Voi %&##¤#¤ kun menee taas hermo mieheni exään. Asiaa lapsen vaatetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suivautunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli äiti hoitoon! Se kun on jo valittanut, että hän pistää vaatteita, niin niitä pitää käyttää. Joskus meille tulee valituksia siitä, että lapsella on käyttämättömiä vaatteita kassissaan. Lisäksi hänellä on ikävä tapa kertoa asiat lapsen välityksellä ja sitten me kuulemme lapsen suusta että "äiti sanoi ettei isä osta koskaan mitään" "äiti sanoi, isi osta kumpparit" jne

No ei noin pöljistä vaatimuksista tartte välittää. Ei se voi pakottaa pitämään niitä vaatteita. Säälin todella sitä lapsiressua.

[QUOTE="Äiti";22233229]Tuolla oli viesti vanhemmasta, josta oli tehty ls-ilmoitus, kun oli ollut kipeänä ja väsyneenä koulun tilaisuudessa... Miksi näistä existä ja nyxistä, jotka pilaavat viattoman lapsen elämän naurettavilla kiistoillaan ei tehdä ilmoitusta ja pakoteta ruotuun? Työssäni tapaan niin paljon nuoria, jotka kertovat kauhutarinoita miten juuri tällaiset "periaatteet" ovat tehneet heidän lapsuus- ja nuoruusvuosistaan helvettiä. Minä voin pahoin jo tämän ketjun lukemisesta - enkä ap edes kuvittele tilanteenne olevan suinkaan pahimmasta päästä eli sanani eivät kohdistu vain teihin...[/QUOTE]

Tapahtuu tätäkin. Jos eronneet eivät kykene toimimaan lasten edunmukaan niin lastensuojelu voidaan hyvinkin ottaa avuksi. Joskus on menty niinkin pitkälle, että lapsen rauhan säilymiseksi on vaihtotilanteeseen otettu mukaan kolmas osapuoli. Eli lähivanhempi tuo lapsen kolmannelle osapuolelle vaikka vartin ennen kun etävanhempi hakee. Näin on saatu monesti rauhoitettua tilanne.
Oli siis yksi esimerkki.

no höpö höpö, eihän kukaan voi kieltää pesemästä vaatteita! Eihän teidän tartte sen exän pillin mukaan tanssia!
Meillä lapset asuu 50/50 ja kumpikaan ei maksa elareita, vaikka ex-mies on huomattavasti isotuloisempi kun minä, lapsilisät puokkiin. Molemmat hankkii lapsille vaatteita sen minkä kokee tarpeelliseksi. Alkuun molemmat hankki esim. kaikki ulkovarusteet molempiin koteihin, mutta nyt onneksi, kun on järki tullut mukaan kucioihin, sovitaan, että toinen hankkii toiselle lapselle talvoikamppeet, toinen toiselle, säästyy rahaa ja vaivaa ja lapsilla on kunnon kamppeet siitä huolimatta.
Ostakaa nyt ihmeessä sille tytölle edes muutama sievä, sopivan kokoinen vaatekerta sinne teillekkin, jos kerran niin paljon teillä viettää aikaa.
Peace :)

[QUOTE="äippä";22233234]no ei se isä voi olla elatuskyvyltä huononpi jos kerran lastenedunvalvoja/tai sosiaalityöntekijä on laskenut elatusavun ja siitä on kirjallinen sopimus. kyllä lapsen kuuluu elättää sekä isä että äiti mielummin 50% / 50% ja molemmat hommaa tasapuolisesti vaatteita yms!

esim talvivarusteet tulee aika kalliiksi, kengät kannattaa ainakin ostaa uutena, joten ne jo yksikseen maksaa aika helposti sen 40-60e. +haalari+villahaalari+hanskat. että kyllä se äitikin varmasti laittaa lapseen rahaa.[/QUOTE]

Kyllä minä tiedän että lapsiin menee rahaa. Meillä on miehen kanssa yhteinenkin lapsi. Tosin sille ostetaan suurimmaksi osaksi kirpparilta. Mutta ei meidän yhteiseen lapseen ikinä kulu 500 euroa rahaa, 100 euroa kuussa on lähempänä totuutta, nyt kun se ei ole hoidossa.

