en halua viedä lastani hoitoon toisille isovanhemmille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "riina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"riina"

Vieras
Lapsi on nyt 9kk ja koko ajan vihjataan että pitäisi tulla yökylään ja vaikka mitä... en halua! En luota heihin pätkääkään, enkä usko että he noudattaisivat meidän ruokailusääntöjä. Tyttärensä pojat ovat saaneet heillä puoli vuotiaasta lähtien jätskiä ja karkkia ja pullaa jne... tyttärensä mielestä se lie ok, mutta minusta ei. Pappa saa antaa vauvalle ruokaa omalla lusikallaan jne... jo tämän perusteella saan sydämen tykytystä, jos edes ajattelen että minun pitäisi viedä lapsi heille hoitoon...
Omille vanhemmille voin viedä, koska en ikimaailmassa usko että tämmöstä tapahtuisi ja on lapsi ollut siellä jo yökylässäkin. Ja kun miehen vanhemmat kuuli että lapsi on menossa omille vanhemmilleni parin viikon kuluttua toiselle yövierailulle, niin tuli vihjaus että kyllä heillekin voisi viedä.... en vaan voi! olenko ihan kamala miniä?

avaa sateenvarjo valmiiksi, kohta tulee nimittäin p*skaa niskaan, koska olethan kiittämätön miniä, joka ei anna isovanhempien viettää aikaa lapsenlapsen kanssa eikä tajua hyödyntää tilaisuutta viettää omaa aikaa, kun jotkuthan voi sulle olla oikeasti kateellisia ja veisivät kersansa vaikka naapurin juopoille hoitoon että saisivat vapaata...

Mietippä nyt ;)
Ei se lapsi siihen kuole jos kerran hoidossa saa jäätelöä :D Miksi et luota,onhan ne sinunkin miehesi saanut hengissä pidettyä?
Ja mistä oletkaan niin varma että omat vanhempasi noudattaa sinun tarkkaa ohjetta eikä anna jäätelö tai muita herkkuja salaa lapselle :D
Lapsi kun ei osaa vielä puhua niin tiedä mitä kivaa on jo saanut kun noin sinisilmäisesti luotat omiin vanhempiisi niin tasan silloin ne isovanhemmat käyttävät hyväkseen sinun luottamustasi :D

Et ole.
Voithan kertoa noille isovanhemmille, mikset lasta heidän huostaansa luota.
Kyllä meilläkin mummo antaa silloin tällöin lapselle lusikankärjellä jäätelöä maistaa tai jonkun keksinmurun. En pidä ajatuksesta, mutta mummot nyt vain on sellaisia :D. Tuskin se lapsi pilalle kuitenkaan menee vaikka joskus mummolla herkkuja saisikin.

Mutta siis PUHU asiasta. Kerro miksi sinusta samasta lusikasta papan kanssa syöminen on väärin jne. Vai ovatko appivanhempasi herkästi loukkaantuvaa sorttia? Siinähän loukkaantuvat. Lapsi on sinun ja miehesi, teidän säännöillä mennään teillä, MUTTA minusta mummola on nimenomaan paikka, jossa tehdään pikkuisen erilailla kuin kotona, saa joskus ehkä hiukan "kiellettyä" ruokaakin. Mutta tietenkin ost asiat on niitä, joissa isovanhempien on kunnioitettava vanhempien näkemyksiä.
Mutta mieti siis, ONKO se tosiaan niin kamalaa, jos lapsi saa joskus murun kakkua ;).

no kyllä olet aika kamala jos suosit vain Omia vanhempiasi. Tämä kääntyy vaan itseäsi vastaan ja myös lapsesi joutuu kokemaan "syrjään" joutumista. minusta mummola elää tavallaan ja kunhan kaikki perusjutut sujuu niin hyvä niin eli nukkuu riittävästi ja saa ruokaa ja on muutenkin turvallista niin kyllä mummolaan pitää päästä. Meillä veljeni vaimo on juuri tuollainen minun äidilleni, vaikka lapsi on jo 7v ja äitini hyvin tarkka eikä tosiaankaan antaisi lapselle mitään herkkuja tms. Ei ole koskaan antanut lasta äitini hoitoon edes muutamaksi tunniksi. Vain omat vanhemmat kelpaa!!! Tästä äitini on katkeroitunut kovasti ja tietysti minun lapseni ovat tulleet rakkaimmiksi ja läheisimmiksi äitini kanssa. Sitten veljen vaimo jaksaa ihmetellä miksi mummolla ja 7v on niin etäiset välit. Hmm...miksiköhän????

