Suuri laina yksityiseltä henkilöltä? Miten ilmoittaa, että kyseessä on laina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lainaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lainaaja

Vieras
Olen lainannut suuren summan rahaa asunnon ostoa varten yksityiseltä henkilöltä(omaa osuuttani varten) ja tarkoitukseni on maksaa se takaisin. Omistan metsää(sain vähän aikaa sitten perinnöksi) ja sieltä saavillani rahoilla maksan ainakin osan lainastani, mutta tähän menee ehkä noin kaksi vuotta, kun tänä talvena puita ei vielä kaadeta. Suunnilleen tiedän mitä tulee.(verojen jälkeen jää). Tämä järjestely siksi, koska olen vähätuloinen enkä saa lainaa ja mieheni taas ei saa näin paljon lainaa yksin. Lainasin siis yksityishenkilöltä vähän yli 80000e, joten täytyykö tuo mainita jossain? Pankin lainathan näkyy verotuksessa ja niistä saa vähennyksiä, mutta mihin tämä on ilmoitettava ja katsotaanko se minun "oikeaksi" lainaksi niin, että minulla näkyy velkaa tuo 80000e? Tällä hetkellä en lyhennä sitä yhtään ja lainaajalle sopii, että ensimmäinen erä on sitten kun saan puunmyyntirahat. Mutta jos vain rahkeita niin lyhentäisin sitä jo aiemmin kuukausittain. Laina on korotonta tavallaan, mutta lainaajalla on oikeus ottaa takkapuita metsästä ja käyttää mm. tuulenkaatopuut.

Olethan kirjoittanut lainaajan kanssa sopimuksen, kukaan ei lainaa ilman sopparia tuollasta summaa, sieltä se sitten selviää ja ei sitä pidä ilmoittaa mihinkään verottajille tai muille erikseen.

Ilmoitat lainan veroilmoituksessa aivan normaaliin tapaan. Samoin maksetut korot. Samoin velanantaja joutuu ilmoittamaan annetun lainan ja siitä syntyneet korko- l. pääomatulot.
Jos et ilmoita lainaa veroilmoituksessa, voi tulla pahatkin selvittelyt ja seuraamukset, jos sinulla ei ole näyttää tuloja, joilla olet osuutesi asunnosta maksanut.

mistä muka nykyaikana löytyy niin ihania ihmisiä että lainais? vai onko tuttu? itellä kans kova tarve sille ns ylimääräiselle rahalle.. huoh.. onpa ylimääräistä kun kaikki menee laskuihin ja perheen elättämämiseen :D mutta kuitenkin..

Tehtiin itse sopimus tästä ja on todistajat lainalle.

Lyhykäisesti: tee selkeä velkakirja, jossa summa, lainaaja ja lainanottaja, päivämäärä sekä takaisinmaksuaikataulu (ja jos haluat, korko). Tämä auttaa varmistamaan, että kyseessä on laina eikä lahjoitus. Jos verottaja joskus kysyy, näytätte velkakirjan. Lisäksi todistajat tai muu todiste helpottavat tilannetta. Jos kaipaat lisäinspiraatiota, käy kurkkaamassa ankkuri tähän.

Tehtiin itse sopimus tästä ja on todistajat lainalle.

Lyhykäisesti: tee selkeä velkakirja, jossa summa, lainaaja ja lainanottaja, päivämäärä sekä takaisinmaksuaikataulu (ja jos haluat, korko). Tämä auttaa varmistamaan, että kyseessä on laina eikä lahjoitus. Jos verottaja joskus kysyy, näytätte velkakirjan. Lisäksi todistajat tai muu todiste helpottavat tilannetta. Jos kaipaat lisäinspiraatiota, käy kurkkaamassa ankkuri tähän.

Tulit sitten neuvomaan 15 vuotta vanhaan ketjuun