Ja kyllä isä on elatuskyvyltään huonompi ja siksi sossu on katsonut, että isä maksaa äidille reilu 200 euroa, äidin osuus olisi 250 euroa ja lapsilisät äidille. Tosipuheissahan isän kulut ovat kuitenkin huomattavasti suuremmat, koska lapsi on isällä lähes puolet kuusta.

[QUOTE="Äiti";22233229]Tuolla oli viesti vanhemmasta, josta oli tehty ls-ilmoitus, kun oli ollut kipeänä ja väsyneenä koulun tilaisuudessa... Miksi näistä existä ja nyxistä, jotka pilaavat viattoman lapsen elämän naurettavilla kiistoillaan ei tehdä ilmoitusta ja pakoteta ruotuun? Työssäni tapaan niin paljon nuoria, jotka kertovat kauhutarinoita miten juuri tällaiset "periaatteet" ovat tehneet heidän lapsuus- ja nuoruusvuosistaan helvettiä. Minä voin pahoin jo tämän ketjun lukemisesta - enkä ap edes kuvittele tilanteenne olevan suinkaan pahimmasta päästä eli sanani eivät kohdistu vain teihin...[/QUOTE]

Olen ollut se nyxä, en missään nimessä halunnut laittaa lapsia kiistoihin mukaan ja yritin parhaani että näin ei käynyt. nyt kun en ole enää nyxä vaan erosin, niin mitä tekee exäni vanhimman lapsen äiti? kieltää siskoksia näkemästä toisiaan, lapseni ei saa käydä isänsä kanssa isosiskon luona eikä isosisko saa tulla käymään pikkusiskon luona isänsä kanssa. Missään vaiheessa en ole ottanut lapsia mukaan riitoihin mutta tämä meidän eromme ei kuulu exäni entiselle, sille ensimmäiselle vaimolle missään vaiheessa silti se käyttäytyy näin.
Olen myös se kuuluisa ex, eli ensimmäisellä miehelläni on uusi puoliso. Ristiin menee välillä ajatukset ja toiveet, ei mahda mitään, mutta jos ihmiset ovat tarpeeksi fiksuja niin siinä käy niin kuten minulla...eli ex mieheni uusi puoliso on nykyisin erittäin hyvä ystäväni

Eli äiti hoitoon! Se kun on jo valittanut, että hän pistää vaatteita, niin niitä pitää käyttää. Joskus meille tulee valituksia siitä, että lapsella on käyttämättömiä vaatteita kassissaan. Lisäksi hänellä on ikävä tapa kertoa asiat lapsen välityksellä ja sitten me kuulemme lapsen suusta että "äiti sanoi ettei isä osta koskaan mitään" "äiti sanoi, isi osta kumpparit" jne

No tuo on jo aika surullista. :( Yrittäkää te (vaikka se vaikeaa onkin) olla järkevämpiä ihmisiä ja käyttäytyä paremmin lasta kohtaan, hän on kuitenkin tässä asiassa täysin viaton. Vaihtoehtoina ovat tilanteen selvittäminen tai äidin järjettömyyksien totaalinen ignooraaminen.

[QUOTE="noh";22233095]Hei oikeasti, vähän yli 200 euroa ei tosiaankaan ole paljon, meillä elatusmaksu ei riitä edes päivähoitomaksuun, asumisesta, peruskulutuksesta, vakuutuksista puhumattakaan. Vaatteet ovat kohtuullisen edullisia, ostakaa sille lapselle puhtaita ja ehjiä vaatteita. Lapsihan tossa kärsii ollessaan kiistakapulana.[/QUOTE]

Pistähän puolet lisää omasta pussistasi! Eihän sen isän tarvitse kaikkea kustantaa!