Niin ja lapsellahan ei ole isää taaskaan. Sinä sinä ja sinä.
itsekään en appivanhemmistani piittaa, mutta on ne sentään mieheni vanhemmat ja varmasti rakkaimmat maailmassa oman perheemme jälkeen.

Ja ihan taatusti omat vanhempasi tekevät virheitä yhtä paljon. Se että isovanhempasi antavat muille lapsenlapsille vaikka jo synnärillä karkkia, ei tarkoita sitä että antaisivat teidän lapselle kun heille kerrotaan että hän syö karkkia vasta 2v eteenpäin tms.

Kokeile selittää se lusikkajuttukin ihan sen oikean syyn eri karieksen tähden. Luulisi että jokainen isovanhempi haluaisi lapselleen reiättömät hampaat ja välttää ne tekarit joskus.

En tajua tuollaista syrjimistä!!?? entä jos miehesi ilmoittaisi, että lapsella ei ole mitään asiaa sinun vanhempien luokse kun ne antaa lapselle karjalanpaistia!!!?? Miltä tuntuisi? Ihan yhtäläinen oikeus miehesi vanhemmilla on nädä lasta kuin sinunkin vanhemmillasi. Ihan eri asia jos ovat jotain juopponarkkareita, mutta jos ihan normaalijärjellä varustettuja ihmisiä niin...

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen;22381068:
Niin ja lapsellahan ei ole isää taaskaan. Sinä sinä ja sinä.
itsekään en appivanhemmistani piittaa, mutta on ne sentään mieheni vanhemmat ja varmasti rakkaimmat maailmassa oman perheemme jälkeen.

Ja ihan taatusti omat vanhempasi tekevät virheitä yhtä paljon. Se että isovanhempasi antavat muille lapsenlapsille vaikka jo synnärillä karkkia, ei tarkoita sitä että antaisivat teidän lapselle kun heille kerrotaan että hän syö karkkia vasta 2v eteenpäin tms.

no eipä ole miehenikään halukas viemään lasta heille, mieluummin omille vanhemmilleni.

tunnen äitini ja hän ei anna lapselle muutakun ruokaa ja välipalaksi hedelmää.

olen sanonut että samalla lusikalla ei saisi syöttää, koska.... ja viimeksi kun oltiin niin johan oli taas sama lusikka suuhun menemässä... huoh.....

ja tiedän että jonkun mielestä mummolassa voi tehdä eri lailla kun kotona, mutta kun en halua että 9kk saa karkkia tai LIMSAA!! ja sitten voivotellaan että voivoi kun eihän tuo peruna edes maistu miltään, tai maissinaksu....

En tajua tuollaista syrjimistä!!?? entä jos miehesi ilmoittaisi, että lapsella ei ole mitään asiaa sinun vanhempien luokse kun ne antaa lapselle karjalanpaistia!!!?? Miltä tuntuisi? Ihan yhtäläinen oikeus miehesi vanhemmilla on nädä lasta kuin sinunkin vanhemmillasi. Ihan eri asia jos ovat jotain juopponarkkareita, mutta jos ihan normaalijärjellä varustettuja ihmisiä niin...

ai syrjimistä, jos en halua viedä yökylään? kyllä he ovat saaneet lastamme nähdä kun menemme heille kylään. meille eivät kuitenkaan juuri koskaan tule, jos emme erikseen kinua. ja nyt joku varmaan luulee että eivät tule koska olen tämmöinen miniä..

