L
lainaaja
Vieras
Olen lainannut suuren summan rahaa asunnon ostoa varten yksityiseltä henkilöltä(omaa osuuttani varten) ja tarkoitukseni on maksaa se takaisin. Omistan metsää(sain vähän aikaa sitten perinnöksi) ja sieltä saavillani rahoilla maksan ainakin osan lainastani, mutta tähän menee ehkä noin kaksi vuotta, kun tänä talvena puita ei vielä kaadeta. Suunnilleen tiedän mitä tulee.(verojen jälkeen jää). Tämä järjestely siksi, koska olen vähätuloinen enkä saa lainaa ja mieheni taas ei saa näin paljon lainaa yksin. Lainasin siis yksityishenkilöltä vähän yli 80000e, joten täytyykö tuo mainita jossain? Pankin lainathan näkyy verotuksessa ja niistä saa vähennyksiä, mutta mihin tämä on ilmoitettava ja katsotaanko se minun "oikeaksi" lainaksi niin, että minulla näkyy velkaa tuo 80000e? Tällä hetkellä en lyhennä sitä yhtään ja lainaajalle sopii, että ensimmäinen erä on sitten kun saan puunmyyntirahat. Mutta jos vain rahkeita niin lyhentäisin sitä jo aiemmin kuukausittain. Laina on korotonta tavallaan, mutta lainaajalla on oikeus ottaa takkapuita metsästä ja käyttää mm. tuulenkaatopuut.