[QUOTE="vieras";22233283]Pistähän puolet lisää omasta pussistasi! Eihän sen isän tarvitse kaikkea kustantaa![/QUOTE]

Perehdy asioihin ja tähän ketjuun vähän paremmin ennen tuollaisia kommentteja. :) Lapsen kulutus on jossain 600 euron kieppeillä.

juttu menee periaatteessa niin että silloin kun lapsi on teillä , äidillä ei ole mitään valittamista, mitään päätäntä valtaa lapsen menoista sinä aikana, eikä mitään mitä lapsi laittaa päällensä kun teillä on, jos äiti on kykenemätön keskustelemaan ja sopimaan pelisäännöistä niin sitten on parit vaihtoehdot, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, älkää taipuko hänen vaatimuksiinsa, ostakaa ne omat vaatteet teille ja sinä aamuna kun palautus menee äidille tarhan kautta laittakaa omat vaatteet päälle tytölle, jos tytön äiti uhkailee ettei päästä lasta teille tai jotain, sitten menette oikeuteen, pointti on se että ÄLKÄÄ ANTAKO PERIKSI! jos annatte niin olette aina nappuloita hänen pelissään!

Olitko kenties kolmas pyörä exäsi edelliseen liittoon?

En. Rouva petti miestänsä ja ero tuli. Tapasin miehen melkein heti eron jälkeen ja aloimme olemaan tiiviisti yhdessä. Rouvalla ei onnistunutkaan suhde tämän salarakkaan kanssa ja alkoi ruikuttaa ex miestänsä takaisin. Josta tuli valtava katkeruus minua ja miestä kohtaan. Se katkeruus on seurannut nyt 4 vuotta meitä. Minä olen yrittänyt lämmitellä välejä rouvaa kohtaan, mutta hän on puhunut minulle tasan kerran. Silloin oli hyytävä ensitapaaminen ja hän sanoi päivää. Sen jälkeen ei edes moikkaa minua, kun tulee käymään meillä. Olen muuten kuulemma huora.

Mutta hei oikeesti. Mulla ei ole mitään miehen lasta vastaan, yritän olla hänelle niin hyvä kuin pystyn. Ja kyllä hän on aina tervetullut meille ja otamme hänet avosylin vastaan. Pelkäämpä vaan, että kun exä on jo aloittanut mustamaalauksen, niin kun lapsi alkaa ymmärtää vielä enemmän asioita, niin pian hän mustamaalaa lapset vielä pahemmin.

Juuri tämä sama kysymys pyörii mielessäni. Ap:n vuodatus vaikuttaa siltä. Mutta kun niin ei kerran ole, tästä teen johtopäätöksen, että ei kannata iskeä kenenkään exää HETI eron jälkeen. Voisi sitä nyt sentään vähän odottaa, että pari on eronsa selvittänyt.

Nyt syyllistetään ap:ta tämänhetkisistä huonoista väleistä? Eiköhän se exä ihan itse suhteensa pilannut pettämällä. Ja ei uusi kumppani varmaan välejä estä selvittämästä?

No ap, on aikuisten riidat menneet teillä aika pitkälle. Nyt olisi aika alkaa rauhoittumaan itse kenenkin, aloita sinä.
Ja muuten, jos TEILLE sattuu joskus tulemaan ero, muistapa se ettei teidän yhteiseen lapseen kulu millään enempää kuin 100 euroa kuussa, tiedät sitten ettet itse vaadi ainakaan elareita.

Juuri tämä sama kysymys pyörii mielessäni. Ap:n vuodatus vaikuttaa siltä. Mutta kun niin ei kerran ole, tästä teen johtopäätöksen, että ei kannata iskeä kenenkään exää HETI eron jälkeen. Voisi sitä nyt sentään vähän odottaa, että pari on eronsa selvittänyt.

Ai minun ja miehen olis pitänyt jäädä odottelemaan, että ex-rouva nielee katkeruutensa. Saatais varmaan odotella sitä aika monta vuotta ;) Eikö joku just sanonut, ettei pitäis tanssia rouvan pillin mukaan...

Nämä uusperhekokeilut on ihan jostain syvältä.

On perheitä joissa tämä toimii. Mennään yhteen ja hoidetaan tasavertaisesti entisestä ja nykyisestä liitosta olevat lapset, mutta
Sitten on tällaisia HELKUTILLISIA tapauksia kuin tässä.

Tässä on kyseessä kasvava lapsi, joka tarvii vaatetta (syksy, talvi, kenkiä erilaisia jne. ), ruokaa, tarhamaksuihin menee rahaa. Ja tarvii lapsi myös joskus jotain kivaakin.

