai näin mä ainakin olen ymmärtänyt. Ja mitä sitten jos vauva osaakin viestiä ja pidättää, miten se sitten on huono asia?[/QUOTE]

Mietin vaan sitä, että se toiminta periaatteessa keskeytyy, jos äiti tai isä nostaakin vauvan pytylle huomatessaan, että pissa saattaisi tulla. Pissan täytyy siis periaatteessa olla jo tuloillaan, ei sitä muuten huomaisi. Ja sitten se keskeytetään. Luulisi, että siitä on jotain fysiologistakin haittaa.

Mietin vaan sitä, että se toiminta periaatteessa keskeytyy, jos äiti tai isä nostaakin vauvan pytylle huomatessaan, että pissa saattaisi tulla. Pissan täytyy siis periaatteessa olla jo tuloillaan, ei sitä muuten huomaisi. Ja sitten se keskeytetään. Luulisi, että siitä on jotain fysiologistakin haittaa.

Mä olen käsittänyt, että vauva "viestii" ilmeillä, eleillä, itkulla tms. hädästään jo ennen kuin se pissa sieltä esim. tulee. Eli siinä jää se x aikaa pelivaraa kuskata vauva potalle/lavuaariin/pöntön yläpuolelle, tai nakata vaikka pyyhe pyllyn alle.

No en tiedä olenko mä ymmärtänyt ihan väärin, mutta mun käsitys on se, että vauva viedään vaikka lavuaarin päälle heti vauvan herättyä, syötyä jne. Oma kokemus ainakin on se, että jos se pissa on tuloillaan niin kyllä se sieltä sitten tuleekin, eikä mitenkään keskeydy. Ja jos lapset tuolla tavoin oppivat pidättämään aiemmin niin en mä ymmärrä miten se voisi olla haitallista. En usko että pidättäminen on mahdollista "liian" pienenä. Miten se muka voisi tapahtua jos siihen ei olisi vielä valmiuksia?

Niin ja mikä sitten sun mielestä on se ikäraja että voi alkaa käymään potalla?

Mä olen käsittänyt, että vauva "viestii" ilmeillä, eleillä, itkulla tms. hädästään jo ennen kuin se pissa sieltä esim. tulee. Eli siinä jää se x aikaa pelivaraa kuskata vauva potalle/lavuaariin/pöntön yläpuolelle, tai nakata vaikka pyyhe pyllyn alle.

näin. Pienellä vauvalla on kyky pidätellä sitä pissaa hetki ja vauvasta oppii huomaamaan milloin se hätä on. Tällöin voi tarjota lapselle mahdollisuuden tehdä ne tarpeensa johonkin muualle kuin vaippaan.

Ei siitä varmasti muuta niin varsinaista hyötyä ole kuin se että lapsi saa mahdollisuuden pysyä kuivana, tehdä tarpeensa sille määrättyyn paikkaan eikä housuun ja siinä sivussa tulee vähemmän rahallista menoa/pyykkiä kun vaippoja ei tarvi ostaa tai pestä koko ajan.

NinaTT:n blogissa on paljon hyvää asiaa muun muassa vessahätäviestinnästä, linkkejä artikkeleihin ja vaikka mihin. Sieltä voisi vilkaista vähän mistä on kyse...

Kirjoitukset kategoriassa Vessahätäviestintä - Onnea etsimässä, jatkumoa metsästämässä.

tuosta muutama kirjoitus alaspäin, on myös koneelle ladattavaa informaatiota aiheesta.

[QUOTE="sondersson";22226982]No en tiedä olenko mä ymmärtänyt ihan väärin, mutta mun käsitys on se, että vauva viedään vaikka lavuaarin päälle heti vauvan herättyä, syötyä jne. Oma kokemus ainakin on se, että jos se pissa on tuloillaan niin kyllä se sieltä sitten tuleekin, eikä mitenkään keskeydy. Ja jos lapset tuolla tavoin oppivat pidättämään aiemmin niin en mä ymmärrä miten se voisi olla haitallista. En usko että pidättäminen on mahdollista "liian" pienenä. Miten se muka voisi tapahtua jos siihen ei olisi vielä valmiuksia?

Niin ja mikä sitten sun mielestä on se ikäraja että voi alkaa käymään potalla?[/QUOTE]

Ikärajoja on vaikea pistää oikeastaan mihinkään. Mutta musta esim. vastasyntynyt ja 1-vuotias on ihan eri tasolla kehityksessä. Periaatteessa musta on turha pistää lasta potalle, jos sillä lapsella ei ole vielä mitään tajua siitä, että hei, mulla taitaa olla pissahätä. Useinhan se hätä tulee herättyä tai syötyä, mutta onko potalle laittamisesta mitään hyötyä, jos lapsi ei ymmärrä, miksi siinä istutaan. Mun mielestäni otollisin hetki pottaharjoittelulle on silloin, kun lapsi osaa itse kertoa, että nyt ois hätä.

Ikärajoja on vaikea pistää oikeastaan mihinkään. Mutta musta esim. vastasyntynyt ja 1-vuotias on ihan eri tasolla kehityksessä. Periaatteessa musta on turha pistää lasta potalle, jos sillä lapsella ei ole vielä mitään tajua siitä, että hei, mulla taitaa olla pissahätä. Useinhan se hätä tulee herättyä tai syötyä, mutta onko potalle laittamisesta mitään hyötyä, jos lapsi ei ymmärrä, miksi siinä istutaan. Mun mielestäni otollisin hetki pottaharjoittelulle on silloin, kun lapsi osaa itse kertoa, että nyt ois hätä.

tässä justiinsa mennään metsään... kun se vauvakin jo yrittää sanoa että mulla ois hätä, pitäs päästä pissalle... mutta kun siihen ei vastata, vauva alistuu siihen että antaa tulla housuun vaan. Ja pikkuhiljaa menettää kyvyn tunnistaa sen hädän ja pidätellä sen hetken että pääsee pissalle. Sitten odotellaan seuraava pari kolme vuotta että jostain yhtäkkiä se lapsi taas hoksaa että ai katos, tää tunne onki pissahätä.

Yhteistyössä