apuja! mitä pitää huomioida kun on koiranpentu tulossa viikonloppuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koiruus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koiruus"

Vieras
siis mihin pitää varautua? koira on silloin 12vkoa.
meillä on ennestään jo aikuinen koira, ja pelottaa miten se käyttäytyy uutta tulokasta kohtaan. onko jotaki miten voin tutustuttaa heidät luontevasti toisiinsa, vai mitäköhän teen..?
tietenki koiranpennuista tiedän, mutta jotenki se aika on jo jäänyt unholaan kun oma koiramme on jo yli yhdeksän vuotias.
ulkokoiraksi tulee tämä uusi tulokas ja aikuinen koira on sisäkoira, mutta varmaanki aluksi pitää piettää paljonkin sisätiloissa pentua, eli samassa tilassa aikuisen koiran kans. huh huh kun jänskättää että miten tulee käymään..ei ole oikeen tullut toimeen tämä aikuinen koiruus muiden koirien kans, mutta toivottavasti se nyt tottuis jotenki uuteen tulokkaaseen.
kaikki vinkit tervetulleita!

Oletko ajatellut koiranhankinnan aivan loppuun saakka? Noilla pohjatiedoilla tuntuu että ei ole pahemmin tullut asiaa ajateltua.
Todennäköisesti vanhempi koirasi tulee toimeen pennun kanssa, kiitos pentujen luontaisen suojahajun. Alkuun ei kyllä voi jättää koiria ihan hetkeen keskenään vaan aina valvotusti/eristettynä toisistaan. Noin nuori pentu ei myöskään ihan heti sovellu 247-ulkokoiraksi, ihan jo sen sosiaalistamisen ja luonteen kehittymisen kannalta.

Pikavinkkeinä koiranpennun tullessa ilmeisen tietämättömään talouteen... Noh, piilota kaikki vaarallinen ja arvokas, sanomalehdet kehiin ja sitä koiran päätä EI sitten työnnetä kusilätäkköön jos se sisälle tekee. Suosittelen myös lukemaan netistä positiivisesta vahvistuksesta.

Maalaisjärkikin on ihan hyvä olla olemassa, onnea matkaan, erityisesti pennulle...

Älä missään tapauksessa jätä pentua ja aikuista heti keskenään. Jos mahdollista niin tutustutat ne rauhassa toisiinsa. Tietty jos vanhempi on joku pikkunen, niin sitten ei ehkä tarvi pelätä, et pentu ihan hirveesti sais turpiinsa. Mutta kuitenkin, hiljaa hyvä tulee.
Vaikka tiiä sitten, miksi te otatte toisen koiran jos vanhempi ei edes välitä muista?

[QUOTE="koiruus";22280835]siis mihin pitää varautua? koira on silloin 12vkoa.
meillä on ennestään jo aikuinen koira, ja pelottaa miten se käyttäytyy uutta tulokasta kohtaan. onko jotaki miten voin tutustuttaa heidät luontevasti toisiinsa, vai mitäköhän teen..?
tietenki koiranpennuista tiedän, mutta jotenki se aika on jo jäänyt unholaan kun oma koiramme on jo yli yhdeksän vuotias.
ulkokoiraksi tulee tämä uusi tulokas ja aikuinen koira on sisäkoira, mutta varmaanki aluksi pitää piettää paljonkin sisätiloissa pentua, eli samassa tilassa aikuisen koiran kans. huh huh kun jänskättää että miten tulee käymään..ei ole oikeen tullut toimeen tämä aikuinen koiruus muiden koirien kans, mutta toivottavasti se nyt tottuis jotenki uuteen tulokkaaseen.
kaikki vinkit tervetulleita![/QUOTE]

Minkä rotunen koira on tulossa? :)

Ja lisäänpä vielä, että koirat kannattaa tutustuttaa toisiinsa puolueettomalla maaperällä ihan rauhassa, eli menkää vanhemmalle koiralle uuteen paikkaan, jota se varmasti ei pidä reviirinään, ja siellä annatte hoitaa ensikohtaamisen niin ei isolle koiralle välttämättä ole niin iso "uhka" tuo uusi tulokas.

