Vapaa liikkuvuus ry: Elina ei saa lapsensa kongolaista isää Suomeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no huh huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

no huh huh

Vieras
Tiedote 17.10.2010: Suomalainen Elina odottanut kuukausikaupalla kumppaniaan ja lapsensa isää Suomeen

Vapaa liikkuvuus -verkosto järjestää lehdistötilaisuuden maanantaina 18.10.2010 klo 12.30 suomalaisen Elina Rämän perheenyhdistämisvaikeuksista. Tilaisuus pidetään Uuden ylioppilastalon Aurora-tilassa (Mannerheimintie 5 B, 3. kerros, Helsinki).

Maahanmuuttovirasto käännytti Elinan nigerialaisen miesystävän Westin kesäkuussa 2009 Elinan ollessa neljännellä kuulla raskaana. West oli hakenut Suomesta turvapaikkaa, mutta saanut siihen kielteisen päätöksen. Lapsen isä ei ole vielä koskaan saanut tavata kohta vuoden ikäistä lastaan.

”Poliisi kertoi aikoinaan minulle, että vaikka olen raskaana, ei sillä ole mitään merkitystä, koska ei voida tietää, onko lapsi todella miesystäväni”, Elina kertoo. Vaikka maahanmuuttoviranomaisille on toimitettu isyydestä DNA-todisteet ja isyyden tunnustus, he eivät ole vieläkään antaneet Elinalle, hänen kumppanilleen ja heidän yhteiselle lapselleen mahdollisuutta perhe-elämään.

”Raskauteen perustunut ensimmäinen perheenyhdistämishakemus hylättiin, koska lapsemme Viljo ei ollut syntynyt. Päätöksen tiedoksiannossa meni kuusi kuukautta, ja itse asiassa sain tietää asiasta vahingossa, kun soitin maahanmuuttovirastoon”, Elina kertoo.

”Ulkomaalaisen ja suomalaisen muodostamilla perheillä ei tällaisissa tilanteissa ole lainkaan oikeusturvaa. Myös konsultoimiemme lakimiesten mukaan kyseessä on yleinen käytäntö”, ihmettelee Katja Tuominen Vapaa liikkuvuus –verkostosta.

”Mielestäni maahanmuuttovirasto ja suurlähetystö syyttelevät asiassa toisiaan, ja käytännöt ovat epäselviä: Esimerkiksi maahanmuuttovirasto vaatii yhteishuoltajuuden, jotta perheenyhdistäminen voi tapahtua. Suurlähetystössä riittää isyyden tunnustus”, Elina sanoo.

”Olen soittanut maahanmuuttovirastoon jatkuvasti ja kysynyt kuinka kauan prosessissa vielä menee. Käsittelyaika on kuulemma noin 9 kuukautta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että minun ja Viljon tulisi odottaa vähintään ensi vuoden alkuun asti miesystäväni ja lapseni isän saamista Suomeen”, Elina toteaa.

Asiasta kirjallisen kysymyksen eduskunnassa 12.10.2010 jättäneen kansanedustaja Kari Uotilan mukaan ”se, että kumppani ei ole koskaan voinut tavata poikaansa, loukkaa lapsen oikeutta tuntea molemmat vanhempansa sekä isän oikeutta vanhemmuuteen”. Uotilan mukaan Elinan tapauksessa on räikeästi rikottu Lapsen oikeuksien sopimusta.

”Vaadimme maahanmuuttovirastoa käsittelemään Elinan ja vastaavassa tilanteessa olevien perheiden hakemukset viivytyksettä”, kommentoi Katja Tuominen Vapaa liikkuvuus –verkostosta.

Elina antaa haastatteluja toimittajille lehdistötilaisuuden yhteydessä. Mukana myös pariskunnan yhteinen Viljo-lapsi.

Mä en ymmärrä mikä mahti maailmassa estää laittamasta rahaa jemmaan ja matkustamaan moikkaamaan kumppaniaan. Luulisi tapaamisen vaikuttavan jollain tasolla viranomaisiinkin kun ne näkisivät että pariskunta on tavannut perheenä.

vai että oikein viljo. vastuullisten aikuisten toimintaa parhaimmillaan. me naiset -lehden mukaan romanssi alko westin steissihuutelulla ja rakkauslapsi sai alkunsa pari kuukautta suhteen alkamisen jälkeen. no, elinallapa olikin ollut aiemmin "epäonnea suhteissa suomalaisten miesten kanssa". hämyä?!

Mäkin ihmettelen miksi tämä nainen ei lähde tapaamaan miestään. Tulee sellainen olo ettei paljoa se perheen yhdistäminen kiinostakaan, vaan pääasia on miehellä päästä nauttimaan Suomen sos eduista. Voihan täällä käsittääkseni nigerialaisetkin käydä ihan lomalla, korjatkaa nyt jos olen väärässä...