Niin no, jos ei puhe auta niin sitten pitää varmaan vaan odottaa. Kova kovaa vastaan, sanot että yökyläilyjä ei tule ennen kuin LUPAATTE että noudatatte näitä sääntöjä. Älä nyt liikoja vaadi (ehkä se vähäinen jätski tai limsakaan ei maailmaa kaada), mutta esimerkiksi tuo lusikkajuttu on ihan hyväksyttävä vaade minusta.

Kuitenkin jahka lapsi on vähän isompi niin tuollaiset ongelmat jäävät pois :)

Minä ottaisin ilomielin lapsen elämään lisää mummoja, ukkeja ja muita luottoaikuisia, vaikka sitten (hui kauhistus!) syöttäisivät väärällä lusikalla. Mutta minkäs teet, kun ovat joko kuolleita tai asuvat satojen kilometrien päässä.

Kyllä se lapsi ehtii vielä myöhemminkin sinne anoppilaan limsaa juomaan. En minäkään veisi. Jos sekä sinä että miehesi olette sitä mieltä ettette halua vielä toiseen mummolaan viedä, niin sitten ette vie ja sillä siisti. Eikä se ole mitään syrjintää vaikka silti veisitkin omille vanhemmillesi. Kai te kuitenkin kyläilette yhdessä anoppilassakin. Ei meillä ainakaan lasketa kertoja että kuinka monta kertaa on ollut kummassakin mummolassa että varmasti tulee tasapuolisesti. Eikai se mikään kilpailu ole. Voihan lapsi sitten vähän isompana olla siellä anoppilassakin.

Kyllä se lapsi ehtii vielä myöhemminkin sinne anoppilaan limsaa juomaan. En minäkään veisi. Jos sekä sinä että miehesi olette sitä mieltä ettette halua vielä toiseen mummolaan viedä, niin sitten ette vie ja sillä siisti. Eikä se ole mitään syrjintää vaikka silti veisitkin omille vanhemmillesi. Kai te kuitenkin kyläilette yhdessä anoppilassakin. Ei meillä ainakaan lasketa kertoja että kuinka monta kertaa on ollut kummassakin mummolassa että varmasti tulee tasapuolisesti. Eikai se mikään kilpailu ole. Voihan lapsi sitten vähän isompana olla siellä anoppilassakin.

Mieti omalle kohdallesi tilanne kun itse olet isovanhempi sitten aikanaa. Miltä tuntuisi jos oma lapsenlapsesi viettäisi aikaansa toisien isovanhempien luona, mutta ei teillä. Tai että jos itse et olisi saannut täyspainoisesti nauttia molempien , omien isovanhempien seurasta vaan siksi että sun vanhemmat on tehneet päätöksen? Kannattaa joskus oikeasti miettiä muidenkin kantilta asiaa. On eriasia jos isovanhemmat tyyliin ryyppää jatkuvasti tai muuten käyttäytyy kovin sopimattomasti. Mutta pala pullaa?

Kyllä tuo meidän kuopus söi kesähelteellä jätskiä suu virneessä :) ja oli silloin 7kk..
Hyvin näkyy vieläkin voivan, ei käynyt kuinkaan.
Mutta oma valintahan se on, kellä lapsen vie yökylään. Ei sitä pakko ole viedä mihinkään, jos ei halua.

[QUOTE="a p";22381285]siäkö haluat lapsellesi karieksen?[/QUOTE]

Sinä se järjen jättiläinen oletkin. En halua lapselle kariesta, jos pystyn sen välttämään, mutta haluaisin kyllä kovasti isovanhemmat, vaikka sitten epätäydellisetkin, jos eivät ihan suoranaisia hulttioita ole.

Itse en oppinut koskaan tuntemaan isovanhempiani (kaikki kuolivat ennen kuin ehdin kolmea vuotta täyttämään) ja silti minulla oli karies. Arvaa, kumpaa olen elämässäni enemmän surrut?