[QUOTE="huoh";22280891]Oletko ajatellut koiranhankinnan aivan loppuun saakka? Noilla pohjatiedoilla tuntuu että ei ole pahemmin tullut asiaa ajateltua.
Todennäköisesti vanhempi koirasi tulee toimeen pennun kanssa, kiitos pentujen luontaisen suojahajun. Alkuun ei kyllä voi jättää koiria ihan hetkeen keskenään vaan aina valvotusti/eristettynä toisistaan. Noin nuori pentu ei myöskään ihan heti sovellu 247-ulkokoiraksi, ihan jo sen sosiaalistamisen ja luonteen kehittymisen kannalta.

Pikavinkkeinä koiranpennun tullessa ilmeisen tietämättömään talouteen... Noh, piilota kaikki vaarallinen ja arvokas, sanomalehdet kehiin ja sitä koiran päätä EI sitten työnnetä kusilätäkköön jos se sisälle tekee. Suosittelen myös lukemaan netistä positiivisesta vahvistuksesta.

Maalaisjärkikin on ihan hyvä olla olemassa, onnea matkaan, erityisesti pennulle...[/QUOTE]

no joo, en minä nyt mikään ihan tyhmä ole, niinkuin sanoin olen kasvattanut tuon meidän aikuisen koirankin joskus, siitä vain on jo aikaa. asiaa on mietitty ja pähkäilty, siitä tulee miehen metsästyskaveri sitten aikuistuttua ( jos tulee ).

en ole jättämässä koiria keskenään ilman vahtimista, enkä ulos yöksi viemässä heti pienenä, jotaki maalaisjärkeäki on vissiin tarttunu matkan varrelta. hermostuttaa vaan etukäteen se tilanne, että miten kaikki tapahtuu. lapsia on, ja mies viikot pois kotua, niin senkin takia..
mietin miten eristän ne yöksi kun yleensä kaikki ovet selällään joka huoneesta ja muita semmosia kivoja pikkujuttuja. niinkuin vinkkejä haen että jos jollain on ollut sama tilanne joskus..

[QUOTE="koiruus";22281024]niin, norjanharmaa hirvikoira olis tuloillaan :) netistä olen lukenut/opiskellut siitä rodusta kaikenlaista jo ja hyvältä kuulostaa.[/QUOTE]

Mikä tää vanhempi koira on?

[QUOTE="vieras";22280923]Älä missään tapauksessa jätä pentua ja aikuista heti keskenään. Jos mahdollista niin tutustutat ne rauhassa toisiinsa. Tietty jos vanhempi on joku pikkunen, niin sitten ei ehkä tarvi pelätä, et pentu ihan hirveesti sais turpiinsa. Mutta kuitenkin, hiljaa hyvä tulee.
Vaikka tiiä sitten, miksi te otatte toisen koiran jos vanhempi ei edes välitä muista?[/QUOTE]

juu, en jätä keskenään. luulempa että varovaista tutustelua on edessä paljon. toivottavasti hiljaa hyvä tulee ja heistä tulis jossakin vaiheessa kavereita :)
vanhempi koira ei ole pienimmästä päästä. se on semmonen saksanseisoja puoleksi ja sen kokoinen suurinpiirtein. tuttujen koirille ei ärhentele esim lenkillä tai kylässä ( jos uros, kun meillä siis narttu ) mutta kaikille vieraille koirille kauhia varsinki jos vastaan tulee niin rähinät päällä.. nuo lapset vaan taitaa availla ovet ym jos yöksi tai välillä laitan toisen toiseen huoneeseen aina.. lämmityksenki takia pitäis olla kaikki huoneitten ovet selällään ettei mee kylmäksi huoneet ( asutaan pohjosessa ) niin vaikeuksia tuottaa miten järjestän sen, että koirat ei pääse keskenään mihinkään :)

[QUOTE="koiruus";22281024]niin, norjanharmaa hirvikoira olis tuloillaan :) netistä olen lukenut/opiskellut siitä rodusta kaikenlaista jo ja hyvältä kuulostaa.[/QUOTE]

ihania otuksia :) Ainut vika tuntuis olevan kova haukkuminen.. :/ Mut en oo perehtynyt rotuun, voi olla että tuttujen koirat on poikkeuksia :D Mä oon kanssa miettiny pentua mutta kissat ei tykkäis varmaankaan :D

[QUOTE="viiraska";22281103]Meillä asennettiin yhteen oviaukkoon lapsiportti, jotta varmistettiin ettei pentu mene siihen huoneeseen (oli makuuhuone jossa elektroniikkaa, siis johtoja).[/QUOTE]

hmm..tuo olis kyllä hyvä juttu meillekki, sais koiruudet yön ajaksi erilleen toisistaan. pitäis vissiin ostaa tai rakentaa semmonen kun ei tähän hätään oo :)

ihania otuksia :) Ainut vika tuntuis olevan kova haukkuminen.. :/ Mut en oo perehtynyt rotuun, voi olla että tuttujen koirat on poikkeuksia :D Mä oon kanssa miettiny pentua mutta kissat ei tykkäis varmaankaan :D