Ja toikin että miksi pitää anoa TURVApaikkaa, miksi ei tule rehellisiin töihin Suomeen jos maahan pääsy on niin tärkeää.

[QUOTE="vieras";22263051]Luuletko todella, että Suomeen pääsee mistä tahansa maailmankolkasta noin vaan lomamatkalle?[/QUOTE]

Kerrohan mulle mistä maasta Suomeen ei pääse lomamatkalle. Okei, joku Pohjois-Korea saattaa olla hankalahko maa päästä ulos. Mutta eikö tuo mies täällä jo kertaalleen ollut ollut? Ja Suomesta taas pääsee varsin helposti lomamatkalle suunnilleen mihin tahansa maailmankolkkaan, jos vain haluaa.

[QUOTE="vieras";22263051]Luuletko todella, että Suomeen pääsee mistä tahansa maailmankolkasta noin vaan lomamatkalle?[/QUOTE]

Meinasin sitä että nainen lapsineen lähtee moikkaamaan isää.

Mitä tuohon eri maailmakolkista Suomeen matkustamiseen tulee, niin mä luulen että kyllä onnistuu. Tosin siellä tilillä pitää olla sen verran rahaa että pystyy tulemaan toimeen matkan ajan...

Onko teillä tietoa että Kongossa on sisällissota?? Sivistäkää itseänne ihmiset. Kongossa on yleistä lapsisotilaat sekä päivittäiset tappamiset ja raiskaukset. Elinanko pitäisi sinne muuttaa ??
Onko oikein että Suomi rikkoo lapsen oikeuksia ja Elina eiole ainoa tapaus, näitä suomen sossu tapauksia on lukuisia jossa räikeästi rikotaan lapsen oikeuksia.

[QUOTE="haha";22262831]vai että oikein viljo. vastuullisten aikuisten toimintaa parhaimmillaan. me naiset -lehden mukaan romanssi alko westin steissihuutelulla ja rakkauslapsi sai alkunsa pari kuukautta suhteen alkamisen jälkeen. no, elinallapa olikin ollut aiemmin "epäonnea suhteissa suomalaisten miesten kanssa". hämyä?![/QUOTE]

Joo tätä meinasin kommentoida, että ei kyllä sympatiat heränneet tuon tarinan perusteella... Mies käytti taas suomalaista tolloa hyväkseen.

Onko teillä tietoa että Kongossa on sisällissota?? Sivistäkää itseänne ihmiset. Kongossa on yleistä lapsisotilaat sekä päivittäiset tappamiset ja raiskaukset. Elinanko pitäisi sinne muuttaa ??
Onko oikein että Suomi rikkoo lapsen oikeuksia ja Elina eiole ainoa tapaus, näitä suomen sossu tapauksia on lukuisia jossa räikeästi rikotaan lapsen oikeuksia.

Mitä oikeuksia? kun miehellä ei ole laillista matkustusasiakirjaa ja ei taida olla fyrkkaakaan, ei häntä pidä päästää maahan.

Elinan kannattaisi muuttaa Kongoon, eikä tuoda komeaa miestänsä kylmään Suomeen rasistien pilkattavaksi. Alkuviikosta rasistit polttivat reippaan ja yritteliään maahanmuuttajan pitserian ja varmasti on jatkoa tiedossa.

[QUOTE="juu";22539385]Tuo nainen ei vie Viljoa Negeriaan koska häntä pelottaa antaa sellainen määrä rokotuksia vauvalle.[/QUOTE]

no voihan elämä!! Onhan tässä maailmassa muitakin maita kun suomi ja nigeria, voishan ne tavata vaikka ranskassa, tai puolassa, espanjassa...

[QUOTE="vieras";22539471]no voihan elämä!! Onhan tässä maailmassa muitakin maita kun suomi ja nigeria, voishan ne tavata vaikka ranskassa, tai puolassa, espanjassa...[/QUOTE]

Olis kyllä paras, jos Elina muutais sen muksunsa ja lakupekkansa kanssa vaikkapa ruotsiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Suomi ei ole hyvä maa;22539428:
Elinan kannattaisi muuttaa Kongoon, eikä tuoda komeaa miestänsä kylmään Suomeen rasistien pilkattavaksi. Alkuviikosta rasistit polttivat reippaan ja yritteliään maahanmuuttajan pitserian ja varmasti on jatkoa tiedossa.
Ihan mamut itse sen pisserian polttivat.

Elina odottelee sitten vaan. Niin muutkin ovat joutuneet joskus tekemään.

Minusta on hyvä, ettei turvapaikanhakija saa automaattisesti jäädä Suomeen jos (kun!) on tavannut täällä elämänsä naisen ja tehnyt tämän raskaaksi/avioitunut pikaisesti. Tuo kuvio kun tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

Yhteistyössä