Jos tämän äiti ja isi olisi edelleen yhdessä. Lapsi saisi tarvitsemansa tavarat ja elämä sujuisi,
mutta nyt ei nähdä lasta vaan nähdään rahaa kuluttava olento ja tapellaan siitä, että jos minä maksan 200, niin en varmasti osta lapselle uusia sukkia, kulkekoon reikäisissä.
Tapellaan elareista ja raha nousee tärkeämmäksi kuin lapsi.
Tämä lapsi on tämän isän lapsi yhtä paljon kuin äidinkin ja vaikka isukki on uuden naisen kanssa mennyt yhteen ja perheensä jättänyt, niin silti pitäisi myös ajatella tuota pientä hylättyä lasta.
Ei vain niitä uuteen suhteeseen syntyviä uusi lapsukaisia.

Onko se vaikeeta lakata laskemasta euroja ja elättää lsta porukalla.

Maksaa jo yli 200e? Ja isä ei voi ostaa mitään vaatteita omalle lapselleen, kun maksaa jo yli200e? :(
Voivoi tulee ihan mieleen oma lapsuus ja nää tappelut josta mä sain sitten aina kantaa huolta ja taakkaa niskassa. Mutta minähän se syyllinen olinkin syntymääni.

Toki jos ootte hyvin vähävaraisia niin ymmärrän, mutta muuten en.

Viimeksi muokattu:
ikävä kyllä se on yleensä se äiti joka näin ajattelee, onhan niitä tapauksia isissäkin jotka ajattelevat ettei heidän tarvitse maksaa enää pennin hyrrää, mä olen iloinen siitä jos isä ostaa lapsille vaatteita, mitä mä sillä rahalla jos isä ostaa ja haluaa ostaa. Mä en välitä nyhtää existä yhtään sen enempää, ja jos isä tarjoutuu maksamaan jonkun vaatteet, hyvä niin, pääasia että lapsella on vaatteita

[QUOTE="Hmm";22233358]Nämä uusperhekokeilut on ihan jostain syvältä.

On perheitä joissa tämä toimii. Mennään yhteen ja hoidetaan tasavertaisesti entisestä ja nykyisestä liitosta olevat lapset, mutta
Sitten on tällaisia HELKUTILLISIA tapauksia kuin tässä.

Tässä on kyseessä kasvava lapsi, joka tarvii vaatetta (syksy, talvi, kenkiä erilaisia jne. ), ruokaa, tarhamaksuihin menee rahaa. Ja tarvii lapsi myös joskus jotain kivaakin.

Jos tämän äiti ja isi olisi edelleen yhdessä. Lapsi saisi tarvitsemansa tavarat ja elämä sujuisi,
mutta nyt ei nähdä lasta vaan nähdään rahaa kuluttava olento ja tapellaan siitä, että jos minä maksan 200, niin en varmasti osta lapselle uusia sukkia, kulkekoon reikäisissä.
Tapellaan elareista ja raha nousee tärkeämmäksi kuin lapsi.
Tämä lapsi on tämän isän lapsi yhtä paljon kuin äidinkin ja vaikka isukki on uuden naisen kanssa mennyt yhteen ja perheensä jättänyt, niin silti pitäisi myös ajatella tuota pientä hylättyä lasta.
Ei vain niitä uuteen suhteeseen syntyviä uusi lapsukaisia.

Onko se vaikeeta lakata laskemasta euroja ja elättää lsta porukalla.[/QUOTE]

No sitähän tässä on yritetty rouvalle sanoa, mutta kun hän haluaa elarit ja hän haluaa ostaa kaiken, mutta haluaa myös että se kaikki ostama on hänen luonaan. Huomattavasti järkevämpää olisi tasata elarit ja ostaa molempiin kotiin sitä mitä tarvitaan.