Meillä on naapurissa 2 tarhassa. Toinen ei hauku pätkääkään. Toinen ilmottaa millon on ruoka-aika ja jos tulee vieraita. Muuten ovat suht hiljaa. Onneksi :)

Kissat voi tottua suht äkkiäkin. Meillä on 8v kissa ja 7vkoa sitten tuli saksanpaimenkoiran pentu ja kauheen hyvät kaverit jo.

[QUOTE="vieras";22281133]Meillä on naapurissa 2 tarhassa. Toinen ei hauku pätkääkään. Toinen ilmottaa millon on ruoka-aika ja jos tulee vieraita. Muuten ovat suht hiljaa. Onneksi :)

Kissat voi tottua suht äkkiäkin. Meillä on 8v kissa ja 7vkoa sitten tuli saksanpaimenkoiran pentu ja kauheen hyvät kaverit jo.[/QUOTE]

Ai :) No täytyy pistää oikein harkintaan :)

jännän näkösiä oli kyllä :D
meilläki kumma, että tuo vanhempi koira tuli kissan kans loistavasti toimeen, ja kissaki tykkäs siitä :) vaikka kokoeroa oli kovasti. anopilla oli semmonen pitkäkarvanen kisuli, mutta enään sitä koiruuen kaveria ei oo kun karkasi/ei tullu kotia enää :/
luulen että joutuu uutta tulokasta kuitenki yöt pitämään aina sisällä koska asutaan rivarissa, jos siis haukkuu kovasti. tutuilla harmaja joka ei hauku juuri lainkaan turhuuksia.jospa meillekki siunaantuis semmonen :)

[QUOTE="huoh";22280989]Ja lisäänpä vielä, että koirat kannattaa tutustuttaa toisiinsa puolueettomalla maaperällä ihan rauhassa, eli menkää vanhemmalle koiralle uuteen paikkaan, jota se varmasti ei pidä reviirinään, ja siellä annatte hoitaa ensikohtaamisen niin ei isolle koiralle välttämättä ole niin iso "uhka" tuo uusi tulokas.[/QUOTE]

ok, kiitti vinkistä :)

sen olen kuullut että kannattaa antaa vanhemmalle koiralle pennun takapuoli haisteltavaksi ensin, mutta mitä muuta vielä tekisin? muita hyviä neuvoja näin etukäteen?

[QUOTE="koiruus";22281258]sen olen kuullut että kannattaa antaa vanhemmalle koiralle pennun takapuoli haisteltavaksi ensin, mutta mitä muuta vielä tekisin? muita hyviä neuvoja näin etukäteen?[/QUOTE]

Ei mitään takapuolta ensin, sillä tavalla sotkisit koirien välisen elekielen pahemman kerran. Koirat kun eivät tutustu toisiinsa sanomalla käsipäivää, vaan se on pelkkää elekieltä miten pentukin osoittaa alemmuuttaan! Mitä enemmän koirilla on "tilaa" väistää toisiaan ja tutustua toisiinsa rauhassa, sen parempi.

Sinun asemassasi menisin tosiaan tuolle "puolueettomalle maaperälle", jossa pitäisin vanhemman koiran kytkettynä, remmiä kuitenkaan kiristämättä (luo monesti jännitettä koiraan), ja toinen ihminen saisi tuoda pennun remmissä, pakottamatta ja hiljokseen antaa tutustua toisiinsa koirien omilla ehdoilla. Missään nimessä siis kumpaakaan ei tule pakottaa toisen luo, itseäni kauhistuttaa ajatus siitä, että pennun persus törkätään vanhemman naamalle, se kun ei jätä pennulle mitään mahdollisuutta viestiä mitään, ja voi vanhempikin tulkita sen pennulta vähän väärällä tavalla.
Jos vanhempi koira vaan rähjää ja varoittelee pentua, sallittakoon se sille. Karu fakta kuitenkin on, että se on pomo ja sillä on oikeus pitää pentu "kurissa".
Ihmisille vinkiksi että turha jännitys pois, koira kun tuppaa senkin aistimaan. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Yhteistyössä