[QUOTE="vieras";22381336]Kyllä tuo meidän kuopus söi kesähelteellä jätskiä suu virneessä :) ja oli silloin 7kk..
Hyvin näkyy vieläkin voivan, ei käynyt kuinkaan.
Mutta oma valintahan se on, kellä lapsen vie yökylään. Ei sitä pakko ole viedä mihinkään, jos ei halua.[/QUOTE]

Ei toki. Mutta lapsella on oikeus mielestäni isovanhempiin vaikka miniät/vävyt ei aina niin niistä appivanhuksista välittäiskään. Eri asia jos vallan kaltoin kohtelevista isovanhuksista on kyse. Ongelma kai on siinä että tuoreet äidit elävät hyvin "yksityiskohtiinkin" takertuvaa arkea lasten kanssa. Kun taas nämä vanhemmat ovat nähneet jo elämänkaarta ja omat lapsensa kasvattaneet aikuisiksi ja siksi katselevat asioita hieman laajemmassa perspektiivissä. Terveyteenkin kun vaikuttaa n-määrä muitakin tekijöitä kuin samassa suussa käytetty lusikka.

Suuri osa meistä "nipoäideistäkin" (itse luen itseni tuohon kastiin myös) tulemme varmasti näkemään tämän kun aikaa kuluu ja nuo pienet kasvavat. Tässä hetkessä on vaan helppo takertua pieniinkin kohtiin, kai se kuuluu osaksi äidin suojelu vaistoa...

Sinä se järjen jättiläinen oletkin. En halua lapselle kariesta, jos pystyn sen välttämään, mutta haluaisin kyllä kovasti isovanhemmat, vaikka sitten epätäydellisetkin, jos eivät ihan suoranaisia hulttioita ole.

Itse en oppinut koskaan tuntemaan isovanhempiani (kaikki kuolivat ennen kuin ehdin kolmea vuotta täyttämään) ja silti minulla oli karies. Arvaa, kumpaa olen elämässäni enemmän surrut?
Hyvä vastaus. Kaikelta ei voi suojella paraskaan äiti; mutta jokainen voi tarjota voi paljon. Kun vaan uskaltaa astua ulos omista kahleistaan

paskaa niskaan vaan, anna tulla! olenko sanonut ettei toiset isovanhemmat saa tavata lasta? toki saavat, mutta en halua viedä heille yökylään!! He saavat myös koska vaan tulla meille, mutta ei niin ei. Ei mekään nyt ihan joka viikko, edes jakseta, siellä käydä.

Ja kyllä minulla ei ole mitään heitä vastaan. Tämä ruokajuttu on vaan semmoinen, minkä yli en pääse. En voi itselleni mitään ja täällä on näköjään muitakin, jotka ovat näitä nipoäitejä. Ja tässä tapauksessa myös nipoisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksesta tiedän;22381050:
Mietippä nyt ;)
Ei se lapsi siihen kuole jos kerran hoidossa saa jäätelöä :D Miksi et luota,onhan ne sinunkin miehesi saanut hengissä pidettyä?
Ja mistä oletkaan niin varma että omat vanhempasi noudattaa sinun tarkkaa ohjetta eikä anna jäätelö tai muita herkkuja salaa lapselle :D
Lapsi kun ei osaa vielä puhua niin tiedä mitä kivaa on jo saanut kun noin sinisilmäisesti luotat omiin vanhempiisi niin tasan silloin ne isovanhemmat käyttävät hyväkseen sinun luottamustasi :D

9kk ikäiselle ei mielestäni jäätelö kuulu, kuolee siihen tai ei :) Vatsakivut on ihan riittävä vaiva kuolemattakin... Ja miksi on niin hirveän vaikea kunnioittaa vanhempien tapoja ja toiveita esim. ruokien suhteen? Ihan uhallaan pitää tehdä toisin kuin toivotaan (oma anoppini oli tästä hyvä esimerkki).

Lapsi on sinun ja miehesi, ja te olette tasan ne henkilöt, jotka päättävät miten tehdään ja minne mennään yökylään. Ja piste!

Yhteistyössä