Niin ja lapsella on uusia hienoja vaatteita, mutta ne on ja pysyy lapsen äidillä. Parempi koristaa kaapit uusilla vaatteilla, kuin kuluttaa ne päällä ;)

Tämä on Tiirulle : Lopetas sinäkin! Esimerkki : uusin exäni tienaa niin että käteen jää kuukaudessa 1300 euroa, vuokra on 580, auton osuus 236, elarit minun ja hänen lapsesta 140, elarit hänen vanhemmasta lapsestaan 200. Onko kohtuullista? Kerro kuule tosiaan onko näin? Mä en ole idiootti, jos tiedän että exälläni ei ole varaa maksaa yli 200 euron edestä elareita niin en mä semmosia häneltä vaadi

Mitä jos varaisitte ajan lastenvalvojalta (vai mikä sen sossuntädin titteli näissä asioissa on) ja istuisitte juttelemaan mikä olisi parasta Lapselle. Jos lapsi on jo puolet/lähes puolet ajasta teillä niin olisiko kaksi kotia huono ajatus, mitä se muuttaisi käytännön tasolla Lapsen elämässä?

Teidän aikuisten elämää se helpottaisi, molemmissa kodeissa olisi lapsella kaikki mitä lapsi tarvitsee mutta elareista yms. raha-asioista ei (toivottavasti) tarvitsisi tapella ja vääntää.

Minä en näistä "exä, nyxä, elari -kuvioista" mitään tiedä.. Mutta tulipa vain mieleen, Lapsen hyvinvointi pitäisi olla tärkein :)

Alkuperäinen kirjoittaja Älämölö;22233403:
Tämä on Tiirulle : Lopetas sinäkin! Esimerkki : uusin exäni tienaa niin että käteen jää kuukaudessa 1300 euroa, vuokra on 580, auton osuus 236, elarit minun ja hänen lapsesta 140, elarit hänen vanhemmasta lapsestaan 200. Onko kohtuullista? Kerro kuule tosiaan onko näin? Mä en ole idiootti, jos tiedän että exälläni ei ole varaa maksaa yli 200 euron edestä elareita niin en mä semmosia häneltä vaadi

Mä laitoin jo tarkennuksen tuosta varallisuudesta.

No sitähän tässä on yritetty rouvalle sanoa, mutta kun hän haluaa elarit ja hän haluaa ostaa kaiken, mutta haluaa myös että se kaikki ostama on hänen luonaan. Huomattavasti järkevämpää olisi tasata elarit ja ostaa molempiin kotiin sitä mitä tarvitaan.

Niin ja lapsella on uusia hienoja vaatteita, mutta ne on ja pysyy lapsen äidillä. Parempi koristaa kaapit uusilla vaatteilla, kuin kuluttaa ne päällä ;)

No edelleen, mikään ei silti mielesteäni estä teitä hankkimasta lapselle eri vaatteita pidettäväksi päällä teillä. Ei tuollaista voi kieltää, ei teillä voi olla sellasita elarisopimusta, jossa sanotaan, että vain äiti SAA ostaa vaatteita ja että VAIN äidin ostamia vaatteita saa pitää lapsen päällä. jos kerta se rouva ei osaa pakata lapselle oikeanlaisia vaatteita mukaan, niin sitten pidätte teillä ne kunnolliset itse hankkimanne vaatteet ja vain vaihtopäivinä päälle ne rouvan ostamat rytkyt.

[QUOTE="sad";22233345]Nyt syyllistetään ap:ta tämänhetkisistä huonoista väleistä? Eiköhän se exä ihan itse suhteensa pilannut pettämällä. Ja ei uusi kumppani varmaan välejä estä selvittämästä?[/QUOTE]

Vähän syyllistän, koska provosoidun aina kun aloituksessa on kiroilua ja valitetaan kolmannesta osapuolesta huomaamatta sitä, että jotain voisi tehdä itsekin asioiden hyväksi.

Eli kun aikuisia ollaan, niin silloin lapselle hankitaan sopivia vaatteita niihin tilanteisiin kun hän on paikalla. Lapsi on miehen entisestä liitosta, mutta nyt kun ap on sattunut hänen kanssaan yhteen menemään, niin sen lapsen vaatetus muodostuu juuri sellaiseksi kuin ap ja lapsen isä haluavat.

En ilkeäisi itkeä sitä, jos luokseni tulisi lapsi vähissä varusteissa. Menisin heti kauppaan ja hommaisin niitä vaatteita. Ei se sen vaikeampaa ole, kun kerta ap on hänen hoitajansa ajoittain!

Yhteistyössä